NYHET22 maj 2018

Konflikten i Göteborgs hamn – problem för hela Sverige

4,5 miljarder kronor kostade konflikten i Göteborgs hamn det svenska näringslivet andra aktörer i samhället under 2017, visar ny beräkning genomförd av Damvad Analytics på uppdrag av Svenskt Näringsliv. ”Hamnkonflikten framställs ofta som ett Göteborgsproblem, men det är ett problem även för Värmland och för hela Sverige. Det påverkar hela det svenska näringslivet och den svenska ekonomin.”, säger Urban Svanberg, regionchef Svenskt Näringsliv Värmland.

Foto: STEFAN TELL

Företag i hela landet har drabbats av de problem som har uppstått när Sveriges största hamn inte har fungerat. Sammantaget blev 240 000 containrar till ett värde av 64 miljarder omdirigerade under 2017. De totala kostnaderna för svenska företag uppgick till 4,5 miljarder kronor, lågt räknat, enligt rapporten från konsultfirman Damvad Analytics.

– En tredjedel av dessa kostnader, 1,5 miljarder kronor, består av ökade logistikkostnader till följd av omdirigerade godsflöden. Den största kostnaden för omdirigeringar har uppstått på grund av ökade transporter landvägen till och från europeiska hamnar. Övriga två tredjedelar av näringslivets samlade kostnader, motsvarande tre miljarder kronor, har uppstått till följd av försenade transporter. Beräkningarna utgår från konservativa antaganden. Kostnaderna kan alltså vara betydligt högre, förklarar Urban Svanberg.

På grund av konflikten har vissa rederier valt att lägga om sina rutter eller helt slutat gå på Göteborg. Det innebär förlängda transporttider och förseningar för företagen som transporterar sitt gods via Göteborgs hamn. Eftersom Göteborgs hamn innan konflikten hade ungefär hälften av de svenska hamnarnas totala containerhantering har ett avbrott i hamnverksamheten stor inverkan på många företag. Totalt har marknadsandelarna minskat från 56 % av hanterade containrar i Sverige under 2015, till 41 % under 2017.

Många företag har valt att låta sitt gods gå via andra hamnar, i Sverige eller utomlands, och därmed transportera godset längre sträckor på land. Vissa företag har redan sagt att de inte kommer återgå till Göteborgs hamn även om osäkerheten i hamnen skulle försvinna.

– 90 procent av alla handelsvaror kommer via hamnarna, vilket självklart påverkar även konsumenterna. Konflikten innebär stora förseningar av varor som är på väg till butikerna i Sverige. Det är lätt att riva ner förtroende, men det tar lång tid att bygga upp igen, fortsätter Urban Svanberg.

Det är inte bara företag som påverkats negativt av konflikten i Göteborgs hamn. Vid sidan om kostnader för omdirigeringar och försenade transporter, visar rapporten att övriga samhället påverkats negativt av ökade utsläpp och slitage på infrastruktur. Koldioxidutsläppen har ökat med 70 000 ton vilket motsvarar samhällsekonomiska kostnader på 80 miljoner kronor.

– Det är företagen och miljön som får betala priset för att Hamnarbetarförbundet utnyttjar bristerna i lagstiftningen. Och det är tyvärr först nu som allt fler företag förstår att det är en viktig fråga – företagen äger inte längre sitt flöde. Det är bara politikerna som kan lösa den här situationen genom en förändring i lagstiftningen, avslutar Urban Svanberg.

Konflikterna i Göteborgs hamn har pågått sedan 1930-talet eller längre, men den nu aktuella konflikten, mellan Hamnarbetarförbundets avdelning 4, Hamn4an och arbetsgivaren APM Terminals tog fart ordentligt i november 2016. Sedan dess har såväl Hamn4an som APM Terminals genomfört ett antal konfliktdagar. Läs mer och få tillgång till hela rapporten på: www.arbetsmarknadsnytt.se/710663

Konflikten i Göteborgs hamn
Skriven avUrban Svanberg