NYHET21 mars 2019

Ulrika och Helena satsade på gästhamnen

När Ulrika Sjöberg flyttade till Sundbyholm började drömmen att ta över gästhamnen att gro. Flera gånger frågade hon den äldre ägaren om det inte var dags att låta någon yngre ta över. Efter några år blev svaret plötsligt ja.

Sedan Ulrika och Helena tog över gästhamnen har de kontinuerligt försökt att utveckla anläggningen och utbudet. Det har inte alltid varit helt lätt att få Eskilstuna kommun att gå med på planerna.Foto: Björn Lindgren

Vid den tiden arbetade Ulrika Sjöberg inom polisen och hade ringa erfarenhet av att driva en gästhamn med ett kafé. Tillsammans med Helena Pagoldh hade hon emellertid inte någon brist på idéer så tillsammans bestämde de sig för att ta över gästhamnen och bli företagare.

Inte heller Helena Pagoldh hade någon erfarenheten av att driva en sådan verksamhet. Nu tio år senare visar det sig att de hade företagandet i sig.

– Omsättningen har lyft från 2,5 till 8,5 miljoner kronor under dessa år och det omsätter vi på endast fyra sommarmånader, berättar Helena Pagoldh.

Det har hänt en hel del kring gästhamnen som ligger fint vid Sundbyholms slott. Slottet med omgivning ägs av Eskilstuna kommun och många av byggnaderna har en lång historia.

– Sundbyholms gästhamn är Eskilstunas port för de som kommer med båt. Ett trevligt bemötande, bra service och fin omgivning får fler att komma hit, förklarar Ulrika Sjöberg.

Sedan Ulrika och Helena tog över gästhamnen har de kontinuerligt försökt att utveckla anläggningen och utbudet. Det har inte alltid varit helt lätt att få Eskilstuna kommun att gå med på planerna.

– Det är historiska byggnader med kulturellt värde och de ska så klart bevaras. Samtidigt är det alltför ofta som vi möts av oförstående som till exempel när vi ville sätta upp ett skydd så att gästerna skulle slippa se våra soptunnor – då var det väldigt viktigt att det gick att se Mälaren i det fall någon gick in bakom huset, berättar Ulrika Sjöberg.

Vid ett annat tillfälle ville de utöka serveringen vilket förutsatte ett utökat tillstånd. När detta krånglade lite fick de en oväntade kommentar från en chef på kommunen.

– Hon sa att ”Ni kanske inte ska växa mer!” Vi blev helt ställda. Är det en tjänstemans uppgift att ifrågasätta hur ett företag vill utvecklas?, frågar sig Helena och Ulrika.

Båda har en känsla av att vissa anställda inom kommunen inte alltid lyssnar på vad företagare vill åstadkomma. De har en önskan att kommunens tjänstemän med sin specialistkunskap ska hjälpa företagare att kunna göra det som de önskar eller åtminstone lyssna innan man säger nej.

– Om vi till exempel har en idé om hur vi vill utöka vår uteservering men inte är möjlig på grund av någon regel. Då kan väl tjänstemannen vara med och resonera med oss om vad som är möjligt i stället. Då kan vi få en utökad servering och följa alla regler, konstaterar Helena Pagoldh.

Ulrika Sjöberg menar att varje tjänsteman kan välja hur de vill uppträda och jämför med när hon tidigare jobbade inom polisen. Vid ett tillfälle höll ett tillstånd på att löpa ut för en restaurang.

– Det var en fredag och på eftermiddagen skulle tillståndet löpa ut. Min poliskollega sade skadeglatt att på kvällen ska jag gå in och fråga om de har ett förnyat tillstånd. Själv blev jag chockad av hans förhållningssätt varpå vi kontaktade restaurangägaren och berättade att tillståndet höll på att löpa ut inför den så viktiga helgen. Han lyckades förnya tillståndet under dagen och var oerhört tacksam efteråt. Jag pratade hela tiden med min personalgrupp om att det var ett serviceyrke vi bedrev, det kändes fel att visa på så dålig service, det var därför vi agerade som vi gjorde, berättar Ulrika Sjöberg.

Helena och Ulrika har emellertid inte tappat sugen på att driva företag. När Eskilstunas nya inomhusarena byggdes dök chansen upp att driva den restaurang som skulle ligga i anläggningen. En chans som de tog och sedan ett par år driver de också restaurangen Västra Porten.

– Västra Porten passar bra ihop med Sundbyholms Gästhamn eftersom de har olika säsonger. Vi tar med oss personal till gästhamnen från Västra Porten under sommarsäsongen, förklarar Ulrika Sjöberg.

Västra Portens läge i Stiga Sports Arena medför att de måste anpassa sig efter de aktiviteter som är i arenan.

– I kväll är det kvinnodagen och då har vi valt att låta ett antal kvinnliga artister uppträda. I morgon är det först en innebandyturning, då vi ska servera ett stort antal ungdomar mat och sedan ska vi ställa om för att ha öppet för gäster som vill äta en middag i samband med att Mia Skäringer uppträder med sin show, säger Helena Pagoldh.

Det som slår en när man möter Ulrika och Helena är deras tydliga fokus på service och bemötande. Kunden är också en gäst som ska vara nöjd och glad. Kanske är det mer av den attityden som de förväntar sig även av de tjänstemän som de är i sådan beroendeställning till.

– Vi har väldigt bra och smidig kontakt med många handläggare men vi är mer än övertygade om att man når så mycket längre för alla parters räkning om man har en bra kommunikation, avslutar Ulrika Sjöberg.

Skriven avBjörn Lindgren
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist