Högt tryck på Bivaxfabriken UF

NYHET Publicerad

UNG FÖRETAGSAMHET Albin Ljudén och Victor Olsmats går båda sista året på Lundellska Skolan i Uppsala. I höst driver de som valfri gymnasiekurs företaget Bivaxfabriken UF och vid terminsstarten var de redan i full gång med försäljningen av klimatsmarta bivaxdukar.

Porträtt på Albin Ljudén

"Vi ville skapa något som både skulle vara hållbart och underlätta folks vardag", säger Albin Ljudén.

Foto: Privat
Porträtt av Victor Olsmats

"Drömmen vore såklart att komma till SM i UF-företagande", säger Victor Olsmats.

Foto: Privat

Både Albin och Victor har länge varit intresserade av företagande. Men, det var när de i vintras jobbade som liftvakter i Sunnerstas skidbacke som de på riktigt började spåna på affärsidéer.

– Det stod tidigt klart att vi ville hitta en djupare mening med företagandet och skapa något som både skulle vara hållbart och underlätta folks vardag.

När de under sommaren fick möjligheten att vara med i ett utbildningsprogram i entreprenörskap var affärsidén redan formulerad och redo för sjösättning. Utgångspunkten var att motverka en alldeles för utbredd plastanvändning och möta kommande EU-regler som förbjuder engångsartiklar i plast.

– Vi ville hitta ett bra alternativ till plastprodukter och kom över information om bivaxdukar. Det kan bland annat ersätta plastfolie och även om det har blivit trendigt i många delar av världen har det inte riktigt nått Sverige.

Albin och Victor är måna om att ha full kontroll över produktionen och på Bivaxfabriken har de redan hunnit förbättra sortimentet. Vaxet, som dukarna behandlas med, beställdes ursprungligen från Frankrike och rimmade inte med deras ambitioner om hållbarhet. Efter att ha kontaktat biodlare i Uppland kunde de lägga om produktionen.

– Sedan september använder vi lokalproducerat bivax. Det är inte bara mer hållbart, vi märker också stor skillnad på produktens kvalitet. Duken både doftar bättre och blir mer följsam. Det är därför vi vill att det ska vara vårt eget hantverk, då kan vi själva välja råvaror och se till att produkten är så bra som vi önskar!

Albin och Victor har höga målsättningar när det kommer till prestationer under UF-året. Samtidigt ser de kursen som en möjlighet att få med sig praktiska kunskaper kring företagande som de inte kunnat få på egen hand.

– Drömmen vore såklart att komma till SM i UF-företagande. Men, innan dess har vi som delmål att omsätta 100 000 kr innan årsskiftet. Vi är redan på god väg! Nu tillvaratar vi möjligheten att bli ännu bättre på bokföring, lära oss skriva partneravtal och skaffa nya kontakter.

I nuläget utgör det höga trycket på produktionen ett av UF-företagets stora utmaningar. Tätt följt kommer behovet av att stabilisera omsättningen. En lösning som föreslås är expansion.

– Vi har redan behövt ta in extra hjälp för att hinna med. Med fler hjälpande händer kan vi också lägga mer fokus på andra aspekter av företagandet. Nu funderar vi på att kontakta kommunen och erbjuda jobb till nyanlända eller andra som har svårt att hitta arbete. Då kan vi både erbjuda arbetstillfällen och en bra produkt. Det är ju hållbart om något!

Även stabiliseringen av sin omsättning är något de funderat mycket på. En lösning är deras nystartade samarbete med ett annat UF-företag, men killarna har fler mål i sikte.

– Vi vill etablera fler samarbeten och hitta butiker där vi kan sälja våra produkter, så kan vi sprida ut äggen i fler korgar!

Från flera håll möter Albin och Victor positiv respons. Många tycker att deras produkt är spännande, återkommer till deras shop och lämnar fina recensioner.

– Vi får många bra tips och positiva kommentarer. Det motiverar oss till att kämpa ännu hårdare. Det här är ju en produkt för alla. Nästa steg är att utvidga målgruppen och nå de som inte redan har ett hållbarhetsintresse. Vi måste bli ännu bättre på att informera om fördelarna med produkten. Till exempel att bivaxet i dukarna har antibakteriella egenskaper och att maten håller sig både bättre och fräschare!

Både Albin och Victor är överens om att UF-företagandet spelar en viktig roll i dagens samhälle. Å ena sidan ser de entreprenörskapet som en drivande faktor i samhällsutvecklingen, å andra sidan som en möjlighet för unga att hitta självförtroende och våga gå sin egen väg.

– Det är entreprenörer som skapar framtiden. Att vi introduceras till entreprenörskapet gratis via skolan är en otrolig möjlighet! UF-företagande ger oss kött på benen och vi får uppleva att vi kan forma vår framtid själva, vi blir inte så beroende av andra!

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Noors Slott efterlyser mer flexibla krisåtgärder

CORONAKRISEN Noors slott i Knivsta ekar tomt och företaget har drabbats hårt i och med den pågående coronakrisen. Företaget som just nu borde gå in i sin bästa period står istället med avbokade konferenser, bröllop och fester. Trots hjälp i form av krispaket kämpar ägare Sofia och Håkan Hjärner för att för att hålla företaget flytande. ”Jag vet ju att man måste gå efter likabehandlingsplan och det ska vara lika för alla företag, men alla är inte drabbade på samma sätt”, säger Sofia.
NYHET Publicerad:

Bästa och sämsta företagsklimatet finns i Norduppland

FÖRETAGSKLIMAT När företagen sätter betyg på företagsklimatet i Uppsalaregionen får Älvkarleby det högsta och Östhammar det lägsta helhetsbetyget, 3,61 respektive 2,76 på en sexgradig skala.
NYHET Publicerad:

Gröna jobb ett ljus i coronamörkret

KOMPETENSFÖRSÖRJNING Många branscher är hårt drabbade av coronakrisen med permitteringar, varsel och i värsta fall konkurser som följd. Men situationen är inte likadan överallt. Länets skogs- och trädgårdsföretagare står nu beredda att ta emot permitterad arbetskraft från andra sektorer.
NYHET Publicerad:

Så här ser företagen i Uppsalaregionen på framtiden

KONJUNKTUR En gång i kvartalet tar Svenskt Näringsliv tempen på näringslivet regionalt och i Sverige. Resultatet är en viktig input till de politiska beslut som bör fattas för att få ett företagsklimat i toppklass. Uppsalaregionens företag beskriver ett läge som ser något ljusare ut än riket som helhet, även om bilden är långt ifrån ljus. "Det är viktigt att ta situationen på största allvar, att stötta företagen på alla sätt det är möjligt och hålla noga koll på utvecklingen framöver för att kunna göra mer där det behövs", säger Anna-Lena Holmström, Svenskt Näringsliv Uppsalaregionen.
NYHET Publicerad:

Stärkt inre marknad i EU, en väg ur krisen

EUROPADAGEN Idag den 9 maj firas Europadagen för att minnas startskottet till det som kommit att bli den europeiska unionen. EU har gett oss helt nya möjligheter att handla och samarbeta inom en av världens största integrerade ekonomier. De gränshinder som nyligen visat sig på EU:s inre marknad går på tvärs mot grundtanken med unionen. "Nu måste den ömsesidiga viljan till handel och utbyte av varor och tjänster stärkas för att Sveriges och EU:s företag ska kunna klara sig igenom denna svåra tid", säger Anna-Lena Holmström, Svenskt Näringsliv Uppsalaregionen.
NYHET Publicerad:

Stöd till dig som ledare vid omställning

WEBBINAR Att vara företagsledare och chef har alltid sina utmaningar, men för många är det tuffare än någonsin just nu. I detta webbinarium får du information om vilket stöd och vilken hjälp du kan få via trygghetsorganisationen TRR i en omställningsprocess.
NYHET Publicerad:

Så kan vi rädda företag och jobb

DEBATT Coronaviruset har försatt Sverige och stora delar av världen i en extrem situation. Det påverkar vår vardag och skapar oro för nära och kära. Personalen inom vård och omsorg gör stora insatser för att rädda liv och hälsa. Men krisen har också en ekonomisk effekt som håller på att få allvarliga konsekvenser för företag, jobb och välfärd. Det skriver Anna-Lena Holmström i denna debatt.
NYHET Publicerad:

Bussarna står stilla i en hårt pressad bransch

CORONAKRISEN Uppsala läns transportföretag inom olika sektorer är nu hårt pressade. Verksamheter som håller ihop länet och säkerställer en fungerande transportinfrastruktur riskerar nu att gå omkull, till följd av coronakrisen. Om branschen ska överleva krävs kraftfullare politiska åtgärder, menar Joakim Mattsson, vd på Håbo Buss.
NYHET Publicerad:

Få kontakter i omsorgen är livsnödvändigt

CORONAKRISEN På Allas Vård och Omsorg i Enköping är fokus i coronakrisen att deras kunder ska träffa så få personer som möjligt under en vecka. "Det är viktigt för att skapa trygghet i vanliga fall, just nu är det livsnödvändigt. Ju färre kontakter, desto bättre", säger vd Elvir Blacevic.
NYHET Publicerad:

Upphandling under coronatider

WEBBINAR Coronapandemin slår brett mot alla delar i samhället. Tillsammans bidrar också alla till att samhällets nödvändiga delar kan upprätthållas under krisen och att alla delar kan fungera ordentligt när krisen är över. Offentliga myndigheters upphandling är viktig både för att offentlig verksamhet ska fungera och som marknad för många företag. I den krissituation som nu råder ger lagstiftningen om offentlig upphandling möjligheter att på ett konstruktivt sätt säkerställa en god affär för båda parter.
NYHET Publicerad:

Uttråkade barn räddade Läslusen

KREATIVITET SOM LIVBOJ Från barnbokhandeln Läslusen i Uppsala går det nu att beställa pysselpaket till hemmasittande och uttråkade barn. Detta har lett till att ägaren Eija Lietoff Schüssler kan fortsätta att jobba på, trots bristande kundunderlag, men med nya metoder och tillvägagångssätt.
NYHET Publicerad:

TSL står rustade för omställning

OMSTÄLLNING Coronakrisen tvingar just nu många företag runt om i landet till både permitteringar och varsel och på TSL Trygghetsfonden står man nu redo. "Vår verksamhet är designad för att klara stora ökningar av antalet uppsagda, men detta är en extrem situation. Därför har vi skalat upp resurserna och justerat våra verksamhetsprocesser så att vi kan hantera alla de som kommer att behöva hjälp till nytt jobb", säger Katina Korlevska, Trygghetsfonden  TSL region Stockholm.
NYHET Publicerad:

Uppsalaregionens kommuner kan göra mer

ÅTGÄRDER I KRISTIDER Extraordinära omständigheter kräver extraordinära insatser. Uppsalaregionens kommuner har alla tagit fram stödpaket för att stötta sina företag genom att frigöra tid och stärka deras likviditet. Stödpaketen bygger till stor del på Svenskt Näringslivs rekommendationer om ett ”basstödpaket”.
NYHET Publicerad:

Vikten av att göra

KRÖNIKA "Bakom alla modiga beslut finns människor. Människor som gör. Människor som vågar fatta beslut, även om det hade känts bra att tänka lite till och sova på saken. Det finns inte tid till det nu." Det skriver Anna-Lena Holmström, Svenskt Näringsliv i sin krönika.
NYHET Publicerad:

Vi måste vara minst lika kreativa som företagen

KOMMUNER SOM GÖR I coronakrisens spår har Heby kommunen hitta en lösning för att både skydda riskgrupper och stötta det lokala näringslivet. "De lokala företagen är enormt kreativa och vi vill inte vara sämre", säger Ann-Marie Sundgren, näringslivsstrateg i Heby kommun och menar att vi alla behöver få kraft och energi av att det går att hitta lösningar.
NYHET Publicerad:

Uppsalaregionens kommuner levererar

KOMMUNER SOM GÖR Företagen har det tufft i Coronatider. Då är det extra viktigt att även den egna hemkommunen gör vad den kan för att underlätta i en tuff vardag där kunderna uteblir. Den 17 mars skickade Svenskt Näringsliv ut en lista med förslag på stödåtgärder en kommun kunde vidta för att frigöra tid och ge likviditetslättnader till Uppsalaregionens kommuner (Uppsala län och Norrtälje kommun). Redan den 18 mars hade den första kommunen, Norrtälje, genomfört alla förslagen och mer därtill.
NYHET Publicerad:

Nära på avstånd i Tierp

KOMMUNER SOM GÖR Coronakrisen har slagit hårt mot många företag. Nu har kommunerna agerat för att mildra effekterna på näringslivet. I Tierp försöker man hitta win-win situationer för både kommunen och det lokala näringslivet.
NYHET Publicerad:

Få medlemsstöd i hanteringen av Coronakrisen

CORONAKRISEN Hur kan du som företagare och arbetsgivare bäst hantera Corona-krisen? Vilken hjälp finns att få? Och hur kan få nytta av korttidspermitteringen och de andra åtgärder som presenterats i de olika stödpaketen? Flera av våra medlemsorganisationer erbjuder nu webinarier där du som företagare kan få hjälp att orientera sig i dessa frågor.
NYHET Publicerad:

200 miljarder kronor i räddningspaket för företag och jobb

CORONAKRISEN "Det nya coronaviruset har skapat en extremt svår situation för svenska företag och jobb. Det är ett unikt svårt läge som kräver unikt kraftfulla åtgärder. Vi måste agera för att rädda företagen och jobben. Därför föreslår Svenskt Näringsliv nu ett brett räddningspaket för företag och jobb motsvarande 200 miljarder kronor". Det säger vd Jan-Olof Jacke.
NYHET Publicerad:

”God beredskap bottnar i rutiner och bra kultur” 

ARBETSMILJÖ En kultur av tillit och högt i tak ger en trygg grund i oroliga tider på företaget Lappset. ”Väl utformade rutiner och en bra arbetsmiljö har stor betydelse när något sådant som corona händer”, säger vd:n Katja Skånér.