Från prisutdelningen Stiftelsen Fondens för exportutvecklings utmärkelse "Upcoming Stars
Foto: Drupps

Företaget Drupps fick nyligen ta emot utmärkelsen “Upcoming Star” av stiftelsen Fonden för Exportutveckling.

Drupps exportkraft ”ligger i luften”

NYHET Publicerad

INNOVATION Stiftelsen ”Fonden för Exportutveckling” delar årligen ut utmärkelsen “Upcoming Star” i syfte att uppmuntra och lyfta svenska företagare med internationell potential, goda strategier och höga ambitioner. I år stod Uppsalabaserade Drupps, som mottagare.

Från prisutdelning för 33-listan som de fått tidigare, där har de även med kollegor på bilden (i mitten Jonas (vä) och Fredrik (hö). 33-listan är informellt SM i teknik
Foto: Drupps

Tidigare har företaget även tagit sig in på 33-listan, där Ny Teknik och Affärsvärlden utser Sveriges mest lovande teknikstartups.

Detta, med motiveringen ”med sina spännande innovationer där mycket ligger i luften, men som inte bara skapar vatten ur intet utan också goda förutsättningar till ett framgångsrikt exportföretag!”

Drupps är ett av systerbolagen i minikoncernen Airwatergreen Group. Med ett holdingbolag i toppen, vilar koncernen på två ben. Drupps och systerbolaget Airwatergreen. De båda systrarna innoverar kondenseringsmarknaden inom var sitt fält.  Medan Airwatergreen levererar effektiv fukthantering av kalla fuktiga miljöer, utvecklar det nystartade systerbolaget Drupps ett flexibelt fuktupptagande material som effektiviserar ”luft-vattenproduktion.”

Drivna av stora visioner och innovationsrikedom har Airwatergreen Group med sina grundare, Jonas Wamstad och Fredrik Edström, färdats från idéverkstad och prototypbygge i Uppsalas studentbostadskällare, genom svenska kyrkans fuktiga altargångar och ut på den globala marknaden.

– Vår långsiktiga vision är att städer över hela världen ska kunna bli självförsörjande på vatten! Det skulle minska belastning på kringliggande landsbygd och reducera trycket på floder och sjöar. Ur ett ännu vidare perspektiv skulle vår teknik till och med kunna bidra till att minska internationella konflikter relaterade till vattenrättigheter mellan länder!

Med sin energieffektiva kondensering- och avfuktningsteknik, som hanterar även kallare miljöer, har Airwatergreen revolutionerat marknaden för avfuktning. Sedan ett år tillbaka återupptar Airwatergreen Group också sin grundläggande vision om att ”skapa vatten ur intet” där det behövs som mest. Men, resan hit har inte varit spikrak.

–  Fröet till Airwatergreen Group såddes redan då min medgrundare Fredrik var verksam inom avfuktningsindustrin. Han hade spännande idéer om kondenseringsteknik som inte fick gehör. Samtidigt hade jag, under projekt inom Afrikas gruvindustri, kommit i kontakt med den bristande infrastrukturen för vatten på den afrikanska landsbygden. När jag och Fredrik introducerades för varandra insåg vi hur väl hans teknik matchade behoven av förbättrad infrastruktur, den skulle rentutav kunna omvandla vatten från luften.  

Konsekvenserna av finanskrisen år 2009, med nedskärningar på respektive arbetsplatser, sågs som ett tecken på att timingen var inne för att rikta fokus mot den egna produktutvecklingen. Den initiala idén, att försörja världen med vatten, fick dock snabbt en ny riktning.

– Där tog det fart, vi gjorde framsteg på framsteg, skissade klart våra planer och sökte oss till internationella marknader där det fanns hög efterfrågan på vatten. Men, samtidigt som förhandlingar drog ut på tiden började svenska investerare visa intresse för vår tekniks avfuktningspotential. Den möjliggjorde avfuktning genom kondensering, utan behov av att skapa utlopp för varm våtluftsström.

Upptäckten öppnade en marknad av såväl vatten- och avloppsindustri, som kalla svenska kyrkor som kräver enorma resurser för att hållas fuktfria. Tack vare avfuktningstekniken kan kyrkor reducera sin energianvändning med upp till 80 procent. Med etablering på nya marknader gick Airwatergreen i en tillväxtfas och samtidigt gjordes nya landvinningar i labbet.

– Under 2016 la vi stora resurser på produktutveckling och gjorde viktiga tekniska framsteg. Den nya tekniken är inte bara rekordenergieffektiv och mer flexibel i sin funktion, den reducerar också kostnaderna på ”luft-vatten-marknaden.”

Som en följd av nya tekniska framsteg initierades avknoppningen Drupps. Sedan ett år tillbaka får innovatörerna åter möjligheten att rikta delar av verksamheten mot sin ursprungliga kärna, ”luft-vatten.”

– Jag är en idealist med intresse för omvärldsproblem. Möjligheten att kunna dricka vatten ur luften är en hållbar lösning. Ironiskt nog finns det mängder av vatten runt dem som saknar rent vatten att dricka. De kan bara inte komma åt det, där kommer vi in!

Drupps introducerar en disruptiv produkt, ett verktyg som möjliggör montering av vattenfullständiga inställningar vart man än befinner sig i världen. Men, med en ny inriktning följer nya utmaningar.

– En stor utmaning består i att bana väg för en marknad som ännu inte blivit etablerad. Fördelen med konkurrens är att kunderna redan är väl orienterade, idag måste vi informera kunder som tidigare hållit sig borta, stora industrier och gruvbolag, om hur vår teknik reducerar kostnaderna för ”luft-vattenproduktion.”

Lösningen är en genomarbetad strategi, något just utmärkelsen “Upcoming Star” uppmärksammar och utpekar som en förutsättning för ett framgångsrikt exportföretag. Jonas lyfter Drupps sätt att knyta an till globala partners, som redan är specialiserade på den lokala marknaden, som en avgörande framgångsfaktor.

– Vi vill introducera vår teknik till så många marknader som möjligt och vår strategi är skalbar för att snabbt nå ut. Det finns ingen marknad som är mer global än vatten. Framför oss ligger Norra Kina, Västra USA, Indien och Sydafrika med städer i stort behov av vatten. Genom att outsourca verksamheten till lokala aktörer kan vi fokusera på det vi gör bäst. Att producera och utveckla tekniken.

Jonas ser att innovatörer och företagare spelar en viktig roll i arbetet för en hållbar global utveckling.

– För många företagare blir miljöutmaningar affärsidéer. Vår roll är att utveckla produkter som matchar etiken och trenderna samhället efterfrågar. Samtidigt som vi själva har intresse av att ersätta sämre lösningar med bättre. Så kan vi dra vårt strå till stacken! Avslutar Jonas.

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Bygglovsprocessen - en brobyggare i Enköping

FÖRETAGSKLIMAT På Enköpings miljö- och byggnadsförvaltning upplevde medarbetare att kommunen och företagare talade om varandra snarare än med varandra. För att ta reda på vart det skavde antog förvaltningen en ny strategi. Med en fikakorg i handen begav de sig ut till de stora byggföretagen för att lyssna till deras upplevelser av förvaltningens hantering av bygglovsprocessen. "Vi såg möjligheten att bryta ett mönster av dåliga relationer", säger Magnus Holmberg Muhr förvaltningschef på miljö- och byggnadsförvaltningen.
NYHET Publicerad:

"Målet är att elever ska lära sig mer om företagande och samhällsekonomi"

SKOLNÄTVERK "Jag är övertygad om att fler elever hade kunnat göra rationella beslut om sin framtid och även inspireras till att välja andra typer av yrken med mer kunskap inom företagande och samhällsekonomi" säger Jens Lepikko som är ny skolnätverksansvarig till Svenskt Näringslivs regionkontor i Uppsala. Jens kommer i sin roll som skolnätverksansvarig att arbeta med att öka samverkan mellan skola och näringsliv genom att förmedla Svenskt Näringslivs kostnadsfria skolmaterial.
NYHET Publicerad:

Ledarskapspolicy - lösningen på destruktivt ledarskap

ARBETSGIVARDAGEN Forskning om ledarskap har gått in i en ny fas. Från att ha betraktat ledarskap som att “göra rätt saker, eller göra saker rätt,” till att uppmärksamma att även ledare gör fel. "Vi ställer ofta höga krav på ledare och förväntar oss att de ska vara superhjältar, men man får göra fel. Ett destruktivt ledarskap uppstår först när medarbetare systematiskt och under en längre tid påverkas på ett sätt som de upplever som negativt", säger Maria Fors Brandebo, Fil dr på Försvarshögskolans ledarskapscentrum.
NYHET Publicerad:

Skyll inte på lagstiftningen – gör istället er hemläxa!

UPPHANDLING Det pågår en intensiv debatt kring nyligen gjorda upphandlingar. Oavsett upphandling så skyller mer eller mindre alla som deltar i debatten på lagen om offentlig upphandling och kräver att denna ska ändras. Det påstås bland annat att det är lagens fel att upphandlande myndigheter måste köpa till ”lägsta pris”, att lagen förhindrar upphandlare att tala med leverantörer och att det enligt lagen inte får ställas krav på referenser. Inget kunde vara mer fel. Självklart får man beakta kvalitet i upphandlingen, tala med varandra och ställa krav på referensobjekt eller referenser.
NYHET Publicerad:

Ökad frihet att anpassa lönesättningen – optimalt för Tebex

AVTAL 2020 Förberedelserna inför avtalsrörelsen 2020 är i full gång. Redan i december ska industrins arbetsgivare och fackförbund byta avtalskrav inför 2020 års avtalsförhandlingar. Denna gången mot bakgrunden av konjunkturavmattning, Brexit och risken för ett internationellt handelskrig. För Tebex med 36 anställda och arbetskraftskostnader som uppgår till 40 procent av företagets kostnader, blir den stundande avtalsrörelsen viktig. Både för Tebex fortsatta konkurrenskraft och möjligheten att anställa nya medarbetare.
NYHET Publicerad:

AquaOnTime UF sätter klimat och hälsa i centrum

UNG FÖRETAGSAMHET Bakom UF-företaget AquaOnTime står fyra aktiva tjejer från idrottsgymnasiet Celsiusskolan i Uppsala. När de kom på sig själva med att ofta dricka mer kaffe än vatten för att hålla uppe tempot under dagarna, bestämde de sig för att ta fram en affärsidé som kunde vända trenden.
NYHET Publicerad:

Med cirkulärt tänk omvandlas avfall till resurs

CIRKULÄR EKONOMI Klimat- och miljöfrågan stod på agendan när Svenskt Näringslivs arbetsgivardag gick av stapeln. Enligt Jenny Svärd, ansvarig för miljöpolicy, är dessa frågor viktiga för Svenskt Näringslivs medlemsorganisationer. Lika viktigt är det att med rätt investeringar och effektiv resurshantering spelar näringslivet en avgörande roll i arbetet mot att uppnå FN:s klimatmål. Men, hur ska företag göra för att effektivt nyttja sina resurser? Vad är cirkulär ekonomi? Och, vad finns för det för hinder? Under seminariet “Hållbarhet behöver vara lönsamt” inspirerar Jenny till att tänka cirkulärt.
NYHET Publicerad:

Hållbarhet och personalfrågor i fokus under Arbetsgivardagen i Västerås

ARBETSGIVARDAG Under arbetsgivardagen kunde deltagarna besöka flertalet seminarier som avhandlade de viktiga frågor och utmaningar som arbetsgivare idag står inför. Bland annat diskuterades hållbarhet, personalförändringar i företag och den kommande avtalsrörelsen.
NYHET Publicerad:

Höjt Rut-avdrag bidrar till ökad hemkänsla

RUT 2003 startade Maria Danielsson städhjälpsföretaget Företag & Hemkänsla. Tack vare duktig personal och nöjda kunder har företaget gradvis vuxit. När taket för Rut-avdraget höjdes från 25 000 till 50 000 kr per person och år gick telefonen på kontoret i Enköping varm.
NYHET Publicerad:

Högt tryck på Bivaxfabriken UF

UNG FÖRETAGSAMHET Albin Ljudén och Victor Olsmats går båda sista året på Lundellska Skolan i Uppsala. I höst driver de som valfri gymnasiekurs företaget Bivaxfabriken UF och vid terminsstarten var de redan i full gång med försäljningen av klimatsmarta bivaxdukar. De har höga målsättningar för sitt UF-år, samtidigt som de ser kursen som en chans att få med sig praktiska kunskaper kring företagande. "Drömmen är såklart att komma till SM i UF-företagande".
NYHET Publicerad:

Vi kan inte bara gnälla på ungdomarna

PRAO Sedan en tid är prao återigen obligatoriskt i högstadiet. Det innebär en utmaning för både skolor och företag i Uppsalaregionen, men de många fördelarna överväger. "Prao är suveränt. Det är det enda sättet vi kan få ungdomar att förstå vad det handlar om. Vi kan inte bara gnälla på ungdomarna att de saknar förståelse och erfarenhet om inte vi företagare drar vårt strå till stacken och erbjuder dem det", säger Michael Prising som driver Feskarn i Uppsala.
NYHET Publicerad:

Norrtäljes nya näringslivsperspektiv har revolutionerande effekter

FÖRETAGSKLIMAT Svenskt Näringslivs ranking av Sveriges kommuners företagsklimat har släppts och Norrtälje klättrar två placeringar upp till en 196:e plats bland landets 290 kommuner. Trots att utvecklingen går i rätt riktning, tar nu politiker och tjänstemän stora krafttag för att boosta företagsklimatet ytterligare. "Nu satsar vi på att ändra attityden till entreprenörskap och företagande! Företagarna är våra värdeskapare, vårt jobb som kommun ska vara att förvalta och fördela", säger Bino Drummond, kommunstyrelseordförande i Norrtälje kommun.
NYHET Publicerad:

Utbildning i företagsservice rustar Uppsala för tillväxt

HALLÅ DÄR Per Lundeqvist, enhetschef för ’Näringsliv, etablering’ inom avdelningen Näringsliv och Destination på Uppsala Kommun. Ni storsatsar på att utbilda kommunens medarbetare i bemötande, effektiv kommunikation och företagsservice. Hur kommer det sig?
NYHET Publicerad:

Sida vid sida ska kommun och näringsliv ta Älvkarleby till topp 100

FÖRETAGSKLIMAT Den 24:e september släppte Svenskt Näringsliv årets ranking av företagsklimatet i Sveriges kommuner och i Uppsalaregionen är det Älvkarleby som stått för det störta lyftet. Från föregående års placering som 241:e kommun, har de klättrat hela 71 placeringar och positionerar sig nu på en 170:e plats. Enligt Martin Andaloussi, kommunens näringslivschef, är ett bra företagsklimat avgörande för kommunens utveckling.
NYHET Publicerad:

Två raketer och en sjunkbomb

FÖRETAGSKLIMAT Att Uppsalaregionens företag har bästa möjliga förutsättningar för att driva och utveckla sina företag har stor betydelse för jobb och välfärd. För att ta tempen på företagsklimatet och driva på för ständig utveckling och förbättring genomför Svenskt Näringsliv årligen en enkätundersökning som visar hur företagen i Sverige ser på företagsklimatet i sin kommun.
NYHET Publicerad:

Arbetsförmedlingen i ropet: Vad händer nu?

WEBBINAR Arbetsförmedlingen förändras runt om i Sverige. Det är i grunden positivt men det skapar viss oro och otydlighet vad som gäller. Hur påverkas näringslivet på kort och längre sikt?
NYHET Publicerad:

Älvkarlebys nya kommundirektör sätter kommunmedlemmarnas behov i fokus

NY PÅ JOBBET Sedan en dryg månad har Maria Wikström innehaft posten som Älvkarlebys kommundirektör. Det var kommunens goda framtidstro och positiva utveckling som lockade henne att ta tjänsten. Med sig har hon såväl gedigna erfarenheter från ledarroller inom det offentliga, som nya idéer om hur kommunikationen mellan kommunen och dess medlemmar kan utvecklas.
NYHET Publicerad:

Den 24 september smäller det!

FÖRETAGSKLIMAT Den 24 september släpper Svenskt Näringsliv resultatet av den årliga rankingen av företagsklimatet i Sveriges 290 kommuner. Syftet är att visa var i landet det är bäst att starta och driva företag. Men, varför mäter vi företagsklimatet?
NYHET Publicerad:

Rådgivare bygger broar över generationsgränserna

UNG FÖRETAGSAMHET Snart kommer drygt 1300 gymnasieelever i Uppsala län ta ett kliv ut i näringslivet med sina nystartade UF-företag. För vissa kan klivet kännas stort, men med på resan finns skolinformatörer, lärare och inte minst rådgivare. Den 18 september går den årliga rådgivarfrukosten av stapeln, där kommer bland andra Sofi Lahyani, regionchef på Ung Företagsamhet i Uppsala Län, berätta mer om rådgivarrollen och året som väntar.
NYHET Publicerad:

Enköping satsar på att hjälpa företagen att göra rätt

HALLÅ DÄR Ingvar Smedlund, kommunstyrelsens ordförande i Enköpings kommun. Ledningen i kommunen har gjort stora satsningar för att hjälpa företag att göra rätt i såväl uppstartande som drivande faser. Hur ser det arbetet ut?