Rådgivare bygger broar över generationsgränserna

NYHET Publicerad

UNG FÖRETAGSAMHET Snart kommer drygt 1300 gymnasieelever i Uppsala län ta ett kliv ut i näringslivet med sina nystartade UF-företag. För vissa kan klivet kännas stort, men med på resan finns skolinformatörer, lärare och inte minst rådgivare. Den 18 september går den årliga rådgivarfrukosten av stapeln, där kommer bland andra Sofi Lahyani, regionchef på Ung Företagsamhet i Uppsala Län, berätta mer om rådgivarrollen och året som väntar.

Sofi Lahyani, regionchef för Ung Företagsamhet i Uppsala län

"Rådgivarna är oerhört viktiga. Utan rådgivare, inga UF-företag", konstaterar Sofi Lahyani, regionchef för Ung Företagsamhet i Uppsala län.

Foto: Privat
Matilda Mielind

"Jag blir glad och peppad över att se dem utvecklas och upptäcka att saker är möjligt. Det är en riktig energi-boost", säger rådgivare och företagare Matilda Mielind.

Foto: Privat
Angelika Gullersbo

UF-rådgivare är en otrolig tillgång menar Angelika Gullersbo, skolinformatör på Ung Företagsamhet "Men bollen ligger hos eleverna och de måste våga skjuta iväg den för att den ska kunna studsa tillbaka!"

Foto: Privat

– Rådgivarna är oerhört viktiga. Utan rådgivare, inga UF-företag. I år kommer vi behöva omkring 300 representanter från arbetslivet som vill vara med och guida de unga företagarna. 

Förutom att hjälpa till när eleverna har praktiska frågor, önskar feedback på sina affärsplaner eller letar efter spännande säljtillfällen, får rådgivare vara med och så ett frö för nästa generation av företagsamhet i regionen. Med sitt engagemang och erfarenheter från arbetslivet i regionen kan de inspirera även när det kommer till tiden efter studierna. 

– Företag ropar efter kompetens. För att ta tillvara på den kraft och kunskap som finns i regionen är det därför otroligt viktigt med förebilder som visar att man framgångsrikt kan leva och vara verksam här.

Vem som helst med erfarenhet från arbetslivet kan bli rådgivare. Och för att bli en bra rådgivare tror Sofi det viktigaste är att man brinner för det man gör och har tålamod samt viljan att föra sina erfarenheter och kunskaper vidare. 

– Rollen handlar såväl om att stötta och inspirera som att våga ställa krav och ha förväntningar på sina UF-företagare. Rådgivarna måste våga återkoppla, ifrågasätta när det behövs och självklart boosta när det går bra. I utbyte får de kunskap och inspiration. Rådgivarrollen bygger broar över generationsgränserna!

Att rådgivarrollen är givande är något Matilda Mielind fått bevisat flera gånger. Som ägare av frisörkoncernen Mielindgruppen och ytterligare ett bolag inriktat mot ledarskap och investeringar, är hon en erfaren entreprenör och en engagerad UF-rådgivare sedan många år tillbaka. 

– Jag blev rådgivare för att jag vill bidra med möjlighetstänk. Alla kan om de vill, även när plan A inte fungerar! Det handlar om att omge sig med rätt personer som stöttar och peppar. 

Som frisör föll det sig naturligt att redan i unga år starta eget. Idag ser Matilda hur UF-företagandet utgör en ny och trygg väg in i företagsamheten. 

– UF öppnar dörrar! Unga upptäcker nya möjligheter, oavsett socioekonomisk bakgrund eller föreställningar om vem de är och vad de kan åstadkomma får de verktyg och inspiration till att forma sin egen framtid.

Det är inte bara UF-eleverna som har ett år fullt av möjligheter framför sig. Som rådgivare hamnar man i ett nytt socialt sammanhang. Med såväl andra rådgivare i regionen, som med de unga företagarna.

– Det är superlyxigt! Jag blir glad och peppad över att se dem utvecklas och upptäcka att saker är möjligt. Det är en riktig energi-boost. Jag är över femtio men får hela tiden ta del av ny kunskap och inspiration.

Matilda beskriver kontakten med UF-företagarna som ett utbyte. Medan de unga bidrar med nya perspektiv, får hon dela med sig både av möjlighetstänk och viktiga insikter om riskbedömning och ifrågasättande. Det är just utbytet som gör rådgivarrollen så spännande menar Matilda och berättar om UF-årets höjdpunkter.

– Självklart ger UF-mässorna en riktig kick, de är fyllda med förväntningar. Men, det allra bästa händer enligt mig i början av året. Det är när eleverna hittar sin affärsidé, konstaterar att “det här blir bra” och satsar!

Den som blir UF-rådgivare fångar möjligheten att få vara med på en spännande och energigivande resa konstaterar Matilda och beskriver rådgivarfrukosten en optimal inledning på hösten. 

– Rådgivarfrukosten är jätterolig! Utöver att vara informativ är det en utmärkt nätverksplats. Där har jag träffat engagerade människor från alla möjliga branscher. Vi utbyter kunskap och idéer som inspirerar det egna företagandet. Att vara UF-rådgivare innebär helt enkelt att man får flera nya perspektiv på det man gör, från både unga och äldre!

Angelika Gullersbo är numer skolinformatör på Ung Företagsamhet i Uppsala län, men för bara två år sedan var även hon i full gång med att utforma en ny affärsidé tillsammans med sina kamrater. UF-företaget kom att bli en viktig aktör i arbetet med att förbättra matavfallshanteringen i Dalarna. Under resan som unga entreprenörer, i en helt okänd bransch, blev deras rådgivaren A och O. 

– Vi ville få folk att börja sortera sitt matavfall och tyckte inte att påsarna höll måttet. Problemet vi upplevde var känt hos renhållningsföretagen och när de insåg att vi var redo att satsa för att förbättra avfallshanteringen inledde vi samarbeten och engagerade fler företag i branschen. Tack vare all hjälp vi fick, kunde vi orientera oss trots att vi befanns oss på främmande mark.

Angelika lyfter just vikten av att våga be om hjälp som en viktig insikt hon tagit med sig från UF-året, på så vis kunde de ta vara på all kunskap och engagemang som de omgavs av.

– För oss blev det naturligt att lyfta luren och fråga efter en rådgivare från avfallsbranschen. Hon blev vår klippa som inte bara hade stenkoll på regler och krav, men som också kom med tips och delade med sig av sina kontakter.

UF-rådgivare är en otrolig tillgång lyfter Angelika, men belyser också att ansvaret vilar på eleverna när det kommer till att kontakta en rådgivare och hålla dialogen levande. 

– Det är så schysst av de som ställer upp, bollen ligger hos eleverna och de måste våga skjuta iväg den för att den ska kunna studsa tillbaka!

FAKTA

Ung Företagsamhet (UF) är en politiskt obunden, ideell utbildningsorganisation som utbildar gymnasieelever i entreprenörskap. Är du intresserad av att veta mer om organisationen och vad det innebär att vara rådgivare för ett UF-företag? Kolla in på hemsidan eller anmäl dig till rådgivarfrukosten som hålls den 18 september.


Du hittar mer information och kan anmäla dig här:
https://ungforetagsamhet.se/gymnasium/bli-radgivare-ett-uf-foretag

https://ungforetagsamhet.se/node/15705

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Bästa och sämsta företagsklimatet finns i Norduppland

FÖRETAGSKLIMAT När företagen sätter betyg på företagsklimatet i Uppsalaregionen får Älvkarleby det högsta och Östhammar det lägsta helhetsbetyget, 3,61 respektive 2,76 på en sexgradig skala.
NYHET Publicerad:

Gröna jobb ett ljus i coronamörkret

KOMPETENSFÖRSÖRJNING Många branscher är hårt drabbade av coronakrisen med permitteringar, varsel och i värsta fall konkurser som följd. Men situationen är inte likadan överallt. Länets skogs- och trädgårdsföretagare står nu beredda att ta emot permitterad arbetskraft från andra sektorer.
NYHET Publicerad:

Så här ser företagen i Uppsalaregionen på framtiden

KONJUNKTUR En gång i kvartalet tar Svenskt Näringsliv tempen på näringslivet regionalt och i Sverige. Resultatet är en viktig input till de politiska beslut som bör fattas för att få ett företagsklimat i toppklass. Uppsalaregionens företag beskriver ett läge som ser något ljusare ut än riket som helhet, även om bilden är långt ifrån ljus. "Det är viktigt att ta situationen på största allvar, att stötta företagen på alla sätt det är möjligt och hålla noga koll på utvecklingen framöver för att kunna göra mer där det behövs", säger Anna-Lena Holmström, Svenskt Näringsliv Uppsalaregionen.
NYHET Publicerad:

Stärkt inre marknad i EU, en väg ur krisen

EUROPADAGEN Idag den 9 maj firas Europadagen för att minnas startskottet till det som kommit att bli den europeiska unionen. EU har gett oss helt nya möjligheter att handla och samarbeta inom en av världens största integrerade ekonomier. De gränshinder som nyligen visat sig på EU:s inre marknad går på tvärs mot grundtanken med unionen. "Nu måste den ömsesidiga viljan till handel och utbyte av varor och tjänster stärkas för att Sveriges och EU:s företag ska kunna klara sig igenom denna svåra tid", säger Anna-Lena Holmström, Svenskt Näringsliv Uppsalaregionen.
NYHET Publicerad:

Stöd till dig som ledare vid omställning

WEBBINAR Att vara företagsledare och chef har alltid sina utmaningar, men för många är det tuffare än någonsin just nu. I detta webbinarium får du information om vilket stöd och vilken hjälp du kan få via trygghetsorganisationen TRR i en omställningsprocess.
NYHET Publicerad:

Så kan vi rädda företag och jobb

DEBATT Coronaviruset har försatt Sverige och stora delar av världen i en extrem situation. Det påverkar vår vardag och skapar oro för nära och kära. Personalen inom vård och omsorg gör stora insatser för att rädda liv och hälsa. Men krisen har också en ekonomisk effekt som håller på att få allvarliga konsekvenser för företag, jobb och välfärd. Det skriver Anna-Lena Holmström i denna debatt.
NYHET Publicerad:

Bussarna står stilla i en hårt pressad bransch

CORONAKRISEN Uppsala läns transportföretag inom olika sektorer är nu hårt pressade. Verksamheter som håller ihop länet och säkerställer en fungerande transportinfrastruktur riskerar nu att gå omkull, till följd av coronakrisen. Om branschen ska överleva krävs kraftfullare politiska åtgärder, menar Joakim Mattsson, vd på Håbo Buss.
NYHET Publicerad:

Få kontakter i omsorgen är livsnödvändigt

CORONAKRISEN På Allas Vård och Omsorg i Enköping är fokus i coronakrisen att deras kunder ska träffa så få personer som möjligt under en vecka. "Det är viktigt för att skapa trygghet i vanliga fall, just nu är det livsnödvändigt. Ju färre kontakter, desto bättre", säger vd Elvir Blacevic.
NYHET Publicerad:

Upphandling under coronatider

WEBBINAR Coronapandemin slår brett mot alla delar i samhället. Tillsammans bidrar också alla till att samhällets nödvändiga delar kan upprätthållas under krisen och att alla delar kan fungera ordentligt när krisen är över. Offentliga myndigheters upphandling är viktig både för att offentlig verksamhet ska fungera och som marknad för många företag. I den krissituation som nu råder ger lagstiftningen om offentlig upphandling möjligheter att på ett konstruktivt sätt säkerställa en god affär för båda parter.
NYHET Publicerad:

Uttråkade barn räddade Läslusen

KREATIVITET SOM LIVBOJ Från barnbokhandeln Läslusen i Uppsala går det nu att beställa pysselpaket till hemmasittande och uttråkade barn. Detta har lett till att ägaren Eija Lietoff Schüssler kan fortsätta att jobba på, trots bristande kundunderlag, men med nya metoder och tillvägagångssätt.
NYHET Publicerad:

TSL står rustade för omställning

OMSTÄLLNING Coronakrisen tvingar just nu många företag runt om i landet till både permitteringar och varsel och på TSL Trygghetsfonden står man nu redo. "Vår verksamhet är designad för att klara stora ökningar av antalet uppsagda, men detta är en extrem situation. Därför har vi skalat upp resurserna och justerat våra verksamhetsprocesser så att vi kan hantera alla de som kommer att behöva hjälp till nytt jobb", säger Katina Korlevska, Trygghetsfonden  TSL region Stockholm.
NYHET Publicerad:

Uppsalaregionens kommuner kan göra mer

ÅTGÄRDER I KRISTIDER Extraordinära omständigheter kräver extraordinära insatser. Uppsalaregionens kommuner har alla tagit fram stödpaket för att stötta sina företag genom att frigöra tid och stärka deras likviditet. Stödpaketen bygger till stor del på Svenskt Näringslivs rekommendationer om ett ”basstödpaket”.
NYHET Publicerad:

Vikten av att göra

KRÖNIKA "Bakom alla modiga beslut finns människor. Människor som gör. Människor som vågar fatta beslut, även om det hade känts bra att tänka lite till och sova på saken. Det finns inte tid till det nu." Det skriver Anna-Lena Holmström, Svenskt Näringsliv i sin krönika.
NYHET Publicerad:

Vi måste vara minst lika kreativa som företagen

KOMMUNER SOM GÖR I coronakrisens spår har Heby kommunen hitta en lösning för att både skydda riskgrupper och stötta det lokala näringslivet. "De lokala företagen är enormt kreativa och vi vill inte vara sämre", säger Ann-Marie Sundgren, näringslivsstrateg i Heby kommun och menar att vi alla behöver få kraft och energi av att det går att hitta lösningar.
NYHET Publicerad:

Uppsalaregionens kommuner levererar

KOMMUNER SOM GÖR Företagen har det tufft i Coronatider. Då är det extra viktigt att även den egna hemkommunen gör vad den kan för att underlätta i en tuff vardag där kunderna uteblir. Den 17 mars skickade Svenskt Näringsliv ut en lista med förslag på stödåtgärder en kommun kunde vidta för att frigöra tid och ge likviditetslättnader till Uppsalaregionens kommuner (Uppsala län och Norrtälje kommun). Redan den 18 mars hade den första kommunen, Norrtälje, genomfört alla förslagen och mer därtill.
NYHET Publicerad:

Nära på avstånd i Tierp

KOMMUNER SOM GÖR Coronakrisen har slagit hårt mot många företag. Nu har kommunerna agerat för att mildra effekterna på näringslivet. I Tierp försöker man hitta win-win situationer för både kommunen och det lokala näringslivet.
NYHET Publicerad:

Få medlemsstöd i hanteringen av Coronakrisen

CORONAKRISEN Hur kan du som företagare och arbetsgivare bäst hantera Corona-krisen? Vilken hjälp finns att få? Och hur kan få nytta av korttidspermitteringen och de andra åtgärder som presenterats i de olika stödpaketen? Flera av våra medlemsorganisationer erbjuder nu webinarier där du som företagare kan få hjälp att orientera sig i dessa frågor.
NYHET Publicerad:

200 miljarder kronor i räddningspaket för företag och jobb

CORONAKRISEN "Det nya coronaviruset har skapat en extremt svår situation för svenska företag och jobb. Det är ett unikt svårt läge som kräver unikt kraftfulla åtgärder. Vi måste agera för att rädda företagen och jobben. Därför föreslår Svenskt Näringsliv nu ett brett räddningspaket för företag och jobb motsvarande 200 miljarder kronor". Det säger vd Jan-Olof Jacke.
NYHET Publicerad:

”God beredskap bottnar i rutiner och bra kultur” 

ARBETSMILJÖ En kultur av tillit och högt i tak ger en trygg grund i oroliga tider på företaget Lappset. ”Väl utformade rutiner och en bra arbetsmiljö har stor betydelse när något sådant som corona händer”, säger vd:n Katja Skånér.
NYHET Publicerad:

"Vi är inte rädda för att göra fel"

KOMMUNER SOM GÖR Norrtälje kommun har agerat snabbt och kraftfullt för att hjälpa sina företag i coronatider. "Man kan inte bara sitta och vara passiv. Har vi gjort fel får vi rätta till det i efterhand", säger Bino Drummond som är kommunstyrelsens ordförande.