Högre skatt = mindre arbete

NYHET Publicerad

GÄSTKRÖNIKA 7 av 10 jobb skapas i små företag. Ändå är attityden gentemot företagare i Sverige tveksam. I Sverige är det fult att tjäna pengar. Det många inte verkar förstår är att om ett företag tjänar pengar kan det utvecklas och anställa fler. Det innebär mer skatteintäkter till vår välfärd. Det är till stor del tack vare små- och medelstora företag som vi har sjukvård, skola, polis och äldrevård till alla.

Hamid Yousefzadegan, vd för Lumine LED

Hamid Yousefdegan, Executive President, Lumine LED

Jag började 1990 med att utveckla lågenergilampor och ta fram marknadsanpassade högkvalitativa lampor och 1992 drog jag igång mitt eget företag. Det var det som var grunden till det företag som jag driver i Karlstad idag – Lumine LED. Idag har vi utvecklat en teknik som gör att vi är världsledande inom LED belysning. I början var det bara jag, sedan vågade jag till slut anställa två stycken till och idag är vi 30 stycken anställda. Vi skulle kunna växa och bli större men det är svårt att driva ett lönsamt företag i Sverige.

Oftast jobbar jag 60 timmar i veckan, ibland 80 och ofta till tio om kvällarna eller ibland till fyra på morgonen. Jag vet faktiskt inte hur jag har orkat. Många gånger har jag inte heller haft råd att ha en månadslön. Det är det ingen som pratar om. Vi pratar gärna om rätten till arbete och arbetarnas villkor. Ingen pratar någonsin om företagarens villkor – vi som skapar jobben. Hur hög är min månadslön när man räknar på de timmar jag faktiskt lägger ner på mitt arbete? När ska jag ha få ha fem veckors semester?

Om vi jämför Sveriges små- och medelstora företag med de i andra länder så kan företagen där växa på ett helt annat sätt. Höga kostnader och skatter i Sverige gör att det är svårt att gå med vinst. Vinst är nödvändigt för att kunna utveckla företaget och nya produkter att konkurrera med. Industrin i Sverige har gått ner från 20 procent till 12. Tyskland har nu passerat 30 procent. Andra länder som har lägre kostnader och skatter börjar komma ikapp oss och det gör det svårt för svenska företag at konkurrera på en global marknad.

Politiska beslut måste baseras på fakta och siffror. Det verkar ibland som att politikerna som fattar besluten inte har någon som helst bild av hur verkligheten ser ut. Ta ett av regeringens senaste förslag, medfinansieringen, som innebar att företagen skulle betala 25 procent av den långtidssjukrivnas sjuklön. Vi finansierar redan, genom arbetsgivaravgiften, kostnaden för sjukskrivningar. Vi företagare måste anpassa oss efter den verklighet vi lever i. Om mer kostnader läggs på oss måste vi höja priset på våra varor och då kommer vi inte att kunna konkurrera längre. Då försvinner vi och jag och mina 30 anställda har inga jobb längre.

I Sverige har vi hög skatt på alkohol för att dra ner på konsumtionen av alkohol. Det fungerar – folk dricker mindre. Vad innebär då högre skatt på arbete? Mindre arbete! Högre arbetslöshet och utanförskap. Vad kostar det samhället att ta hand om arbetslösa? Vad kostar utanförskap och social oro? Gör det istället lättare för företagen att driva en lönsam verksamhet. Det skapar jobb och bidrar till vår gemensamma välfärd. Och kanske, kan också fler som är företagare, ha tid och råd att ta med sina barn på semester.

Hamid Yousefdegan, Executive President, Lumine LED

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

"Vi måste fokusera på att undvika massarbetslöshet"

CORONAKRISEN Regeringen, Centerpartiet och Liberalerna har lagt fram ytterligare ett krispaket på nästan elva miljarder kronor med fokus på jobb och omställning. ”Flera av utbildnings- och omställningssatsningarna är bra. Samtidigt måste vi fokusera på att undvika massarbetslöshet och rädda jobb och företag. Därför är det av yttersta vikt att förstärka systemet för korttidspermittering", säger vd Jan-Olof Jacke i en kommentar.
NYHET Publicerad:

200 miljarder kronor i räddningspaket för företag och jobb

CORONAKRISEN "Det nya coronaviruset har skapat en extremt svår situation för svenska företag och jobb. Det är ett unikt svårt läge som kräver unikt kraftfulla åtgärder. Vi måste agera för att rädda företagen och jobben. Därför föreslår Svenskt Näringsliv nu ett brett räddningspaket för företag och jobb motsvarande 200 miljarder kronor". Det säger vd Jan-Olof Jacke.
NYHET Publicerad:

Senaste nytt: Kraftfulla krisåtgärder men fler kommer att behövas

CORONA Läget för svenska företag har förvärrats dramatiskt på mycket kort tid. ”Därför är det bra att regeringen, i linje med Svenskt Näringslivs förslag, vidtar ytterligare åtgärder som kan hjälpa företag ur den mest akuta krisen, säger vd Jan-Olof Jacke i en kommentar till regeringens nya krispaket.
NYHET Publicerad:

Prövande tider för företagen

KRÖNIKA Det är prövande tider vi befinner oss i. Ingen är oberörd av den framfart som coronaviruset har, vare sig på det personliga planet eller i företagens verksamhet. För många av oss har hjulen saktat ned för att slutligen mer eller mindre stanna av.
NYHET Publicerad:

Näringslivets röst i Europa 

EU Trots att Storbritannien nu lämnat EU går det enligt chefen för Svenskt Näringslivs EU-kontor, Anders Edholm, inte att sitta still i båten. Med frågor så som klimatomställningen, sociala pelaren, industristrategi och geopolitiska utmaningar knackar framtiden på dörren.
NYHET Publicerad:

Teknisk innovation för en levande landsbygd

DIGITALISERING Rikard Ohlin är ICA-handlaren och entreprenören med många bollar i luften. Butiken han driver tillsammans med sin personal tar nu nästa steg i utvecklingen och under en testperiod erbjuder man dramatiskt förbättrade öppettider. 
NYHET Publicerad:

Energifylld och idérik mässa

UF-MÄSSA Så var det då äntligen dags för årets mässa för Entreprenörskap på riktigt, i folkmun även kallad UF-mässan. 270 värmländska UF-företag ställde ut och visade upp vad de presterat hittills under läsåret och det var verkligen imponerade. 
NYHET Publicerad:

Kompetensförsörjning kräver aktivt engagemang

KOMPETENSFÖRSÖRJNING Negativa konsekvenser i form av uteblivna expansioner och missade arbetstillfällen på grund av misslyckade rekryteringar är kännbara. På Munkfors Sawmill Support arbetar man aktivt med att locka ungdomar till industrin och satsar på att lära upp på plats. Men, för att lyckas krävs också vilja från skolan och lokala politiker. 
NYHET Publicerad:

Anna Hedberg – Ny regionchef för Svenskt Näringsliv i Värmland

NY REGIONCHEF Den 1 mars tillträder Anna Hedberg tjänsten som regionchef för Svenskt Näringsliv Värmland. Vem är Anna, hur ser hon på Värmland utifrån ett näringslivsperspektiv och vad hoppas hon uppnå i sin nya roll?
NYHET Publicerad:

Laddat inför inspirerande UF-mässa

UF Den som är i Karlstad den 19/2 gör bäst i att inte missa den regionala UF-mässan som i år samlar imponerande 280 utställande UF-företagare. Ung Företagsamhet (UF) är en viktig del av många värmländska gymnasieungdomars skoltid och för vissa en början på karriären som entreprenör och företagare.
NYHET Publicerad:

Tydligare rutiner och effektivare handläggning

SERVICEINRIKTAD MYNDIGHETSUTÖVNING Även den mest entusiastiske entreprenör kan drabbas av tvivel ifall man råkar snubbla över byråkratiska bygglovsregler. Sedan några år tillbaka försöker handläggarna i kommunerna Forshaga och Munkfors arbeta för att inte bara ge en positiv bild av kommunen utan även för garantera en mer effektiv handläggning när människor söker bygglov.
NYHET Publicerad:

Nu rullar Lillerudsgymnasiets reklamfilm

UNG FÖRETAGSAMHET Förra året utsågs Lillerudgymnasiet i Vålberg utanför Karlstad till Årets UF-skola av Visma. Priset bestod av reklamtid till ett värde av en kvarts miljon kronor och nu har skolans reklamfilm börjat visas i TV4 i Värmland.
NYHET Publicerad:

Bättre pejl inför gymnasievalet

UTBILDNING Drygt 3000 niondeklassare i Värmlands län ska de närmaste veckorna välja gymnasieprogram inför nästa läsår. För att hjälpa gymnasieväljarna att göra genomtänkta val presenterar Ekonomifakta i samverkan med Svenskt Näringsliv sajten Gymnasiepejl med fakta om alla gymnasieskolor och program i hela Sverige.
NYHET Publicerad:

Efteravgifter och en tydlig kommunikation som ledstjärna

MYNDIGHETSUTÖVNING De senaste åren visar en märkbart positiv trend för företagsklimatet i Kils kommun. Myndighetsutövningen är ett område där man arbetat allra mest och även visat på framgångar. För myndighetschef Alija Tandirovic och hans personal är ledstjärnan efteravgifter och en tydlig kommunikation.
NYHET Publicerad:

Svenskt Näringsliv önskar god jul

KRÖNIKA Vi närmar oss slutet på ett händelserikt år där Värmland presterar med ett företagsklimat på toppnivå. Men efter julledigheten finns fortsatt mycket att göra och vi hoppas på ett företagsamt år 2020.
NYHET Publicerad:

Onödigt regelkrångel gynnar ingen

REGELKRÅNGEL Då effektiva regelverk övergår till regelkrångel hämmas alltid tillväxt och utveckling. Victoria Svanberg är delägare i NWT-gruppen och förklarar hur ett politiskt förslag med i grund och botten goda avsikter kommer få negativa effekter om det genomförs.
NYHET Publicerad:

Haltande kompetensförsörjning sätter krokben för tillväxten

KOMPETENSFÖRSÖRJNING Svenska företagare är tydliga med att kompetensförsörjningen, eller snarare bristen av den, står i vägen för nyanställningar och expansion. Ett välmående och växande företag som skulle kunna stöta på patrull på grund av detta är Triton Valsteknik i Grums.
NYHET Publicerad:

Företagare mötte riksdagspolitiker för att diskutera näringslivsfrågor

FÖRETAGARDAGEN I Stockholm möttes under veckan 140 företagare och 60-talet riksdagsledamöter för rundabordssamtal i mindre grupper där man kunde diskutera näringslivsrelaterade frågor.
NYHET Publicerad:

Goda relationer viktiga i den byråkratiska djungeln

REGELKRÅNGEL Dagligen möter svenska företagare en tjock regelbok vilken kan ta både tid och energi som annars kunnat läggas på att expandera verksamheten. Husbilslandet är ett av de företag som ändock lyckats väl i den byråkratiska djungeln.