Ekerö kommun fokuserar på kommunikationen med företagen
”Det Ekerö kommun ska fokusera på nu är att fortsätta vidareutveckla kommunikationen med företagen. Förenklad hemsida. Ringa företagen i tillståndsärenden om kompletteringar behövs eller komplikationer uppstår.” Det säger Ekerös kommunstyrelseordförande Adam Reuterskiöld.

Coronakrisen har påverkat samhället sedan mars månad med kraftigt stigande arbetslöshet, ett stort antal permitteringar och stigande varsel som följd. Inför sommarmånaderna var oron bland företagen stor. Samtidigt har vi under denna tid sett många exempel på hur kommuner, företag och privatpersoner hjälpts åt för att både minska smittspridning och hålla jobb och företag igång. Adam Reuterskiöld ger oss en inblick i hur han upplever tiden som varit, nuläget och hur de på bästa sätt tacklar framtiden.
Hur har ert arbete sett ut under coronakrisen? Vad är de främsta skillnaderna i ert arbete idag jämfört med innan?
– Ekerö kommun antog en pandemiplan redan 2016. Jag var negativt inställd då och tänkte när ska vi få användning av den här. Men under våren när pandemin slog till fanns det en plan att luta sig mot.
Tre snabba åtgärder vidtogs omedelbart. Det första vara att förlänga kredittiden på fakturorna som kommunen ställde ut till företagen och samtidigt korta betalningstiden på kommunens egna fakturor, så att företagen fick betalt snabbare. Kommunen valde också att titta över vilka investeringar som kunde tidigareläggas för att hålla näringslivet igång. För att minska företagens börda valde de också att ta bort stora delar av tillsynsärendena under den här tiden, så att företagarna skulle ha möjlighet att fokusera på sina kärnverksamheter.
Vi som kommun ska finns till som stöd för företagen med frågan; hur får vi det att funka före er.
Sommaren var ett stort orosmoln för näringslivet. Nu har vi snart tagit oss igenom den, vad är nästa utmaning?
– Vi ser en viss ökning av arbetslöshet. Det som oroar mest är ungdomsarbetslösheten. Det vi började med under sommaren och som vi fortsätter med under hösten är att anställa unga ”sommarpolare” som vi kallat dem. Det är unga vuxna som följer med våra fältare och väktare i deras arbete. Deras uppgift är att vara lite kompis och lyssna på ungdomarna. På så vis får de en fot in i arbetslivet med både ett cv och en referens och vi skapar samtidigt ett tryggare Ekerö.
Vilka lokala corona-insatser ser ni att ni kommer behöva förlänga eller behålla permanent?
– Arbetssättet kommer vara begränsat även under den närmaste tiden. Skola, vård och omsorg kommer fortsätta i de nya rutinerna hela hösten. Det Ekerö kommun ska fokusera på nu är att fortsätta vidareutveckla kommunikationen med företagen. Förenklad hemsida. Ringa företagen i tillståndsärenden om kompletteringar behövs eller komplikationer uppstår. Det är viktigt hur vi uppfattas och där har vi en resa att göra. Vi vill ha en bra dialog med företagen och hjälpa dem att göra rätt. Minska regelkrånglet står högt på agendan. Avskaffa krångliga blanketter och utforma tydliga, bra e-tjänster, säger Adam.
Det finns även goda saker att ta med sig från den här tiden. Under våren har kommunen, föreningsliv, näringsliv och frivilliga hjälps åt. Samarbetet har rört allt från hemleverans av mat från den lokala ICA-butiken till parfymföretag som ställde om från parfymtillverkning till handsprit med hjälp av ytterligare ett företag som kunde leverera flaskor.
Jag tycker om den här typen av samarbeten och hoppas att vi håller i det framåt. Vi som kommun ska finns till som stöd för företagen med frågan; hur får vi det att funka före er.
Svenskt Näringslivs återstartsförslag
Lyssna in näringslivets behov
Lyssna på företagare
Genomför lösningar snabbt, finjustera i efterhand
Testa nya idéer
Visa vad ni gör
Prioritera återstarten i hela organisationen
Signalera frågans prioritet i intern och extern kommunikation
Ge varje nämnd/förvaltning i uppdrag att identifiera egna åtgärder
Gör det till en stående fråga på kommunstyrelsens eller arbetsutskottets möten.
Pröva de kortsiktiga åtgärdernas varaktighet
För dialog med näringslivet om i vilken takt de akuta åtgärderna kan dras tillbaka
För dialog med näringslivet om vilka av de kortsiktiga åtgärderna som bör behållas långsiktigt
Serviceinriktad myndighetsutövning
Prioritera bland ärenden
Ha råd och vägledning som utgångspunkt
Förenkla företagens kontakter med kommunen
Säkerställ att ingen överdebitering sker
Upphandlingar
Tidigarelägg investeringar
Dela upp upphandlingar
Förenkla språket
Minska dokumentationskraven på anbud
Ordna upphandlingsskola
Se över ratingkraven
Kompetensförsörjning
Inventera näringslivets behov
Var snabbfotad med att få fram rätt utbildningsplatser
Utöka volymen till vuxenutbildningen där det finns goda möjligheter till arbete
Samverkan med näringslivet kring utformning och marknadsföring av utbildningen
Samarbeta med andra kommuner och privata anordnare för ökat utbud och lägre kostnader
Överväg att införa en organisationsmodell för vuxen utbildningen







