NYHET28 juli 2020

Löfbergs, omställning och frågor för framtiden

I maj besökte vi digitalt Lars Appelqvist, vd för familjeföretaget Löfbergs. Företaget är idag en av världens största importörer av ekologiskt och rättvisemärkt kaffe och en ledande leverantör till hotell, restauranger och företag.

I samtalet med Lars sökte vi svar på hur det gått med en värld som har stängt sina gränser och kaffedrickare som stannar hemma. Vi ville veta mer om hur Löfbergs ställt om som företag, hur det gått för livsmedelsföretag i allmänhet i coronakrisen samt hur Lars, som är engagerad i frågor om hållbarhet ser på dess framtid.

Det är många som har ställt om till digital kommunikation i dessa tider av coronakris. Hur har du själv ställt om med ditt ledarskap under den här tiden?

— För det första har man helt enkelt fått anpassa sig efter läget och sköta det mesta digitalt. Numer kommunicerar vi väldigt mycket med hela organisationen via videokonferenser. Jag kan faktiskt tycka att vi idag har en tätare kommunikation med alla anställda genom att vi varje vecka kör updates utifrån hur verksamheten går och vad som händer. Vi skapar känslan av en gemenskap även om vi inte ses fysiskt och det har gjort att man träffas varje vecka oavsett om man är i England, Finland eller Sverige. Det som är utmanande är att hålla igång involvering och engagemang när man sitter vid ett bord. Det är lättare att sitta lite tyst än att få dialogen att flöda. Avrapportering och så går jättebra, men lite med utmanande med den spontana dialogen.

Som ordförande för Livsmedelsföretagen sedan 2016, om man ser bortom kaffebranschen och ser bredare på hela livsmedels-branschen, hur ser det ut där i svallvågorna efter corona?

— Jag tror att där ser det lite olika ut beroende på var man ”sourcar” sina produkter, generellt sett har det funkat bra. Hade det inte gjort det hade vi sett fler tomma butikshyllor, eftersom vi importerar drygt 50% av allt livsmedel, så vi är väldigt beroende av logistikkedjorna.

Det har varit ganska tydligt att många har tagit ett steg framåt vad det gäller digitalisering och samtidigt upplever kanske många att hållbarhetsfrågorna hamnat lite i skymundan. När det väl vänder tror du att hållbarhetsfrågorna får sig en skjuts eller tror du att vi glömmer bort dem?

— Jag är positivt lagd, jag är rätt säker på att det blir en typ av omstart på många sätt när vi väl är ur coronakrisen. Jag tror att ansatsen kommer att bli ännu tyngre på att få ordning på de stora globala utmaningar som i väldigt stor utsträckning handlar om klimatet och miljön. Vi kommer då att få in det ännu djupare i vår affärsutveckling och hur vi innoverar. Det är bara att se på effekterna, vi minskar ju faktiskt utsläpp över städerna och luft och vatten är renare. Det är en liten tankeväckare att det går att göra saker annorlunda.

Vad betyder det här med hållbarhet för dig?

— För mig handlar ju det om att göra affärer. Det är affärsnytta egentligen och med tidsperspektiv på sin affär så måste man ju driva de frågorna. För mig handlar det väldigt mycket om ett helhetsperspektiv. I hela vår värdekedja, vårt ekosystem som vi befinner oss i så gäller det att vi är med och ser till att det finns en livskraft och hållbarhet i hela den kedjan - från odlare till konsumtion.

— Vi får inte nyttja mer resurser utan vi måste återanvända och återbruka material och resurser när vi innoverar och utvecklar nya produkter och material. Med en ägarvision och bild som sträcker sig mot 2050 så blir det ganska naturligt att hållbarhet blir väldigt centralt. Och det är idag en hygienfaktor i många delar av affärerna. Våra kunder förväntar sig att vi har ordning och reda och vi vill ta det ytterligare ett snäpp och kunna addera ytterligare frågor in i affären som är kopplade till hållbarhet.

Vill du veta mer?

Vill du veta mer om Löfbergs och Lars Appelqvist? Gå in och lyssna på Näringslivspodden avsnitt 7 här.

Svenskt Näringsliv
Skriven avAnna Hedberg
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist