LogoLogo
LogoLogo
NYHET20 april 2020

Dystert läge för rikstäckande butikskedja

Mindre rörlighet, obefintlig turism och sparsamma hushåll gör att detaljhandeln drabbas hårt av coronakrisen. Peter Simonsson, vd för Stjärnurmakarna, ser dystert på framtiden. Alla butiker har korttidspermitterat stora delar av den ordinarie personalen, vissa har förlorat närmare 70 procent av sina intäkter.

"Hyresstödet är för avancerat, vi behöver likviditet omedelbart. Våra hyresvärdar vill få koll på hur förordningen ser ut innan de kan ge oss besked ifall vi skall få något stöd och i så fall hur mycket. Vi behöver stöd här och nu!", säger Peter Simonsson.
Foto: Johan Lygrell

Coronakrisen påverkar detaljhandeln negativt. Särskilt hårt drabbade är butiker i storstäder och de som ligger i gallerior.

Tyvärr har regeringens hyresstöd inte fått genomslag. Hittills har inte en enda butik mottagit en hyressänkning och fram till i söndags, när vår ansökan om korttidspermittering beviljades, hade vi inte mottagit en enda krona i stöd, konstaterar Peter Simonsson, vd för Stjärnurmakarna AB.

– Verksamheten drabbas hårt av att dialogen med fastighetsägare inte ger något resultat. Vissa fastighetsägare hotar till och med med bötesbelopp ifall butikerna inte kan håller öppet,

Han berättar att alla deras butiker har blivit tvingade att korttidspermittera stora delar av den ordinarie personalen, varslat all provanställd personal och avslutat alla tillfälliga anställningar.

De hårdast drabbade har förlorat upp till 70 procent av sina intäkter, samtidigt som de fasta kostnaderna är oförändrade.

Hur ser ni på framtiden?

– Det ser tufft ut, i värsta fall kommer några butiker inte att klara krisen. Men vi jobbar dag och natt för att det inte ska ske och vi försöker stötta verksamheterna på alla tänkbara sätt. Nu försöker vi ta vara på de delarna av krispaketet som vi kan utnyttja. Men jag vill framhålla de fantastiska entreprenörer som driver våra butiker, de har varit med om nedgångar förut och de kämpar som aldrig förr.

Peter Simonsson tycker att regeringens åtgärder är bra, men att det går för långsamt innan något händer.

– Vi kan inte vänta 4–6 veckor på att få besked om ett brygglån från Almi och flera veckor på att hyresrabatterna ska börja gälla. Paketen behöver dessutom vara både mer långtgående och gälla retroaktivt.

Peter Simonsson anser dessutom att hyresstödet är för avancerat, likviditeten behövs omedelbart. Hyresvärdar vill få koll på hur förordningen ser ut innan de kan ge besked ifall de ska få något stöd och i så fall hur mycket, klargör han.

– Vi behöver stöd här och nu. Det är bra att staten tar över sjuklöneansvaret från april till maj, men vi ser att sjuklöneansvaret i likhet med karensavdraget behöver gälla från och med den 11 mars. Vi fick under mars dubbla lönekostnader till följd av sjuk personal som behöver ersättas med vikarie, säger Peter Simonsson.

Corona och covid-19Entreprenörskap
Skriven avErik Elverö
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på fPlus
fPlus logo
fPlus ger dig koll på det senaste och fördjupning i allt som rör företagsamheten.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på fPlus
fPlus logo
fPlus ger dig koll på det senaste och fördjupning i allt som rör företagsamheten.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på fPlus
fPlus logo
fPlus ger dig koll på det senaste och fördjupning i allt som rör företagsamheten.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på fPlus
fPlus logo
fPlus ger dig koll på det senaste och fördjupning i allt som rör företagsamheten.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist