Löfbergs, omställning och frågor för framtiden

NYHET Publicerad

FÖRETAGANDE I maj besökte vi digitalt Lars Appelqvist, vd för familjeföretaget Löfbergs. Företaget är idag en av världens största importörer av ekologiskt och rättvisemärkt kaffe och en ledande leverantör till hotell, restauranger och företag.

Lars Appelqvist

Lars Appelqvist, vd för Löfbergs.

I samtalet med Lars sökte vi svar på hur det gått med en värld som har stängt sina gränser och kaffedrickare som stannar hemma. Vi ville veta mer om hur Löfbergs ställt om som företag, hur det gått för livsmedelsföretag i allmänhet i coronakrisen samt hur Lars, som är engagerad i frågor om hållbarhet ser på dess framtid. 

Det är många som har ställt om till digital kommunikation i dessa tider av coronakris. Hur har du själv ställt om med ditt ledarskap under den här tiden?

— För det första har man helt enkelt fått anpassa sig efter läget och sköta det mesta digitalt. Numer kommunicerar vi väldigt mycket med hela organisationen via videokonferenser. Jag kan faktiskt tycka att vi idag har en tätare kommunikation med alla anställda genom att vi varje vecka kör updates utifrån hur verksamheten går och vad som händer. Vi skapar känslan av en gemenskap även om vi inte ses fysiskt och det har gjort att man träffas varje vecka oavsett om man är i England, Finland eller Sverige. Det som är utmanande är att hålla igång involvering och engagemang när man sitter vid ett bord. Det är lättare att sitta lite tyst än att få dialogen att flöda. Avrapportering och så går jättebra, men lite med utmanande med den spontana dialogen.

Som ordförande för Livsmedelsföretagen sedan 2016, om man ser bortom kaffebranschen och ser bredare på hela livsmedels-branschen, hur ser det ut där i svallvågorna efter corona?

— Jag tror att där ser det lite olika ut beroende på var man ”sourcar” sina produkter, generellt sett har det funkat bra. Hade det inte gjort det hade vi sett fler tomma butikshyllor, eftersom vi importerar drygt 50% av allt livsmedel, så vi är väldigt beroende av logistikkedjorna.

Det har varit ganska tydligt att många har tagit ett steg framåt vad det gäller digitalisering och samtidigt upplever kanske många att hållbarhetsfrågorna hamnat lite i skymundan. När det väl vänder tror du att hållbarhetsfrågorna får sig en skjuts eller tror du att vi glömmer bort dem?  

— Jag är positivt lagd, jag är rätt säker på att det blir en typ av omstart på många sätt när vi väl är ur coronakrisen. Jag tror att ansatsen kommer att bli ännu tyngre på att få ordning på de stora globala utmaningar som i väldigt stor utsträckning handlar om klimatet och miljön. Vi kommer då att få in det ännu djupare i vår affärsutveckling och hur vi innoverar. Det är bara att se på effekterna, vi minskar ju faktiskt utsläpp över städerna och luft och vatten är renare. Det är en liten tankeväckare att det går att göra saker annorlunda.

Vad betyder det här med hållbarhet för dig?

— För mig handlar ju det om att göra affärer. Det är affärsnytta egentligen och med tidsperspektiv på sin affär så måste man ju driva de frågorna. För mig handlar det väldigt mycket om ett helhetsperspektiv. I hela vår värdekedja, vårt ekosystem som vi befinner oss i så gäller det att vi är med och ser till att det finns en livskraft och hållbarhet i hela den kedjan - från odlare till konsumtion.

— Vi får inte nyttja mer resurser utan vi måste återanvända och återbruka material och resurser när vi innoverar och utvecklar nya produkter och material. Med en ägarvision och bild som sträcker sig mot 2050 så blir det ganska naturligt att hållbarhet blir väldigt centralt. Och det är idag en hygienfaktor i många delar av affärerna. Våra kunder förväntar sig att vi har ordning och reda och vi vill ta det ytterligare ett snäpp och kunna addera ytterligare frågor in i affären som är kopplade till hållbarhet.

Vill du veta mer?

Vill du veta mer om Löfbergs och Lars Appelqvist? Gå in och lyssna på Näringslivspodden avsnitt 7 här.

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

En visionär syn på vårt miljöarbete

KRÖNIKA "Det är en framåtblickande, visionär, syn som måste prägla vårt fortsatta miljöarbete". Det skriver Nicklas Skår, Svenskt Näringsliv i denna krönika.
NYHET Publicerad:

Löfbergs, omställning och frågor för framtiden

FÖRETAGANDE I maj besökte vi digitalt Lars Appelqvist, vd för familjeföretaget Löfbergs.
NYHET Publicerad:

"Samhället bör ta ett gemensamt ansvar"

SKOLA & NÄRINGSLIV Viktoria Sundeskog driver Sun Screen AB i Sunne och har ett stort engagemang för att föra skola och näringsliv närmare varandra. 
NYHET Publicerad:

Er tid är nu

KRÖNIKA "Framtiden ska vara ljus och inspirerande. Det är därför högst bekymmersamt att ungas oro för framtiden nu ökar." Det skriver Johan Olsson, Svenskt Näringsliv i denna krönika.
NYHET Publicerad:

Det blir inte alltid som man har tänkt sig

KRÖNIKA Tre av tio gymnasieungdomar säger att deras framtidsplaner förändrats på grund av coronapandemin och hälften av sistaårseleverna säger att deras möjligheter att få jobb till hösten är ganska eller mycket dåliga.
NYHET Publicerad:

Viktigt att föra skola och näringsliv närmare varandra

SKOLA & NÄRINGSLIV "Jag upplever att man ibland pratar lite olika språk. Skolan pratar om drömmar, och det är bra, men arbetsgivare och näringslivet kanske snarare pratar om anställningsbarhet."
NYHET Publicerad:

Regionen hjälper företagen att navigera rätt

STÖD I spåren av coronavirusets framfart är Region Värmland en av många aktörer som försöker tänka nytt när det kommer till att kroka arm med näringslivet.
NYHET Publicerad:

Så undviker du bluffakturor och vd-bedrägerier

SÄKERHET Bluffakturor och internetbedrägerier är något som drabbar företagen under hela året. Särskilt besvärligt är det under sommaren då ordinarie personal inte är på plats och därför inte heller erfarenheten kring vilka leverantörer företaget använder och således vilka fakturor som ska betalas. Nina Jelver, bedrägeriexpert på Svensk Handel, listar sina bästa tips för hantering av bluffakturor och vd-bedrägerier. 
NYHET Publicerad:

”Brott mot företag måste få fortsatt fokus”

FÖRETAGSKLIMAT ”Näringslivets problem med otrygghet och utsatthet för brott behöver få ytterligare fokus”, anser Anna Hedberg, regionchef Svenskt Näringsliv i Värmland.
NYHET Publicerad:

Ny satsning lockar kvinnor till industrin

UTBILDNING I Värmland görs en storsatsning på industrirelaterad vuxenutbildning för att försöka komma till rätta med kompetensbristen. Mikaela Larsson utbildar sig till cnc-operatör i Karlstad och känner att hon har hamnat rätt. ”Det är ju det här jag ska göra”, säger hon.
NYHET Publicerad:

Kommunen som går utanför ramarna i coronatider

CORONAKRISEN De flesta av landets kommuner har satt ihop olika åtgärdspaket för att stödja det lokala näringslivet i spåren av coronaviruset. Munkfors går dock steget längre för att tillsammans med näringslivet rida ut stormen.
NYHET Publicerad:

Så påverkas företagen i Värmland av brott och otrygghet

BROTTSLIGHET Otrygghet och brottslighet är ett allt större problem för många företag i Värmland. Det visar en ny undersökning från Svenskt Näringsliv med 1556 företag.
NYHET Publicerad:

Högt tryck på omställning – så stöttar TRR företagen

OMSTÄLLNING Jonas Björkman, regionchef för TRR i Värmland, berättar om hur de stöttar företag som står inför omställning.
NYHET Publicerad:

Kompetensförsprång efter krisen

KOMPETENSFÖRSÖRJNING För många företag har det sedan i mitten av mars handlat om att hantera coronakrisens mest akuta effekter. Många åtgärder har vidtagits och ett stort antal verksamheter har varslat, sagt upp eller permitterat sin personal. Nu går tankarna till hur man kan göra det bästa av tiden fram tills dess att det vänder. Kan man kanske till och med stå starkare när hjulen börjar snurra igen? 
NYHET Publicerad:

Enkätsvaren 2020 – så tycker företagen om företagsklimatet i Värmland

FÖRETAGSKLIMAT Idag släpps Svenskt Näringslivs årliga enkätundersökning.
NYHET Publicerad:

Dramatiskt läge och dyster framtidstro bland företagen

DET EKONOMISKA LÄGET Läget är fortfarande mycket allvarligt och framtiden ter sig dyster för företagen i både Sverige och Värmland, det visar Svenskt Näringslivs senaste företagarpanel.
NYHET Publicerad:

Ökat samarbete mellan skola och näringsliv

NY MEDARBETARE Under de närmsta två åren kommer Simon Sjögren att arbeta heltid med att öka samverkan mellan skola och näringsliv i Västra Götaland, Halland, Jönköpings län samt Värmland.
NYHET Publicerad:

Mitt i katastrofen sitter alla i samma båt

CORONAKRISEN Rädsla, envishet, gemenskap och en vilja att ta sig igenom krisen är alla ord som kan beskriva de senaste veckornas vardag på Swenströmskas Stenungsbageri i Karlstad.
NYHET Publicerad:

Coronakrisen tär på den värmländska industrin

CORONAKRISEN Coronakrisen drabbade i början främst besöksnäringen. Nu drabbas dock även allt fler industriföretag, inte minst i Värmlands län. I alla kommuner i länet utom tre är industriföretag största privata arbetsgivare.
NYHET Publicerad:

Hög andel permitterade i Värmland

CORONAKRISEN Sedan den 7 april har det inkommit 941 ansökningar om korttidspermittering till Tillväxtverket från företagen i Värmland och 621 av dessa har hittills beviljats. Totalt innebär det att 5035 eller 7,1 procent av de anställda inom näringslivet i länet nu är korttidspermitterade.