NYHET27 augusti 2018

Förlegat regelverk och kommunal prispress ohälsosamt för bransch på uppgång

För Johanna Fransson, VD för det värmländska campingföretaget Sommarvik AB, är det en självklarhet att det familjeföretag hon själv är en del av ska bidra till att göra de omkringliggande samhällen levande. Men det finns problematik som verkar hämmande för både campingbranschen och näringslivet som helhet. ”Vi har fantastiska möjligheter att utvecklas och växa mycket mer, både som destinationer och som orter, men för att detta ska lyckas måste beslutsfattarna se oss som en resurs.”

Sommarvik AB är ett framgångsrikt, familjeägt värmländskt campingföretag med runt 100 anställda varav många är ungdomar. Människor från när och fjärran söker sig till någon av företagets campingar för att få en minnesvärd tid med familjen. Johanna Fransson, som har varit vid rodret för familjeföretaget i närmare 1,5 år, menar att även ifall det finns beslutsfattare som förstår vikten av ett levande näringsliv, liksom ett nära samarbete mellan kommuner och företag, kunde saker och ting vara mycket bättre.

Som min pappa har berättat fanns förr en känsla av att politiken, kommunen och företagarna lokalt var en helhet och att man hade ett kollegialt ansvar för att utveckla samhället. I dag upplever vi att den kollegiala ansvarskänslan minskat, att alla jobbar mer och mer för sig. Jag önskar att kommunerna och myndigheterna skulle se oss mer som en partner för utveckling.

Johanna pekar bland annat på den tunga regelbörda som ligger på företag och hur kommuner och landsting under årens lopp utvecklats till kontrollerande organ i stället för rådgivande sådana. Enligt Tillväxtverket ökar företagens kostnader för att efterleva och administrera lagar och regler med 1,2 miljarder kronor om året och inget tyder på att regelbördan kommer minska, snarare tvärtom.

Det finns idag högt ställda krav på säkerhet, utbildningar och en uppsjö andra delar, alla med goda avsikter och i grunden mycket bra, men det börjar närma sig en näst intill orimlig nivå där det börjar bli alldeles för kostsamt och svårt att efterleva och fler och fler krav läggs på hela tiden. Sammankopplat med detta har vi de avgifter som kommuner tar ut för tillsynsbesök. Ett enskilt besök kan kosta uppemot 4000:- och den årliga miljötillsynesavgiften på 16000:-. För oss som får in 200:-/natt och ekipage innebär det att vi oavkortat behöver ge intäkten för 80 uthyrningar till kommunen enbart för den årliga avgiften, berättar Johanna.

Campingnäringen är en bransch på uppgång. Under 2017 stod svenska campingplatser för 15,7 miljoner gästnätter. Bara Sommarvik AB generar totalt 260 000 gästnätter och beräknas bidra med en köpkraft till Årjängs kommun på mer än 100 miljoner årligen. Men branchens långsiktiga utveckling kan komma att hotas av förlegade regelverk som nu står ivägen.

Ta exempelvis Plan- och bygglagen enligt vilken du måste du söka bygglov om du har en husbil, eller för den delen en båt, som står hemma på gården i över 6 veckor i sträck, och sedan rivningstillstånd om du sedan vill flytta den. Hur många efterlever detta?

En annan aktuell fråga inom campingbranschen är den om kommuner som upplåter kommunal mark som ställplatser/campingplatser för camping till mycket låg eller ingen hyreskostnad alls. Avsikterna med dessa ställplatser är ofta goda, men många kommuner förstår inte den negativa inverkan det har på branschen.

De grovt underprisade skattefinansierade platserna undergräver hela den prisbild som campingföretagare i årtionden arbetat för att bygga upp, i kampen om att skapa en högkvalitativ produkt som passar de flesta. Det är konstigt att det inte finns en större förståelse för detta då jag inte kan tänka mig att man ens skulle komma på tanken att t.ex. etablera en kommunal skoaffär brevid en privat skoaffär och slå undan benen fär denne med hjälp av skattemedel, avslutar Johanna.

Text: Simon Sjögren

regler
Skriven avUrban Svanberg
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist