Sverige behöver fler unga företagare

NYHET Publicerad

GÄSTKRÖNIKA Jag har en del företagare i släkten och det har alltid varit lite av en dröm att starta eget, men ingen självklarhet. Efter att ha drivit UF- företag under gymnasiet blev det en självklarhet. UF visar att man faktiskt kan!

Henrik Andersson, Storepartner Sweden AB

Henrik Andersson, Storepartner Sweden AB

Min resa började med UF. På gymnasiet fick vi välja mellan att gå ett studieförberedande program eller att driva ett UF- företag. Jag valde UF och tillsammans med Emil Närsten drev jag ett företag 2008- 2009. Redan då höll vi på med tjänsteverksamhet, vilket är något som vi har fortsatt med. Det är roligt att förmedla tjänster – man löser ett moment för någon, man ser tydliga resultat och det är uppskattat. UF blev en språngbräda för mig. Jag tyckte inte det var så kul att studera och jag upptäckte att det var när jag fick tänka fritt som jag var duktig.

Idag driver jag Storepartner Sweden AB tillsammans med Emil. Vi tillhandahåller miljösmarta servicetjänster till framförallt dagligvaruhandeln. Vi ser helt enkel till att skapa trevliga butiksmiljöer genom att rengöra bland annat kundkorgar, kundvagnar och pantkärl. Vi tar hand om den servicen som inte sker dagligen och som ofta blir eftersatt. Vi startade 2013 men då drev vi företaget parallellt med våra heltidsjobb. Det var först i november 2015 som vi kunde ombilda företaget till ett aktiebolag och satsa på heltid. Idag har vi till och med en anställd och vill anställa fler närmsta året.

Många gånger finns det en skev bild av vad en företagare är. Det finns en bild av att företagare har massa pengar och kan göra vad de vill. Det är en sanning med modifikation. Vi får en klapp på axeln när det går bra. Det är otroligt kul när det går bra och det är kul att få uppskattning men det sällan folk faktiskt förstår hur mycket jobb det ligger bakom ett framgångsrikt företag. Det ligger mycket jobb, många timmar, bakom att lyckas. Även om det är fantastiskt roligt så är det också slitsamt att vara företagare. Det är mycket att hålla koll på. UF ger kunskap om hur saker faktiskt fungerar. UF ger också ett perspektiv som är nyttigt för alla att ha med sig – vare sig du vill bli företagare eller inte. Det är viktigt att anställda också har en förståelse om vad det är som gör att man får lön.

Om jag fick bestämma skulle alla driva UF- företag under gymnasiet och fick jag bestämma skulle vi börja prata om vikten av företagande redan i grundskolan. Genom att tidigt träna företagsamma egenskaper blir vi bättre på att leda oss själva, hantera utmaningar, rädslor och misslyckanden.

Har vi företag som går bra så går landet också bra. Var du än befinner dig i landet som företagare så skapar du försörjning för någon. Vi behöver fler företagare och vi behöver förutsättningar för att fler företag ska kunna växa och anställa fler. Vi, i Sverige, behöver lyfta fram vikten av entreprenörskap och börja tidigare i åldrarna.

Vi måste också våga satsa på nya företagare. Det är svårt i början. Vi byggde upp ett företag under tiden vi jobbade och hade därför en inkomst. Vi sparade själva och byggde upp en ekonomisk buffert vilket gjorde att vi hade råd att starta eget. Alla kan inte göra det. Om det exempelvis var billigare att anställa skulle man kunna anställa snabbare och växa snabbare. Om vi ska anställa nu måste vi tänka en extra gång på om vi har råd. Vi borde satsa på att skapa möjligheter och förenkla för företag som går bra och som kan växa sig större. Sverige behöver fler framgångsrika och växande företag som skapar jobb.

Henrik Andersson, Storepartner Sweden AB

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

200 miljarder kronor i räddningspaket för företag och jobb

CORONAKRISEN "Det nya coronaviruset har skapat en extremt svår situation för svenska företag och jobb. Det är ett unikt svårt läge som kräver unikt kraftfulla åtgärder. Vi måste agera för att rädda företagen och jobben. Därför föreslår Svenskt Näringsliv nu ett brett räddningspaket för företag och jobb motsvarande 200 miljarder kronor". Det säger vd Jan-Olof Jacke.
NYHET Publicerad:

Senaste nytt: Kraftfulla krisåtgärder men fler kommer att behövas

CORONA Läget för svenska företag har förvärrats dramatiskt på mycket kort tid. ”Därför är det bra att regeringen, i linje med Svenskt Näringslivs förslag, vidtar ytterligare åtgärder som kan hjälpa företag ur den mest akuta krisen, säger vd Jan-Olof Jacke i en kommentar till regeringens nya krispaket.
NYHET Publicerad:

Prövande tider för företagen

KRÖNIKA Det är prövande tider vi befinner oss i. Ingen är oberörd av den framfart som coronaviruset har, vare sig på det personliga planet eller i företagens verksamhet. För många av oss har hjulen saktat ned för att slutligen mer eller mindre stanna av.
NYHET Publicerad:

Näringslivets röst i Europa 

EU Trots att Storbritannien nu lämnat EU går det enligt chefen för Svenskt Näringslivs EU-kontor, Anders Edholm, inte att sitta still i båten. Med frågor så som klimatomställningen, sociala pelaren, industristrategi och geopolitiska utmaningar knackar framtiden på dörren.
NYHET Publicerad:

Teknisk innovation för en levande landsbygd

DIGITALISERING Rikard Ohlin är ICA-handlaren och entreprenören med många bollar i luften. Butiken han driver tillsammans med sin personal tar nu nästa steg i utvecklingen och under en testperiod erbjuder man dramatiskt förbättrade öppettider. 
NYHET Publicerad:

Energifylld och idérik mässa

UF-MÄSSA Så var det då äntligen dags för årets mässa för Entreprenörskap på riktigt, i folkmun även kallad UF-mässan. 270 värmländska UF-företag ställde ut och visade upp vad de presterat hittills under läsåret och det var verkligen imponerade. 
NYHET Publicerad:

Kompetensförsörjning kräver aktivt engagemang

KOMPETENSFÖRSÖRJNING Negativa konsekvenser i form av uteblivna expansioner och missade arbetstillfällen på grund av misslyckade rekryteringar är kännbara. På Munkfors Sawmill Support arbetar man aktivt med att locka ungdomar till industrin och satsar på att lära upp på plats. Men, för att lyckas krävs också vilja från skolan och lokala politiker. 
NYHET Publicerad:

Anna Hedberg – Ny regionchef för Svenskt Näringsliv i Värmland

NY REGIONCHEF Den 1 mars tillträder Anna Hedberg tjänsten som regionchef för Svenskt Näringsliv Värmland. Vem är Anna, hur ser hon på Värmland utifrån ett näringslivsperspektiv och vad hoppas hon uppnå i sin nya roll?
NYHET Publicerad:

Laddat inför inspirerande UF-mässa

UF Den som är i Karlstad den 19/2 gör bäst i att inte missa den regionala UF-mässan som i år samlar imponerande 280 utställande UF-företagare. Ung Företagsamhet (UF) är en viktig del av många värmländska gymnasieungdomars skoltid och för vissa en början på karriären som entreprenör och företagare.
NYHET Publicerad:

Tydligare rutiner och effektivare handläggning

SERVICEINRIKTAD MYNDIGHETSUTÖVNING Även den mest entusiastiske entreprenör kan drabbas av tvivel ifall man råkar snubbla över byråkratiska bygglovsregler. Sedan några år tillbaka försöker handläggarna i kommunerna Forshaga och Munkfors arbeta för att inte bara ge en positiv bild av kommunen utan även för garantera en mer effektiv handläggning när människor söker bygglov.
NYHET Publicerad:

Nu rullar Lillerudsgymnasiets reklamfilm

UNG FÖRETAGSAMHET Förra året utsågs Lillerudgymnasiet i Vålberg utanför Karlstad till Årets UF-skola av Visma. Priset bestod av reklamtid till ett värde av en kvarts miljon kronor och nu har skolans reklamfilm börjat visas i TV4 i Värmland.
NYHET Publicerad:

Bättre pejl inför gymnasievalet

UTBILDNING Drygt 3000 niondeklassare i Värmlands län ska de närmaste veckorna välja gymnasieprogram inför nästa läsår. För att hjälpa gymnasieväljarna att göra genomtänkta val presenterar Ekonomifakta i samverkan med Svenskt Näringsliv sajten Gymnasiepejl med fakta om alla gymnasieskolor och program i hela Sverige.
NYHET Publicerad:

Efteravgifter och en tydlig kommunikation som ledstjärna

MYNDIGHETSUTÖVNING De senaste åren visar en märkbart positiv trend för företagsklimatet i Kils kommun. Myndighetsutövningen är ett område där man arbetat allra mest och även visat på framgångar. För myndighetschef Alija Tandirovic och hans personal är ledstjärnan efteravgifter och en tydlig kommunikation.
NYHET Publicerad:

Svenskt Näringsliv önskar god jul

KRÖNIKA Vi närmar oss slutet på ett händelserikt år där Värmland presterar med ett företagsklimat på toppnivå. Men efter julledigheten finns fortsatt mycket att göra och vi hoppas på ett företagsamt år 2020.
NYHET Publicerad:

Onödigt regelkrångel gynnar ingen

REGELKRÅNGEL Då effektiva regelverk övergår till regelkrångel hämmas alltid tillväxt och utveckling. Victoria Svanberg är delägare i NWT-gruppen och förklarar hur ett politiskt förslag med i grund och botten goda avsikter kommer få negativa effekter om det genomförs.
NYHET Publicerad:

Haltande kompetensförsörjning sätter krokben för tillväxten

KOMPETENSFÖRSÖRJNING Svenska företagare är tydliga med att kompetensförsörjningen, eller snarare bristen av den, står i vägen för nyanställningar och expansion. Ett välmående och växande företag som skulle kunna stöta på patrull på grund av detta är Triton Valsteknik i Grums.
NYHET Publicerad:

Företagare mötte riksdagspolitiker för att diskutera näringslivsfrågor

FÖRETAGARDAGEN I Stockholm möttes under veckan 140 företagare och 60-talet riksdagsledamöter för rundabordssamtal i mindre grupper där man kunde diskutera näringslivsrelaterade frågor.
NYHET Publicerad:

Goda relationer viktiga i den byråkratiska djungeln

REGELKRÅNGEL Dagligen möter svenska företagare en tjock regelbok vilken kan ta både tid och energi som annars kunnat läggas på att expandera verksamheten. Husbilslandet är ett av de företag som ändock lyckats väl i den byråkratiska djungeln. 
NYHET Publicerad:

Kommunerna måste vårda relationen till företagare

FÖRETAGSKLIMAT Patrik Ekman är företagaren och möjliggöraren som byggt en koncern med omsättning på över 100 miljoner kring de värmländska gemenskaperna. Hans budskap till kommunala politiker och tjänstemän är att de måste bli bättre på att vårda relationen till företagare och börja kommunicera proaktivt.