NYHET2 september 2016

Älska gnällspikar!

"Kommunrepresentanter: Älska gnällspikar i form av företagare" skriver Anna-Lena Holmström, regionchef på Svenskt Näringsliv i Uppsala län.

Anna-Lena Holmström, regionchef på Svenskt Näringsliv i Uppsala
Foto: Nina Leijonhufvud

Jag träffade en gång en person som sa: ”Jag vill utvecklas, därför vill jag göra det lätt för andra att ge mig feedback, både positiv och negativ. Jag tackar alltid för kommentarerna – med ett leende - oavsett om det gäller ris eller ros.” Så självklart och så svårt för de flesta av oss, även kommunala representanter. En kommun hanterar många viktiga gemensamma frågor. En hel del av dem påverkar företagare i någon mening.

I en undersökning som Demoskop gjort på uppdrag av Svenskt Näringsliv visar det sig att en stor andel av företagen någon gång tvekat att lämna klagomål till sin kommun. Kommunerna skiljer sig åt. Heby kommun är bäst i Uppsalaregionen med ”bara” 21 procent som tvekat, medan Östhammars kommun har en mer än dubbelt så hög andel tvekande företagare, 45 procent.

Vad skönt kanske någon tänker, ju färre som ”gnäller” desto bättre. Men är det verkligen det? Är det att gnälla att berätta att man inte är nöjd med något? Och vad händer i förlängningen om företagare känner sig obekväma med att föra fram kritik?

Vi kan ta upphandlingar som ett exempel, något många företagare har en hel del synpunkter på. I Sverige i dag köper stat, landsting och kommuner varor och tjänster av näringslivet för någonstans mellan 650 och 800 miljarder (!), en astronomisk summa pengar, våra gemensamma skattepengar. I en kommun utgörs ungefär 30 procent av den kommunala budgeten av offentlig upphandling. Det har med andra ord stor betydelse om upphandlingarna görs på absolut bästa sätt eller inte.

En dålig upphandling blir ofta dyr och riskerar att ge en sämre vara eller tjänst. Om en kommun har ett öppet sinne för tips, råd, kritik och feedback från näringslivet och berörd bransch kan upphandlingarna hela tiden vässas. Förfrågningsunderlagen blir vassare, processen smartare och alla berörda parter blir nöjdare. Men så är det inte riktigt i dag. Företagare som för fram kritik på knepigt utformade förfrågningsunderlag eller dito upphandlingsprocesser blir inte behandlade som kvalitetsutvecklande hjältar precis. Det finns också hos många företagare en misstanke om att man på något sätt ska blir förfördelad i något annat sammanhang om man är ”besvärlig”.

Det här måste vi ändra på. Våra skattepengar ska räcka till mycket och vi blir mer och mer kvalitetsmedvetna som konsumenter. Dessutom är det inte sällan offentliga kontrakt som gör att företagare vågar satsa på tillväxt, på att utveckla nya varor eller tjänster – och på att anställa nya medarbetare.

Så bästa kommunrepresentanter i Uppsalaregionen, älska gnällspikar i form av företagare! Tänk på dem som engagerade medborgare som vill vara med och förändra och förbättra. För allas vår skull.

Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist