NYHET13 november 2017

Satsning på bättre service i Haninges näringslivsstrategi

Kortare handläggningstider kommer högt upp när företagen i Haninge listar de viktigaste åtgärderna för att förbättra företagsklimatet i kommunen. Sedan 2007 har företagen upplevt att den service de får i sina kontakter med kommunen har försämrats. I den senaste mätningen når betyget inte upp till godtagbart. Det vill Haninge kommunen nu förändra. I den nya näringslivsplanen finns tydligt fokus på ett mer kundorienterat perspektiv i företagarkontakterna.

– Haninge kommun har nyligen antagit en ny näringslivsstrategi som uttrycker tre prioriterade strategiska inriktningar, en av dessa är att Haninge kommun ska erbjuda en effektiv och tillgänglig service och myndighetsutövning med medborgar- och kundfokus, där strävan är att möta företagens och övriga intressenters behov. Vi driver idag stora förändringsinitiativ kring förbättring av vår företagsservice där kommunens samtliga inblandande verksamheter ingår, dessa insatser hoppas vi också positivt påverka utvecklingen av vårt företagsklimat, säger Peter Jemtbring, näringslivs- och utvecklingsdirektör i Haninge kommun.

Företagens kontakter med kommunen gäller framför allt tillstånds- och tillsynsärenden. Peter Jemtbring säger att det därför är viktigt att näringslivsplanen är brett förankrad i kommunen.

– Vi på näringslivsenheten har ett viktigt uppdrag i att informera om innehållet i näringslivsplanen, externt, men framför allt internt. Företagarnas kontakter och ärenden med kommunen spänner ofta över flera förvaltningar. För att kommunen ska uppfattas som samordnad och ge ett enhetligt bemötande av företagen krävs utvecklade former för ärendehantering. Om näringslivsplanen ska få genomslag och företagen ska märka av verkliga förbättringar behöver planen vara vägledande för alla förvaltningar, säger Peter Jemtbring.

Att fokusera på att förbättra sin service är ett viktigt steg för att förbättra företagsklimatet. Många av de kommuner där företagen trivs bäst är också kommuner där företagen är nöjda med servicen. Bäst service i landet finns enligt företagen i Vårgårda och kommunen återfinns också i toppen av Svenskt Näringslivs ranking av företagsklimatet i landet kommuner.

– Servicefrågorna kommer nästa alltid upp på agendan när företagare träffar sin kommun för att diskutera företagsklimatet. Det är frågor som direkt påverkar uppfattningen om det lokala företagsklimatet och det är dessutom frågor som kommunen själva kan påverka. Det är mycket glädjande att Haninge lyft det i sin näringslivsplan och nu påbörjar ett förbättringsarbete, säger Christer Östlund, ansvarig för kommunrelationer på Svenskt Näringsliv.

Skriven avOlle Karstorp
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist