Ny näringslivsstrategi gav bättre bygglovshantering

NYHET Publicerad

FÖRETAGSKLIMAT Bygglovshanteringen har länge tyngt Haninge kommuns resultat i rankingen av företagsklimatet. Men efter krafttag har hanteringen av bygglovsansökningar förbättrats avsevärt. ”Den enskilt största och bästa förändringen för oss är digitaliseringen av ansökan”, säger Niklas Granström, byggentreprenör i kommunen.

Niklas Granström

”Den enskilt största och bästa förändringen för oss är digitaliseringen av ansökan”, säger Niklas Granström

Magnus Runesson

Handläggningstiden för ett normalärende har kortats med upp till 10 veckor enligt Magnus Runesson som är tillförordnad Bygglovschef.

Meeri Wasberg

"En viktig prioritering från politiken var att ta fram en ny näringslivsstrategi där servicearbetet lyfts fram och är tydligt prioriterat", säger Meeri Wasberg.

Peter Jemtbring

Det nya arbetssättet har givit resultat och handlingskraft, bygglovsenhetens framgång är ett av flera exempel, menar Peter Jemtbring.

På grund av ett högt byggtempo i kommunen har bygglovshanteringen fått lida under en längre tid. I kombination med svårigheter att rekrytera handläggare har det höga antalet bygglovsansökningar blivit liggande och flera företag har fått stå ut med långa handläggningstider. Bland annat har företagare klagat på frekventa byten av handläggare under samma ärende, vilket har skapat förvirring. Kommunen har lyssnat till feedbacken och gjort flera stora förändringar.

– Bygglovsavdelningen höll en workshop med alla medarbetare direkt efter att vårt låga resultat i SKL:s insiktsmätning blev känt. De flesta förslagen handlade om bemötande och kortade handläggningstider. Eftersom avdelningen länge dragits med äldre, omfördelade ärenden bestämdes att högen skulle bort och tid avsattes för övertidskvällar innan sommaruppehållet 2018. För varje vecka sjönk högen lite och i december 2018 var den borta. Handläggningstiden för ett normalärende var i slutet av året cirka 3 veckor, jämfört med 12–13 veckor under våren 2018, säger Magnus Runesson, tillförordnad bygglovschef.

En av lösningarna som kommunen implementerat är en ny e-tjänst som ska göra det smidigt för företagen att digitalt ansöka om bygglov och följa sitt ärende längs vägen. Kommunen har dessutom tagit fram en ny näringslivstrategi för att förenkla för de lokala företagen.

– En viktig prioritering från politiken var att ta fram en ny näringslivsstrategi där servicearbetet lyfts fram och är tydligt prioriterat. Som en förlängning av arbetet med att ta fram en ny näringslivsstrategi, var det naturligt att ta tag i arbetet med hanteringen av bygglov. Det är både en fråga om resurser och rutiner, men också en fråga om bemötande och det grundar sig ofta i att man förstår varandras perspektiv. Därför var det viktigt att inte kommunen gjorde sin förbättringsresa ensam utan också tog hjälp av det lokala näringslivet för att kunna ändra på rätt saker, säger Meeri Wasberg, kommunstyrelseordförande (S).

– Kommunen arbetar idag med ett koncernperspektiv kring företagsservice, där vi inrättat en förändringsorganisation över förvaltningsgränserna. Vi styr idag vårt förändringsarbete systematiskt, medvetet och gemensamt. Detta har givit resultat och handlingskraft, bygglovsenhetens framgång är ett av flera exempel, säger Peter Jemtbring, näringslivs- och utvecklingsdirektör.

För en företagare som Niklas Granström, som tidigare drev Northpower Stålhallar, och numera LEJE Fastigheter, har Haninge kommuns hantering av bygglov påverkat hur man sett på utvecklingsmöjligheterna.

– I egenskap av både byggherre och byggentreprenör så har vi främst under år 2015, 2016, 2017 och halva 2018 drabbats av långa ledtider, försenade projekt framflyttade tidplaner. Det har vart generellt tufft och alltid ett stort orosmoment inför nya bygglov, säger Niklas Granström.

Han har känt av de förändringar som kommunen genomfört.

Vi har upplevt en stor förändring till det bättre under sista tiden. Någon gång under Q2-Q3 2018 så började ledtiderna att kortas, samt en tydligare och snabbare kommunikation och en mer välvillig dialog fördes generellt runt bygglov, berättar Niklas Granström.

– Det beror nog delvis på att byggnationerna i stort minskat vilket gjort att kommunens handläggare fått mer tid. Men det beror också mycket på den förenklade processen med digitaliserade ansökningar, tilldelning av ärendenummer per omgående som förenklar vid kompletteringar och i dialog med handläggare. Personalen verkar också stanna kvar på sin tjänst, vilket ger en konsekvens i ärendena. Det är många saker som sammanlagt tror jag gjort det hela bättre. Men den enskilt största och bästa förändringen för oss är digitaliseringen av ansökan. Den är bäst.

Att förbättra hanteringen av bygglovsansökningar var ett av de viktigaste stegen för Haninge att klättra i mätningar av det lokala företagsklimatet. Som incitament för förändring har enkäter och företagsmätningar betydelse för kommunen.

– Mätningarna ger oss betydande indikationer på vilka områden vi måste fokusera på samt förbättra. Mätningarna kompletteras med fördjupade intervjuer och dialogforum med näringslivet med intentionen att skapa bättre förståelse och insikt mellan företag, politiker och tjänstemän, säger Peter Jemtbring, näringslivs- och utvecklingsdirektör.

– Det är viktigt att följa utvecklingen under en längre tid och där har mätningarna stor betydelse. Sedan tar olika mätningar sikte på olika saker och i vissa fall är det inte så lätt att se vilka förändringar som skulle kunna behöva göras för att åstadkomma en bättre placering och då måste fokus alltid vara att skapa bra verksamhet, säger Meeri Wasberg, kommunstyrelseordförande (S).

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

”Arbetsrätten är inte anpassad för att hantera en krissituation”

CORONAKRISEN Coronakrisen slår hårt mot städbranschen, en plötsligt minskad efterfrågan har fått stora konsekvenser. Svenskt Näringsliv har talat med Torkel Kristoffers som är vd på städföretaget Vardagsfrid AB. Han berättar om de konsekvenser coronakrisen haft på verksamheten och de uppoffringar företaget och dess medarbetare har fått göra.
NYHET Publicerad:

Så tycker Stockholmsföretagen om företagsklimatet

FÖRETAGSKLIMAT Företagen ger företagsklimatet i länets kommuner ett något lägre betyg än förra året. I över hälften av kommunerna är det sammanfattande omdömet lägre än 2019. De största positiva förändringar återfinns på Värmdö och Lidingö. 32 000 företag har tyckt till om företagsklimatet i sin kommun, varav 3700 företagare från Stockholms län.
NYHET Publicerad:

Stödåtgärderna måste förlängas

CORONAKRISEN Situationen för besöksnäringen är allvarlig. Svenskt Näringslivs företagarpanel visar att företag inom besöksnäringen är de som drabbats hårdast av krisen. Detta leder i sin tur till att de företag som levererar varor och tjänster till dessa företag drabbas. Svenskt Näringsliv har talat med en av dessa leverantörer, Alvar Kårfors, vd för familjeföretaget Orto Novo AB, som odlar och säljer örter och kryddväxter.
NYHET Publicerad:

Viktig arbetskraft från utlandet går förlorad i coronakrisen

CORONAKRISEN Coronakrisen slår hårt mot de flesta branscher och drabbar hela samhället. En bransch där krisens effekter börjar bli tydligare är tech-branschen som i Stockholms län sysselsätter över 50 000 personer. Carl-Johan Hamilton är vice vd på Ants Tech Recruiters och bedömer att två tredjedelar av hans kunder är negativt påverkade av krisen. En annan farhåga är att arbetskraftsinvandringen som branschen är beroende av kan gå förlorad i krisens spår.
NYHET Publicerad:

EU:s inre marknad måste värnas

EUROPADAGEN Idag den 9 maj firas Europadagen för att minnas startskottet till det som kommit att bli den europeiska unionen. EU har gett oss helt nya möjligheter att handla och samarbeta inom en av världens största integrerade ekonomier. De gränshinder som nyligen visat sig på EU:s inre marknad går på tvärs mot grundtanken med unionen. "Nu måste den ömsesidiga viljan till handel och utbyte av varor och tjänster stärkas för att Sveriges och EU:s företag ska kunna klara sig igenom denna svåra tid", säger Olle Karstorp, Svenskt Näringsliv Stockholms län.
NYHET Publicerad:

Stängda gränser sinkar personalförsörjningen

CORONAKRISEN Företaget Xervon verkar i en bransch som riskerar att drabbas hårt av coronakrisen – men först om några månader. Långa investeringshorisonter gör att smällen kommer senare, och därmed behovet av stödåtgärder. Personalförsörjningen riskerar också att bli lidande om Europas gränser förblir stängda.
NYHET Publicerad:

Stöd till dig som ledare vid omställning

WEBBINAR Att vara företagsledare och chef har alltid sina utmaningar, men för många är det tuffare än någonsin just nu. I detta webbinarium får du information om vilket stöd och vilken hjälp du kan få via trygghetsorganisationen TRR i en omställningsprocess.
NYHET Publicerad:

Bemanningsbranschen drabbas hårt

CORONAKRISEN Coronakrisen slår hårt mot de flesta branscher och drabbar hela samhället. Med mindre rörlighet, obefintlig turism och med allt mer sparbenägna hushåll drabbas bemanningsbranschen i stor utsträckning. "Vi gått ner 25 procent i antalet uthyrda kandidater och kommer att göra en stor förlust under april månad", säger Tony Barosen VD för Bemmaningsstyrkan AB.
NYHET Publicerad:

Den offentliga investeringsviljan, viktigare än någonsin

CORONAKRISEN Stockholmsregionen har ett diversifierat näringsliv, något som är en fördel i besvärliga kriser. Det betyder inte att någon bransch blir oberörd, snarare att effekterna kommer i olika skeden och är svårare att beräkna. I byggbranschen börjar man märka effekterna av krisen främst pga. ökade sjukskrivningar men också minskad orderingång. ”Vår största önskan nu är att det offentliga fortsätter vara en trygg kund och kommer ut med förfrågningar” säger Johan Lindberg, vd på M3 Bygg.
NYHET Publicerad:

Dystert läge för rikstäckande butikskedja

CORONAKRISEN Mindre rörlighet, obefintlig turism och sparsamma hushåll gör att detaljhandeln drabbas hårt av coronakrisen. Peter Simonsson, vd för Stjärnurmakarna, ser dystert på framtiden. Alla butiker har korttidspermitterat stora delar av den ordinarie personalen, vissa har förlorat närmare 70 procent av sina intäkter.
NYHET Publicerad:

Upphandling under coronatider

WEBBINAR Coronapandemin slår brett mot alla delar i samhället. Tillsammans bidrar också alla till att samhällets nödvändiga delar kan upprätthållas under krisen och att alla delar kan fungera ordentligt när krisen är över. Offentliga myndigheters upphandling är viktig både för att offentlig verksamhet ska fungera och som marknad för många företag. I den krissituation som nu råder ger lagstiftningen om offentlig upphandling möjligheter att på ett konstruktivt sätt säkerställa en god affär för båda parter.
NYHET Publicerad:

Lokalt krispaket från Länsstyrelsen

CORONAKRISEN Coronakrisen har lett till en akut situation för många företag runt om i landet, och det är viktigt att alla hjälper till att dämpa fallet. Nyligen gick Svenskt Näringsliv ut med förslag på vad kommuner, regioner och länsstyrelser kan göra. Länsstyrelsen Stockholm har nu implementerat flera av dessa förslag.
NYHET Publicerad:

TSL står rustade för omställning

OMSTÄLLNING Coronakrisen tvingar just nu många företag runt om i landet till både permitteringar och varsel och på TSL Trygghetsfonden står man nu redo. "Vår verksamhet är designad för att klara stora ökningar av antalet uppsagda, men detta är en extrem situation. Därför har vi skalat upp resurserna och justerat våra verksamhetsprocesser så att vi kan hantera alla de som kommer att behöva hjälp till nytt jobb", säger Katina Korlevska, Trygghetsfonden  TSL region Stockholm.
NYHET Publicerad:

Stockholmskommuner stöttar företagen i coronakrisen

CORONAKRISEN På många håll i Stockholms län fattas beslut om åtgärder som ska underlätta för företagen i den svåra kris de befinner sig i. Lidingö, Tyresö och Sundbyberg är tre kommuner som visar handlingskraft och kreativitet i sina åtgärdspaket.
NYHET Publicerad:

Få medlemsstöd i hanteringen av Coronakrisen

CORONAKRISEN Hur kan du som företagare och arbetsgivare bäst hantera Corona-krisen? Vilken hjälp finns att få? Och hur kan få nytta av korttidspermitteringen och de andra åtgärder som presenterats i de olika stödpaketen? Flera av våra medlemsorganisationer erbjuder nu webinarier där du som företagare kan få hjälp att orientera sig i dessa frågor.
NYHET Publicerad:

200 miljarder kronor i räddningspaket för företag och jobb

CORONAKRISEN "Det nya coronaviruset har skapat en extremt svår situation för svenska företag och jobb. Det är ett unikt svårt läge som kräver unikt kraftfulla åtgärder. Vi måste agera för att rädda företagen och jobben. Därför föreslår Svenskt Näringsliv nu ett brett räddningspaket för företag och jobb motsvarande 200 miljarder kronor". Det säger vd Jan-Olof Jacke.
NYHET Publicerad:

Avgörande läge för besöksnäringen

CORONAKRISEN "Innan krisen var orderböckerna fulla, nu är allt avbokat. Vi befinner oss i ett chocktillstånd", det säger Lotta Boman som driver Sigtunahöjden, en hotell- och konferensanläggning i centrala Sigtuna, och hon är inte ensam. Svenskt Näringslivs företagarpanel från den 16:e mars visar att företag inom besöksnäringen är de som initialt drabbats hårdast av krisen.
NYHET Publicerad:

”Vår verksamhet kan komma att upphöra”

CORONAKRISEN Tobias Ellenius som driver Ellenius Buss AB i Sigtuna är en av många företagare som vittnar om hur hårt coronakrisen slår mot företagen. "I fredags blev jag tvungen att gå ut med ett varsel på 18 av våra 31 anställda. De åtgärder som regeringen presenterade kan förhoppningsvis rädda resterande persona", säger han.
NYHET Publicerad:

”Med dagens regler överlever vi inte”

CORONAKRISEN I Sigtuna kommun är många företag direkt eller indirekt kopplade till Arlanda och besöksnäringen. I Svenskt Näringslivs företagarpanel från den 16:e mars framgår det att företag inom transportsektorn och besöksnäringen är de som initialt drabbats hårdast av krisen.