Från prisutdelningen Stiftelsen Fondens för exportutvecklings utmärkelse "Upcoming Stars
Foto: Drupps

Företaget Drupps fick nyligen ta emot utmärkelsen “Upcoming Star” av stiftelsen Fonden för Exportutveckling.

Drupps exportkraft ”ligger i luften”

NYHET Publicerad

INNOVATION Stiftelsen ”Fonden för Exportutveckling” delar årligen ut utmärkelsen “Upcoming Star” i syfte att uppmuntra och lyfta svenska företagare med internationell potential, goda strategier och höga ambitioner. I år stod Uppsalabaserade Drupps, som mottagare.

Från prisutdelning för 33-listan som de fått tidigare, där har de även med kollegor på bilden (i mitten Jonas (vä) och Fredrik (hö). 33-listan är informellt SM i teknik
Foto: Drupps

Tidigare har företaget även tagit sig in på 33-listan, där Ny Teknik och Affärsvärlden utser Sveriges mest lovande teknikstartups.

Detta, med motiveringen ”med sina spännande innovationer där mycket ligger i luften, men som inte bara skapar vatten ur intet utan också goda förutsättningar till ett framgångsrikt exportföretag!”

Drupps är ett av systerbolagen i minikoncernen Airwatergreen Group. Med ett holdingbolag i toppen, vilar koncernen på två ben. Drupps och systerbolaget Airwatergreen. De båda systrarna innoverar kondenseringsmarknaden inom var sitt fält.  Medan Airwatergreen levererar effektiv fukthantering av kalla fuktiga miljöer, utvecklar det nystartade systerbolaget Drupps ett flexibelt fuktupptagande material som effektiviserar ”luft-vattenproduktion.”

Drivna av stora visioner och innovationsrikedom har Airwatergreen Group med sina grundare, Jonas Wamstad och Fredrik Edström, färdats från idéverkstad och prototypbygge i Uppsalas studentbostadskällare, genom svenska kyrkans fuktiga altargångar och ut på den globala marknaden.

– Vår långsiktiga vision är att städer över hela världen ska kunna bli självförsörjande på vatten! Det skulle minska belastning på kringliggande landsbygd och reducera trycket på floder och sjöar. Ur ett ännu vidare perspektiv skulle vår teknik till och med kunna bidra till att minska internationella konflikter relaterade till vattenrättigheter mellan länder!

Med sin energieffektiva kondensering- och avfuktningsteknik, som hanterar även kallare miljöer, har Airwatergreen revolutionerat marknaden för avfuktning. Sedan ett år tillbaka återupptar Airwatergreen Group också sin grundläggande vision om att ”skapa vatten ur intet” där det behövs som mest. Men, resan hit har inte varit spikrak.

–  Fröet till Airwatergreen Group såddes redan då min medgrundare Fredrik var verksam inom avfuktningsindustrin. Han hade spännande idéer om kondenseringsteknik som inte fick gehör. Samtidigt hade jag, under projekt inom Afrikas gruvindustri, kommit i kontakt med den bristande infrastrukturen för vatten på den afrikanska landsbygden. När jag och Fredrik introducerades för varandra insåg vi hur väl hans teknik matchade behoven av förbättrad infrastruktur, den skulle rentutav kunna omvandla vatten från luften.  

Konsekvenserna av finanskrisen år 2009, med nedskärningar på respektive arbetsplatser, sågs som ett tecken på att timingen var inne för att rikta fokus mot den egna produktutvecklingen. Den initiala idén, att försörja världen med vatten, fick dock snabbt en ny riktning.

– Där tog det fart, vi gjorde framsteg på framsteg, skissade klart våra planer och sökte oss till internationella marknader där det fanns hög efterfrågan på vatten. Men, samtidigt som förhandlingar drog ut på tiden började svenska investerare visa intresse för vår tekniks avfuktningspotential. Den möjliggjorde avfuktning genom kondensering, utan behov av att skapa utlopp för varm våtluftsström.

Upptäckten öppnade en marknad av såväl vatten- och avloppsindustri, som kalla svenska kyrkor som kräver enorma resurser för att hållas fuktfria. Tack vare avfuktningstekniken kan kyrkor reducera sin energianvändning med upp till 80 procent. Med etablering på nya marknader gick Airwatergreen i en tillväxtfas och samtidigt gjordes nya landvinningar i labbet.

– Under 2016 la vi stora resurser på produktutveckling och gjorde viktiga tekniska framsteg. Den nya tekniken är inte bara rekordenergieffektiv och mer flexibel i sin funktion, den reducerar också kostnaderna på ”luft-vatten-marknaden.”

Som en följd av nya tekniska framsteg initierades avknoppningen Drupps. Sedan ett år tillbaka får innovatörerna åter möjligheten att rikta delar av verksamheten mot sin ursprungliga kärna, ”luft-vatten.”

– Jag är en idealist med intresse för omvärldsproblem. Möjligheten att kunna dricka vatten ur luften är en hållbar lösning. Ironiskt nog finns det mängder av vatten runt dem som saknar rent vatten att dricka. De kan bara inte komma åt det, där kommer vi in!

Drupps introducerar en disruptiv produkt, ett verktyg som möjliggör montering av vattenfullständiga inställningar vart man än befinner sig i världen. Men, med en ny inriktning följer nya utmaningar.

– En stor utmaning består i att bana väg för en marknad som ännu inte blivit etablerad. Fördelen med konkurrens är att kunderna redan är väl orienterade, idag måste vi informera kunder som tidigare hållit sig borta, stora industrier och gruvbolag, om hur vår teknik reducerar kostnaderna för ”luft-vattenproduktion.”

Lösningen är en genomarbetad strategi, något just utmärkelsen “Upcoming Star” uppmärksammar och utpekar som en förutsättning för ett framgångsrikt exportföretag. Jonas lyfter Drupps sätt att knyta an till globala partners, som redan är specialiserade på den lokala marknaden, som en avgörande framgångsfaktor.

– Vi vill introducera vår teknik till så många marknader som möjligt och vår strategi är skalbar för att snabbt nå ut. Det finns ingen marknad som är mer global än vatten. Framför oss ligger Norra Kina, Västra USA, Indien och Sydafrika med städer i stort behov av vatten. Genom att outsourca verksamheten till lokala aktörer kan vi fokusera på det vi gör bäst. Att producera och utveckla tekniken.

Jonas ser att innovatörer och företagare spelar en viktig roll i arbetet för en hållbar global utveckling.

– För många företagare blir miljöutmaningar affärsidéer. Vår roll är att utveckla produkter som matchar etiken och trenderna samhället efterfrågar. Samtidigt som vi själva har intresse av att ersätta sämre lösningar med bättre. Så kan vi dra vårt strå till stacken! Avslutar Jonas.

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Så kompetenssäkrar du företaget under krisen

WEBBINAR Ett webbinarium om hur du som arbetsgivare kan använda tiden under corona till att behålla och stärka kompetensen i ditt företag, för att stå starkare när det vänder.
NYHET Publicerad:

Noors Slott efterlyser mer flexibla krisåtgärder

CORONAKRISEN Noors slott i Knivsta ekar tomt och företaget har drabbats hårt i och med den pågående coronakrisen. Företaget som just nu borde gå in i sin bästa period står istället med avbokade konferenser, bröllop och fester. Trots hjälp i form av krispaket kämpar ägare Sofia och Håkan Hjärner för att för att hålla företaget flytande. ”Jag vet ju att man måste gå efter likabehandlingsplan och det ska vara lika för alla företag, men alla är inte drabbade på samma sätt”, säger Sofia.
NYHET Publicerad:

Bästa och sämsta företagsklimatet finns i Norduppland

FÖRETAGSKLIMAT När företagen sätter betyg på företagsklimatet i Uppsalaregionen får Älvkarleby det högsta och Östhammar det lägsta helhetsbetyget, 3,61 respektive 2,76 på en sexgradig skala.
NYHET Publicerad:

Gröna jobb ett ljus i coronamörkret

KOMPETENSFÖRSÖRJNING Många branscher är hårt drabbade av coronakrisen med permitteringar, varsel och i värsta fall konkurser som följd. Men situationen är inte likadan överallt. Länets skogs- och trädgårdsföretagare står nu beredda att ta emot permitterad arbetskraft från andra sektorer.
NYHET Publicerad:

Så här ser företagen i Uppsalaregionen på framtiden

KONJUNKTUR En gång i kvartalet tar Svenskt Näringsliv tempen på näringslivet regionalt och i Sverige. Resultatet är en viktig input till de politiska beslut som bör fattas för att få ett företagsklimat i toppklass. Uppsalaregionens företag beskriver ett läge som ser något ljusare ut än riket som helhet, även om bilden är långt ifrån ljus. "Det är viktigt att ta situationen på största allvar, att stötta företagen på alla sätt det är möjligt och hålla noga koll på utvecklingen framöver för att kunna göra mer där det behövs", säger Anna-Lena Holmström, Svenskt Näringsliv Uppsalaregionen.
NYHET Publicerad:

Stärkt inre marknad i EU, en väg ur krisen

EUROPADAGEN Idag den 9 maj firas Europadagen för att minnas startskottet till det som kommit att bli den europeiska unionen. EU har gett oss helt nya möjligheter att handla och samarbeta inom en av världens största integrerade ekonomier. De gränshinder som nyligen visat sig på EU:s inre marknad går på tvärs mot grundtanken med unionen. "Nu måste den ömsesidiga viljan till handel och utbyte av varor och tjänster stärkas för att Sveriges och EU:s företag ska kunna klara sig igenom denna svåra tid", säger Anna-Lena Holmström, Svenskt Näringsliv Uppsalaregionen.
NYHET Publicerad:

Stöd till dig som ledare vid omställning

WEBBINAR Att vara företagsledare och chef har alltid sina utmaningar, men för många är det tuffare än någonsin just nu. I detta webbinarium får du information om vilket stöd och vilken hjälp du kan få via trygghetsorganisationen TRR i en omställningsprocess.
NYHET Publicerad:

Så kan vi rädda företag och jobb

DEBATT Coronaviruset har försatt Sverige och stora delar av världen i en extrem situation. Det påverkar vår vardag och skapar oro för nära och kära. Personalen inom vård och omsorg gör stora insatser för att rädda liv och hälsa. Men krisen har också en ekonomisk effekt som håller på att få allvarliga konsekvenser för företag, jobb och välfärd. Det skriver Anna-Lena Holmström i denna debatt.
NYHET Publicerad:

Bussarna står stilla i en hårt pressad bransch

CORONAKRISEN Uppsala läns transportföretag inom olika sektorer är nu hårt pressade. Verksamheter som håller ihop länet och säkerställer en fungerande transportinfrastruktur riskerar nu att gå omkull, till följd av coronakrisen. Om branschen ska överleva krävs kraftfullare politiska åtgärder, menar Joakim Mattsson, vd på Håbo Buss.
NYHET Publicerad:

Få kontakter i omsorgen är livsnödvändigt

CORONAKRISEN På Allas Vård och Omsorg i Enköping är fokus i coronakrisen att deras kunder ska träffa så få personer som möjligt under en vecka. "Det är viktigt för att skapa trygghet i vanliga fall, just nu är det livsnödvändigt. Ju färre kontakter, desto bättre", säger vd Elvir Blacevic.
NYHET Publicerad:

Upphandling under coronatider

WEBBINAR Coronapandemin slår brett mot alla delar i samhället. Tillsammans bidrar också alla till att samhällets nödvändiga delar kan upprätthållas under krisen och att alla delar kan fungera ordentligt när krisen är över. Offentliga myndigheters upphandling är viktig både för att offentlig verksamhet ska fungera och som marknad för många företag. I den krissituation som nu råder ger lagstiftningen om offentlig upphandling möjligheter att på ett konstruktivt sätt säkerställa en god affär för båda parter.
NYHET Publicerad:

Uttråkade barn räddade Läslusen

KREATIVITET SOM LIVBOJ Från barnbokhandeln Läslusen i Uppsala går det nu att beställa pysselpaket till hemmasittande och uttråkade barn. Detta har lett till att ägaren Eija Lietoff Schüssler kan fortsätta att jobba på, trots bristande kundunderlag, men med nya metoder och tillvägagångssätt.
NYHET Publicerad:

TSL står rustade för omställning

OMSTÄLLNING Coronakrisen tvingar just nu många företag runt om i landet till både permitteringar och varsel och på TSL Trygghetsfonden står man nu redo. "Vår verksamhet är designad för att klara stora ökningar av antalet uppsagda, men detta är en extrem situation. Därför har vi skalat upp resurserna och justerat våra verksamhetsprocesser så att vi kan hantera alla de som kommer att behöva hjälp till nytt jobb", säger Katina Korlevska, Trygghetsfonden  TSL region Stockholm.
NYHET Publicerad:

Uppsalaregionens kommuner kan göra mer

ÅTGÄRDER I KRISTIDER Extraordinära omständigheter kräver extraordinära insatser. Uppsalaregionens kommuner har alla tagit fram stödpaket för att stötta sina företag genom att frigöra tid och stärka deras likviditet. Stödpaketen bygger till stor del på Svenskt Näringslivs rekommendationer om ett ”basstödpaket”.
NYHET Publicerad:

Vikten av att göra

KRÖNIKA "Bakom alla modiga beslut finns människor. Människor som gör. Människor som vågar fatta beslut, även om det hade känts bra att tänka lite till och sova på saken. Det finns inte tid till det nu." Det skriver Anna-Lena Holmström, Svenskt Näringsliv i sin krönika.
NYHET Publicerad:

Vi måste vara minst lika kreativa som företagen

KOMMUNER SOM GÖR I coronakrisens spår har Heby kommunen hitta en lösning för att både skydda riskgrupper och stötta det lokala näringslivet. "De lokala företagen är enormt kreativa och vi vill inte vara sämre", säger Ann-Marie Sundgren, näringslivsstrateg i Heby kommun och menar att vi alla behöver få kraft och energi av att det går att hitta lösningar.
NYHET Publicerad:

Uppsalaregionens kommuner levererar

KOMMUNER SOM GÖR Företagen har det tufft i Coronatider. Då är det extra viktigt att även den egna hemkommunen gör vad den kan för att underlätta i en tuff vardag där kunderna uteblir. Den 17 mars skickade Svenskt Näringsliv ut en lista med förslag på stödåtgärder en kommun kunde vidta för att frigöra tid och ge likviditetslättnader till Uppsalaregionens kommuner (Uppsala län och Norrtälje kommun). Redan den 18 mars hade den första kommunen, Norrtälje, genomfört alla förslagen och mer därtill.
NYHET Publicerad:

Nära på avstånd i Tierp

KOMMUNER SOM GÖR Coronakrisen har slagit hårt mot många företag. Nu har kommunerna agerat för att mildra effekterna på näringslivet. I Tierp försöker man hitta win-win situationer för både kommunen och det lokala näringslivet.
NYHET Publicerad:

Få medlemsstöd i hanteringen av Coronakrisen

CORONAKRISEN Hur kan du som företagare och arbetsgivare bäst hantera Corona-krisen? Vilken hjälp finns att få? Och hur kan få nytta av korttidspermitteringen och de andra åtgärder som presenterats i de olika stödpaketen? Flera av våra medlemsorganisationer erbjuder nu webinarier där du som företagare kan få hjälp att orientera sig i dessa frågor.
NYHET Publicerad:

200 miljarder kronor i räddningspaket för företag och jobb

CORONAKRISEN "Det nya coronaviruset har skapat en extremt svår situation för svenska företag och jobb. Det är ett unikt svårt läge som kräver unikt kraftfulla åtgärder. Vi måste agera för att rädda företagen och jobben. Därför föreslår Svenskt Näringsliv nu ett brett räddningspaket för företag och jobb motsvarande 200 miljarder kronor". Det säger vd Jan-Olof Jacke.