22 februari 2021

Stor skillnad mellan de värmländska kommunernas service till företagen

Skillnaden mellan kommunernas service till företagen är stor i Värmland. Det visar Näringslivets Regelnämnds, NNR, stora granskning av regeltillämpningen i kommunerna. August Liljeqvist, rapportförfattare, går igenom resultaten.

August-Liljeqvist, NNR
”Det finns ingen anledning att till exempel kostnader och tidsåtgång för tillsyn ska variera så mycket över kommungränserna som de faktiskt gör idag,”, säger August Liljeqvist, rapportförfattare NNR Foto: NNR

NNR har granskat regeltillämpningen inom fem områden som företagen ofta möter i sin vardag. Det handlar om livsmedelskontroll, serveringstillstånd, bygglov, miljöfarlig verksamhet och villkor för nyetablering.

— Skillnaderna är svårmotiverade och det finns anledning för kommunerna att titta på hur avgifter och handläggningstider kan skilja sig så mycket mellan olika kommuner. Det är ingen naturlag som säger att det behöver vara så utan det är snarast en fråga om prioriteringar och effektivitet, säger August Liljeqvist, sakkunnig på NNR.

Anna Hedberg
Anna Hedberg Foto: Ulf Börjesson/Ernst Henry Photography AB

Regionchef Anna Hedberg instämmer.

— Det borde inte spela någon roll var i länet man bedriver sitt företag. Vill en kommun vara en attraktiv plats för företag bör man se över sin regeltillämpning, säger Anna Hedberg.

Nedan kan du se presentationerna ur undersökningen uppdelade efter inledning, handläggningstider, tillstånds- och tillsynsavgifter och villkor för nyetablering i de värmländska kommunerna.

Inledning

Handläggningstider

Tillstånds- och tillsynsavgifter

Villkor för nyetablering