NYHET14 november 2018

Drupps exportkraft ”ligger i luften”

Stiftelsen ”Fonden för Exportutveckling” delar årligen ut utmärkelsen “Upcoming Star” i syfte att uppmuntra och lyfta svenska företagare med internationell potential, goda strategier och höga ambitioner. I år stod Uppsalabaserade Drupps, som mottagare.

Tidigare har företaget även tagit sig in på 33-listan, där Ny Teknik och Affärsvärlden utser Sveriges mest lovande teknikstartups.Foto: Drupps
Företaget Drupps fick nyligen ta emot utmärkelsen “Upcoming Star” av stiftelsen Fonden för Exportutveckling.
Foto: Drupps

Detta, med motiveringen ”med sina spännande innovationer där mycket ligger i luften, men som inte bara skapar vatten ur intet utan också goda förutsättningar till ett framgångsrikt exportföretag!”

Drupps är ett av systerbolagen i minikoncernen Airwatergreen Group. Med ett holdingbolag i toppen, vilar koncernen på två ben. Drupps och systerbolaget Airwatergreen. De båda systrarna innoverar kondenseringsmarknaden inom var sitt fält. Medan Airwatergreen levererar effektiv fukthantering av kalla fuktiga miljöer, utvecklar det nystartade systerbolaget Drupps ett flexibelt fuktupptagande material som effektiviserar ”luft-vattenproduktion.”

Drivna av stora visioner och innovationsrikedom har Airwatergreen Group med sina grundare, Jonas Wamstad och Fredrik Edström, färdats från idéverkstad och prototypbygge i Uppsalas studentbostadskällare, genom svenska kyrkans fuktiga altargångar och ut på den globala marknaden.

– Vår långsiktiga vision är att städer över hela världen ska kunna bli självförsörjande på vatten! Det skulle minska belastning på kringliggande landsbygd och reducera trycket på floder och sjöar. Ur ett ännu vidare perspektiv skulle vår teknik till och med kunna bidra till att minska internationella konflikter relaterade till vattenrättigheter mellan länder!

Med sin energieffektiva kondensering- och avfuktningsteknik, som hanterar även kallare miljöer, har Airwatergreen revolutionerat marknaden för avfuktning. Sedan ett år tillbaka återupptar Airwatergreen Group också sin grundläggande vision om att ”skapa vatten ur intet” där det behövs som mest. Men, resan hit har inte varit spikrak.

– Fröet till Airwatergreen Group såddes redan då min medgrundare Fredrik var verksam inom avfuktningsindustrin. Han hade spännande idéer om kondenseringsteknik som inte fick gehör. Samtidigt hade jag, under projekt inom Afrikas gruvindustri, kommit i kontakt med den bristande infrastrukturen för vatten på den afrikanska landsbygden. När jag och Fredrik introducerades för varandra insåg vi hur väl hans teknik matchade behoven av förbättrad infrastruktur, den skulle rentutav kunna omvandla vatten från luften.

Konsekvenserna av finanskrisen år 2009, med nedskärningar på respektive arbetsplatser, sågs som ett tecken på att timingen var inne för att rikta fokus mot den egna produktutvecklingen. Den initiala idén, att försörja världen med vatten, fick dock snabbt en ny riktning.

– Där tog det fart, vi gjorde framsteg på framsteg, skissade klart våra planer och sökte oss till internationella marknader där det fanns hög efterfrågan på vatten. Men, samtidigt som förhandlingar drog ut på tiden började svenska investerare visa intresse för vår tekniks avfuktningspotential. Den möjliggjorde avfuktning genom kondensering, utan behov av att skapa utlopp för varm våtluftsström.

Upptäckten öppnade en marknad av såväl vatten- och avloppsindustri, som kalla svenska kyrkor som kräver enorma resurser för att hållas fuktfria. Tack vare avfuktningstekniken kan kyrkor reducera sin energianvändning med upp till 80 procent. Med etablering på nya marknader gick Airwatergreen i en tillväxtfas och samtidigt gjordes nya landvinningar i labbet.

– Under 2016 la vi stora resurser på produktutveckling och gjorde viktiga tekniska framsteg. Den nya tekniken är inte bara rekordenergieffektiv och mer flexibel i sin funktion, den reducerar också kostnaderna på ”luft-vatten-marknaden.”

Som en följd av nya tekniska framsteg initierades avknoppningen Drupps. Sedan ett år tillbaka får innovatörerna åter möjligheten att rikta delar av verksamheten mot sin ursprungliga kärna, ”luft-vatten.”

– Jag är en idealist med intresse för omvärldsproblem. Möjligheten att kunna dricka vatten ur luften är en hållbar lösning. Ironiskt nog finns det mängder av vatten runt dem som saknar rent vatten att dricka. De kan bara inte komma åt det, där kommer vi in!

Drupps introducerar en disruptiv produkt, ett verktyg som möjliggör montering av vattenfullständiga inställningar vart man än befinner sig i världen. Men, med en ny inriktning följer nya utmaningar.

– En stor utmaning består i att bana väg för en marknad som ännu inte blivit etablerad. Fördelen med konkurrens är att kunderna redan är väl orienterade, idag måste vi informera kunder som tidigare hållit sig borta, stora industrier och gruvbolag, om hur vår teknik reducerar kostnaderna för ”luft-vattenproduktion.”

Lösningen är en genomarbetad strategi, något just utmärkelsen “Upcoming Star” uppmärksammar och utpekar som en förutsättning för ett framgångsrikt exportföretag. Jonas lyfter Drupps sätt att knyta an till globala partners, som redan är specialiserade på den lokala marknaden, som en avgörande framgångsfaktor.

– Vi vill introducera vår teknik till så många marknader som möjligt och vår strategi är skalbar för att snabbt nå ut. Det finns ingen marknad som är mer global än vatten. Framför oss ligger Norra Kina, Västra USA, Indien och Sydafrika med städer i stort behov av vatten. Genom att outsourca verksamheten till lokala aktörer kan vi fokusera på det vi gör bäst. Att producera och utveckla tekniken.

Jonas ser att innovatörer och företagare spelar en viktig roll i arbetet för en hållbar global utveckling.

– För många företagare blir miljöutmaningar affärsidéer. Vår roll är att utveckla produkter som matchar etiken och trenderna samhället efterfrågar. Samtidigt som vi själva har intresse av att ersätta sämre lösningar med bättre. Så kan vi dra vårt strå till stacken! Avslutar Jonas.

Miljö och hållbar tillväxtEntreprenörskapexport
Skriven avHanna Johansen
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist