LogoLogo
LogoLogo
NYHET12 november 2020

Strandnära såg möjligheten att testa nytt

För tolv år sedan startade John Strand upp restaurang Strandnära i Öregrund. Sedan dess har nya idéer växt fram och företagen blivit fler. Vid sidan av Strandnära står John bland annat värd för festivalområdet under Båtveckan i Öregrund och driver företagssmedja i Stockholm. När pandemin bröt ut stod Strandnära redo att ta emot sina gäster på nya innovativa sätt. Tidigare i höst tilldelades Strandnära Tillväxtverkets stora Turismpris 2020 efter att ha upplevt sin hittills bästa sommar. 

Restaurang Strandnära
Strandnära har på många sätt gått mot strömmen och under året både ökat omsättningen och personalstyrkan.Foto: Privat
 John Strand, ägare restaurang Strandnära
”Lika snabbt som man inför restriktioner för att minska smittspridningen, lika snabbfotad måste man vara när det kommer till att korrigera restriktioner som slår fel”, säger John Strand.
Foto: Privat

Hur har er verksamhet påverkats av corona under våren och sommaren?
– För Strandnära blev 2020 ett framgångsår! Företaget har ökat omsättningen med 67 procent under året och vi har utökat personalstyrkan med ett par extra medarbetare. Årets “hemestrande” har varit en viktig faktor, men vi hade inte kunnat möta den ökade efterfrågan om inte verksamheten hade varit robust i grunden. Där är medarbetarnas engagemang vår viktigaste tillgång och min partner Marcus Agerberg en förutsättning.  

– Även i frånvaron av en pandemi är vi väldigt engagerade i att ständigt utveckla verksamheten. Vanligtvis rundar vi av varje säsong med utvärdering, kundundersökningar och bollar nya idéer på hur vi kan förbättra och utveckla upplevelsen. Vi inleder sedan varje nytt år med att konkretisera våra planer och sjösätta prioriterade idéer. I år sammanföll planeringsfasen med de första nyheterna om det nya viruset. Redan då adderade vi corona till parametrarna vi hade att förhålla oss till.

Hur har ni anpassat verksamheten för att hantera situationen?
– Virusutbrottet blev en möjlighet att testa nytt! Våra gäster förväntade sig att restaurangbesöken skulle vara annorlunda och hade överseende med att vi testade nya saker. Vi hade redan tidigare talat om att bredda upplevelsen med servering i gamla fiskebåtar och i år passade den idén väldigt bra in för att kunna separera sällskap. I och med corona vigde vi båtarna för större sällskap medan mindre sällskap fick sitta i restaurangen. För att undvika spring i baren förde vi in ett system där gästen beställer sin dryck själv i telefonen.

Restaurang Strandnäras fiskebåtar
Servering i gamla fiskebåtar har under sommaren varit en stor framgång.
Foto: Privat

– Ytterligare en ändring vi gjorde var att bygga om vår butik. Det är vanligtvis en buffé med självservering, men i år gjorde vi om systemet så att personalen istället plockade maten åt våra kunder. Vi trodde det skulle minska effektiviteten och omsättningen, men det visade sig bli tvärt om. Med kösystem utanför butiken och bara en kund åt gången i butiken blev inhandlingen effektivare samtidigt som servicenivån ökade. Dessutom höll sig buffén alltid fräsch, det blev mindre svinn och vår lönsamhet ökade.

Hur går tankarna inför nästa säsong?
– I sommar har vi fått god publicitet och många har upptäckt oss. Nu använder vi årets framgång som en språngbräda för vidare utveckling. Under hösten går vi som vanligt ut och frågar våra gäster kring deras upplevelse vilket blir en viktig indikation på hur sommarens koncept mottagits och i vinter planerar vi för ombyggnad och vidareutveckling av flera kringliggande verksamheter.

Vilket medskick vill du göra till våra politiker på både lokal och nationell nivå?
– Lika snabbt som man inför restriktioner för att minska smittspridningen, lika snabbfotad måste man vara när det kommer till att korrigera restriktioner som slår fel. Jag skulle vilja se flexiblare lösningar där man visar förtroende för de som tar ansvar och istället begränsar de som inte gör det. Det finns jättemånga bra idéer där ute. Ett exempel skulle kunna vara att anordna stora drive-in-konserter där publiken sitter skyddade i sina egna bilar, men med ordningslagen som trubbig slägga har man inget för att vara ansvarsfull och kreativ och det drabbar inte bara företag i onödan utan kväver även entreprenörskap.

coronakrisenEntreprenörskapTurismpris 2020Johan StrandRestaurang StrandnäraÖregrund
Skriven avHanna Johansen
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på fPlus
fPlus logo
fPlus ger dig koll på det senaste och fördjupning i allt som rör företagsamheten.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på fPlus
fPlus logo
fPlus ger dig koll på det senaste och fördjupning i allt som rör företagsamheten.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på fPlus
fPlus logo
fPlus ger dig koll på det senaste och fördjupning i allt som rör företagsamheten.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på fPlus
fPlus logo
fPlus ger dig koll på det senaste och fördjupning i allt som rör företagsamheten.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist