Tina Brahimzadeh tillsammans med Jakob Nyberg och Fabian Lundquist.
Foto: Annika Hermansson

Jakob Nyberg och Fabian Lundquist fick nyligen ta emot pris för ”årets affärsplan” i Uppsala Län, här tillsammans med Skolinformatören Tina Brahimzadeh.

Drönare tar UF-företaget till nya höjder

NYHET Publicerad

UNG FÖRETAGSAMHET Det har bara gått en termin sedan UF-året kickade igång för gymnasieeleverna, men för ett UF-företag skulle julavslutningen på idrottsgymnasiet Celsiusskolan bjuda på tidig utdelning. Det hade blivit dags att kora vinnarna av ”årets affärsplan” i Uppsala Län, detta med motiveringen: “En affärsplan som genomsyras av högflygande planer och hög kvalitetsmedvetenhet. Företaget ger sin väl definierade målgrupp möjlighet att se och sälja sig själva utifrån ett helt nytt perspektiv. The sky is the limit.”

Årets vinnare var killarna bakom drönarfotograferingsföretaget Skypic UF, Jacob Bergmark (VD), Fabian Lundquist (projektledare och drönarpilot), Jakob Nyberg (Drönarpilot) och Tim Sjöström (ekonomiansvarig). Tillsammans har de kommit igång ordentligt med företagandet. Projektledare för Skypic UF, Fabian, lyfter att framgångarna delvis är ett resultat av att de fått ett extra driv och målmedvetenhet från sina respektive idrottsinriktningar på Celsiusskolan. Vidare tror han att anledningen till att just deras affärsplan fick utmärkelsen kan kopplas till deras genomarbetade affärsmodell och spännande affärsidé.

– I affärsplanen är vi tydliga med vilka som utgör vår målgrupp, hur vår försäljning går till och på vilket sätt vi marknadsför oss. Den är konkret och transparent och det framgår hur vi ska få ekonomi i företaget. Att vi tack vare affärsplanen redan lyckats bli bäst inom en kategori känns som ett kvitto på att en nytänkande och kreativ affärsmodell, i kombination med hårt arbete, lönar sig!

Det är mycket tid som ligger bakom UF-företaget, utöver fokus på en välformulerad affärsplan har resurser satsats på att skapa en professionell hemsida. Att killarna redan ser att arbetet ger resultat motiverar ytterligare. Det var dock inte helt självklart att Skypic UF skulle se ut som det gör idag när höstterminen drog igång.

– Vi bytte affärsidé en bit in i terminen, hamnade några veckor efter i planeringen och fick en tuff start på UF-året. Men, nu har vi skrivit våra första kontrakt, verksamheten börjar rulla på och det känns som att vi hunnit ikapp!

Killarna bakom Skypic UF är en del av en generation präglad av digitalisering och ny teknik. Nu beskriver de sig som unga, motiverade och sugna på att utmana. Deras affärsidé grundas i att leverera högkvalitativa drönarbilder och filmer. Tack vare låga omkostnader kan de erbjuda sin tjänst till ett lågt pris i jämförelse med sina konkurrenter och anpassa projekten efter varje kunds specifika behov.

– Vi vänder oss till både privatpersoner och företag som har intresse och behov av innovativa bilder och filmer, bland annat i marknadsföringssyfte. Nu efter jul har vi flera spännande projekt på gång, där ibland ett jobb för ett bryggeri. Byggnaden har högt i tak och vi tror att vi kan få till häftiga bilder och filmer!

Hösten har varit både intensiv och lärorik för UF-företagarna. En av de största lärdomarna de fått med sig är att ”börja i tid” och att det ibland behövs lite ”trixande” för att lyckas överbrygga de utmaningar som uppstår under processen.

– En utmaning var att anpassa affärsidén till UF-kalenderåret som löper från augusti till maj. Vår affärsidé bygger på drönarfotografering och sommaren är egentligen vår viktigaste säsong för att få till bra bilder och filmer. När det kommer till säsongsberoende branscher, så som golfbanor, skulle vi ha begränsats till att bara kunna filma under maj månad. Men, med lite trixande och ny teknik, kan vi även satsa på inomhusfotografering och komma igång med filmningen redan nu!

UF-företagarnas ursprungliga affärsidé bestod egentligen i att sälja spårbara nyckelbrickor, men när kvaliteten inte levde upp till deras förväntningar beslöt de att tänka om. Genom att satsa på bild och redigering, något de har erfarenhet av och brinner för, får de vara kreativa och själva stå för skapandeprocessen. Men även efter att UF-företagarna styrt verksamheten i en ny riktning, har affärsplanen kommit att modifieras.

– Vår ursprungliga idé var att rikta vår tjänst mot att filma och fota skidanläggningar och golfbanor. Tack vare en marknadsundersökning vi genomförde i samband med att affärsplanen togs fram, öppnades nya marknader. Det är inomhusfotograferingen ett exempel på, nu kan vi bland annat erbjuda våra tjänster i samband med mäkleri av fastigheter, bygganläggningar och skräddarsydda reklamfilmer.

Att killarna bakom Skypic UF lyckats formulera en solid affärsplan var bara ett första steg. Inför våren och den stundande UF-mässan på IFU Arena i Uppsala, är ambitionerna höga.

– Vi ser fram emot den kommande UF-mässan. Där satsar vi på att lyckas i både kategorin “årets UF-företag”, ”årets reklamfilm” och ”årets tjänst.” Vårt stora mål är självklart att ta oss vidare till Stockholmsmässan och SM i Ung Företagsamhet. Om tiden räcker till och vi fortsätter som vi gjort nu är det absolut nåbart!

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Tänk om...

GÄSTKRÖNIKA "...det fanns ett friluftsområde i Uppsala som hade en hemsida där du kunde boka långfärdsskridskor, se badvattentemperatur, isförhållanden och öppettider. Kanske boka upp en picknickkorg med hembakat bröd och lammkorv från bondgården bredvid. Allt ekologiskt och närodlat." Så inleder  Jonathan Tigrar, GO Adventure Uppsala sin gästkrönika.
NYHET Publicerad:

Mässa för framtidens entreprenörer

UNG FÖRETAGSAMHET I onsdags gick årets UF-mässa ”Entreprenörskap på riktigt” av stapeln på IFU arena i Uppsala. De stora lokalerna fylldes av 720 unga entreprenörer, redo att visa sina framgångar och kanske kamma hem ett och annat pris. Tina Brahimzadeh, som är skolinformatör på Ung Företagsamhet menar att mässan är ett utmärkt tillfälle för hela samhället att ta del av den resa skoleleverna gör med sina företag. Att driva ett UF-företag ökar inte bara chanserna för att driva företag senare i livet, det är för många också en betydande personlig resa.
NYHET Publicerad:

Från oslipad diamant till juvel

STARTUP Det Uppsala-baserade co-working space:et BASE10 har i flera år nu varit en kreativ och öppen plats för stadens startups och allmänt kreativa, tech-intresserade människor. Efter ett par år i lokaler på Klostergatan i Uppsala låter VD, Jason Dainter nu meddela att den ”fysiska huben” flyttar in i sprillans nya lokaler i kontorsbyggnaden Juvelen i november i år.
NYHET Publicerad:

Knivsta har länets högsta företagsamhet

FÖRETAGSAMHETEN Idag presenterar Svenskt Näringsliv sin årliga mätning av företagsamheten. Den visar att Uppsala län har den femte högsta företagsamheten i landet men tyvärr också att Uppsala är ett av få län där företagsamheten går tillbaka jämfört med förra året.
NYHET Publicerad:

Ryktet om citybutikens död är starkt överdrivet

HANDELN I Uppsala härskar ingen butiksdöd i stadskärnan. H&M storsatsar, mindre, snabbfotade butiker effektiviserar och krymper ytor. Resultatet: en pulserande innerstad. "Tryggheten är grundläggande för att folk ska vilja vara i stan, därför har vi ett fokus på det, säger Lisa Thörn, vd för Uppsala Citysamverkan.
NYHET Publicerad:

Irriterande människor

KRÖNIKA "Det blir ofta kulturkrockar och onödigt gnissel när företagare möter kommuners tjänstemän. Företagaren vill så snabbt som möjligt ta sig igenom djungeln av lagar och regler för att förverkliga sin idé. Och tjänstemannen, som ju faktiskt bara gör sitt jobb, upplevs inte sällan i det sammanhanget som en synnerligen irriterande och osmidig figur med bedövande mycket makt." Det skriver Anna-Lena Holmström i sin krönika.
NYHET Publicerad:

Bekymmersamt för industriföretag utan EU

GEMENSAM MARKNAD EU:s inre marknad är en grundbult för många svenska företag. 65 procent av verkstadsföretaget Habias försäljning går till andra EU-medlemmar, är ett exempel. ”Ett svenskt utträde skulle vara mycket bekymmersamt, säger vd Johan Holmstedt.
NYHET Publicerad:

"Utan ett EU skulle vi haft det mycket krångligare"

GEMENSAM MARKNAD 40 procent av exporten går till länder inom EU. En smidig gränsövergång är viktig, eftersom biotechföretaget Mercodias produkter måste förvaras kallt. Vd Mona Österberg berättar om fördelarna med unionen.
NYHET Publicerad:

Långsamma processer och bristande förståelse hindrar företag att växa

FÖRETAGSKLIMAT Sedan 2006 har Mattias Sjökvists Åkeri AB varit verksamma i tätorten Alunda i Östhammars kommun. Under flera år har åkeriets grundare, Mattias, försökt hitta möjligheter för att kunna expandera verksamheten och samtidigt tillhandahålla lokaler för fler aktörer som vill etablera sig på orten. Men, när han vänt sig till kommunen för att omsätta plan till handling har gensvaret varit svalt.
NYHET Publicerad:

Vad ska du bli när du blir stor?

KRÖNIKA "Vi kan med jämna mellanrum höra politiker påtala vikten av att fler väljer att bli företagare. Sverige behöver helt enkelt fler företagare som kan skapa fler jobb. Men om man nu identifierat detta som ett önskvärt scenario, att fler ska välja just företagarbanan, varför ser man då inte till att alla unga får upp just det alternativet på sitt smörgåsbord?" Det skriver Anna-Lena Holmström i sin krönika.
NYHET Publicerad:

Hög press på schyssta åkare

TRANSPORTBRANSCHEN Idag är svensk åkerinäring pressad. Utmaningar så som osund konkurrens, miljö och chaufförbrist präglar åkeribranschen och lämnar små marginaler för företagarna. Likväl hade inte samhället klarat många dagar utan lastbilar på vägarna. Maria Lindh, Branschchef på Biltrafikens Arbetsgivareförbund, ett förbund inom Transportföretagen, berättar om åkeribranschens utmaningar och möjligheter.
NYHET Publicerad:

Den dolda skatten på arbete

DEBATT Arbetsgivare är ofta kritiska till arbetsgivaravgifterna, inte för förmånerna de bekostar utan för att en stor del av avgifterna är ren skatt. Arbetsgivaravgifterna finansierar socialförsäkringsförmåner som ålderspension, sjuk- och föräldraförsäkring, arbetsskadeförmåner och arbetslöshetsersättning. Men trots att kostnaderna för de förmånerna har minskat de senaste åren och delavgifterna för försäkringarna har sänkts, så ligger den totala arbetsgivaravgiften kvar på samma nivå: 31,42 procent på lönen.
NYHET Publicerad:

Byggprogrammet på Westerlundska ger högst lön

GYMNASIEVAL Ungefär 4 000 niondeklassare i Uppsala län och deras föräldrar ska de närmaste veckorna välja gymnasieprogram. För att underlätta genomtänkta val lanserar Svenskt Näringsliv nu sajten Gymnasiekvalitet.se. Där finns fakta om program och gymnasieskolor i hela Sverige.
NYHET Publicerad:

Drönare tar UF-företaget till nya höjder

UNG FÖRETAGSAMHET Det har bara gått en termin sedan UF-året kickade igång för gymnasieeleverna, men för ett UF-företag skulle julavslutningen på idrottsgymnasiet Celsiusskolan bjuda på tidig utdelning. Det hade blivit dags att kora vinnarna av ”årets affärsplan” i Uppsala Län, detta med motiveringen: “En affärsplan som genomsyras av högflygande planer och hög kvalitetsmedvetenhet. Företaget ger sin väl definierade målgrupp möjlighet att se och sälja sig själva utifrån ett helt nytt perspektiv. The sky is the limit.”
NYHET Publicerad:

”Vi behöver fristående aktörer för att klara tillväxten”

VÄLFÄRD Med en hög tillväxt och ung befolkning, möter Knivsta kommun ett tilltagande behov av förskole- och skolverksamheter. Fram till 2025 beräknas de bland annat behöva 50–60 nya förskoleavdelningar. Fristående aktörer föreslås som en del av lösningen. "I ett försök att öka antalet förskoleplatser har utbildningsförvaltningen fått i uppdrag att utforska privata aktörers intresse för att bygga och bedriva förskole- och skolverksamheter i Knivsta", säger Björn-Owe Björk, kristdemokratiskt kommunalråd i Knivsta kommun.
NYHET Publicerad:

Höga marginalskatter hindrar företagens kompetensförsörjning

SKATTER Rekrytering av ny kompetens skapar allt större problem, ett exempel på det utspelade sig för ett par veckor sedan då Spotify föll stort på börsen med hänvisning till just kompetensförsörjningen. Detta är en av konsekvenserna som drabbar företag på grund av att våra marginalskatter är högst i världen och hindrar företag från att anställa. Lars Erfäldt på Zetterbergs industri i Östervåla menar att dessa skatter hindrar tillväxten och lparadoxalt nog leder till förlorade skatteintäkter.
NYHET Publicerad:

Ny företagarförening i Älvkarleby med sikte på ett bättre företagsklimat

FÖRETAGSKLIMAT I år placerades Älvkarleby på 241:e plats i Svenskt Näringslivs ranking av företagsklimatet i landets 290 kommuner. Det är en förbättring från föregående år, men enligt Jennie Edenby behövs nytänk för att ett fungerande företagarklimat ska bli verklighet i kommunen. Med Älvkarlebys företagarförening är Jennies ambition att kunna erbjuda just det, nytänk.
NYHET Publicerad:

”Vi måste tänka framåt”

FÖRETAGSKLIMAT Vårdföretagaren tillika ordförande i Knivstas företagarförening, Lotta Wiström, har sedan femton år tillbaka varit en aktiv aktör i näringslivet. Nu tar hon steget in i politiken, med ambitionen om att bli en liberal röst för företagsamhet, vård och omsorg och för en bättre samverkan mellan kommun och landsting. "Vi måste bevaka både små och större företagares intressen, likaså intresset hos de företagare som överväger att etablera sig här. För detta krävs samverkan!", säger Lotta.
NYHET Publicerad:

Fundera igenom ditt gymnasieval noga

DEBATT I höst ska 110 000 elever förbereda sig för sina gymnasieval i början av nästa år. Gymnasievalet är ett stort beslut. Inte livsavgörande – men viktigt. Ibland är det första gången som tonåringen mer eller mindre på egen hand fattar ett beslut som kan ha stor påverkan på framtiden. Men ofta spelar föräldrarna en viktig roll.
NYHET Publicerad:

Det behövs mer näringsliv i skolorna

UTBILDNING "Tyvärr fungerar ej yrkesutbildningssystemet tillfredsställande idag", konstaterar Theresa Östman från Grillby & F100 Rör AB, ett av många företag som har svårt att hitta rätt medarbetare. Problematiken bekräftas i Svenskt Näringslivs rekryteringsenkät som visar att vart fjärde rekryteringsförsök misslyckas, ofta på grund av svårigheter att hitta personer med relevant utbildning och rätt kompetens. En av de större utbildningsgrupperna som efterfrågas är de som erhållit en examen från en yrkesutbildning, både gymnasial och eftergymnasial.