Hemtjänst på holländskt vis

NYHET Publicerad

GÄSTKRÖNIKA Vi har en åldrande befolkning, en akutmottagning som ofta är överfull och sjukhusplatser som inte räcker till. Vi måste göra något för att ändra systemet. Vi, på Grannvård jobbar efter en holländsk modell som sätter människan i fokus.

Mona Lindström är sjuksköterska och coach på Grannvård.

Mona Lindström, verksamhetschef Grannvård Sverige AB

År 2005 fick min man jobb i Holland och jag och min familj flyttade med honom. När jag väl lärt mig språket började jag jobba som sjuksköterska igen. Jag hamnade tillslut på ett företag som heter Buurtzorg (”områdesvård” på holländska), ett not-for-profit företag startat av en före detta distriktssköterska.

På tidigare jobb inom äldrevården hade jag slussats runt, hela tiden träffat nya människor och sällan fått komma tillbaka till samma person. Schemat har lagts av en verksamhetschef som är långt ifrån patienterna och de medicinska besluten fattas av en läkare som sällan är närvarande i vårdtagarens vardag.

På Buurtzorg jobbade vi istället i självstyrande team. Det var vi i personalen som träffade brukarna/patienterna och det var vi som planerade, organiserade och tillsammans fattade besluten, inte en verksamhetschef långt bort. Så här borde all vård vara! Jag fick tid att lära känna människan bakom namnet i journalen och jag kunde se de dagliga förändringar som skedde hos patienten. Det gjorde mig glad och stolt att få utföra mitt jobb väl. Jag var glad och patienterna var mycket nöjda.

Efter några år fick jag frågan om jag ville starta ett team i Sverige med samma koncept och grundtanke. Då jag tyckte att det verkade spännande, tackade jag Ja och flyttade hem igen. Tack vare LOV (Lagen om valfrihet) kan nu människor välja privat hemtjänst men det är upp till de kommunala politikerna att bestämma vad som ska ingå i den privata valfriheten.

När jag startade Grannvård 2012 i Håbo var det bara service (handla, tvätta och städa), personlig omvårdnad och den hemsjukvård som går att delegera till ej legitimerad personal som ingick i LOV. Kommunen ansvarade fortfarande för hemsjukvården. Vilket slöseri med tid och resurser! Först så besöker vi de äldre/patienterna för att handla, tvätta, hjälpa dem att duscha och ge dem mediciner och sedan ska den kommunala sjuksköterskan komma för att vårda samma människa. Det kunde ju vi göra!

Efter många och långa diskussioner med Håbo kommun fick vi till slut också prova att ta ansvar för hemsjukvården i en projektform som ska utvärderas i höst. Tack vare detta får vi möjlighet att verkligen se till hela människan! Det känns helt fantastiskt!

Det verkligt stora problemet som vi har brottats med är ersättningsnivåerna. Från början var ersättningsnivån satt till ca 350 kr/timmen både för oss privata utförare och för den kommunala hemtjänsten trots beräkningar som visar att den torde ligga på över 400 kr i timmen. Hur ska jag kunna erbjuda en hemtjänst som håller hög kvalité med välutbildad personal för 350 kronor i timmen? I vissa kommuner ligger ersättningsnivån ännu lägre, en bra bit under 300 kronor i timmen. Dessutom ingår inte kostnaderna för resor till och från våra besök. Ekvationen går inte ihop!

Det går inte att vara en bra arbetsgivare som följer kollektivavtal och anställer välutbildad kompetent personal för dom pengarna. Givetvis gick varken vi eller den kommunala hemtjänsten runt! Men till skillnad från den privata hemtjänsten så skjuter kommunen till pengar när den kommunala hemtjänsten går back.

Då är det svårt att konkurrera på lika villkor. Så sent som 2014 var jag nära att häva avtalet men kommunen ville att vi skulle vara kvar. Ett kvitto på att vår verksamhet hade lyckats och uppskattades!

Våra kunder har varit väldigt nöjda med oss och kommunen började se oss som en tillgång. Det känns otroligt kul! I juni höjdes till slut ersättningen till 431 kr i timmen och nu känns det som om vi har en ärlig chans. Håbo kommun har verkligen lyssnat på oss och det känns fantastiskt!

Vi har även startat ett team in Enköping enligt samma modell och ser samma utmaningar som när vi startade i Håbo. Förhoppningen är att fortsätta expandera, gärna i samverkan med kommuner eller andra som är intresserade av att utveckla sjuk- och äldrevård i en modell som baseras på små team, integrerad omvårdnad, självstyrande team samt vård och omsorg med kunden/patienten i centrum.

På det sätt som Holland har utvecklat sin hemvård har det lett till att de samhällsekonomiska kostnaderna har minskat. Vi, på Grannvård, känner de människor som vi vårdar. Vi vet hur de vill ha det och vi märker förändringar i den dagliga hälsan och kan på så sätt förhindra akuta sjukdomstillstånd.

Jag vill anställa fler sjuksköterskor och jag vill vidareutbilda vår nuvarande personal. Jag vill satsa på min verksamhet och göra något bra för samhället! Om vi höjer kompetensen hos personalen i hemtjänsten kan personalen utföra alla tjänster som den äldre behöver och vi slipper ett system där olika människor kommer till de äldre för att utföra olika typer av tjänster. Genom att ta hand om hela människan skapar vi en hemtjänst som är bra för våra äldre och som dessutom är ekonomisk hållbar.

Mona Lindström, verksamhetschef
Grannvård Sverige AB

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

”En stöld kostar så mycket mer”

GÄSTKRÖNIKA "Ett normalt år drabbas vårt företag, Trellegräv, av runt 25 dieselstölder. Värdet på det som stjäls är ofta lågt men förlusterna för oss kan bli stora, exempelvis om maskinerna måste repareras och inte kan användas. Man önskar att det skedde mer kontroller för att försvåra för tjuvarna att sälja sitt stöldgods." Det skriver Jonas Jönsson, vd och ägare till Trellegräv i Trelleborg, i en gästkrönika.
NYHET Publicerad:

I huvudet på en småföretagare

GÄSTKRÖNIKA Att vara småföretagare är ett sätt att leva. Och när man lever mitt i det, är det så självklart hur allt fungerar (och vad som inte fungerar). Det är lätt att tro att alla andra människor också har helt klart för sig hur en småföretagares verklighet ser ut. Det skriver Elisabeth Moglia i sin krönika.
NYHET Publicerad:

Många små bedrägerier hårt ekonomiskt slag

GÄSTKRÖNIKA Brottsligheten har blivit ett konkret problem för mig som företagare i Malmö. Många små bedrägerier kostar oss tiotusentals kronor, något som gör att de ekonomiska konsekvenserna snabbt blir ohållbara. Där ordningsmakten träder tillbaka uppstår andra, ofta oönskade lösningar. Det är en förfärlig konsekvens av en svikande rättsstat, skriver Henrik Jönsson, företagare, i en gästkrönika.
NYHET Publicerad:

Sjöstedts vinststopp är en attack på hela näringslivet

GÄSTKRÖNIKA Om vinster förbjuds för välfärdsföretag, var går då gränsen? Ska den som bygger skolor eller säljer bilar till det offentliga inte heller få göra vinst? Det undrar den skånska företagaren Kalle Gustafsson, vd och ägare av PoG Woody Bygghandel. Läs hans gästkrönika här.
NYHET Publicerad:

"Vi tvingas lägga ned, men jag tror inte att du är ledsen för det"

GÄSTKRÖNIKA ”Man kan undra hur mycket du egentligen känner till om verkligheten för små och medelstora företag i vårt land?” Den frågan ställer före detta bankmannen Bo Åhnebrink i Malmö i ett öppet brev till finansminister Magdalena Andersson, apropå nya regler för företagsstyrelser.
NYHET Publicerad:

Höjning av entreprenörsskatt är som att kissa i byxan

GÄSTKRÖNIKA "Att inte fler reagerar över att finansministern med berått mod vill försvåra för landets småföretagare. Hon påstår att höjningen av entreprenörsskatten enbart drabbar de som hänger vid Stureplan. Men så är det inte" skriver Carl-Otto Swartz, Örups Säteri, Tomelilla i en gästkrönika.
NYHET Publicerad:

”Enkelt göra fel, omöjligt göra rätt”

GÄSTKRÖNIKA Det borde inte vara så komplicerat. Person söker asyl i Sverige. Person vill jobba och får tillåtelse av Migrationsverket att göra så. Person får jobb. Sedan är allting klart? Inte direkt. Jeanette Bohman är ägare av Skivarps Gästgivaregård. Läs hennes Kafka-artade skildring av att försöka anställa en nyanländ.
NYHET Publicerad:

Arbete – farligt eller vägen till lycka

GÄSTKRÖNIKA "Arbetslivet är farligt, människor blir sjuka av arbete, hälsorisker i arbetslivet, utbränd av arbete. Rubrikerna har varit talrika de senaste åren och långt innan dess också. Men arbete är faktiskt en hälsofaktor." Det skriver Jehoshua Kaufmann, leg psykolog och entreprenör i en gästkrönika.
NYHET Publicerad:

Den snillrika Reepaluutredningen innebär sotdöden

GÄSTKRÖNIKA ”Att fokusera på kunskap och utbildning känns idag viktigare än någonsin. I ljuset av detta blir jakten på friskolor och andra företag i välfärdssektorn ännu mer beklaglig. Vi behöver fler goda alternativ, inte färre.” Det skriver Maria Jacky, Skolhoppet AB i Lund, i en gästkrönika.
NYHET Publicerad:

Hur modig är du?

GÄSTKRÖNIKA "Så vad kan du och jag göra för att få fler att våga, fler att ta chansen att förädla sin idé, sin dröm? Vad kan du och jag göra för att uppmuntra, vägleda men även själva våga vägledas och våga vara nyfikna in i en ny tid av entreprenörskap?" Så skriver Leila Khammari, ordförande Ung Företagsamhet Skåne, i en gästkrönika.
NYHET Publicerad:

Målet är resan värd

GÄSTKRÖNIKA Det brukar heta att det är vägen som är mödan värd, inte målet. Men jag vill slå ett slag för målet. För mig och företaget har ett tydligt uppsatt mål varit avgörande, utan det skulle jag kanske inte driva färgbutiken Colorama i Lycksele idag, skriver Joacim Eriksson i sin krönika.
NYHET Publicerad:

”Varje erfarenhet leder till nytt jobb”

GÄSTKRÖNIKA "Så var det dags att gå vidare från mitt första jobb. Osökt kommer tankarna om hur det egentligen är att vara ung på arbetsmarknaden i dag, tankar jag delar med så många andra." Det skriver Susanna Jertel i en krönika.
NYHET Publicerad:

Vi är inte konkurrenter

GÄSTKRÖNIKA I Svenskt kvalitetsindex är Arbetsförmedlingen den myndighet som har lägst förtroende. Både arbetsgivare och arbetssökande är missnöjda. För de arbetssökande är 2015 års resultat detsamma som tidigare år (index 43) och bland arbetsgivarna sjönk förtroendet under förra året (index 55), trots att Arbetsförmedlingen lagt stort fokus på att prata om arbetsgivarkontakter och matchning.
NYHET Publicerad:

Snart sinar korna

GÄSTKRÖNIKA "Vi företagare måste mana till sans vad gäller skatter och avgifter som regering och kommuner fattar beslut om. Vi är nu kassakor som mjölkas snabbt och säkert på sista dropparna. Är det sättet vi ska bygga Sverige på?”. Det skriver Jeanette Bohman, Skivarps Gästgivargård, i en gästkrönika.
NYHET Publicerad:

Man måste både ge och ta chanserna som kommer

GÄSTKRÖNIKA Att få sitt första jobb kan vara svårt för vem som helst. Är man dessutom nyss anländ från ett annat land, med ett annat språk, är det ännu värre. En av de som vet, men som kämpat hårt från början – och lyckats – är Ilko Corkovic. Då flykting från Banja Luca i Bosnien, i dag kommunalråd i Borgholm.
NYHET Publicerad:

Sommarjobbet som dörröppnare ut till arbetslivet

GÄSTKRÖNIKA "Jag var inte mer än fem till sex år gammal när jag fick börja hjälpa till och expediera över disk. Det föll sig naturligt och kändes både spännande och roligt. Service och handel var en självklar del i min vardag när jag växte upp och ledde mig till mitt första sommarjobb." Så skriver Jörgen Andersson, Gota Media i Karlshamn, i sin gästkrönika.
NYHET Publicerad:

"Ett feltänk från början till slut"

GÄSTKRÖNIKA "Jag driver en förskola och upplever hur sjukansvaret blir allt tyngre och urholkar alla mina möjligheter att vara den goda arbetsgivare som jag vill vara. Nu vill socialförsäkringsminister Annika Strandhäll göra det än tyngre." Det skriver Lena Karman, vd Klurifax Barnteaterhus AB i Hörby, i sin gästkrönika.
NYHET Publicerad:

En mammaledig vd:s tankar

GÄSTKRÖNIKA Ska jag, tredje generation i familjeföretaget, riskera allt som tidigare generationer byggt upp? Jag skulle ju bli polis. Det skriver Elisabet Angelin, vd Tomas Buss.
NYHET Publicerad:

Vad är det värsta som kan hända?

GÄSTKRÖNIKA Jag har alltid vetat att jag ska öppna en egen salong. Att det skulle hända så fort hade jag ingen aning om, men när lokalen dök upp så tänkte jag bara – kör! Och är det så farligt? Det är så jag tänker för att hitta modet. Så inleder Elin Sjöström, ägare Runt Hörnet Sundsvall, sin krönika.
NYHET Publicerad:

Sjukt förslag utan slut

GÄSTKRÖNIKA "Nej, vet ni vad, socialförsäkringsminister Strandhälls sjukskatt kan ni kasta i soporna. Bums! Varför? Jo det ska jag berätta." Det skriver Jeanette Bohman, Skivarps Gästgivaregård i en gästkrönika.