Ryktet om citybutikens död är starkt överdrivet

NYHET Publicerad

HANDELN En levande och trygg stadskärna är en förutsättning för att nya butiker ska vilja etableras och för att locka hit nya kunder och besökare. Det senaste årtiondet har detaljhandeln utsatts för prövning med såväl en accelererande digitalisering som ökad konkurrens från utlandet, något som för många har inneburit genomgripande strukturomvandling.

Lisa Thörn

Lisa Thörn, VD på Uppsala Citysamverkan, menar att butikerna i Uppsala har varit bra på att följa med i utveckling och hoppas nu på en renässans för stadskärnorna.

Eija Schüffler

Eija Schüssler som driver Läslusen på Drottninggatan i Uppsala tycker att samverkan mellan företag bidrar till en mer levande stadskärna där staden tillåts att bli en personligare plats.

Foto: Sarah Thorén

Uppsala är inte ett undantag när det gäller förändringar i stadskärnan, men Lisa Thörn, vd på Uppsala Citysamverkan, menar att butikerna här har varit bra på att följa med i utveckling och hoppas nu på en renässans för stadskärnorna.

– Många har gjort en dubbeletablering i city och i externa områden samtidigt som vi ser en trend att de stora enheterna utanför stadskärnorna inspireras av citykoncept. Det här med ”Citydöden” råder inte i Uppsala, vi har haft många ny-öppningar senaste tiden. Här finns det inga tomma lokaler som inte har en plan. Omdaningen vi ser i handeln tar sig snarare uttryck i form av att man krymper sina ytor och blir allt effektivare. Det är positivt och bidrar till en mångfald där ytor används till såväl butiker som träningscentrum och restauranger.  

Uppsala Citysamverkan jobbar för att skapa en attraktivare stadskärna och fungerar lite som spindeln i nätet när det kommer till samverkan och upprätthållandet av ett effektivt flöde i Uppsala. Det berör allt ifrån utbud till arrangemang och inte minst trygghetsfrågan, som på senare tid har varit uppe på agendan. 

– Tryggheten är grundläggande för att folk ska vilja vara i stan, därför har vi ett stort fokus på det. Det handlar också om ökad lönsamhet för företagen. Vi vill att de ska trivas och frodas här, säger Lisa Thörn.

God samverkan mellan stadskärnans aktörer menar hon är fundamentalt för att butikerna ska kunna lära sig och hjälpa varandra. Med ett färskt exempel, H&Ms nyöppning, ser vi hur ett visst koncept kan smitta av sig till andra och sätta Uppsala på kartan.

– H&M gör en jättesatsning i Uppsala, och bara det faktum att de har en gjort en logga med ”Stora Torget” är unikt för dem. När de öppnade här var det den enda H&M av sitt slag. Vad de har gjort är att de har kollat på vad kunderna här köper och efterfrågar, för att sedan anpassa utbudet i butiken därefter. Så det är ett tydligt kundfokus, ett koncept som andra har inspirerats av vilket visar på att Uppsala är en viktig marknad för stora såväl som små butiker, berättar Lisa Thörn.

Eija Schüssler som driver Läslusen på Drottninggatan i Uppsala tycker också att samverkan mellan företag bidrar till en mer levande stadskärna där staden tillåts att bli en personligare plats. Själv tipsar hon gärna sina kunder om andra bra ställen i staden som kan vara svåra att känna till för den som kommer utifrån.

– Jag tror att bara tänka på sitt eget vid ekonomiskt pressade tider är ett felsteg. Att vara generös och ibland skicka kunder vidare ger i slutändan en bättre shoppingupplevelse totalt sett. Ett bra kundflöde hos min grannbutik är intressant även för mig. Nästa gång kan en kund istället skickas till mig från butiken tvärs över gatan. Bra relationer mellan olika företagare, även inom samma bransch, är viktigt om man vill skapa en bättre upplevelse och en personligare shopping i city. 

I Uppsala finns det flera tydliga exempel på hur en välfungerande stadskärna bidrar till utveckling av staden och leder till spännande samarbeten. Här närmast har vi såväl Bandyfinalen som ett stadsfirande av Uppsala-profilen Owe Törnqvists 90-års dag att vänta.

– Det är jättekul att så många butiker och restauranger hänger på. Sen är det full fart året om här, meddelar Lisa Thörn.

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Coronakrisen synliggör skatteproblem

SOMMARKRÖNIKA "Krisen har gjort det uppenbart hur viktiga företagen är som skapare av välstånd. Företagen producerar de varor och tjänster som vi behöver, och därtill skapas jobb och skatteintäkter till välfärden". Det skriver Johan Fall, Svenskt Näringsliv, i sin sommarkrönika och pekar på att det finns en rad strukturella problem i ekonomin som synliggjorts under krisen, inte minst på skattesidan.
NYHET Publicerad:

Er tid är nu

SOMMARKRÖNIKA "Framtiden ska vara ljus och inspirerande. Det är därför högst bekymmersamt att ungas oro för framtiden nu ökar. Enligt UB uppger hälften av gymnasieungdomarna att de är oroliga inför framtiden, att jämföra med tre av tio när de ställde samma fråga hösten 2019." Det skriver Johan Olsson, Svenskt Näringsliv i denna krönika.
NYHET Publicerad:

Skogsbackens ost hoppas på snabb återhämtning för hotell och restauranger

CORNONAKRISEN Hallå där Marih Jonsson, som driver Skogsbackens ost och är en del av Fjärdhundraland. Hur mår ni i coronatider och hur har ni anpassat er?
NYHET Publicerad:

Fyra prioriteringar i EU:s återhämtningsplan

EU Bara månader efter att den nya EU-kommissionen tillträdde och presenterade sina planer för den kommande mandatperioden slog corona-pandemin till. Till de stora utmaningarna, som Brexit och en ny långtidsbudget, lades nu ytterligare en: att få EU att återhämta sig ur en medicinsk och ekonomisk kris. Vi har träffat chefen på Svenskt Näringslivs EU-kontor i Bryssel, Anders Edholm, för att höra vad svenska företag bör hålla koll på i EU den närmaste tiden.
NYHET Publicerad:

"Krisen har gjort att vi behöver vara mer pragmatiska"

CORONAKRISEN I Håbo kommun har många företag drabbats hårt av den rådande coronakrisen och flera företagare står utan uppdrag och med utebliven beläggning. Flera stycken större industriföretag har dock sett en ökning i produktionen under pandemin. Som lösning på detta har kommunen etablerat en matchningsfunktion. ”Syftet är att matcha ihop företag som saknar och under rådande pandemi behöver personal med företag vars verksamhet har avstannat.” förklarar Liselotte Grahn Elg, kommunstyrelseordförande i Håbo kommun.
NYHET Publicerad:

Hur löser vi ett mer än dubbelt så stort elbehov?

SOMMARKRÖNIKA "I Sverige har vi ett av världens mest fossilfria elsystem. Ungefär 98 procent av elen vi använder produceras utan koldioxidutsläpp. Dessutom sker produktionen till en låg kostnad vilket har inneburit en viktig konkurrensfördel för svensk industri. Det är ingen överdrift att säga att låga och stabila elpriser har varit en grundförutsättning för vårt välstånd". Lina Håkansson, Svenskt Näringsliv, lyfter i denna krönika frågan om hur vi ska lösa vårt framtida elbehov.
NYHET Publicerad:

"Man måste vara beredd att tänka nytt"

CORONAKRISEN Hallå där Anna Hidegren, arrendator av Rullsands Havsbad och Camping. Hur mår ni i coronatider och hur har ni anpassat er?
NYHET Publicerad:

Visioner för miljön och klimatets skull

SOMMARKRÖNIKA "Det är en framåtblickande, visionär, syn som måste prägla vårt fortsatta miljöarbete. Sverige behöver ta fasta på utvecklingen i näringslivet, den hållbara utvecklingen, som en motor för att skapa ett välfärdssamhälle." Det skriver Nicklas Skår, Svenskt Näringsliv i denna krönika.
NYHET Publicerad:

Så undviker du bluffakturor och vd-bedrägerier

SÄKERHET Bluffakturor och internetbedrägerier är något som drabbar företagen under hela året. Särskilt besvärligt är det under sommaren då ordinarie personal inte är på plats och därför inte heller erfarenheten kring vilka leverantörer företaget använder och således vilka fakturor som ska betalas. Nina Jelver, bedrägeriexpert på Svensk Handel, listar sina bästa tips för hantering av bluffakturor och vd-bedrägerier. 
NYHET Publicerad:

Utan utländska turister och bröllop hoppas Gimo Herrgård på "svemester"

CORONAKRISEN Hallå där, Mathias Schneider, General Manager på Gimo Herrgård. Hur mår ni i coronatider och hur har ni anpassat er? Och hur ser sommaren ut?
NYHET Publicerad:

Återstart av Uppsala läns ekonomi

DEBATT "Det är de strukturella förutsättningarna för företagande, arbete, forskning, utveckling och investeringar som avgör hur snabbt Sverige och Uppsalaregionen kan komma tillbaka på fötter och blicka framåt." Det skriver Anna-Lena Holmström, Svenskt Näringsliv Uppsalaregionen, i dennan debatt.
NYHET Publicerad:

Vill att unga ska se företagande som ett naturligt yrkesval

SKOLNÄTVERK Välkommen Jennifer Österlund som kommer att arbeta heltid med att öka samverkan mellan skola och näringsliv i vår region. "Jag vill att företagande ska ses som ett lika naturligt yrkesval för unga som vilket annat som helst, och därför är jag väldigt glad och tacksam över att få jobba för det".
NYHET Publicerad:

Kompetensförsprång efter krisen

KOMPETENSFÖRSÖRJNING För många företag har det sedan i mitten av mars handlat om att hantera coronakrisens mest akuta effekter. Många åtgärder har vidtagits och ett stort antal verksamheter har varslat, sagt upp eller permitterat sin personal. Nu går tankarna till hur man kan göra det bästa av tiden fram tills dess att det vänder. Kan man kanske till och med stå starkare när hjulen börjar snurra igen? 
NYHET Publicerad:

TRR stöttar företag i omställning

OMSTÄLLNING Att vara företagsledare och chef har alltid sina utmaningar, men för många är det tuffare än någonsin just nu. Erica Sundberg, regionchef för TRR Region Mitt, berättar om hur de stöttar företag som står inför omställning.
NYHET Publicerad:

Så kompetenssäkrar du företaget under krisen

WEBBINAR Ett webbinarium om hur du som arbetsgivare kan använda tiden under corona till att behålla och stärka kompetensen i ditt företag, för att stå starkare när det vänder.
NYHET Publicerad:

Noors Slott efterlyser mer flexibla krisåtgärder

CORONAKRISEN Noors slott i Knivsta ekar tomt och företaget har drabbats hårt i och med den pågående coronakrisen. Företaget som just nu borde gå in i sin bästa period står istället med avbokade konferenser, bröllop och fester. Trots hjälp i form av krispaket kämpar ägare Sofia och Håkan Hjärner för att för att hålla företaget flytande. ”Jag vet ju att man måste gå efter likabehandlingsplan och det ska vara lika för alla företag, men alla är inte drabbade på samma sätt”, säger Sofia.
NYHET Publicerad:

Bästa och sämsta företagsklimatet finns i Norduppland

FÖRETAGSKLIMAT När företagen sätter betyg på företagsklimatet i Uppsalaregionen får Älvkarleby det högsta och Östhammar det lägsta helhetsbetyget, 3,61 respektive 2,76 på en sexgradig skala.
NYHET Publicerad:

Gröna jobb ett ljus i coronamörkret

KOMPETENSFÖRSÖRJNING Många branscher är hårt drabbade av coronakrisen med permitteringar, varsel och i värsta fall konkurser som följd. Men situationen är inte likadan överallt. Länets skogs- och trädgårdsföretagare står nu beredda att ta emot permitterad arbetskraft från andra sektorer.
NYHET Publicerad:

Så här ser företagen i Uppsalaregionen på framtiden

KONJUNKTUR En gång i kvartalet tar Svenskt Näringsliv tempen på näringslivet regionalt och i Sverige. Resultatet är en viktig input till de politiska beslut som bör fattas för att få ett företagsklimat i toppklass. Uppsalaregionens företag beskriver ett läge som ser något ljusare ut än riket som helhet, även om bilden är långt ifrån ljus. "Det är viktigt att ta situationen på största allvar, att stötta företagen på alla sätt det är möjligt och hålla noga koll på utvecklingen framöver för att kunna göra mer där det behövs", säger Anna-Lena Holmström, Svenskt Näringsliv Uppsalaregionen.
NYHET Publicerad:

Stärkt inre marknad i EU, en väg ur krisen

EUROPADAGEN Idag den 9 maj firas Europadagen för att minnas startskottet till det som kommit att bli den europeiska unionen. EU har gett oss helt nya möjligheter att handla och samarbeta inom en av världens största integrerade ekonomier. De gränshinder som nyligen visat sig på EU:s inre marknad går på tvärs mot grundtanken med unionen. "Nu måste den ömsesidiga viljan till handel och utbyte av varor och tjänster stärkas för att Sveriges och EU:s företag ska kunna klara sig igenom denna svåra tid", säger Anna-Lena Holmström, Svenskt Näringsliv Uppsalaregionen.