NYHET8 maj 2019

Så kan man lyckas med generationsväxling i företaget

Hagfors är kanske allra mest känt för att man är hem åt Uddeholms AB med både huvudkontor och produktion. Men Hagfors är även hem åt det något mindre företaget Autofric som med utmärkelsen Årets företagare är ett bra exempel på framgångsrik generationsväxling.

Johan Axelsson är uppvuxen i det företag han nu är både delägare av och produktionsansvarig för. Redan tidigt var han en naturlig del av vardagen på företaget och med tiden har han provat olika delar av verksamheten. Efter utbildning i Karlstad var det för honom självklart att komma tillbaka och vara med för att utveckla företaget vidare. Autofric tillverkar kundspecificerade spiraler och skruvtransportörer. Dessa kan sedan användas för transport av bulkgods i en mängd olika verksamheter så som stålindustrin, pappersindustri, livsmedel och bioenergi.

— Såklart är det en fördel att jag är uppväxt i företaget och känner till verksamheten utan och innan, säger Johan och tillägger att man även är legotillverkare med kompetens för de flesta typer av bearbetning.

Även om Autofric är ett exempel på lyckad generationsväxling är det långt ifrån alla tillfällen där detta går lika smärtfritt. I framförallt små- och medelstora företag är det avgörande att en ny generation vill ta över, framförallt om det inte finns någon stark, lokal investerare. I en rapport från organisationen Företagarna varnades det för att 32 procent av de svarande företagarna själva såg det som mest sannolikt att utfallet av en stundande generationsväxling blev att företaget lades ned. Autofric passar in i bilden av ett mindre industriföretag med snart fyrtio år på nacken som skulle kunna falla på en misslyckad generationsväxling. Men nu verkar framtiden vara betydligt ljusare.

Jan Åslund var med och startade företaget 1984 och arbetar idag som VD. Han lyfter betydelsen av att personalen på plats kan utvecklas internt och att man tar hand om medarbetarna. Detta kombinerat med att man exempelvis tar emot APL-elever ska borga för att inte bara det framtida ledarskapet kan växa utan att hela personalstyrkan ska finnas där.

— Jag tycker det är viktigt att de som äger företaget också är med och på plats leder verksamheten. Det är dessutom viktigt att ta lärdom av de yngre så att vi hela tiden är på topp och kan utveckla vår produktion, avslutar Jan.

Text: Simon Sjögren

jobbskaparna
Skriven avAnna Hedberg
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist