När företagen sätter betyg på sin kommuns företagsklimat i Uppsalaregionen får Älvkarleby det högsta och Östhammar det lägsta helhetsbetyget, 3,8 respektive 2,7 på en sexgradig skala. Betyget tre motsvarar godtagbart och betyget fyra bra. Ingen av kommunerna i Uppsalaregionen når upp till betyget bra, dvs fyra.
I enkätundersökningen ställs bland annat frågor om hur respektive kommuns företag upplever kommunens service och bemötande, dialogen med kommunens beslutsfattare och kommunens upphandlingar.
I Uppsalaregionen är det tre kommuner, Håbo, Norrtälje och Älvkarleby som har ökat sitt helhetsbetyg. Fyra kommuner fortsätter sin kräftgång, Knivsta, Heby, Östhammar och Enköping. I år får de också sällskap neråt av Uppsala och Tierp. Sammantaget är det tre kommuner i regionen som får bättre betyg och sex kommuner som får sämre betyg. För Håbo och Norrtälje är betyget ett ”äntligen” och för Tierp något av en kalldusch.
Vad är det då som avgör om en kommun får bra eller dåliga företagsklimatsbetyg av sina företagare?
– En röd tråd för kommuner som får bra betyg och som får bättre betyg än tidigare är att det fokuserar på att förbättra företagsklimatet och har en bra balansgång mellan löften och verkstad. De gör det de säger att de ska göra och lovar inte mer än de kan hålla, Det skapar trovärdighet och tillit. När en kommun slår på stora trumman och talar om att man kommer att satsa stort på ett bättre företagsklimat skapas förväntningar och man får ögonen på sig. Infriar man inte de förväntningar man skapar får man tveklöst ett sämre betyg, det har drabbat Uppsala, säger Anna-Lena Holmström
Det finns många skäl för en kommun att verka för ett bättre företagsklimat. Idag bidrar de nio kommunerna gemensamt med 92 641 arbetstillfällen och nästan 25,5 miljarder i skatteintäkter varje år.
– Ett företag finns inte till för att bidra med jobb och skattemedel, det har startats av någon som velat och vågat förverkliga en idé. Men jobb och skatter är en oerhört positiv bieffekt av företagande. De kommuner som gör allt för att ha ett företagsklimat på topp har mycket att vinna på det, säger Anna-Lena Holmström, regionchef på Svenskt Näringsliv i Uppsalaregionen.
Det finns mycket en kommun kan göra för att förbättra upplevelsen av att vara företagare i kommunen, att göra det så lätt, roligt och intressant som möjligt att etablera, investera och växa där. Att sträva efter att vara serviceinriktad och ha goda och tillitsfulla relationer med företagen är en mycket bra grund att stå på.
När länets företag får svara på vad de tycker att kommunen ska prioritera för att företagsklimatet ska bli bättre pekar de på bättre dialog mellan kommunen och företagen samt bättre förståelse för företagande hos kommunens beslutsfattare.
– Jag ser det som positivt att man pekar ut de parametrar, det betyder att man tror på att samtal och kunskap är vägen framåt, att det faktiskt går att förbättra och att företagen i allra högsta grad kan bidra till ett bättre företagsklimat, om de får chansen, säger Anna-Lena Holmström
Sammanfattande betyg på företagsklimatet på en sexgradig skala.
Älvkarleby 3,8 (+0,2)
Knivsta 3,5 (-0,1)
Håbo 3,3 (+0,3)
Tierp 3,2 (-0,2)
Enköping 3,2 (-0,1)
Norrtälje 3,2 (+0,2)
Heby 3,0 (-0,1)
Uppsala 2,9 (-0,2)
Östhammar 2,7 (-0,1)
Antal svarande 1 038
Undersökningsperiod: jan-mars 2021
Läs mer om din kommun på www.foretagsklimat.se