Ny näringslivsstrategi, e-tjänst för bygglov och tydligt fokus på servicearbetet är byggstenarna i Haninges klättring uppåt i Svenskt Näringslivs ranking.
Haninge klättrar 52 placeringar till plats 109 i Svenskt Näringslivs ranking av företagsklimatet i Sveriges kommuner. Företagarna ger ett högre betyg på servicen, kommunpolitikernas attityder och på konkurrensen från kommunens verksamheter. Uppdelat på bransch är byggbranschen de som tydligast ser förbättringar jämfört med 2018.
En av åtgärderna som kommunen implementerat är en ny e-tjänst som ska göra det smidigt för företagen att digitalt ansöka om bygglov och följa sitt ärende längs vägen. Kommunen har också tagit fram en ny näringslivstrategi för att förenkla för de lokala företagen.
– Kommunen arbetar idag med ett koncernperspektiv kring företagsservice, där vi inrättat en förändringsorganisation över förvaltningsgränserna. Vi styr idag vårt förändringsarbete systematiskt, medvetet och gemensamt. Detta har givit resultat och handlingskraft, bygglovsenhetens framgång är ett av flera exempel, säger Peter Jemtbring, näringslivs- och utvecklingsdirektör.
Fortfarande ses emellertid handläggningstider och service som några av de viktigaste områdena för kommunen att förbättra. Bland de företag som det senaste året har varit i kontakt med kommunen efterlyses att kommunen ska bli lättare att få kontakt med, att handläggningstiderna ska kortas och att tillstånds- och tillsynsavgifter ska bli tydligare.
Totalt svarade över 30 0000 företag på årets enkät som genomfördes mellan januari och april 2019 av Demoskop på Svenskt Näringslivs uppdrag. Svarsfrekvensen från företagen var 49 procent. Rankingplaceringarna grundas till två tredjedelar på företagens betyg på hemkommunens företagsklimat och till en tredjedel på statistiska faktorer.