NYHET20 december 2017

Julhandeln förändras – så gör Stjärnurmakarna för att hänga med

I år spås julhandeln växa med tre procent. För många butiker är julhandeln avgörande för årets resultat, men för att ta del av tillväxten krävs att man håller sig i framkant när konsumenternas krav på handlarna förändras.

Foto: Varfjell, Fredrik
– Under de senaste åren har vi sett att julhandeln kommer igång senare och senare, under sista veckan, säger Peter Simonsson.

– Julhandeln står för 30 procent av vår årliga omsättning. Vi utökar öppettiderna, trimmar vår webbshop och tar in extra personal, säger Peter Simonsson, vd för den rikstäckande kedjan Stjärnurmakarna.

Stjärnurmakarna kompletterade de fysiska butikerna med en webbshop för fyra år sedan. Sedan starten har omsättningen på nätet sexdubblats.

– Butikerna och webbshoppen kompletterar varandra, de erbjuder olika köpupplevelser och vänder sig till olika konsumenter. En del skulle inte komma på tanken att köpa en klocka på nätet, utan att prova den, medan andra tycker att det är smidigt. Stjärnurmakarna står för trygg e-handel och kvalitet, det finns tyvärr många kopior på internet. De ska man akta sig för, säger Peter Simonsson.

Även tidpunkten för när konsumenterna väljer att handla förändras.

– Under de senaste åren har vi sett att julhandeln kommer igång senare och senare, under sista veckan. Vi hade en otrolig försäljning under Black Friday i år, nu återstår att se hur många julklappar som köptes då. Vi såg en liten utveckling kring Black Friday förra året, men det var först i år som konceptet verkligen slog igenom, säger Peter Simonsson.

Förväntningarna på julhandeln är höga. I butikerna arbetar både ordinarie personal och extrapersonal för att erbjuda god service till kunderna.

– Många som arbetar extra är unga som kombinerar skola med arbete hos oss. De är flexibla och har ofta god känsla för mode och trender. Men med de höjda arbetsgivaravgifterna för unga har vi har fått en högre kostnad på vår unga personal, vilket gör att vi kan ta in personal med mer erfarenhet för samma peng, säger Peter Simonsson.

Peter Simonsson belyser att det även inom handeln finns problem med matchning mellan den kompetens som krävs på arbetsplatsen och den kompetens som finns hos de arbetssökande.

– Det är svårt att hitta duktig retailpersonal. När du besöker oss som fackhandlare förväntar du dig att vår personal har kunskaper om klockor – hur de fungerar och vad som skiljer dem åt, men även vilken klocka som passar dig och din stil. Det är en kombination som är svår, avslutar Peter Simonsson.

Elvira Hellste
n

ArbetsmarknadKompetensförsörjningHandeln
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist