Från prisutdelningen Stiftelsen Fondens för exportutvecklings utmärkelse "Upcoming Stars
Foto: Drupps

Företaget Drupps fick nyligen ta emot utmärkelsen “Upcoming Star” av stiftelsen Fonden för Exportutveckling.

Drupps exportkraft ”ligger i luften”

NYHET Publicerad

INNOVATION Stiftelsen ”Fonden för Exportutveckling” delar årligen ut utmärkelsen “Upcoming Star” i syfte att uppmuntra och lyfta svenska företagare med internationell potential, goda strategier och höga ambitioner. I år stod Uppsalabaserade Drupps, som mottagare.

Från prisutdelning för 33-listan som de fått tidigare, där har de även med kollegor på bilden (i mitten Jonas (vä) och Fredrik (hö). 33-listan är informellt SM i teknik
Foto: Drupps

Tidigare har företaget även tagit sig in på 33-listan, där Ny Teknik och Affärsvärlden utser Sveriges mest lovande teknikstartups.

Detta, med motiveringen ”med sina spännande innovationer där mycket ligger i luften, men som inte bara skapar vatten ur intet utan också goda förutsättningar till ett framgångsrikt exportföretag!”

Drupps är ett av systerbolagen i minikoncernen Airwatergreen Group. Med ett holdingbolag i toppen, vilar koncernen på två ben. Drupps och systerbolaget Airwatergreen. De båda systrarna innoverar kondenseringsmarknaden inom var sitt fält.  Medan Airwatergreen levererar effektiv fukthantering av kalla fuktiga miljöer, utvecklar det nystartade systerbolaget Drupps ett flexibelt fuktupptagande material som effektiviserar ”luft-vattenproduktion.”

Drivna av stora visioner och innovationsrikedom har Airwatergreen Group med sina grundare, Jonas Wamstad och Fredrik Edström, färdats från idéverkstad och prototypbygge i Uppsalas studentbostadskällare, genom svenska kyrkans fuktiga altargångar och ut på den globala marknaden.

– Vår långsiktiga vision är att städer över hela världen ska kunna bli självförsörjande på vatten! Det skulle minska belastning på kringliggande landsbygd och reducera trycket på floder och sjöar. Ur ett ännu vidare perspektiv skulle vår teknik till och med kunna bidra till att minska internationella konflikter relaterade till vattenrättigheter mellan länder!

Med sin energieffektiva kondensering- och avfuktningsteknik, som hanterar även kallare miljöer, har Airwatergreen revolutionerat marknaden för avfuktning. Sedan ett år tillbaka återupptar Airwatergreen Group också sin grundläggande vision om att ”skapa vatten ur intet” där det behövs som mest. Men, resan hit har inte varit spikrak.

–  Fröet till Airwatergreen Group såddes redan då min medgrundare Fredrik var verksam inom avfuktningsindustrin. Han hade spännande idéer om kondenseringsteknik som inte fick gehör. Samtidigt hade jag, under projekt inom Afrikas gruvindustri, kommit i kontakt med den bristande infrastrukturen för vatten på den afrikanska landsbygden. När jag och Fredrik introducerades för varandra insåg vi hur väl hans teknik matchade behoven av förbättrad infrastruktur, den skulle rentutav kunna omvandla vatten från luften.  

Konsekvenserna av finanskrisen år 2009, med nedskärningar på respektive arbetsplatser, sågs som ett tecken på att timingen var inne för att rikta fokus mot den egna produktutvecklingen. Den initiala idén, att försörja världen med vatten, fick dock snabbt en ny riktning.

– Där tog det fart, vi gjorde framsteg på framsteg, skissade klart våra planer och sökte oss till internationella marknader där det fanns hög efterfrågan på vatten. Men, samtidigt som förhandlingar drog ut på tiden började svenska investerare visa intresse för vår tekniks avfuktningspotential. Den möjliggjorde avfuktning genom kondensering, utan behov av att skapa utlopp för varm våtluftsström.

Upptäckten öppnade en marknad av såväl vatten- och avloppsindustri, som kalla svenska kyrkor som kräver enorma resurser för att hållas fuktfria. Tack vare avfuktningstekniken kan kyrkor reducera sin energianvändning med upp till 80 procent. Med etablering på nya marknader gick Airwatergreen i en tillväxtfas och samtidigt gjordes nya landvinningar i labbet.

– Under 2016 la vi stora resurser på produktutveckling och gjorde viktiga tekniska framsteg. Den nya tekniken är inte bara rekordenergieffektiv och mer flexibel i sin funktion, den reducerar också kostnaderna på ”luft-vatten-marknaden.”

Som en följd av nya tekniska framsteg initierades avknoppningen Drupps. Sedan ett år tillbaka får innovatörerna åter möjligheten att rikta delar av verksamheten mot sin ursprungliga kärna, ”luft-vatten.”

– Jag är en idealist med intresse för omvärldsproblem. Möjligheten att kunna dricka vatten ur luften är en hållbar lösning. Ironiskt nog finns det mängder av vatten runt dem som saknar rent vatten att dricka. De kan bara inte komma åt det, där kommer vi in!

Drupps introducerar en disruptiv produkt, ett verktyg som möjliggör montering av vattenfullständiga inställningar vart man än befinner sig i världen. Men, med en ny inriktning följer nya utmaningar.

– En stor utmaning består i att bana väg för en marknad som ännu inte blivit etablerad. Fördelen med konkurrens är att kunderna redan är väl orienterade, idag måste vi informera kunder som tidigare hållit sig borta, stora industrier och gruvbolag, om hur vår teknik reducerar kostnaderna för ”luft-vattenproduktion.”

Lösningen är en genomarbetad strategi, något just utmärkelsen “Upcoming Star” uppmärksammar och utpekar som en förutsättning för ett framgångsrikt exportföretag. Jonas lyfter Drupps sätt att knyta an till globala partners, som redan är specialiserade på den lokala marknaden, som en avgörande framgångsfaktor.

– Vi vill introducera vår teknik till så många marknader som möjligt och vår strategi är skalbar för att snabbt nå ut. Det finns ingen marknad som är mer global än vatten. Framför oss ligger Norra Kina, Västra USA, Indien och Sydafrika med städer i stort behov av vatten. Genom att outsourca verksamheten till lokala aktörer kan vi fokusera på det vi gör bäst. Att producera och utveckla tekniken.

Jonas ser att innovatörer och företagare spelar en viktig roll i arbetet för en hållbar global utveckling.

– För många företagare blir miljöutmaningar affärsidéer. Vår roll är att utveckla produkter som matchar etiken och trenderna samhället efterfrågar. Samtidigt som vi själva har intresse av att ersätta sämre lösningar med bättre. Så kan vi dra vårt strå till stacken! Avslutar Jonas.

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Tänk om...

GÄSTKRÖNIKA "...det fanns ett friluftsområde i Uppsala som hade en hemsida där du kunde boka långfärdsskridskor, se badvattentemperatur, isförhållanden och öppettider. Kanske boka upp en picknickkorg med hembakat bröd och lammkorv från bondgården bredvid. Allt ekologiskt och närodlat." Så inleder  Jonathan Tigrar, GO Adventure Uppsala sin gästkrönika.
NYHET Publicerad:

Mässa för framtidens entreprenörer

UNG FÖRETAGSAMHET I onsdags gick årets UF-mässa ”Entreprenörskap på riktigt” av stapeln på IFU arena i Uppsala. De stora lokalerna fylldes av 720 unga entreprenörer, redo att visa sina framgångar och kanske kamma hem ett och annat pris. Tina Brahimzadeh, som är skolinformatör på Ung Företagsamhet menar att mässan är ett utmärkt tillfälle för hela samhället att ta del av den resa skoleleverna gör med sina företag. Att driva ett UF-företag ökar inte bara chanserna för att driva företag senare i livet, det är för många också en betydande personlig resa.
NYHET Publicerad:

Från oslipad diamant till juvel

STARTUP Det Uppsala-baserade co-working space:et BASE10 har i flera år nu varit en kreativ och öppen plats för stadens startups och allmänt kreativa, tech-intresserade människor. Efter ett par år i lokaler på Klostergatan i Uppsala låter VD, Jason Dainter nu meddela att den ”fysiska huben” flyttar in i sprillans nya lokaler i kontorsbyggnaden Juvelen i november i år.
NYHET Publicerad:

Knivsta har länets högsta företagsamhet

FÖRETAGSAMHETEN Idag presenterar Svenskt Näringsliv sin årliga mätning av företagsamheten. Den visar att Uppsala län har den femte högsta företagsamheten i landet men tyvärr också att Uppsala är ett av få län där företagsamheten går tillbaka jämfört med förra året.
NYHET Publicerad:

Ryktet om citybutikens död är starkt överdrivet

HANDELN I Uppsala härskar ingen butiksdöd i stadskärnan. H&M storsatsar, mindre, snabbfotade butiker effektiviserar och krymper ytor. Resultatet: en pulserande innerstad. "Tryggheten är grundläggande för att folk ska vilja vara i stan, därför har vi ett fokus på det, säger Lisa Thörn, vd för Uppsala Citysamverkan.
NYHET Publicerad:

Irriterande människor

KRÖNIKA "Det blir ofta kulturkrockar och onödigt gnissel när företagare möter kommuners tjänstemän. Företagaren vill så snabbt som möjligt ta sig igenom djungeln av lagar och regler för att förverkliga sin idé. Och tjänstemannen, som ju faktiskt bara gör sitt jobb, upplevs inte sällan i det sammanhanget som en synnerligen irriterande och osmidig figur med bedövande mycket makt." Det skriver Anna-Lena Holmström i sin krönika.
NYHET Publicerad:

Bekymmersamt för industriföretag utan EU

GEMENSAM MARKNAD EU:s inre marknad är en grundbult för många svenska företag. 65 procent av verkstadsföretaget Habias försäljning går till andra EU-medlemmar, är ett exempel. ”Ett svenskt utträde skulle vara mycket bekymmersamt, säger vd Johan Holmstedt.
NYHET Publicerad:

"Utan ett EU skulle vi haft det mycket krångligare"

GEMENSAM MARKNAD 40 procent av exporten går till länder inom EU. En smidig gränsövergång är viktig, eftersom biotechföretaget Mercodias produkter måste förvaras kallt. Vd Mona Österberg berättar om fördelarna med unionen.
NYHET Publicerad:

Långsamma processer och bristande förståelse hindrar företag att växa

FÖRETAGSKLIMAT Sedan 2006 har Mattias Sjökvists Åkeri AB varit verksamma i tätorten Alunda i Östhammars kommun. Under flera år har åkeriets grundare, Mattias, försökt hitta möjligheter för att kunna expandera verksamheten och samtidigt tillhandahålla lokaler för fler aktörer som vill etablera sig på orten. Men, när han vänt sig till kommunen för att omsätta plan till handling har gensvaret varit svalt.
NYHET Publicerad:

Vad ska du bli när du blir stor?

KRÖNIKA "Vi kan med jämna mellanrum höra politiker påtala vikten av att fler väljer att bli företagare. Sverige behöver helt enkelt fler företagare som kan skapa fler jobb. Men om man nu identifierat detta som ett önskvärt scenario, att fler ska välja just företagarbanan, varför ser man då inte till att alla unga får upp just det alternativet på sitt smörgåsbord?" Det skriver Anna-Lena Holmström i sin krönika.
NYHET Publicerad:

Hög press på schyssta åkare

TRANSPORTBRANSCHEN Idag är svensk åkerinäring pressad. Utmaningar så som osund konkurrens, miljö och chaufförbrist präglar åkeribranschen och lämnar små marginaler för företagarna. Likväl hade inte samhället klarat många dagar utan lastbilar på vägarna. Maria Lindh, Branschchef på Biltrafikens Arbetsgivareförbund, ett förbund inom Transportföretagen, berättar om åkeribranschens utmaningar och möjligheter.
NYHET Publicerad:

Den dolda skatten på arbete

DEBATT Arbetsgivare är ofta kritiska till arbetsgivaravgifterna, inte för förmånerna de bekostar utan för att en stor del av avgifterna är ren skatt. Arbetsgivaravgifterna finansierar socialförsäkringsförmåner som ålderspension, sjuk- och föräldraförsäkring, arbetsskadeförmåner och arbetslöshetsersättning. Men trots att kostnaderna för de förmånerna har minskat de senaste åren och delavgifterna för försäkringarna har sänkts, så ligger den totala arbetsgivaravgiften kvar på samma nivå: 31,42 procent på lönen.
NYHET Publicerad:

Byggprogrammet på Westerlundska ger högst lön

GYMNASIEVAL Ungefär 4 000 niondeklassare i Uppsala län och deras föräldrar ska de närmaste veckorna välja gymnasieprogram. För att underlätta genomtänkta val lanserar Svenskt Näringsliv nu sajten Gymnasiekvalitet.se. Där finns fakta om program och gymnasieskolor i hela Sverige.
NYHET Publicerad:

Drönare tar UF-företaget till nya höjder

UNG FÖRETAGSAMHET Det har bara gått en termin sedan UF-året kickade igång för gymnasieeleverna, men för ett UF-företag skulle julavslutningen på idrottsgymnasiet Celsiusskolan bjuda på tidig utdelning. Det hade blivit dags att kora vinnarna av ”årets affärsplan” i Uppsala Län, detta med motiveringen: “En affärsplan som genomsyras av högflygande planer och hög kvalitetsmedvetenhet. Företaget ger sin väl definierade målgrupp möjlighet att se och sälja sig själva utifrån ett helt nytt perspektiv. The sky is the limit.”
NYHET Publicerad:

”Vi behöver fristående aktörer för att klara tillväxten”

VÄLFÄRD Med en hög tillväxt och ung befolkning, möter Knivsta kommun ett tilltagande behov av förskole- och skolverksamheter. Fram till 2025 beräknas de bland annat behöva 50–60 nya förskoleavdelningar. Fristående aktörer föreslås som en del av lösningen. "I ett försök att öka antalet förskoleplatser har utbildningsförvaltningen fått i uppdrag att utforska privata aktörers intresse för att bygga och bedriva förskole- och skolverksamheter i Knivsta", säger Björn-Owe Björk, kristdemokratiskt kommunalråd i Knivsta kommun.
NYHET Publicerad:

Höga marginalskatter hindrar företagens kompetensförsörjning

SKATTER Rekrytering av ny kompetens skapar allt större problem, ett exempel på det utspelade sig för ett par veckor sedan då Spotify föll stort på börsen med hänvisning till just kompetensförsörjningen. Detta är en av konsekvenserna som drabbar företag på grund av att våra marginalskatter är högst i världen och hindrar företag från att anställa. Lars Erfäldt på Zetterbergs industri i Östervåla menar att dessa skatter hindrar tillväxten och lparadoxalt nog leder till förlorade skatteintäkter.
NYHET Publicerad:

Ny företagarförening i Älvkarleby med sikte på ett bättre företagsklimat

FÖRETAGSKLIMAT I år placerades Älvkarleby på 241:e plats i Svenskt Näringslivs ranking av företagsklimatet i landets 290 kommuner. Det är en förbättring från föregående år, men enligt Jennie Edenby behövs nytänk för att ett fungerande företagarklimat ska bli verklighet i kommunen. Med Älvkarlebys företagarförening är Jennies ambition att kunna erbjuda just det, nytänk.
NYHET Publicerad:

”Vi måste tänka framåt”

FÖRETAGSKLIMAT Vårdföretagaren tillika ordförande i Knivstas företagarförening, Lotta Wiström, har sedan femton år tillbaka varit en aktiv aktör i näringslivet. Nu tar hon steget in i politiken, med ambitionen om att bli en liberal röst för företagsamhet, vård och omsorg och för en bättre samverkan mellan kommun och landsting. "Vi måste bevaka både små och större företagares intressen, likaså intresset hos de företagare som överväger att etablera sig här. För detta krävs samverkan!", säger Lotta.
NYHET Publicerad:

Fundera igenom ditt gymnasieval noga

DEBATT I höst ska 110 000 elever förbereda sig för sina gymnasieval i början av nästa år. Gymnasievalet är ett stort beslut. Inte livsavgörande – men viktigt. Ibland är det första gången som tonåringen mer eller mindre på egen hand fattar ett beslut som kan ha stor påverkan på framtiden. Men ofta spelar föräldrarna en viktig roll.
NYHET Publicerad:

Det behövs mer näringsliv i skolorna

UTBILDNING "Tyvärr fungerar ej yrkesutbildningssystemet tillfredsställande idag", konstaterar Theresa Östman från Grillby & F100 Rör AB, ett av många företag som har svårt att hitta rätt medarbetare. Problematiken bekräftas i Svenskt Näringslivs rekryteringsenkät som visar att vart fjärde rekryteringsförsök misslyckas, ofta på grund av svårigheter att hitta personer med relevant utbildning och rätt kompetens. En av de större utbildningsgrupperna som efterfrågas är de som erhållit en examen från en yrkesutbildning, både gymnasial och eftergymnasial.