NYHET7 januari 2019

Drönare tar UF-företaget till nya höjder

Det har bara gått en termin sedan UF-året kickade igång för gymnasieeleverna, men för ett UF-företag skulle julavslutningen på idrottsgymnasiet Celsiusskolan bjuda på tidig utdelning. Det hade blivit dags att kora vinnarna av ”årets affärsplan” i Uppsala Län, detta med motiveringen: “En affärsplan som genomsyras av högflygande planer och hög kvalitetsmedvetenhet. Företaget ger sin väl definierade målgrupp möjlighet att se och sälja sig själva utifrån ett helt nytt perspektiv. The sky is the limit.”

Jakob Nyberg och Fabian Lundquist fick nyligen ta emot pris för ”årets affärsplan” i Uppsala Län, här tillsammans med Skolinformatören Tina Brahimzadeh.Foto: Annika Hermansson

Årets vinnare var killarna bakom drönarfotograferingsföretaget Skypic UF, Jacob Bergmark (VD), Fabian Lundquist (projektledare och drönarpilot), Jakob Nyberg (Drönarpilot) och Tim Sjöström (ekonomiansvarig). Tillsammans har de kommit igång ordentligt med företagandet. Projektledare för Skypic UF, Fabian, lyfter att framgångarna delvis är ett resultat av att de fått ett extra driv och målmedvetenhet från sina respektive idrottsinriktningar på Celsiusskolan. Vidare tror han att anledningen till att just deras affärsplan fick utmärkelsen kan kopplas till deras genomarbetade affärsmodell och spännande affärsidé.

– I affärsplanen är vi tydliga med vilka som utgör vår målgrupp, hur vår försäljning går till och på vilket sätt vi marknadsför oss. Den är konkret och transparent och det framgår hur vi ska få ekonomi i företaget. Att vi tack vare affärsplanen redan lyckats bli bäst inom en kategori känns som ett kvitto på att en nytänkande och kreativ affärsmodell, i kombination med hårt arbete, lönar sig!

Det är mycket tid som ligger bakom UF-företaget, utöver fokus på en välformulerad affärsplan har resurser satsats på att skapa en professionell hemsida. Att killarna redan ser att arbetet ger resultat motiverar ytterligare. Det var dock inte helt självklart att Skypic UF skulle se ut som det gör idag när höstterminen drog igång.

– Vi bytte affärsidé en bit in i terminen, hamnade några veckor efter i planeringen och fick en tuff start på UF-året. Men, nu har vi skrivit våra första kontrakt, verksamheten börjar rulla på och det känns som att vi hunnit ikapp!

Killarna bakom Skypic UF är en del av en generation präglad av digitalisering och ny teknik. Nu beskriver de sig som unga, motiverade och sugna på att utmana. Deras affärsidé grundas i att leverera högkvalitativa drönarbilder och filmer. Tack vare låga omkostnader kan de erbjuda sin tjänst till ett lågt pris i jämförelse med sina konkurrenter och anpassa projekten efter varje kunds specifika behov.

– Vi vänder oss till både privatpersoner och företag som har intresse och behov av innovativa bilder och filmer, bland annat i marknadsföringssyfte. Nu efter jul har vi flera spännande projekt på gång, där ibland ett jobb för ett bryggeri. Byggnaden har högt i tak och vi tror att vi kan få till häftiga bilder och filmer!

Hösten har varit både intensiv och lärorik för UF-företagarna. En av de största lärdomarna de fått med sig är att ”börja i tid” och att det ibland behövs lite ”trixande” för att lyckas överbrygga de utmaningar som uppstår under processen.

– En utmaning var att anpassa affärsidén till UF-kalenderåret som löper från augusti till maj. Vår affärsidé bygger på drönarfotografering och sommaren är egentligen vår viktigaste säsong för att få till bra bilder och filmer. När det kommer till säsongsberoende branscher, så som golfbanor, skulle vi ha begränsats till att bara kunna filma under maj månad. Men, med lite trixande och ny teknik, kan vi även satsa på inomhusfotografering och komma igång med filmningen redan nu!

UF-företagarnas ursprungliga affärsidé bestod egentligen i att sälja spårbara nyckelbrickor, men när kvaliteten inte levde upp till deras förväntningar beslöt de att tänka om. Genom att satsa på bild och redigering, något de har erfarenhet av och brinner för, får de vara kreativa och själva stå för skapandeprocessen. Men även efter att UF-företagarna styrt verksamheten i en ny riktning, har affärsplanen kommit att modifieras.

– Vår ursprungliga idé var att rikta vår tjänst mot att filma och fota skidanläggningar och golfbanor. Tack vare en marknadsundersökning vi genomförde i samband med att affärsplanen togs fram, öppnades nya marknader. Det är inomhusfotograferingen ett exempel på, nu kan vi bland annat erbjuda våra tjänster i samband med mäkleri av fastigheter, bygganläggningar och skräddarsydda reklamfilmer.

Att killarna bakom Skypic UF lyckats formulera en solid affärsplan var bara ett första steg. Inför våren och den stundande UF-mässan på IFU Arena i Uppsala, är ambitionerna höga.

– Vi ser fram emot den kommande UF-mässan. Där satsar vi på att lyckas i både kategorin “årets UF-företag”, ”årets reklamfilm” och ”årets tjänst.” Vårt stora mål är självklart att ta oss vidare till Stockholmsmässan och SM i Ung Företagsamhet. Om tiden räcker till och vi fortsätter som vi gjort nu är det absolut nåbart!

UFUtbildning
Skriven avHanna Johansen
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist