LogoLogo
LogoLogo
Nyhet23 juli 2020

Skogsbackens ost hoppas på snabb återhämtning för hotell och restauranger

Hallå där Marih Jonsson, som driver Skogsbackens ost och är en del av Fjärdhundraland. Hur mår ni i coronatider och hur har ni anpassat er?

Skogsbackens osts jordkällare
Foto: Skogsbackens ost

– Det har varit en omställning. Hotell, konferensanläggningar och restauranger som vi framförallt levererar till försvann omedelbart och det är fortsatt låg efterfrågan från de verksamheterna. Däremot så har vår försäljning till småbutiker och gårdsbutiker ökat rejält jämfört med tidigare år, även på vår egen gårdsbutik har vi haft en ökad omsättning. Detta har dock inneburit en del förändringar. Till hotell och restauranger brukar vi leverera hela ostar, medan butiker vill ha skurna och färdigpackade bitar, så tar det fyra timmar att packa samma mängd jag tidigare gjort på 15 minuter. Så det har inneburit en hel del extra arbete.

Hur ser du på sommaren och framåt hösten?

– Tillsammans med Fjärdhundraland anordnar vi en hel del aktiviteter och vandringsrundor under sommaren och hösten som vi jobbar med att coronaanpassa så att vi kan fortsätta att ta emot besökare. Vanligtvis kommer det jättemycket folk, men i år vet vi ju inte riktigt hur det kommer se ut, men vi hoppas på att folk ska kunna komma.

Tycker du att ni fått det kommunala och statliga stöd ni behövt?

– Eftersom vi är ett microföretag, det är bara jag och min man, så har bara arbetsgivaragiftssäkningen varit aktuellt för oss, och det har varit till stor hjälp. Det hade varit väldigt tacksamt om sänkningen fortsatt året ut. Om krisen fortsätter in på hösten och vintern och hotellen och restaurangerna inte kommer igång ordentligt igen blir det tufft för oss.

Hur ser ni på framtiden?

– Vi kommer hamna lite i en kris om hotell och restauranger som står för en stor del av vår försäljning inte kommer igång ordentligt. Folk åker inte runt lika mycket när det börjar bli kallt och gårdsbutiksförsäljningen kommer att trappas ner. Förhoppningsvis blir det en del julförsäljning men det är svårt att planera inför och svårt att veta hur det kommer att bli. Men vi kämpar på och jag kan tycka att det finns ingenting ont utan något gott. Det positiva är att nu har svenskarna insett att det finns svenska produkter som håller lika hög kvalitet som de på den utländska marknaden.

coronakrisen
Skriven avRebecca Berglund-Schwarz
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Stockholm Telefon: 08-553 430 00
Kontakta oss
Ta del av fler nyheter på fPlus
fPlus logo
fPlus ger dig koll på det senaste och fördjupning i allt som rör företagsamheten.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Stockholm Telefon: 08-553 430 00
Kontakta oss
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på fPlus
fPlus logo
fPlus ger dig koll på det senaste och fördjupning i allt som rör företagsamheten.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Stockholm Telefon: 08-553 430 00
Kontakta oss
Ta del av fler nyheter på fPlus
fPlus logo
fPlus ger dig koll på det senaste och fördjupning i allt som rör företagsamheten.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Stockholm Telefon: 08-553 430 00
Kontakta oss
Ta del av fler nyheter på fPlus
fPlus logo
fPlus ger dig koll på det senaste och fördjupning i allt som rör företagsamheten.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist