Rådgivare bygger broar över generationsgränserna

NYHET Publicerad

UNG FÖRETAGSAMHET Snart kommer drygt 1300 gymnasieelever i Uppsala län ta ett kliv ut i näringslivet med sina nystartade UF-företag. För vissa kan klivet kännas stort, men med på resan finns skolinformatörer, lärare och inte minst rådgivare. Den 18 september går den årliga rådgivarfrukosten av stapeln, där kommer bland andra Sofi Lahyani, regionchef på Ung Företagsamhet i Uppsala Län, berätta mer om rådgivarrollen och året som väntar.

Sofi Lahyani, regionchef för Ung Företagsamhet i Uppsala län

"Rådgivarna är oerhört viktiga. Utan rådgivare, inga UF-företag", konstaterar Sofi Lahyani, regionchef för Ung Företagsamhet i Uppsala län.

Foto: Privat
Matilda Mielind

"Jag blir glad och peppad över att se dem utvecklas och upptäcka att saker är möjligt. Det är en riktig energi-boost", säger rådgivare och företagare Matilda Mielind.

Foto: Privat
Angelika Gullersbo

UF-rådgivare är en otrolig tillgång menar Angelika Gullersbo, skolinformatör på Ung Företagsamhet "Men bollen ligger hos eleverna och de måste våga skjuta iväg den för att den ska kunna studsa tillbaka!"

Foto: Privat

– Rådgivarna är oerhört viktiga. Utan rådgivare, inga UF-företag. I år kommer vi behöva omkring 300 representanter från arbetslivet som vill vara med och guida de unga företagarna. 

Förutom att hjälpa till när eleverna har praktiska frågor, önskar feedback på sina affärsplaner eller letar efter spännande säljtillfällen, får rådgivare vara med och så ett frö för nästa generation av företagsamhet i regionen. Med sitt engagemang och erfarenheter från arbetslivet i regionen kan de inspirera även när det kommer till tiden efter studierna. 

– Företag ropar efter kompetens. För att ta tillvara på den kraft och kunskap som finns i regionen är det därför otroligt viktigt med förebilder som visar att man framgångsrikt kan leva och vara verksam här.

Vem som helst med erfarenhet från arbetslivet kan bli rådgivare. Och för att bli en bra rådgivare tror Sofi det viktigaste är att man brinner för det man gör och har tålamod samt viljan att föra sina erfarenheter och kunskaper vidare. 

– Rollen handlar såväl om att stötta och inspirera som att våga ställa krav och ha förväntningar på sina UF-företagare. Rådgivarna måste våga återkoppla, ifrågasätta när det behövs och självklart boosta när det går bra. I utbyte får de kunskap och inspiration. Rådgivarrollen bygger broar över generationsgränserna!

Att rådgivarrollen är givande är något Matilda Mielind fått bevisat flera gånger. Som ägare av frisörkoncernen Mielindgruppen och ytterligare ett bolag inriktat mot ledarskap och investeringar, är hon en erfaren entreprenör och en engagerad UF-rådgivare sedan många år tillbaka. 

– Jag blev rådgivare för att jag vill bidra med möjlighetstänk. Alla kan om de vill, även när plan A inte fungerar! Det handlar om att omge sig med rätt personer som stöttar och peppar. 

Som frisör föll det sig naturligt att redan i unga år starta eget. Idag ser Matilda hur UF-företagandet utgör en ny och trygg väg in i företagsamheten. 

– UF öppnar dörrar! Unga upptäcker nya möjligheter, oavsett socioekonomisk bakgrund eller föreställningar om vem de är och vad de kan åstadkomma får de verktyg och inspiration till att forma sin egen framtid.

Det är inte bara UF-eleverna som har ett år fullt av möjligheter framför sig. Som rådgivare hamnar man i ett nytt socialt sammanhang. Med såväl andra rådgivare i regionen, som med de unga företagarna.

– Det är superlyxigt! Jag blir glad och peppad över att se dem utvecklas och upptäcka att saker är möjligt. Det är en riktig energi-boost. Jag är över femtio men får hela tiden ta del av ny kunskap och inspiration.

Matilda beskriver kontakten med UF-företagarna som ett utbyte. Medan de unga bidrar med nya perspektiv, får hon dela med sig både av möjlighetstänk och viktiga insikter om riskbedömning och ifrågasättande. Det är just utbytet som gör rådgivarrollen så spännande menar Matilda och berättar om UF-årets höjdpunkter.

– Självklart ger UF-mässorna en riktig kick, de är fyllda med förväntningar. Men, det allra bästa händer enligt mig i början av året. Det är när eleverna hittar sin affärsidé, konstaterar att “det här blir bra” och satsar!

Den som blir UF-rådgivare fångar möjligheten att få vara med på en spännande och energigivande resa konstaterar Matilda och beskriver rådgivarfrukosten en optimal inledning på hösten. 

– Rådgivarfrukosten är jätterolig! Utöver att vara informativ är det en utmärkt nätverksplats. Där har jag träffat engagerade människor från alla möjliga branscher. Vi utbyter kunskap och idéer som inspirerar det egna företagandet. Att vara UF-rådgivare innebär helt enkelt att man får flera nya perspektiv på det man gör, från både unga och äldre!

Angelika Gullersbo är numer skolinformatör på Ung Företagsamhet i Uppsala län, men för bara två år sedan var även hon i full gång med att utforma en ny affärsidé tillsammans med sina kamrater. UF-företaget kom att bli en viktig aktör i arbetet med att förbättra matavfallshanteringen i Dalarna. Under resan som unga entreprenörer, i en helt okänd bransch, blev deras rådgivaren A och O. 

– Vi ville få folk att börja sortera sitt matavfall och tyckte inte att påsarna höll måttet. Problemet vi upplevde var känt hos renhållningsföretagen och när de insåg att vi var redo att satsa för att förbättra avfallshanteringen inledde vi samarbeten och engagerade fler företag i branschen. Tack vare all hjälp vi fick, kunde vi orientera oss trots att vi befanns oss på främmande mark.

Angelika lyfter just vikten av att våga be om hjälp som en viktig insikt hon tagit med sig från UF-året, på så vis kunde de ta vara på all kunskap och engagemang som de omgavs av.

– För oss blev det naturligt att lyfta luren och fråga efter en rådgivare från avfallsbranschen. Hon blev vår klippa som inte bara hade stenkoll på regler och krav, men som också kom med tips och delade med sig av sina kontakter.

UF-rådgivare är en otrolig tillgång lyfter Angelika, men belyser också att ansvaret vilar på eleverna när det kommer till att kontakta en rådgivare och hålla dialogen levande. 

– Det är så schysst av de som ställer upp, bollen ligger hos eleverna och de måste våga skjuta iväg den för att den ska kunna studsa tillbaka!

FAKTA

Ung Företagsamhet (UF) är en politiskt obunden, ideell utbildningsorganisation som utbildar gymnasieelever i entreprenörskap. Är du intresserad av att veta mer om organisationen och vad det innebär att vara rådgivare för ett UF-företag? Kolla in på hemsidan eller anmäl dig till rådgivarfrukosten som hålls den 18 september.


Du hittar mer information och kan anmäla dig här:
https://ungforetagsamhet.se/gymnasium/bli-radgivare-ett-uf-foretag

https://ungforetagsamhet.se/node/15705

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Älvkarlebys nya kommundirektör sätter kommunmedlemmarnas behov i fokus

NY PÅ JOBBET Sedan en dryg månad har Maria Wikström innehaft posten som Älvkarlebys kommundirektör. Det var kommunens goda framtidstro och positiva utveckling som lockade henne att ta tjänsten. Med sig har hon såväl gedigna erfarenheter från ledarroller inom det offentliga, som nya idéer om hur kommunikationen mellan kommunen och dess medlemmar kan utvecklas.
NYHET Publicerad:

Den 24 september smäller det!

FÖRETAGSKLIMAT Den 24 september släpper Svenskt Näringsliv resultatet av den årliga rankingen av företagsklimatet i Sveriges 290 kommuner. Syftet är att visa var i landet det är bäst att starta och driva företag. Men, varför mäter vi företagsklimatet?
NYHET Publicerad:

Rådgivare bygger broar över generationsgränserna

UNG FÖRETAGSAMHET Snart kommer drygt 1300 gymnasieelever i Uppsala län ta ett kliv ut i näringslivet med sina nystartade UF-företag. För vissa kan klivet kännas stort, men med på resan finns skolinformatörer, lärare och inte minst rådgivare. Den 18 september går den årliga rådgivarfrukosten av stapeln, där kommer bland andra Sofi Lahyani, regionchef på Ung Företagsamhet i Uppsala Län, berätta mer om rådgivarrollen och året som väntar.
NYHET Publicerad:

Enköping satsar på att hjälpa företagen att göra rätt

HALLÅ DÄR Ingvar Smedlund, kommunstyrelsens ordförande i Enköpings kommun. Ledningen i kommunen har gjort stora satsningar för att hjälpa företag att göra rätt i såväl uppstartande som drivande faser. Hur ser det arbetet ut?
NYHET Publicerad:

Högsäsong i besöksnäring skapar jobb för unga

SOMMARJOBB "Norrtälje är en sommarstad och det ökade trycket blir påtaglig. Vi är därför väldigt positiva till sommarjobb. Utan dem skulle vi inte överleva", säger Susanna Fagerström som äger och driver Å-tellet i Norrtälje. I besöksnäringen skapas det över 20 000 sommarjobb enligt siffror från SCB som Visita tagit fram.
NYHET Publicerad:

Extrapersonal är till stor hjälp under sommarmånaderna

SOMMARJOBB Under sommarmånaderna ökar antalet anställningar i Sverige med ca 96 000 i åldrarna 15 till 24 år. Bara i besöksnäringen ökar det med ungefär 20 000 anställningar, enligt siffror från SCB som Visita tagit fram.
NYHET Publicerad:

Svenska företag bidrar till att rädda klimatet

KLIMATARBETE Klimatutmaningen är en av vår tids största utmaningar. Forskningen är tydlig, den globala uppvärmningen måste begränsas, helst till under 1,5 grader. För att klara det måste världens utsläpp gå mot netto-noll till mitten av seklet. Sedan några år tillbaka har näringslivets klimatarbete intensifierats ytterligare. Det arbetas aktivt med utveckling av nya tekniker, fossilfria bränslen, utsläppsfria processer i industrin samt nya tjänster och produkter som hjälper konsumenter att minska sina klimatavtryck, villket är mycket positivt och något som måste bejakas och stöttas. Det skriver Linda Flink, Svenskt Näringsliv.
NYHET Publicerad:

Tankeläsning är svårt

UPPHANDLING Den offentliga marknaden är stor, mycket stor. Enligt Upphandlingsmyndigheten uppgick värdet på den offentliga marknaden år 2016 till 683 miljarder, eller 17 procent av BNP. Det saknas dock fullt tillförlitlig statistik och många menar att marknaden sannolikt är ännu större. En del menar att det handlar om över 1000 miljarder kronor per år.
NYHET Publicerad:

Miljöskatter måste designas bättre

SKATTER Svenskt Näringsliv är av uppfattningen att elektronikskatten, den s.k. kemikalieskatten, aldrig borde ha införts och att den bör avskaffas. Skatten infördes med miljöargument men den eventuella miljönyttan är tveksam och den har påtagliga negativa effekter för svenska företag i form av bl.a. ökad administration och försämrad konkurrenskraft.
NYHET Publicerad:

Kaffe och krångel

REGELKRÅNGEL Att stöta på regelkrångel med myndigheter kan skapa en känsla av hjälplöshet och för företagare kan det vara svårt att få gehör för problemen de upplever. Vi har pratat med Ulf Lindvall som driver Lindvalls Kaffe i centrala Uppsala och som ger sin berättelse av myndighetskrångel som påverkar verksamheten.
NYHET Publicerad:

Dialogbaserad styrning i Knivsta kommun

FÖRETAGSKLIMAT Hallå där Claes Litsner, ordförande i Bygg- och miljönämnden i Knivsta kommun. Den majoritet som nu leder Knivsta har enats om en mer dialogbaserad styrning i mötet mellan kommunen och dess invånare. Ett sätt att underlätta för företagare är att implementera Rättviksmodellen som bland annat innebär att tillsyn faktureras i efterhand. Hur jobbar ni i Knivsta för att det ska bli enklare för företag att göra rätt från början?
NYHET Publicerad:

Uppsala län behöver fler spetsutbildningar

UTBILDNING Trots en arbetslöshet på 5,6 procent finns stora svårigheter att hitta kompetent arbetskraft i Uppsala län. Om möjligheterna för alla att få jobb ska förbättras krävs det att kunskapsnivåerna i skolan ökar. Därför föreslår Svenskt Näringsliv höjda krav på lärarutbildningarna, en nationell skolpeng samt satsningar för att höja kunskapsnivån hos såväl låg- som högpresterande elever.
NYHET Publicerad:

Så arbetar Tierps kommun för ett bättre företagsklimat

FÖRETAGSKLIMAT Hallå där Sara Sjödal, Kommunstyrelsens ordförande i Tierps kommun. Genom organiserade företagsbesök jobbar ni i kommunen för att skapa en god dialog mellan politiker och företagare, något som är en viktig beståndsdel för att skapa ett varmt företagsklimat. Vad är det som är nytt med det här arbetet?
NYHET Publicerad:

Flygtekniker David tävlar i WorldSkills

YRKESTÄVLINGAR David Petersson vann grenen Flygteknik på Yrkes-SM förra året. I slutet av augusti är det dags att packa väskan och ta sig ända till Kazan i Ryssland och WorldSkills 2019. Sverige har drygt 30 tävlande med i årets WorldSkills.
NYHET Publicerad:

Företagsklimatet i Uppsalaregionen får godkänt

FÖRETAGSKLIMAT När Uppsalaregionens företag sätter ett sammanfattande betyg på sina kommuners förmåga att vara företagarkommun får alla kommuner som lägst betyget godkänt, 3,0, på en sexgradig skala. Bäst betyg får Knivsta, 3,7.
NYHET Publicerad:

Lärorik resa i företagsam Uppsalaregion

FÖRETAGSKLIMAT "Alla företagare har berättat om för- och nackdelar vilket har givit oss en hel del att tänka på. Trots att man har olika verksamheter så har man ändå vissa saker gemensamt, det är något viktigt att ta med sig, säger Solveig Zander", riksdagsledamot för Centerpartiet som i  måndags, tillsammans med andra riksdagsledamöter, kommunal- och regionråd deltog på Svenskt Näringslivs ”Företagsamma resa” där första stoppet var på Lindvalls rosteri i Uppsala.
NYHET Publicerad:

Martina Mähl från Uppsala är Årets unga ledare

UNG FÖRETAGSAMHET I år har drygt 1130 gymnasieelever i Uppsala län drivit ett UF-företag och i början av veckan var åtta UF-företag från länet och tävlade i årets upplaga av SM i Ung Företagsamhet. Två fullspäckade dagar på Stockholmsmässan i Älvsjö avslutades med en galamiddag där vinnarna presenterades. En av dem var Martina Mähl från Uppsala som kammade hem det fina priset ”Årets unga ledare”.
NYHET Publicerad:

Tomma platser på gymnasieprogram i Uppsala län trots stark efterfrågan på arbetsmarknaden

UTBILDNING Svenskt Näringslivs granskning av söktrycket i den preliminära gymnasieantagningen visar att det finns lediga platser på utbildningar, trots att elever som går där har en ljus arbetsmarknad.
NYHET Publicerad:

"Viktigt att ta bort onödiga handelshinder"

GEMENSAM MARKNAD Den 26 maj går Europaparlamentsvalet av stapeln. Svenskt Näringslivs vision är ett välmående och konkurrenskraftigt Europasamarbete. Det är avgörande för ett land som Sverige, där EU i allt större utsträckning kommit att bli hemmamarknaden. Hur skulle egentligen svenska företagare drabbas av ett utträde ur EU? Hur förbereder man sig på en brexit? Och, i vilken riktning borde EU gå? Vi har frågat företagare i Uppsalaregionen och så här svarade Magnus Sörenson, VD på Marine Jet Power i Uppsala.
NYHET Publicerad:

Webbinar om psykisk ohälsa - vilket ansvar har du?

WEBBINAR Vilket ansvar kan, bör och ska arbetsgivaren, medarbetaren respektive samhället ta när det gäller att förebygga psykisk ohälsa? Vad innebär Arbetsmiljöverkets föreskrift om ”organisatorisk och social arbetsmiljö”? Se vårt medlemswebbinar där Anna Bergsten, arbetsmiljöexpert på Svensk Näringsliv, rätar ut en hel del av frågetecknen och ger handfasta tips.