Adam och Andreas - Lillängshamnens fiskrökeri

Adam och Andreas - Lillängshamnens fiskrökeri

Hållbart fiskrökeri investerar för framtiden

NYHET Publicerad

HÅLLBARHET Sedan 30 år tillbaka har familjeföretaget Lillängshamnens fiskrökeri varit ett litet men välmående företag. Göran och Krister Fransson har nu lämnat över till Kristers två söner Andreas och Adam vilka vill skapa ett välgenomtänkt varumärke präglat av hållbar produktion och hög kvalité.

Sedan de två bröderna Andreas och Adam tog över driften och ägandet av Lillängshamnens fiskrökeri i natursköna Hammarö har tillväxten varit formidabel och verksamheten står idag på två starka ben. Det ena är rökeridelen genom vilken man idag har hela mellersta Sverige som marknad. Det andra är den lilla men mysiga butiken vilken blivit ett populärt besöksmål under sommarmånaderna. Bröderna är dock överens om att man nu maximerat vad den befintliga produktionen och butiken klarar av. Till exempel toppade man under sommaren på 400 lunchgäster på en enda dag och man tvingas redan idag säga nej till nya förfrågningar.

— Vi måste expandera för att kunna klara av att tillmötesgå den starka efterfrågan som finns. Förhoppningsvis kommer vi inte behöva säga nej till potentiella kunder efter nybyggnationen, förklarar Andreas. Vad båda bröderna är ute efter är att tydligare separera företagets två delar så att butiken kan få utvecklas till ett utflyktsmål i sig medan rökeriet kraftigt ska öka i produktionskapacitet.

Ett genomgående tema som de båda bröderna är engagerade i är målet att skapa en miljömässig hållbar fiskeindustri. Redan idag gör man sitt yttersta för att klimatkompensera och garantera att de råvaror man använder ligger i framkant vad gäller miljö- och klimathänsyn. Men som en del i byggandet av en helt ny produktionslokal för rökeriverksamheten vill man att hållbarhet än tydligare ska vara en av företagets hörnstenar.

— Målet är att den nya produktionslokalen i största möjliga utsträckning ska vara klimatneutral. Som vi ser det ska det inte vara en stor sak att försöka tänka miljö- och klimatsmart utan det är en naturlig del av vad vi gör som företagare, berättar Adam.

Vad är det som gör att ett mindre värmländskt familjeföretag vågar satsa på stora investeraringar för både butik och produktion? Troligen finner vi svaret i att de båda bröderna är genuint engagerade i vad de gör och vill steg för steg bygga ett välmående varumärke. Att minimera kostnader för att på det viset öka vinsten är inte vägen som ägarna har valt. Snarare vill de att företagets identitet ska bygga på en uppsättning värden. Något man menar att kunderna bevisligen är redo att betala för.

— Vi har tagit beslutet att istället för att sänka kvalitén av ekonomiska skäl höjer vi den och erbjuder kunderna en bättre produkt och som vi kan se efter de senaste åren finns en stor efterfrågan på detta. Därför är målet att inom fyra år ha ökat omsättningen från dagens cirka 55 miljoner till 200 miljoner kronor. Vilket vi menar är fullt möjligt, säger Andreas och betonar att denna tillväxt endast kan ske genom att utveckla ett varumärke som står för marknadsledande hållbarhet och högsta kvalité.

Text: Simon Sjögren

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Bättre pejl inför gymnasievalet

UTBILDNING Drygt 3000 niondeklassare i Värmlands län ska de närmaste veckorna välja gymnasieprogram inför nästa läsår. För att hjälpa gymnasieväljarna att göra genomtänkta val presenterar Ekonomifakta i samverkan med Svenskt Näringsliv sajten Gymnasiepejl med fakta om alla gymnasieskolor och program i hela Sverige.
NYHET Publicerad:

Efteravgifter och en tydlig kommunikation som ledstjärna

MYNDIGHETSUTÖVNING De senaste åren visar en märkbart positiv trend för företagsklimatet i Kils kommun. Myndighetsutövningen är ett område där man arbetat allra mest och även visat på framgångar. För myndighetschef Alija Tandirovic och hans personal är ledstjärnan efteravgifter och en tydlig kommunikation.
NYHET Publicerad:

Svenskt Näringsliv önskar god jul

KRÖNIKA Vi närmar oss slutet på ett händelserikt år där Värmland presterar med ett företagsklimat på toppnivå. Men efter julledigheten finns fortsatt mycket att göra och vi hoppas på ett företagsamt år 2020.
NYHET Publicerad:

Onödigt regelkrångel gynnar ingen

REGELKRÅNGEL Då effektiva regelverk övergår till regelkrångel hämmas alltid tillväxt och utveckling. Victoria Svanberg är delägare i NWT-gruppen och förklarar hur ett politiskt förslag med i grund och botten goda avsikter kommer få negativa effekter om det genomförs.
NYHET Publicerad:

Haltande kompetensförsörjning sätter krokben för tillväxten

KOMPETENSFÖRSÖRJNING Svenska företagare är tydliga med att kompetensförsörjningen, eller snarare bristen av den, står i vägen för nyanställningar och expansion. Ett välmående och växande företag som skulle kunna stöta på patrull på grund av detta är Triton Valsteknik i Grums.
NYHET Publicerad:

Företagare mötte riksdagspolitiker för att diskutera näringslivsfrågor

FÖRETAGARDAGEN I Stockholm möttes under veckan 140 företagare och 60-talet riksdagsledamöter för rundabordssamtal i mindre grupper där man kunde diskutera näringslivsrelaterade frågor.
NYHET Publicerad:

Goda relationer viktiga i den byråkratiska djungeln

REGELKRÅNGEL Dagligen möter svenska företagare en tjock regelbok vilken kan ta både tid och energi som annars kunnat läggas på att expandera verksamheten. Husbilslandet är ett av de företag som ändock lyckats väl i den byråkratiska djungeln. 
NYHET Publicerad:

Kommunerna måste vårda relationen till företagare

FÖRETAGSKLIMAT Patrik Ekman är företagaren och möjliggöraren som byggt en koncern med omsättning på över 100 miljoner kring de värmländska gemenskaperna. Hans budskap till kommunala politiker och tjänstemän är att de måste bli bättre på att vårda relationen till företagare och börja kommunicera proaktivt.
NYHET Publicerad:

Högre energikrav för både privata och offentliga aktörer

JOBBSKAPARE I en bransch som ständigt förändras är VVS Plan en stabil aktör som bistår både företag som söker miljöcertifiering och offentliga förvaltare som vill bygga smartare.
NYHET Publicerad:

Hållbart fiskrökeri investerar för framtiden

HÅLLBARHET Sedan 30 år tillbaka har familjeföretaget Lillängshamnens fiskrökeri varit ett litet men välmående företag. Göran och Krister Fransson har nu lämnat över till Kristers två söner Andreas och Adam vilka vill skapa ett välgenomtänkt varumärke präglat av hållbar produktion och hög kvalité.
NYHET Publicerad:

Lagligt, lämpligt och listigt

FÖRETAGSKLIMAT Det finns en hel del som en kommun eller offentlig aktör kan göra för att arbeta för en sundare konkurrens med näringslivet, det menar Stefan Sagebro, expert hos Svenskt Näringsliv.
NYHET Publicerad:

Företag skapar välfärd

KRÖNIKA Den som har varit uppmärksam på vår facebook-sida den senaste veckan har sett att vi lagt ett stort fokus på att lyfta fram företagens innebörd för vår gemensamma välfärd.
NYHET Publicerad:

Kommunal myndighetsutövning i Värmland - så tycker de lokala företagen 

FÖRETAGSKLIMAT  Främjande myndighetsutövning är oerhört viktigt för det lokala företagsklimatet eftersom den vanligaste kontakten mellan en kommun och ett företag handlar om tillstånd eller tillsyn. Frågan är hur bra din hemkommun hanterar frågorna om tillstånd, tillsyn eller kontroll. Svenskt Näringslivs sammanställning ”Kommuner som hjälper företag att göra rätt” ger svar på hur företagen betygsätter kommunen. 
NYHET Publicerad:

Mindre prat och mer verkstad 

REGELKRÅNGEL Hur får man ett företag med mer än 70 år på nacken att växa? Ett första steg kan vara att lyssna till vd:n och delägaren för Filipstads Elbyrå som lyckats med detta. Budskapet till politikerna runt om i landet är att man måste snacka mindre och faktiskt arbeta hårdare för ett bättre företagsklimat.
NYHET Publicerad:

Sunne i toppen och Hammarö i botten

FÖRETAGSKLIMAT Värmlands bästa företagsklimat finns återigen i Sunne som hamnar på 20:e plats i landet. Det visar Svenskt Näringslivs nya ranking av kommunernas företagsklimat 2019. Årets klättrare i Värmland är Eda kommun.
NYHET Publicerad:

Inför rankingen 2019 - Vilken kommun har det bästa företagsklimatet?

FÖRETAGSKLIMAT Varje år genomför Svenskt Näringsliv en undersökning om lokalt företagsklimat i landets kommuner. Snart är det dags för årets ranking. Vilken värmländsk kommun toppar listan och vilken får jumboplatsen? Vilken kommun är årets raket och vilken blir årets sjunkbomb? På tisdag 24 september vet vi - då presenteras årets rankingresultat.
NYHET Publicerad:

Rättviksmodellen ska bli en möjliggörare

FÖRETAGSKLIMAT Frida Pettersson är centerpartistiskt kommunalråd i Karlstad och ordförande i kommunstyrelsens tillväxtutskott. Som en del av arbetet med att förbättra kommunens företagsklimat har man nu bestämt sig för att pröva vingarna med hjälp av Rättsviksmodellen.
NYHET Publicerad:

Familjärt bageri med kundrelationen i fokus

REGELKRÅNGEL Sedan snart ett år tillbaka är Ronnie och Lotta Dyhr-Nielsen ägare av Swenströmskas Stenugnsbageri, ett lokalt bageri beläget i centrala Karlstad där bakverk tillagas från grunden med råvaror framtagna med noggrann omsorg. Ett år som företagare har gått fort med saker som både överraskat och oroat.
NYHET Publicerad:

Sågverket mitt i byn

JOBBSKAPARNA Det är nu den fjärde generationen som inte bara äger det värmländska företaget AB Hilmer Andersson utan likväl är operativt aktiva. Man är verkligen sågverket mitt i byn men Kari Andersson, VD sedan förra året menar att företagets placering ger fler fördelar än nackdelar.
NYHET Publicerad:

Kommunala möjliggörare

FÖRETAGSKLIMAT Forshaga var en av de kommuner som visade på positiv utveckling i Svenskt Näringslivs senaste företagsklimatundersökning och även om det fortsatt finns utvecklingspotential har man slagit in på rätt väg. Göran Adrian (C) är kommunalråd på deltid med särskilt ansvar för näringsliv och delar här med sig av sina tankar om vad han som politiker kan och vill göra för ett levande företagsklimat.