NYHET3 september 2019

Familjärt bageri med kundrelationen i fokus

Sedan snart ett år tillbaka är Ronnie och Lotta Dyhr-Nielsen ägare av Swenströmskas Stenugnsbageri, ett lokalt bageri beläget i centrala Karlstad där bakverk tillagas från grunden med råvaror framtagna med noggrann omsorg. Ett år som företagare har gått fort med saker som både överraskat och oroat.

En normal arbetsdag på ett bageri kan variera kraftigt inte bara beroende på vilken roll man har utan även vilken tid på året det är. Vissa högtidsdagar arbetar arbetsstyrkan under något som kan beskrivas som ordnat kaos och man måste enligt Ronnie, som själv har lång erfarenhet i branschen, vara något av en nörd. Han menar att bagaryrket är något att vara vara stolt över och därför finns det även ett rikt engagemang i det som Swenströmskas serverar sina gäster. Lotta tillägger att detta gäller för all personal.

- Såklart måste det finns ett engagemang och driv i våra bagare för det de gör är verkligen ett hantverk. Samtidigt måste samma engagemang och driv finnas hos de som står i kassan och möter kunderna, förklarar Lotta när hon beskriver deras medarbetare på företagets bageri och café beläget på Östra Torggatan och dess filial i Galleria Duvan.

Att beskriva en typisk kund för bageriet görs inte utan vidare. På filialen stannar många förbi för att köpa sig en macka eller ett bakverk under en stressig promenad hem efter jobbet. Men lika ofta kommer tyska, amerikanska och danska turister förbi bageriet för att insupa den hemmavänliga atmosfären samtidigt som de upplever svensk fika.

- Eftersom vi gör allting ifrån grunden har vi inget lager av bullar eller frallor i frysen som vi kan tina ifall något tar slut. Har det tagit slut så är det så. Och med de kunderna som återkommande kommer hit för att fika eller köpa nybakat bröd till lördagsfrukosten etableras en särskild relation där de fäster värde vid vårt sätt att baka, säger Ronnie som slår sig ner bredvid Lotta och tar en paus från bakningen.

Lotta menar att det oftast finns en anledning till att fika. Vill människor fira något fikar man likväl som om när man sörjer så är fika ett vanligt inslag. Har människor extra pengar över unnar man sig en bakelse medan en bakelse kanske är det enda lilla extra man köper om det är en snålare månad. Ronnie instämmer i Lottas beskrivning.
- Det finns alltid en anledning att fika och folk ser ett mervärde i att handla sina bakverk och sitt bröd från ett ställe som oss. Typkunden idag fäster allt större vikt vid en ansvarsfull produktion, bra arbetsmiljö och att det finns ett mervärde i det vi konsumerar. Om det gäller de kläder vi köper gäller det i minst lika hög grad de bullar och matbröd vi äter, poängterar Ronnie och lyfter att man försöker bruka ekologiska råvaror och i den mån det går köper in från lokala producenter så som Björkaholm Qvarn i Lysvik.

Men året som företagare har inte bara varit en dans på rosor. Relationen med Karlstad kommun har varit långt ifrån den bästa och Ronnie säger samma sak nu som han sa då de hade besök från ledande politiker.
- Jag var ärlig då och är ärlig nu, det känns som vi ibland blir motarbetade och servicetänket lyser från tid till en annan med sin frånvaro. Exempelvis fick vi efter en inspektion en faktura som bestod av ett vitt papper och en summa vi skulle betala, helt utan specifikation vad som ingick. Ytterst få företag skulle acceptera en sådan innehållslös faktura för hur ska vi veta vad vi faktiskt betalar för? Fler företagare skulle behöva ifrågasätta och våga vara kritiska, och känna en uppbackning från näringslivet, säger Ronnie.

Trots denna kritik är både Lotta och Ronnie noga med att poängtera att det finns saker som kommunen sköter bra. Båda drar sig till minne ett tillstånd de sökte med förväntan om beslut långt fram i tiden när det bara tog fyra snabba dagar. Problemet verkar snarare vara en avsaknad av en kommungenomgripande servicepolicy gentemot de lokala företagarna.

- Mycket fungerar bra, men inte hela vägen. Servicetanken måste finnas på samtliga nivåer och om det gjorde det skulle det göra stor skillnad. Tänk om kommunen kunde se och värdesätta oss som kunder och få en liknande relation som vi har med våra återkommande gäster, säger Lotta som efterfrågar en vi-känsla som kan binda samman kommunen och företagarna.

Text: Simon Sjögren

REGELKRÅNGEL.
Skriven avAnna Hedberg
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist