Swenströmskas (1).jpg

Familjärt bageri med kundrelationen i fokus

NYHET Publicerad

REGELKRÅNGEL Sedan snart ett år tillbaka är Ronnie och Lotta Dyhr-Nielsen ägare av Swenströmskas Stenugnsbageri, ett lokalt bageri beläget i centrala Karlstad där bakverk tillagas från grunden med råvaror framtagna med noggrann omsorg. Ett år som företagare har gått fort med saker som både överraskat och oroat.

En normal arbetsdag på ett bageri kan variera kraftigt inte bara beroende på vilken roll man har utan även vilken tid på året det är. Vissa högtidsdagar arbetar arbetsstyrkan under något som kan beskrivas som ordnat kaos och man måste enligt Ronnie, som själv har lång erfarenhet i branschen, vara något av en nörd. Han menar att bagaryrket är något att vara vara stolt över och därför finns det även ett rikt engagemang i det som Swenströmskas serverar sina gäster. Lotta tillägger att detta gäller för all personal.

- Såklart måste det finns ett engagemang och driv i våra bagare för det de gör är verkligen ett hantverk. Samtidigt måste samma engagemang och driv finnas hos de som står i kassan och möter kunderna, förklarar Lotta när hon beskriver deras medarbetare på företagets bageri och café beläget på Östra Torggatan och dess filial i Galleria Duvan.

Att beskriva en typisk kund för bageriet görs inte utan vidare. På filialen stannar många förbi för att köpa sig en macka eller ett bakverk under en stressig promenad hem efter jobbet. Men lika ofta kommer tyska, amerikanska och danska turister förbi bageriet för att insupa den hemmavänliga atmosfären samtidigt som de upplever svensk fika.

- Eftersom vi gör allting ifrån grunden har vi inget lager av bullar eller frallor i frysen som vi kan tina ifall något tar slut. Har det tagit slut så är det så. Och med de kunderna som återkommande kommer hit för att fika eller köpa nybakat bröd till lördagsfrukosten etableras en särskild relation där de fäster värde vid vårt sätt att baka, säger Ronnie som slår sig ner bredvid Lotta och tar en paus från bakningen.

Lotta menar att det oftast finns en anledning till att fika. Vill människor fira något fikar man likväl som om när man sörjer så är fika ett vanligt inslag. Har människor extra pengar över unnar man sig en bakelse medan en bakelse kanske är det enda lilla extra man köper om det är en snålare månad. Ronnie instämmer i Lottas beskrivning.

- Det finns alltid en anledning att fika och folk ser ett mervärde i att handla sina bakverk och sitt bröd från ett ställe som oss. Typkunden idag fäster allt större vikt vid en ansvarsfull produktion, bra arbetsmiljö och att det finns ett mervärde i det vi konsumerar. Om det gäller de kläder vi köper gäller det i minst lika hög grad de bullar och matbröd vi äter, poängterar Ronnie och lyfter att man försöker bruka ekologiska råvaror och i den mån det går köper in från lokala producenter så som Björkaholm Qvarn i Lysvik.

Men året som företagare har inte bara varit en dans på rosor. Relationen med Karlstad kommun har varit långt ifrån den bästa och Ronnie säger samma sak nu som han sa då de hade besök från ledande politiker.

- Jag var ärlig då och är ärlig nu, det känns som vi ibland blir motarbetade och servicetänket lyser från tid till en annan med sin frånvaro. Exempelvis fick vi efter en inspektion en faktura som bestod av ett vitt papper och en summa vi skulle betala, helt utan specifikation vad som ingick. Ytterst få företag skulle acceptera en sådan innehållslös faktura för hur ska vi veta vad vi faktiskt betalar för? Fler företagare skulle behöva ifrågasätta och våga vara kritiska, och känna en uppbackning från näringslivet, säger Ronnie.

Trots denna kritik är både Lotta och Ronnie noga med att poängtera att det finns saker som kommunen sköter bra. Båda drar sig till minne ett tillstånd de sökte med förväntan om beslut långt fram i tiden när det bara tog fyra snabba dagar. Problemet verkar snarare vara en avsaknad av en kommungenomgripande servicepolicy gentemot de lokala företagarna.

- Mycket fungerar bra, men inte hela vägen. Servicetanken måste finnas på samtliga nivåer och om det gjorde det skulle det göra stor skillnad. Tänk om kommunen kunde se och värdesätta oss som kunder och få en liknande relation som vi har med våra återkommande gäster, säger Lotta som efterfrågar en vi-känsla som kan binda samman kommunen och företagarna.

Text: Simon Sjögren

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Tydligare rutiner och effektivare handläggning

SERVICEINRIKTAD MYNDIGHETSUTÖVNING Även den mest entusiastiske entreprenör kan drabbas av tvivel ifall man råkar snubbla över byråkratiska bygglovsregler. Sedan några år tillbaka försöker handläggarna i kommunerna Forshaga och Munkfors arbeta för att inte bara ge en positiv bild av kommunen utan även för garantera en mer effektiv handläggning när människor söker bygglov.
NYHET Publicerad:

Bättre pejl inför gymnasievalet

UTBILDNING Drygt 3000 niondeklassare i Värmlands län ska de närmaste veckorna välja gymnasieprogram inför nästa läsår. För att hjälpa gymnasieväljarna att göra genomtänkta val presenterar Ekonomifakta i samverkan med Svenskt Näringsliv sajten Gymnasiepejl med fakta om alla gymnasieskolor och program i hela Sverige.
NYHET Publicerad:

Efteravgifter och en tydlig kommunikation som ledstjärna

MYNDIGHETSUTÖVNING De senaste åren visar en märkbart positiv trend för företagsklimatet i Kils kommun. Myndighetsutövningen är ett område där man arbetat allra mest och även visat på framgångar. För myndighetschef Alija Tandirovic och hans personal är ledstjärnan efteravgifter och en tydlig kommunikation.
NYHET Publicerad:

Svenskt Näringsliv önskar god jul

KRÖNIKA Vi närmar oss slutet på ett händelserikt år där Värmland presterar med ett företagsklimat på toppnivå. Men efter julledigheten finns fortsatt mycket att göra och vi hoppas på ett företagsamt år 2020.
NYHET Publicerad:

Onödigt regelkrångel gynnar ingen

REGELKRÅNGEL Då effektiva regelverk övergår till regelkrångel hämmas alltid tillväxt och utveckling. Victoria Svanberg är delägare i NWT-gruppen och förklarar hur ett politiskt förslag med i grund och botten goda avsikter kommer få negativa effekter om det genomförs.
NYHET Publicerad:

Haltande kompetensförsörjning sätter krokben för tillväxten

KOMPETENSFÖRSÖRJNING Svenska företagare är tydliga med att kompetensförsörjningen, eller snarare bristen av den, står i vägen för nyanställningar och expansion. Ett välmående och växande företag som skulle kunna stöta på patrull på grund av detta är Triton Valsteknik i Grums.
NYHET Publicerad:

Företagare mötte riksdagspolitiker för att diskutera näringslivsfrågor

FÖRETAGARDAGEN I Stockholm möttes under veckan 140 företagare och 60-talet riksdagsledamöter för rundabordssamtal i mindre grupper där man kunde diskutera näringslivsrelaterade frågor.
NYHET Publicerad:

Goda relationer viktiga i den byråkratiska djungeln

REGELKRÅNGEL Dagligen möter svenska företagare en tjock regelbok vilken kan ta både tid och energi som annars kunnat läggas på att expandera verksamheten. Husbilslandet är ett av de företag som ändock lyckats väl i den byråkratiska djungeln. 
NYHET Publicerad:

Kommunerna måste vårda relationen till företagare

FÖRETAGSKLIMAT Patrik Ekman är företagaren och möjliggöraren som byggt en koncern med omsättning på över 100 miljoner kring de värmländska gemenskaperna. Hans budskap till kommunala politiker och tjänstemän är att de måste bli bättre på att vårda relationen till företagare och börja kommunicera proaktivt.
NYHET Publicerad:

Högre energikrav för både privata och offentliga aktörer

JOBBSKAPARE I en bransch som ständigt förändras är VVS Plan en stabil aktör som bistår både företag som söker miljöcertifiering och offentliga förvaltare som vill bygga smartare.
NYHET Publicerad:

Hållbart fiskrökeri investerar för framtiden

HÅLLBARHET Sedan 30 år tillbaka har familjeföretaget Lillängshamnens fiskrökeri varit ett litet men välmående företag. Göran och Krister Fransson har nu lämnat över till Kristers två söner Andreas och Adam vilka vill skapa ett välgenomtänkt varumärke präglat av hållbar produktion och hög kvalité.
NYHET Publicerad:

Lagligt, lämpligt och listigt

FÖRETAGSKLIMAT Det finns en hel del som en kommun eller offentlig aktör kan göra för att arbeta för en sundare konkurrens med näringslivet, det menar Stefan Sagebro, expert hos Svenskt Näringsliv.
NYHET Publicerad:

Företag skapar välfärd

KRÖNIKA Den som har varit uppmärksam på vår facebook-sida den senaste veckan har sett att vi lagt ett stort fokus på att lyfta fram företagens innebörd för vår gemensamma välfärd.
NYHET Publicerad:

Kommunal myndighetsutövning i Värmland - så tycker de lokala företagen 

FÖRETAGSKLIMAT  Främjande myndighetsutövning är oerhört viktigt för det lokala företagsklimatet eftersom den vanligaste kontakten mellan en kommun och ett företag handlar om tillstånd eller tillsyn. Frågan är hur bra din hemkommun hanterar frågorna om tillstånd, tillsyn eller kontroll. Svenskt Näringslivs sammanställning ”Kommuner som hjälper företag att göra rätt” ger svar på hur företagen betygsätter kommunen. 
NYHET Publicerad:

Mindre prat och mer verkstad 

REGELKRÅNGEL Hur får man ett företag med mer än 70 år på nacken att växa? Ett första steg kan vara att lyssna till vd:n och delägaren för Filipstads Elbyrå som lyckats med detta. Budskapet till politikerna runt om i landet är att man måste snacka mindre och faktiskt arbeta hårdare för ett bättre företagsklimat.
NYHET Publicerad:

Sunne i toppen och Hammarö i botten

FÖRETAGSKLIMAT Värmlands bästa företagsklimat finns återigen i Sunne som hamnar på 20:e plats i landet. Det visar Svenskt Näringslivs nya ranking av kommunernas företagsklimat 2019. Årets klättrare i Värmland är Eda kommun.
NYHET Publicerad:

Inför rankingen 2019 - Vilken kommun har det bästa företagsklimatet?

FÖRETAGSKLIMAT Varje år genomför Svenskt Näringsliv en undersökning om lokalt företagsklimat i landets kommuner. Snart är det dags för årets ranking. Vilken värmländsk kommun toppar listan och vilken får jumboplatsen? Vilken kommun är årets raket och vilken blir årets sjunkbomb? På tisdag 24 september vet vi - då presenteras årets rankingresultat.
NYHET Publicerad:

Rättviksmodellen ska bli en möjliggörare

FÖRETAGSKLIMAT Frida Pettersson är centerpartistiskt kommunalråd i Karlstad och ordförande i kommunstyrelsens tillväxtutskott. Som en del av arbetet med att förbättra kommunens företagsklimat har man nu bestämt sig för att pröva vingarna med hjälp av Rättsviksmodellen.
NYHET Publicerad:

Familjärt bageri med kundrelationen i fokus

REGELKRÅNGEL Sedan snart ett år tillbaka är Ronnie och Lotta Dyhr-Nielsen ägare av Swenströmskas Stenugnsbageri, ett lokalt bageri beläget i centrala Karlstad där bakverk tillagas från grunden med råvaror framtagna med noggrann omsorg. Ett år som företagare har gått fort med saker som både överraskat och oroat.
NYHET Publicerad:

Sågverket mitt i byn

JOBBSKAPARNA Det är nu den fjärde generationen som inte bara äger det värmländska företaget AB Hilmer Andersson utan likväl är operativt aktiva. Man är verkligen sågverket mitt i byn men Kari Andersson, VD sedan förra året menar att företagets placering ger fler fördelar än nackdelar.