Ny näringslivsstrategi gav bättre bygglovshantering

NYHET Publicerad

FÖRETAGSKLIMAT Bygglovshanteringen har länge tyngt Haninge kommuns resultat i rankingen av företagsklimatet. Men efter krafttag har hanteringen av bygglovsansökningar förbättrats avsevärt. ”Den enskilt största och bästa förändringen för oss är digitaliseringen av ansökan”, säger Niklas Granström, byggentreprenör i kommunen.

Niklas Granström

”Den enskilt största och bästa förändringen för oss är digitaliseringen av ansökan”, säger Niklas Granström

Magnus Runesson

Handläggningstiden för ett normalärende har kortats med upp till 10 veckor enligt Magnus Runesson som är tillförordnad Bygglovschef.

Meeri Wasberg

"En viktig prioritering från politiken var att ta fram en ny näringslivsstrategi där servicearbetet lyfts fram och är tydligt prioriterat", säger Meeri Wasberg.

Peter Jemtbring

Det nya arbetssättet har givit resultat och handlingskraft, bygglovsenhetens framgång är ett av flera exempel, menar Peter Jemtbring.

På grund av ett högt byggtempo i kommunen har bygglovshanteringen fått lida under en längre tid. I kombination med svårigheter att rekrytera handläggare har det höga antalet bygglovsansökningar blivit liggande och flera företag har fått stå ut med långa handläggningstider. Bland annat har företagare klagat på frekventa byten av handläggare under samma ärende, vilket har skapat förvirring. Kommunen har lyssnat till feedbacken och gjort flera stora förändringar.

– Bygglovsavdelningen höll en workshop med alla medarbetare direkt efter att vårt låga resultat i SKL:s insiktsmätning blev känt. De flesta förslagen handlade om bemötande och kortade handläggningstider. Eftersom avdelningen länge dragits med äldre, omfördelade ärenden bestämdes att högen skulle bort och tid avsattes för övertidskvällar innan sommaruppehållet 2018. För varje vecka sjönk högen lite och i december 2018 var den borta. Handläggningstiden för ett normalärende var i slutet av året cirka 3 veckor, jämfört med 12–13 veckor under våren 2018, säger Magnus Runesson, tillförordnad bygglovschef.

En av lösningarna som kommunen implementerat är en ny e-tjänst som ska göra det smidigt för företagen att digitalt ansöka om bygglov och följa sitt ärende längs vägen. Kommunen har dessutom tagit fram en ny näringslivstrategi för att förenkla för de lokala företagen.

– En viktig prioritering från politiken var att ta fram en ny näringslivsstrategi där servicearbetet lyfts fram och är tydligt prioriterat. Som en förlängning av arbetet med att ta fram en ny näringslivsstrategi, var det naturligt att ta tag i arbetet med hanteringen av bygglov. Det är både en fråga om resurser och rutiner, men också en fråga om bemötande och det grundar sig ofta i att man förstår varandras perspektiv. Därför var det viktigt att inte kommunen gjorde sin förbättringsresa ensam utan också tog hjälp av det lokala näringslivet för att kunna ändra på rätt saker, säger Meeri Wasberg, kommunstyrelseordförande (S).

– Kommunen arbetar idag med ett koncernperspektiv kring företagsservice, där vi inrättat en förändringsorganisation över förvaltningsgränserna. Vi styr idag vårt förändringsarbete systematiskt, medvetet och gemensamt. Detta har givit resultat och handlingskraft, bygglovsenhetens framgång är ett av flera exempel, säger Peter Jemtbring, näringslivs- och utvecklingsdirektör.

För en företagare som Niklas Granström, som tidigare drev Northpower Stålhallar, och numera LEJE Fastigheter, har Haninge kommuns hantering av bygglov påverkat hur man sett på utvecklingsmöjligheterna.

– I egenskap av både byggherre och byggentreprenör så har vi främst under år 2015, 2016, 2017 och halva 2018 drabbats av långa ledtider, försenade projekt framflyttade tidplaner. Det har vart generellt tufft och alltid ett stort orosmoment inför nya bygglov, säger Niklas Granström.

Han har känt av de förändringar som kommunen genomfört.

Vi har upplevt en stor förändring till det bättre under sista tiden. Någon gång under Q2-Q3 2018 så började ledtiderna att kortas, samt en tydligare och snabbare kommunikation och en mer välvillig dialog fördes generellt runt bygglov, berättar Niklas Granström.

– Det beror nog delvis på att byggnationerna i stort minskat vilket gjort att kommunens handläggare fått mer tid. Men det beror också mycket på den förenklade processen med digitaliserade ansökningar, tilldelning av ärendenummer per omgående som förenklar vid kompletteringar och i dialog med handläggare. Personalen verkar också stanna kvar på sin tjänst, vilket ger en konsekvens i ärendena. Det är många saker som sammanlagt tror jag gjort det hela bättre. Men den enskilt största och bästa förändringen för oss är digitaliseringen av ansökan. Den är bäst.

Att förbättra hanteringen av bygglovsansökningar var ett av de viktigaste stegen för Haninge att klättra i mätningar av det lokala företagsklimatet. Som incitament för förändring har enkäter och företagsmätningar betydelse för kommunen.

– Mätningarna ger oss betydande indikationer på vilka områden vi måste fokusera på samt förbättra. Mätningarna kompletteras med fördjupade intervjuer och dialogforum med näringslivet med intentionen att skapa bättre förståelse och insikt mellan företag, politiker och tjänstemän, säger Peter Jemtbring, näringslivs- och utvecklingsdirektör.

– Det är viktigt att följa utvecklingen under en längre tid och där har mätningarna stor betydelse. Sedan tar olika mätningar sikte på olika saker och i vissa fall är det inte så lätt att se vilka förändringar som skulle kunna behöva göras för att åstadkomma en bättre placering och då måste fokus alltid vara att skapa bra verksamhet, säger Meeri Wasberg, kommunstyrelseordförande (S).

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Ny näringslivsstrategi gav bättre bygglovshantering

FÖRETAGSKLIMAT Bygglovshanteringen har länge tyngt Haninge kommuns resultat i rankingen av företagsklimatet. Men efter krafttag har hanteringen av bygglovsansökningar förbättrats avsevärt. ”Den enskilt största och bästa förändringen för oss är digitaliseringen av ansökan”, säger Niklas Granström, byggentreprenör i kommunen.
NYHET Publicerad:

Sverige behöver fler unga entreprenörer

HALLÅ DÄR Carl-Johan Hamilton, grundare av företaget Ants och ledamot i Svenskt Näringslivs SME-kommitté. Du kommer tillsammans med andra ledamöter från kommittén att besöka gymnasieskolor under våren för att föreläsa om entreprenörskap och företagande. Varför är det viktigt tycker du?
NYHET Publicerad:

Nyföretagsamheten fortsätter sjunka i Stockholms län

FÖRETAGSAMHETEN För andra året i rad sjunker nyföretagsamheten i Stockholms län och nivån är nu den lägsta sedan Svenskt Näringslivs startade sina mätningar för tio år sedan. Det visar Svenskt Näringslivs nya företagsamhetsmätning.
NYHET Publicerad:

2500 elever visade upp sina företag i Älvsjö

UNG FÖRETAGSAMHET År 2019 driver var fjärde gymnasieelev i Sverige UF-företag och i Stockholms län kommer 6000 av de elever som i vår tar studenten att ha startat ett UF-företag. Sedan organisationen grundades år 1980, har över 400 000 elever startat, drivit och avvecklat sitt företag under sitt UF-år.
NYHET Publicerad:

Kompetensbrist bromsar Stockholm

KOMPETENSFÖRSÖRJNING Företagen i Stockholms län tror på ökat antal anställda om sex månader jämfört med idag. Men bristen på arbetskraft med rätt kompetens kan hämmar utvecklingen. Det visar Svenskt Näringslivs företagarpanel.
NYHET Publicerad:

Unik satsning på samverkan mellan näringsliv och skola

UTBILDNING Att skapa en hållbar relation mellan utbildningssystemet och företagen är avgörande för att lösa kompetenskrisen. Detta var även i fokus när Svenskt Näringsliv arrangerande en dag för studie- och yrkesvägledare inom vuxenutbildning i Stockholm.”Kompetensförsörjning är vår viktigaste fråga och detta är en väldigt viktig målgrupp”, säger Mats Hellström, rådgivare på Teknikföretagen.
NYHET Publicerad:

Utvecklingsprogram ska stärka Nynäshamns företagsklimat

FÖRETAGSKLIMAT Nu startar andra omgången av Svenskt Näringslivs utvecklingsprogram för lokalt företagsklimat, där Nynäshamn är en utav de sju kommuner som kommer att medverka. Målet är att få bättre insikt i det kommunala näringslivets behov, för att på så sätt underlätta för tillväxt och utveckling i företagen.
NYHET Publicerad:

Akut läge: Bostadsbristen slår mot företagen

KOMPETENSFÖRSÖRJNING Svenska tech-företag skriker efter arbetskraft men har svårt att rekrytera på grund av bostadssituationen i Stockholm. "Även om du har en hög lön, så går det ibland inte att hitta något att hyra", säger Carl-Johan Hamilton, tech-rekryterare på Ants.
NYHET Publicerad:

Välkommen praktikant Kajsa

HALLÅ DÄR, Kajsa Dahlström, ny praktikant på Svenskt Näringslivs regionkontor i Stockholm. Vem är du?
NYHET Publicerad:

Yrkesutbildningen som ger jobb till samtliga elever

UTBILDNING Sverige är mitt uppe i renovering av miljonprogrammet och marknaden är i stort behov av utbildade VVS-montörer. På Refis Rörentreprenörernas Friskola i Stockholm testar man konstant nya sätt att arbeta vilket lönar sig för eleverna. ”De senaste åren har samtliga av våra elever som ville jobba fått jobb”, säger Claudia Marcks, rektor på Refis.
NYHET Publicerad:

Succé för industrigymnasiet i Södertälje

UTBILDNING Snart är det sju år sedan Scania och Astrazeneca startade ett industrigymnasium i Södertälje. Söktrycket till skolan är idag högst av alla gymnasier i hela Stockholmsregionen och utbildningen ger ett tillskott på hett efterfrågad kompetens i regionen.
NYHET Publicerad:

Gymnasium och SFI samarbetar med motorbranschen för att lösa bristyrken

UTBILDNING I höst påbörjades för första gången ett samarbete mellan Stockholms transport- och fordonstekniska gymnasium och Vuxenutbildningen i Söderort. Tillsammans kommer de hålla en kombinationsutbildning kallad SFI + lastbilstekniker. Målet är att studerande ska utveckla sin svenska och samtidigt läsa yrkesinriktade kurser.
NYHET Publicerad:

”Ifrågasättandet är obehagligt”

BYRÅKRATI 30 år som företagare gör ingen skillnad. Regelkrånglet tar kraft och energi. Anita Roll tycker fortfarande att ”det måste gå att göra enklare”. Ett av hennes råd i mötet med myndigheter är att inte känna sig i underläge.
NYHET Publicerad:

Stockholmsföretagens önskelista

FÖRETAGSKLIMAT Trafiksituationen och brist på arbetsbetskraft med relevant kompetens är de två största hindren för företagen i Stockholms stad. Det visar Svenskt Näringslivs företagarpanel. 880 företag har svarat på frågan ” I vilken utsträckning utgör följande områden ett hinder för dig att driva företag i Stockholms stad?”
NYHET Publicerad:

Arbetsmiljöverket sätter käppar i företagshjulen

BYRÅKRATI Nya krav från Arbetsmiljöverket i kombination med verkets brist på kommunikation har fått företaget Ramén Valves att reagera. Det riskerar att ge ökade kostnader och snedvriden konkurrens både i Sverige och Europa.
NYHET Publicerad:

Trots svår trafiksituation – höga ambitioner i Ekerö

FÖRETAGSKLIMAT I Ekerö kommun har man höga ambitioner för företagsutvecklingen på öarna. Som en av Sveriges mest företagstäta kommuner satsar man på företagsbesök och näringslivsdagar för bättre dialog mellan kommun och företag. Men trafiksituationen försvårar företagsutvecklingen. Adam Reuterskiöld, kommunstyrelseordförande och själv företagare, är besviken på trafikproblemen. ”Tyvärr kommer det bli sämre innan det blir bättre. Under tiden lägger vi vårt krut på att förenkla för företagen”, säger han.
NYHET Publicerad:

Modernisera LAS så att fler får chansen!

LAS En återkommande fråga inom politiken och i näringslivet är lagen om anställningsskydd (LAS). Under Svenskt Näringslivs företagardag där företagare från hela landet deltog diskuterades därför hur reglerna i lagen påverkar deras verksamhet. "Idag upplever många företagare att man tar en stor risk när man anställer någon. Vore det större frihet så skulle fler våga satsa och därmed kunna ge fler personer chansen att komma in i arbetslivet", säger Lars Lagergren, VD på Bygg & Miljö Stockholm.
NYHET Publicerad:

Den dolda skatten på arbete

DEBATT Arbetsgivare är ofta kritiska till arbetsgivaravgifterna, inte för förmånerna de bekostar utan för att en stor del av avgifterna är ren skatt. En tredjedel av arbetsgivaragiften utgörs nämligen av den så kallade allmänna löneavgiften. Den finansierar ingen försäkringsförmån för de anställda utan är ren skatt på arbete som arbetsgivarna betalar. Det skriver Catharina Bäck och Annika Bröms i denna debatt.
NYHET Publicerad:

Upplands Väsby satsar på företagsklimat i världsklass

FÖRETAGSKLIMAT Inför kommunvalet fanns bättre lokaltrafik, upphandlingar och dialog med kommunen, på företagaren Elisabeth Kvanmans önskelista. Ann-Christin L Frickner (C), kommunstyrelseledamot och ordförande i näringslivs- och kompetensutskottet i Upplands Väsby, menar att kommunen ska jobba för just detta under kommande mandatperiod. ”Vårt fokus ligger på att skapa goda förutsättningar genom att kommunorganisationen är lyhörd och dels lyssnar in och ger snabb service till företag,” säger hon.
NYHET Publicerad:

Nya satsningar ska locka fler till Botkyrka

FÖRETAGSKLIMAT Bilden av Botkyrka försvårar rekryteringen för de lokala företagen. Med hjälp av ett nystartat näringslivsråd och bolaget Tillväxt Botkyrka ska kommunen stärka företagsklimatet. ”En viktig del för mig är att de lokala företagen är nöjda, att de kan utvecklas och frodas i Botkyrka”, säger Ebba Östlin (S), kommunstyrelseordförande i Botkyrka kommun.