Tina Brahimzadeh tillsammans med Jakob Nyberg och Fabian Lundquist.
Foto: Annika Hermansson

Jakob Nyberg och Fabian Lundquist fick nyligen ta emot pris för ”årets affärsplan” i Uppsala Län, här tillsammans med Skolinformatören Tina Brahimzadeh.

Drönare tar UF-företaget till nya höjder

NYHET Publicerad

UNG FÖRETAGSAMHET Det har bara gått en termin sedan UF-året kickade igång för gymnasieeleverna, men för ett UF-företag skulle julavslutningen på idrottsgymnasiet Celsiusskolan bjuda på tidig utdelning. Det hade blivit dags att kora vinnarna av ”årets affärsplan” i Uppsala Län, detta med motiveringen: “En affärsplan som genomsyras av högflygande planer och hög kvalitetsmedvetenhet. Företaget ger sin väl definierade målgrupp möjlighet att se och sälja sig själva utifrån ett helt nytt perspektiv. The sky is the limit.”

Årets vinnare var killarna bakom drönarfotograferingsföretaget Skypic UF, Jacob Bergmark (VD), Fabian Lundquist (projektledare och drönarpilot), Jakob Nyberg (Drönarpilot) och Tim Sjöström (ekonomiansvarig). Tillsammans har de kommit igång ordentligt med företagandet. Projektledare för Skypic UF, Fabian, lyfter att framgångarna delvis är ett resultat av att de fått ett extra driv och målmedvetenhet från sina respektive idrottsinriktningar på Celsiusskolan. Vidare tror han att anledningen till att just deras affärsplan fick utmärkelsen kan kopplas till deras genomarbetade affärsmodell och spännande affärsidé.

– I affärsplanen är vi tydliga med vilka som utgör vår målgrupp, hur vår försäljning går till och på vilket sätt vi marknadsför oss. Den är konkret och transparent och det framgår hur vi ska få ekonomi i företaget. Att vi tack vare affärsplanen redan lyckats bli bäst inom en kategori känns som ett kvitto på att en nytänkande och kreativ affärsmodell, i kombination med hårt arbete, lönar sig!

Det är mycket tid som ligger bakom UF-företaget, utöver fokus på en välformulerad affärsplan har resurser satsats på att skapa en professionell hemsida. Att killarna redan ser att arbetet ger resultat motiverar ytterligare. Det var dock inte helt självklart att Skypic UF skulle se ut som det gör idag när höstterminen drog igång.

– Vi bytte affärsidé en bit in i terminen, hamnade några veckor efter i planeringen och fick en tuff start på UF-året. Men, nu har vi skrivit våra första kontrakt, verksamheten börjar rulla på och det känns som att vi hunnit ikapp!

Killarna bakom Skypic UF är en del av en generation präglad av digitalisering och ny teknik. Nu beskriver de sig som unga, motiverade och sugna på att utmana. Deras affärsidé grundas i att leverera högkvalitativa drönarbilder och filmer. Tack vare låga omkostnader kan de erbjuda sin tjänst till ett lågt pris i jämförelse med sina konkurrenter och anpassa projekten efter varje kunds specifika behov.

– Vi vänder oss till både privatpersoner och företag som har intresse och behov av innovativa bilder och filmer, bland annat i marknadsföringssyfte. Nu efter jul har vi flera spännande projekt på gång, där ibland ett jobb för ett bryggeri. Byggnaden har högt i tak och vi tror att vi kan få till häftiga bilder och filmer!

Hösten har varit både intensiv och lärorik för UF-företagarna. En av de största lärdomarna de fått med sig är att ”börja i tid” och att det ibland behövs lite ”trixande” för att lyckas överbrygga de utmaningar som uppstår under processen.

– En utmaning var att anpassa affärsidén till UF-kalenderåret som löper från augusti till maj. Vår affärsidé bygger på drönarfotografering och sommaren är egentligen vår viktigaste säsong för att få till bra bilder och filmer. När det kommer till säsongsberoende branscher, så som golfbanor, skulle vi ha begränsats till att bara kunna filma under maj månad. Men, med lite trixande och ny teknik, kan vi även satsa på inomhusfotografering och komma igång med filmningen redan nu!

UF-företagarnas ursprungliga affärsidé bestod egentligen i att sälja spårbara nyckelbrickor, men när kvaliteten inte levde upp till deras förväntningar beslöt de att tänka om. Genom att satsa på bild och redigering, något de har erfarenhet av och brinner för, får de vara kreativa och själva stå för skapandeprocessen. Men även efter att UF-företagarna styrt verksamheten i en ny riktning, har affärsplanen kommit att modifieras.

– Vår ursprungliga idé var att rikta vår tjänst mot att filma och fota skidanläggningar och golfbanor. Tack vare en marknadsundersökning vi genomförde i samband med att affärsplanen togs fram, öppnades nya marknader. Det är inomhusfotograferingen ett exempel på, nu kan vi bland annat erbjuda våra tjänster i samband med mäkleri av fastigheter, bygganläggningar och skräddarsydda reklamfilmer.

Att killarna bakom Skypic UF lyckats formulera en solid affärsplan var bara ett första steg. Inför våren och den stundande UF-mässan på IFU Arena i Uppsala, är ambitionerna höga.

– Vi ser fram emot den kommande UF-mässan. Där satsar vi på att lyckas i både kategorin “årets UF-företag”, ”årets reklamfilm” och ”årets tjänst.” Vårt stora mål är självklart att ta oss vidare till Stockholmsmässan och SM i Ung Företagsamhet. Om tiden räcker till och vi fortsätter som vi gjort nu är det absolut nåbart!

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Företagsklimatet i Uppsalaregionen får godkänt

FÖRETAGSKLIMAT När Uppsalaregionens företag sätter ett sammanfattande betyg på sina kommuners förmåga att vara företagarkommun får alla kommuner som lägst betyget godkänt, 3,0, på en sexgradig skala. Bäst betyg får Knivsta, 3,7.
NYHET Publicerad:

Lärorik resa i företagsam Uppsalaregion

FÖRETAGSKLIMAT "Alla företagare har berättat om för- och nackdelar vilket har givit oss en hel del att tänka på. Trots att man har olika verksamheter så har man ändå vissa saker gemensamt, det är något viktigt att ta med sig, säger Solveig Zander", riksdagsledamot för Centerpartiet som i  måndags, tillsammans med andra riksdagsledamöter, kommunal- och regionråd deltog på Svenskt Näringslivs ”Företagsamma resa” där första stoppet var på Lindvalls rosteri i Uppsala.
NYHET Publicerad:

Martina Mähl från Uppsala är Årets unga ledare

UNG FÖRETAGSAMHET I år har drygt 1130 gymnasieelever i Uppsala län drivit ett UF-företag och i början av veckan var åtta UF-företag från länet och tävlade i årets upplaga av SM i Ung Företagsamhet. Två fullspäckade dagar på Stockholmsmässan i Älvsjö avslutades med en galamiddag där vinnarna presenterades. En av dem var Martina Mähl från Uppsala som kammade hem det fina priset ”Årets unga ledare”.
NYHET Publicerad:

Tomma platser på gymnasieprogram i Uppsala län trots stark efterfrågan på arbetsmarknaden

UTBILDNING Svenskt Näringslivs granskning av söktrycket i den preliminära gymnasieantagningen visar att det finns lediga platser på utbildningar, trots att elever som går där har en ljus arbetsmarknad.
NYHET Publicerad:

"Viktigt att ta bort onödiga handelshinder"

GEMENSAM MARKNAD Den 26 maj går Europaparlamentsvalet av stapeln. Svenskt Näringslivs vision är ett välmående och konkurrenskraftigt Europasamarbete. Det är avgörande för ett land som Sverige, där EU i allt större utsträckning kommit att bli hemmamarknaden. Hur skulle egentligen svenska företagare drabbas av ett utträde ur EU? Hur förbereder man sig på en brexit? Och, i vilken riktning borde EU gå? Vi har frågat företagare i Uppsalaregionen och så här svarade Magnus Sörenson, VD på Marine Jet Power i Uppsala.
NYHET Publicerad:

Webbinar om psykisk ohälsa - vilket ansvar har du?

WEBBINAR Vilket ansvar kan, bör och ska arbetsgivaren, medarbetaren respektive samhället ta när det gäller att förebygga psykisk ohälsa? Vad innebär Arbetsmiljöverkets föreskrift om ”organisatorisk och social arbetsmiljö”? Se vårt medlemswebbinar där Anna Bergsten, arbetsmiljöexpert på Svensk Näringsliv, rätar ut en hel del av frågetecknen och ger handfasta tips.
NYHET Publicerad:

Uppsalaregionens maskinentreprenörer får gräva djupt efter personal

KOMPETENSFÖRSÖRJNING Bristen på kompetens blir allt värre bland maskinentreprenörer. Därför storsatsar branschorganisationen på egna utbildningscenter runtom i landet. Gymnasie- och vuxenutbildning finns på elva orter i landet. Senaste tillskottet är ME-skolan i Bålsta som invigdes av Ebba Busch-Thor.
NYHET Publicerad:

Webbinar om säkerhet - Så skyddar du ditt företag

WEBBINAR Vad kan och får du göra när brott sker i din verksamhet? Vad behövs för att polisen ska hantera ditt ärende och vad kan ni egentligen kräva av rättsväsendet? Hur kan brotten förebyggas? Se vårt medlemswebbinar där Per Geijer, säkerhetschef Svensk Handel, rätar ut en hel del av frågetecknen och ger handfasta tips.
NYHET Publicerad:

Ökad dialog skapar lösningar i primärvården

VÄLFÄRD Ett starkt och utvecklande samarbete mellan regionen och primärvården är en ständigt aktuell fråga som är relevant för samhällets många parter. Malena Ranch (MP) som är ordförande för vårdstyrelsen i Region Uppsala menar att utmaningarna är i primärvården är de samma oavsett om det är en privat eller offentlig verksamhet och vill nu skapa bättre forum för att diskutera frågor och ha mer utbyten sinsemellan privata och offentliga vårdcentraler. "Det finns många drivna och engagerade personer som brinner för att ge en bra vård och att utveckla arbetet", säger Ranch.
NYHET Publicerad:

Utebliven förlängning av arbetstillstånd bromskloss i verksamheten

INSÄNDARE "Min fru är ursprungligen från Thailand och några av hennes släktingar har arbetat i vårt företag i flera år. Nu har vi fått besked från Migrationsverket att det kan dröja sex månader innan arbetstillstånden kan förlängas. Min verksamhet är beroende av mina anställdas kompetens. Hur kan detta vara möjligt?" Det skriver Per Sandström, Syltkrukan AB i Månkarbo, i denna insändare.
NYHET Publicerad:

Tänk om...

GÄSTKRÖNIKA "...det fanns ett friluftsområde i Uppsala som hade en hemsida där du kunde boka långfärdsskridskor, se badvattentemperatur, isförhållanden och öppettider. Kanske boka upp en picknickkorg med hembakat bröd och lammkorv från bondgården bredvid. Allt ekologiskt och närodlat." Så inleder  Jonathan Tigrar, GO Adventure Uppsala sin gästkrönika.
NYHET Publicerad:

Mässa för framtidens entreprenörer

UNG FÖRETAGSAMHET I onsdags gick årets UF-mässa ”Entreprenörskap på riktigt” av stapeln på IFU arena i Uppsala. De stora lokalerna fylldes av 720 unga entreprenörer, redo att visa sina framgångar och kanske kamma hem ett och annat pris. Tina Brahimzadeh, som är skolinformatör på Ung Företagsamhet menar att mässan är ett utmärkt tillfälle för hela samhället att ta del av den resa skoleleverna gör med sina företag. Att driva ett UF-företag ökar inte bara chanserna för att driva företag senare i livet, det är för många också en betydande personlig resa.
NYHET Publicerad:

Från oslipad diamant till juvel

STARTUP Det Uppsala-baserade co-working space:et BASE10 har i flera år nu varit en kreativ och öppen plats för stadens startups och allmänt kreativa, tech-intresserade människor. Efter ett par år i lokaler på Klostergatan i Uppsala låter VD, Jason Dainter nu meddela att den ”fysiska huben” flyttar in i sprillans nya lokaler i kontorsbyggnaden Juvelen i november i år.
NYHET Publicerad:

Knivsta har länets högsta företagsamhet

FÖRETAGSAMHETEN Idag presenterar Svenskt Näringsliv sin årliga mätning av företagsamheten. Den visar att Uppsala län har den femte högsta företagsamheten i landet men tyvärr också att Uppsala är ett av få län där företagsamheten går tillbaka jämfört med förra året.
NYHET Publicerad:

Ryktet om citybutikens död är starkt överdrivet

HANDELN I Uppsala härskar ingen butiksdöd i stadskärnan. H&M storsatsar, mindre, snabbfotade butiker effektiviserar och krymper ytor. Resultatet: en pulserande innerstad. "Tryggheten är grundläggande för att folk ska vilja vara i stan, därför har vi ett fokus på det, säger Lisa Thörn, vd för Uppsala Citysamverkan.
NYHET Publicerad:

Irriterande människor

KRÖNIKA "Det blir ofta kulturkrockar och onödigt gnissel när företagare möter kommuners tjänstemän. Företagaren vill så snabbt som möjligt ta sig igenom djungeln av lagar och regler för att förverkliga sin idé. Och tjänstemannen, som ju faktiskt bara gör sitt jobb, upplevs inte sällan i det sammanhanget som en synnerligen irriterande och osmidig figur med bedövande mycket makt." Det skriver Anna-Lena Holmström i sin krönika.
NYHET Publicerad:

Bekymmersamt för industriföretag utan EU

GEMENSAM MARKNAD EU:s inre marknad är en grundbult för många svenska företag. 65 procent av verkstadsföretaget Habias försäljning går till andra EU-medlemmar, är ett exempel. ”Ett svenskt utträde skulle vara mycket bekymmersamt, säger vd Johan Holmstedt.
NYHET Publicerad:

"Utan ett EU skulle vi haft det mycket krångligare"

GEMENSAM MARKNAD 40 procent av exporten går till länder inom EU. En smidig gränsövergång är viktig, eftersom biotechföretaget Mercodias produkter måste förvaras kallt. Vd Mona Österberg berättar om fördelarna med unionen.
NYHET Publicerad:

Långsamma processer och bristande förståelse hindrar företag att växa

FÖRETAGSKLIMAT Sedan 2006 har Mattias Sjökvists Åkeri AB varit verksamma i tätorten Alunda i Östhammars kommun. Under flera år har åkeriets grundare, Mattias, försökt hitta möjligheter för att kunna expandera verksamheten och samtidigt tillhandahålla lokaler för fler aktörer som vill etablera sig på orten. Men, när han vänt sig till kommunen för att omsätta plan till handling har gensvaret varit svalt.
NYHET Publicerad:

Vad ska du bli när du blir stor?

KRÖNIKA "Vi kan med jämna mellanrum höra politiker påtala vikten av att fler väljer att bli företagare. Sverige behöver helt enkelt fler företagare som kan skapa fler jobb. Men om man nu identifierat detta som ett önskvärt scenario, att fler ska välja just företagarbanan, varför ser man då inte till att alla unga får upp just det alternativet på sitt smörgåsbord?" Det skriver Anna-Lena Holmström i sin krönika.