NYHET12 april 2018

Två jobbar för fem

Allas vård och omsorg i Enköping, AVO, tog emot Kristdemokraternas förstanamn till riksdagen, Mikael Oscarsson och Björn-Owe Björk förstanamn till regionfullmäktige i Uppsala län för att samtala om villkoren för välfärdsföretagande i Sverige.

Foto: Anna-Lena Holmström

Elvir Blazevic och Murisa Blazevic driver tillsammans hemtjänst- och hemsjukvårdsföretaget AVO. Och det är kanske just det som gör att man lyckas gå runt och få en liten vinst varje år.

–Tillsammans har vi fem tjänster. Murisa är sjuksköterska, verksamhetschef och koordinator. Jag är VD och operativ i företaget med bland annat ansvar för mat. Om vi skulle anställa bara en av de här funktionerna, för att kunna jobba lite mindre, så skulle vår vinst vara helt bortblåst, säger Elvir.

Verksamheten har växt från 6 anställda till drygt 30 på mindre än två år då AVO startades. Det fanns inga garantier för någonting. Man började med noll kunder men behövde investera i lokal, bilar och personal. Sen var det bara att hoppas att kunderna skulle strömma till.

–Vi fick gå i personlig borgen och pantsatte vårt hus, men vi trodde stenhårt på vår affärsidé om ett hemtjänst- och hemsjukvårdsföretag som verkligen bryr sig om och engagerar sig i sina kunder, och det gick vägen säger Murisa.

I AVOs fall kom snabbt ett bevis på att man lyckats och jobbade rätt. Kunderna gav betyget 4,8 på en 5-gradig skala, när kommunen genomförde en kundundersökning, nåt som aldrig hänt i kommunen tidigare.

–Vi gör vårt yttersta för att det ska fungera. Jag har logistikkompetens sen tidigare, den kommer till användning nu. Om en kund inte orkar upp ur sängen för att få den dagliga dusch han eller hon är berättigad till så löser vi det och kommer tillbaka på eftermiddagen. Det fungerar bättre för alla, både personal och kund.

Det är inte bara kunderna som trivs med AVO, sjukskrivningstalen för personalen är rekordlåga.

–Man får inte skicka ett sms och sjukskriva sig, man måste ringa. Det betyder att vi kan engagera oss och följa upp sjukskrivningen från början. Det mår alla bra av. Sen sätter vi in företagshälsovården direkt om det är nåt allvarligare. Vår personal är vår största och viktigaste tillgång. Om de mår bra gör de ett bra jobb. Så enkelt är det säger Elvir.

Även om kunderna är nöjda och personalen trivs och är friskare än genomsnittet så är det en ständig kamp att få ekonomin att gå ihop. Det är upp till varje kommun att bestämma vilken ersättningsnivån ska vara, i Enköpings fall 404 kronor.

–Vi får bara ersättning för den exakta tid vi är hos kund utifrån vad biståndshandläggaren bestämt att kunden har rätt till. Restid är kringtid, den får vi inte betalt för. Om restiden är 2 timmar och en kund har fått rätt till en kvart för att få sitt insulin så ger 2 timmar och 15 minuters arbete en intäkt på 101 kronor. Förutsatt att det inte går åt material som blöjor eller plasthandskar. Det ska timersättningen också täcka berättar Elvir.

Mikael Oscarsson och Björn-Owe Björk menar att det inom omsorgsbranschen måste fungera som i skolans värld, att den kostnad kommunen har för att tillhandahålla omsorg i egen regi ska vara det som styr ersättningen till privata utförare, inte godtycke som idag.

–Det måste vara konkurrensneutralt, allt annat är orimligt säger Björn-Owe Björk.

Eva Glantz är mycket nöjd med AVO "De förstår vad som är viktigt för mig och Elvir och jag har alltid mycket att prata om".

Tillsammans besökte vi Eva Glantz, 92 år, som aktivt valt AVO.

Eva är jättenöjd med AVO.

–AVO och jag talar samma språk. De förstår vad som är viktigt för mig och Elvir och jag har alltid mycket att prata om. Jag var inte alls nöjd tidigare, tänk så bra att det fanns alternativ så jag kunde välja AVO, säger Eva.

Mikael Oscarsson är glad över mötet med Eva.

–Det är så roligt att det kan fungera så här bra. Vi måste vara rädd om våra företag inom välfärden. De har en viktig roll att fylla. Och att den här typen av företag ska göra vinst är både nödvändigt och självklart säger Mikael Oscarsson.

Välfärd
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist