Tina Brahimzadeh tillsammans med Jakob Nyberg och Fabian Lundquist.
Foto: Annika Hermansson

Jakob Nyberg och Fabian Lundquist fick nyligen ta emot pris för ”årets affärsplan” i Uppsala Län, här tillsammans med Skolinformatören Tina Brahimzadeh.

Drönare tar UF-företaget till nya höjder

NYHET Publicerad

UNG FÖRETAGSAMHET Det har bara gått en termin sedan UF-året kickade igång för gymnasieeleverna, men för ett UF-företag skulle julavslutningen på idrottsgymnasiet Celsiusskolan bjuda på tidig utdelning. Det hade blivit dags att kora vinnarna av ”årets affärsplan” i Uppsala Län, detta med motiveringen: “En affärsplan som genomsyras av högflygande planer och hög kvalitetsmedvetenhet. Företaget ger sin väl definierade målgrupp möjlighet att se och sälja sig själva utifrån ett helt nytt perspektiv. The sky is the limit.”

Årets vinnare var killarna bakom drönarfotograferingsföretaget Skypic UF, Jacob Bergmark (VD), Fabian Lundquist (projektledare och drönarpilot), Jakob Nyberg (Drönarpilot) och Tim Sjöström (ekonomiansvarig). Tillsammans har de kommit igång ordentligt med företagandet. Projektledare för Skypic UF, Fabian, lyfter att framgångarna delvis är ett resultat av att de fått ett extra driv och målmedvetenhet från sina respektive idrottsinriktningar på Celsiusskolan. Vidare tror han att anledningen till att just deras affärsplan fick utmärkelsen kan kopplas till deras genomarbetade affärsmodell och spännande affärsidé.

– I affärsplanen är vi tydliga med vilka som utgör vår målgrupp, hur vår försäljning går till och på vilket sätt vi marknadsför oss. Den är konkret och transparent och det framgår hur vi ska få ekonomi i företaget. Att vi tack vare affärsplanen redan lyckats bli bäst inom en kategori känns som ett kvitto på att en nytänkande och kreativ affärsmodell, i kombination med hårt arbete, lönar sig!

Det är mycket tid som ligger bakom UF-företaget, utöver fokus på en välformulerad affärsplan har resurser satsats på att skapa en professionell hemsida. Att killarna redan ser att arbetet ger resultat motiverar ytterligare. Det var dock inte helt självklart att Skypic UF skulle se ut som det gör idag när höstterminen drog igång.

– Vi bytte affärsidé en bit in i terminen, hamnade några veckor efter i planeringen och fick en tuff start på UF-året. Men, nu har vi skrivit våra första kontrakt, verksamheten börjar rulla på och det känns som att vi hunnit ikapp!

Killarna bakom Skypic UF är en del av en generation präglad av digitalisering och ny teknik. Nu beskriver de sig som unga, motiverade och sugna på att utmana. Deras affärsidé grundas i att leverera högkvalitativa drönarbilder och filmer. Tack vare låga omkostnader kan de erbjuda sin tjänst till ett lågt pris i jämförelse med sina konkurrenter och anpassa projekten efter varje kunds specifika behov.

– Vi vänder oss till både privatpersoner och företag som har intresse och behov av innovativa bilder och filmer, bland annat i marknadsföringssyfte. Nu efter jul har vi flera spännande projekt på gång, där ibland ett jobb för ett bryggeri. Byggnaden har högt i tak och vi tror att vi kan få till häftiga bilder och filmer!

Hösten har varit både intensiv och lärorik för UF-företagarna. En av de största lärdomarna de fått med sig är att ”börja i tid” och att det ibland behövs lite ”trixande” för att lyckas överbrygga de utmaningar som uppstår under processen.

– En utmaning var att anpassa affärsidén till UF-kalenderåret som löper från augusti till maj. Vår affärsidé bygger på drönarfotografering och sommaren är egentligen vår viktigaste säsong för att få till bra bilder och filmer. När det kommer till säsongsberoende branscher, så som golfbanor, skulle vi ha begränsats till att bara kunna filma under maj månad. Men, med lite trixande och ny teknik, kan vi även satsa på inomhusfotografering och komma igång med filmningen redan nu!

UF-företagarnas ursprungliga affärsidé bestod egentligen i att sälja spårbara nyckelbrickor, men när kvaliteten inte levde upp till deras förväntningar beslöt de att tänka om. Genom att satsa på bild och redigering, något de har erfarenhet av och brinner för, får de vara kreativa och själva stå för skapandeprocessen. Men även efter att UF-företagarna styrt verksamheten i en ny riktning, har affärsplanen kommit att modifieras.

– Vår ursprungliga idé var att rikta vår tjänst mot att filma och fota skidanläggningar och golfbanor. Tack vare en marknadsundersökning vi genomförde i samband med att affärsplanen togs fram, öppnades nya marknader. Det är inomhusfotograferingen ett exempel på, nu kan vi bland annat erbjuda våra tjänster i samband med mäkleri av fastigheter, bygganläggningar och skräddarsydda reklamfilmer.

Att killarna bakom Skypic UF lyckats formulera en solid affärsplan var bara ett första steg. Inför våren och den stundande UF-mässan på IFU Arena i Uppsala, är ambitionerna höga.

– Vi ser fram emot den kommande UF-mässan. Där satsar vi på att lyckas i både kategorin “årets UF-företag”, ”årets reklamfilm” och ”årets tjänst.” Vårt stora mål är självklart att ta oss vidare till Stockholmsmässan och SM i Ung Företagsamhet. Om tiden räcker till och vi fortsätter som vi gjort nu är det absolut nåbart!

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

TRR stöttar vid omställning “idag, igår & imorgon”

OMSTÄLLNING Digitalisering, Brexit och demografisk utveckling är faktorer som ökar kraven på dagens företagare. För vissa kan det skapa behov av omställning och uppsägning. Men, hur informerar man på bästa sätt sina medarbetare? Vilka framtidsmöjligheter har medarbetare efter uppsägning? och vad är egentligen en “people plan?” Det var frågor som Erica Sundberg och Susanne Corse från TRR besvarade under årets arbetsgivardag i Västerås.
NYHET Publicerad:

Arbetsbyrån UF hjälper unga ut i arbete

UNG FÖRETAGSAMHET Jadd Saliba, Kevin Amin och Mathias Lind går sista året på Celsiusskolans Handels- och administrationsprogram. Som gymnasieprojekt driver de UF-företaget Arbetsbyrån. I februari går startskottet för deras event som ska föra samman arbetsgivare och arbetssökande.
NYHET Publicerad:

Ett år med GDPR – hur har det gått?

WEBBINAR I ett och ett halvt år har de nya dataskyddsreglerna med GDPR i spetsen tillämpats. Inför GDPR upplevde många företag brist på information och praktisk vägledning. Många företag har fortfarande en hel del frågor att sätta sig in i och förstå för att personuppgiftsbehandlingen ska klara de nya tuffare kraven.
NYHET Publicerad:

Lär dig mer om offentlig upphandling - Förbättra dina chanser att vinna med ditt anbud

WEBBINAR I detta webbinarium möter du Ellen Hausel Heldahl som är jurist och expert på offentlig upphandling. Ellen kommer att dela med sig av sina erfarenheter och beskriva konkreta exempel.
NYHET Publicerad:

Blanka läkarintyg ska inte förekomma!

SJUKFRÅNVARO Vad gäller när en anställd blir sjuk? Hur hanterar du som arbetsgivare ett blankt eller innehållsfattigt sjukintyg? Enligt Alija Dizdarevic, samverkansansvarig på Försäkringskassan, måste fler arbetsgivare bli medvetna om vad som gäller och hur man hjälper den anställde tillbaka till arbete.
NYHET Publicerad:

Bygglovhjälpen gör det lätt att göra rätt

FÖRETAGSKLIMAT Ofullständiga bygglovsansökningar ställer till det för både kunder och medarbetare. I Uppsala kommun ska den nylanserade tjänsten “Bygglovhjälpen” göra det lättare för företagare och privatpersoner att ansöka om bygglov. Yvonne Fredriksson, Enhetschef för bygglovhandläggning i Uppsala kommun, berättar om den digitala tjänsten som kan effektivisera ärendehanteringen för både kunder och medarbetare.
NYHET Publicerad:

Bygglovsprocessen - en brobyggare i Enköping

FÖRETAGSKLIMAT På Enköpings miljö- och byggnadsförvaltning upplevde medarbetare att kommunen och företagare talade om varandra snarare än med varandra. För att ta reda på vart det skavde antog förvaltningen en ny strategi. Med en fikakorg i handen begav de sig ut till de stora byggföretagen för att lyssna till deras upplevelser av förvaltningens hantering av bygglovsprocessen. "Vi såg möjligheten att bryta ett mönster av dåliga relationer", säger Magnus Holmberg Muhr förvaltningschef på miljö- och byggnadsförvaltningen.
NYHET Publicerad:

"Vill lära ut mer om företagande och samhällsekonomi"

SKOLNÄTVERK "Fler elever skulle kunna göra rationella beslut om sin framtid och även inspireras till att välja andra typer av yrken med mer kunskap inom företagande och samhällsekonomi" säger Jens Lepikko som är ny skolnätverksansvarig till Svenskt Näringslivs regionkontor i Uppsala. Jens kommer i sin roll som skolnätverksansvarig att arbeta med att öka samverkan mellan skola och näringsliv genom att förmedla Svenskt Näringslivs kostnadsfria skolmaterial.
NYHET Publicerad:

Ledarskapspolicy - lösningen på destruktivt ledarskap

ARBETSGIVARDAGEN Forskning om ledarskap har gått in i en ny fas. Från att ha betraktat ledarskap som att “göra rätt saker, eller göra saker rätt,” till att uppmärksamma att även ledare gör fel. "Vi ställer ofta höga krav på ledare och förväntar oss att de ska vara superhjältar, men man får göra fel. Ett destruktivt ledarskap uppstår först när medarbetare systematiskt och under en längre tid påverkas på ett sätt som de upplever som negativt", säger Maria Fors Brandebo, Fil dr på Försvarshögskolans ledarskapscentrum.
NYHET Publicerad:

Skyll inte på lagstiftningen – gör istället er hemläxa!

UPPHANDLING Det pågår en intensiv debatt kring nyligen gjorda upphandlingar. Oavsett upphandling så skyller mer eller mindre alla som deltar i debatten på lagen om offentlig upphandling och kräver att denna ska ändras. Det påstås bland annat att det är lagens fel att upphandlande myndigheter måste köpa till ”lägsta pris”, att lagen förhindrar upphandlare att tala med leverantörer och att det enligt lagen inte får ställas krav på referenser. Inget kunde vara mer fel. Självklart får man beakta kvalitet i upphandlingen, tala med varandra och ställa krav på referensobjekt eller referenser.
NYHET Publicerad:

Ökad frihet att anpassa lönesättningen – optimalt för Tebex

AVTAL 2020 Förberedelserna inför avtalsrörelsen 2020 är i full gång. Redan i december ska industrins arbetsgivare och fackförbund byta avtalskrav inför 2020 års avtalsförhandlingar. Denna gången mot bakgrunden av konjunkturavmattning, Brexit och risken för ett internationellt handelskrig. För Tebex med 36 anställda och arbetskraftskostnader som uppgår till 40 procent av företagets kostnader, blir den stundande avtalsrörelsen viktig. Både för Tebex fortsatta konkurrenskraft och möjligheten att anställa nya medarbetare.
NYHET Publicerad:

AquaOnTime UF sätter klimat och hälsa i centrum

UNG FÖRETAGSAMHET Bakom UF-företaget AquaOnTime står fyra aktiva tjejer från idrottsgymnasiet Celsiusskolan i Uppsala. När de kom på sig själva med att ofta dricka mer kaffe än vatten för att hålla uppe tempot under dagarna, bestämde de sig för att ta fram en affärsidé som kunde vända trenden.
NYHET Publicerad:

Med cirkulärt tänk omvandlas avfall till resurs

CIRKULÄR EKONOMI Klimat- och miljöfrågan stod på agendan när Svenskt Näringslivs arbetsgivardag gick av stapeln. Enligt Jenny Svärd, ansvarig för miljöpolicy, är dessa frågor viktiga för Svenskt Näringslivs medlemsorganisationer. Lika viktigt är det att med rätt investeringar och effektiv resurshantering spelar näringslivet en avgörande roll i arbetet mot att uppnå FN:s klimatmål. Men, hur ska företag göra för att effektivt nyttja sina resurser? Vad är cirkulär ekonomi? Och, vad finns för det för hinder? Under seminariet “Hållbarhet behöver vara lönsamt” inspirerar Jenny till att tänka cirkulärt.
NYHET Publicerad:

Hållbarhet och personalfrågor i fokus under Arbetsgivardagen i Västerås

ARBETSGIVARDAG Under arbetsgivardagen kunde deltagarna besöka flertalet seminarier som avhandlade de viktiga frågor och utmaningar som arbetsgivare idag står inför. Bland annat diskuterades hållbarhet, personalförändringar i företag och den kommande avtalsrörelsen.
NYHET Publicerad:

Höjt Rut-avdrag bidrar till ökad hemkänsla

RUT 2003 startade Maria Danielsson städhjälpsföretaget Företag & Hemkänsla. Tack vare duktig personal och nöjda kunder har företaget gradvis vuxit. När taket för Rut-avdraget höjdes från 25 000 till 50 000 kr per person och år gick telefonen på kontoret i Enköping varm.
NYHET Publicerad:

Högt tryck på Bivaxfabriken UF

UNG FÖRETAGSAMHET Albin Ljudén och Victor Olsmats går båda sista året på Lundellska Skolan i Uppsala. I höst driver de som valfri gymnasiekurs företaget Bivaxfabriken UF och vid terminsstarten var de redan i full gång med försäljningen av klimatsmarta bivaxdukar. De har höga målsättningar för sitt UF-år, samtidigt som de ser kursen som en chans att få med sig praktiska kunskaper kring företagande. "Drömmen är såklart att komma till SM i UF-företagande".
NYHET Publicerad:

Vi kan inte bara gnälla på ungdomarna

PRAO Sedan en tid är prao återigen obligatoriskt i högstadiet. Det innebär en utmaning för både skolor och företag i Uppsalaregionen, men de många fördelarna överväger. "Prao är suveränt. Det är det enda sättet vi kan få ungdomar att förstå vad det handlar om. Vi kan inte bara gnälla på ungdomarna att de saknar förståelse och erfarenhet om inte vi företagare drar vårt strå till stacken och erbjuder dem det", säger Michael Prising som driver Feskarn i Uppsala.
NYHET Publicerad:

Norrtäljes nya näringslivsperspektiv har revolutionerande effekter

FÖRETAGSKLIMAT Svenskt Näringslivs ranking av Sveriges kommuners företagsklimat har släppts och Norrtälje klättrar två placeringar upp till en 196:e plats bland landets 290 kommuner. Trots att utvecklingen går i rätt riktning, tar nu politiker och tjänstemän stora krafttag för att boosta företagsklimatet ytterligare. "Nu satsar vi på att ändra attityden till entreprenörskap och företagande! Företagarna är våra värdeskapare, vårt jobb som kommun ska vara att förvalta och fördela", säger Bino Drummond, kommunstyrelseordförande i Norrtälje kommun.
NYHET Publicerad:

Utbildning i företagsservice rustar Uppsala för tillväxt

HALLÅ DÄR Per Lundeqvist, enhetschef för ’Näringsliv, etablering’ inom avdelningen Näringsliv och Destination på Uppsala Kommun. Ni storsatsar på att utbilda kommunens medarbetare i bemötande, effektiv kommunikation och företagsservice. Hur kommer det sig?
NYHET Publicerad:

Sida vid sida ska kommun och näringsliv ta Älvkarleby till topp 100

FÖRETAGSKLIMAT Den 24:e september släppte Svenskt Näringsliv årets ranking av företagsklimatet i Sveriges kommuner och i Uppsalaregionen är det Älvkarleby som stått för det störta lyftet. Från föregående års placering som 241:e kommun, har de klättrat hela 71 placeringar och positionerar sig nu på en 170:e plats. Enligt Martin Andaloussi, kommunens näringslivschef, är ett bra företagsklimat avgörande för kommunens utveckling.