NYHET25 februari 2019

Ryktet om citybutikens död är starkt överdrivet

En levande och trygg stadskärna är en förutsättning för att nya butiker ska vilja etableras och för att locka hit nya kunder och besökare. Det senaste årtiondet har detaljhandeln utsatts för prövning med såväl en accelererande digitalisering som ökad konkurrens från utlandet, något som för många har inneburit genomgripande strukturomvandling.

Lisa Thörn, VD på Uppsala Citysamverkan, menar att butikerna i Uppsala har varit bra på att följa med i utveckling och hoppas nu på en renässans för stadskärnorna.

Uppsala är inte ett undantag när det gäller förändringar i stadskärnan, men Lisa Thörn, vd på Uppsala Citysamverkan, menar att butikerna här har varit bra på att följa med i utveckling och hoppas nu på en renässans för stadskärnorna.

– Många har gjort en dubbeletablering i city och i externa områden samtidigt som vi ser en trend att de stora enheterna utanför stadskärnorna inspireras av citykoncept. Det här med ”Citydöden” råder inte i Uppsala, vi har haft många ny-öppningar senaste tiden. Här finns det inga tomma lokaler som inte har en plan. Omdaningen vi ser i handeln tar sig snarare uttryck i form av att man krymper sina ytor och blir allt effektivare. Det är positivt och bidrar till en mångfald där ytor används till såväl butiker som träningscentrum och restauranger.

Uppsala Citysamverkan jobbar för att skapa en attraktivare stadskärna och fungerar lite som spindeln i nätet när det kommer till samverkan och upprätthållandet av ett effektivt flöde i Uppsala. Det berör allt ifrån utbud till arrangemang och inte minst trygghetsfrågan, som på senare tid har varit uppe på agendan.

– Tryggheten är grundläggande för att folk ska vilja vara i stan, därför har vi ett stort fokus på det. Det handlar också om ökad lönsamhet för företagen. Vi vill att de ska trivas och frodas här, säger Lisa Thörn.

God samverkan mellan stadskärnans aktörer menar hon är fundamentalt för att butikerna ska kunna lära sig och hjälpa varandra. Med ett färskt exempel, H&Ms nyöppning, ser vi hur ett visst koncept kan smitta av sig till andra och sätta Uppsala på kartan.

– H&M gör en jättesatsning i Uppsala, och bara det faktum att de har en gjort en logga med ”Stora Torget” är unikt för dem. När de öppnade här var det den enda H&M av sitt slag. Vad de har gjort är att de har kollat på vad kunderna här köper och efterfrågar, för att sedan anpassa utbudet i butiken därefter. Så det är ett tydligt kundfokus, ett koncept som andra har inspirerats av vilket visar på att Uppsala är en viktig marknad för stora såväl som små butiker, berättar Lisa Thörn.

Eija Schüssler som driver Läslusen på Drottninggatan i Uppsala tycker också att samverkan mellan företag bidrar till en mer levande stadskärna där staden tillåts att bli en personligare plats. Själv tipsar hon gärna sina kunder om andra bra ställen i staden som kan vara svåra att känna till för den som kommer utifrån.

– Jag tror att bara tänka på sitt eget vid ekonomiskt pressade tider är ett felsteg. Att vara generös och ibland skicka kunder vidare ger i slutändan en bättre shoppingupplevelse totalt sett. Ett bra kundflöde hos min grannbutik är intressant även för mig. Nästa gång kan en kund istället skickas till mig från butiken tvärs över gatan. Bra relationer mellan olika företagare, även inom samma bransch, är viktigt om man vill skapa en bättre upplevelse och en personligare shopping i city.

I Uppsala finns det flera tydliga exempel på hur en välfungerande stadskärna bidrar till utveckling av staden och leder till spännande samarbeten. Här närmast har vi såväl Bandyfinalen som ett stadsfirande av Uppsala-profilen Owe Törnqvists 90-års dag att vänta.

– Det är jättekul att så många butiker och restauranger hänger på. Sen är det full fart året om här, meddelar Lisa Thörn.

SamarbeteEntreprenörskapHandeln
Skriven avEmelie Hägerstöm
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist