Sverige behöver fler unga företagare

NYHET Publicerad

GÄSTKRÖNIKA Jag har en del företagare i släkten och det har alltid varit lite av en dröm att starta eget, men ingen självklarhet. Efter att ha drivit UF- företag under gymnasiet blev det en självklarhet. UF visar att man faktiskt kan!

Henrik Andersson, Storepartner Sweden AB

Henrik Andersson, Storepartner Sweden AB

Min resa började med UF. På gymnasiet fick vi välja mellan att gå ett studieförberedande program eller att driva ett UF- företag. Jag valde UF och tillsammans med Emil Närsten drev jag ett företag 2008- 2009. Redan då höll vi på med tjänsteverksamhet, vilket är något som vi har fortsatt med. Det är roligt att förmedla tjänster – man löser ett moment för någon, man ser tydliga resultat och det är uppskattat. UF blev en språngbräda för mig. Jag tyckte inte det var så kul att studera och jag upptäckte att det var när jag fick tänka fritt som jag var duktig.

Idag driver jag Storepartner Sweden AB tillsammans med Emil. Vi tillhandahåller miljösmarta servicetjänster till framförallt dagligvaruhandeln. Vi ser helt enkel till att skapa trevliga butiksmiljöer genom att rengöra bland annat kundkorgar, kundvagnar och pantkärl. Vi tar hand om den servicen som inte sker dagligen och som ofta blir eftersatt. Vi startade 2013 men då drev vi företaget parallellt med våra heltidsjobb. Det var först i november 2015 som vi kunde ombilda företaget till ett aktiebolag och satsa på heltid. Idag har vi till och med en anställd och vill anställa fler närmsta året.

Många gånger finns det en skev bild av vad en företagare är. Det finns en bild av att företagare har massa pengar och kan göra vad de vill. Det är en sanning med modifikation. Vi får en klapp på axeln när det går bra. Det är otroligt kul när det går bra och det är kul att få uppskattning men det sällan folk faktiskt förstår hur mycket jobb det ligger bakom ett framgångsrikt företag. Det ligger mycket jobb, många timmar, bakom att lyckas. Även om det är fantastiskt roligt så är det också slitsamt att vara företagare. Det är mycket att hålla koll på. UF ger kunskap om hur saker faktiskt fungerar. UF ger också ett perspektiv som är nyttigt för alla att ha med sig – vare sig du vill bli företagare eller inte. Det är viktigt att anställda också har en förståelse om vad det är som gör att man får lön.

Om jag fick bestämma skulle alla driva UF- företag under gymnasiet och fick jag bestämma skulle vi börja prata om vikten av företagande redan i grundskolan. Genom att tidigt träna företagsamma egenskaper blir vi bättre på att leda oss själva, hantera utmaningar, rädslor och misslyckanden.

Har vi företag som går bra så går landet också bra. Var du än befinner dig i landet som företagare så skapar du försörjning för någon. Vi behöver fler företagare och vi behöver förutsättningar för att fler företag ska kunna växa och anställa fler. Vi, i Sverige, behöver lyfta fram vikten av entreprenörskap och börja tidigare i åldrarna.

Vi måste också våga satsa på nya företagare. Det är svårt i början. Vi byggde upp ett företag under tiden vi jobbade och hade därför en inkomst. Vi sparade själva och byggde upp en ekonomisk buffert vilket gjorde att vi hade råd att starta eget. Alla kan inte göra det. Om det exempelvis var billigare att anställa skulle man kunna anställa snabbare och växa snabbare. Om vi ska anställa nu måste vi tänka en extra gång på om vi har råd. Vi borde satsa på att skapa möjligheter och förenkla för företag som går bra och som kan växa sig större. Sverige behöver fler framgångsrika och växande företag som skapar jobb.

Henrik Andersson, Storepartner Sweden AB

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Kommunerna måste vårda relationen till företagare

FÖRETAGSKLIMAT Patrik Ekman är företagaren och möjliggöraren som byggt en koncern med omsättning på över 100 miljoner kring de värmländska gemenskaperna. Hans budskap till kommunala politiker och tjänstemän är att de måste bli bättre på att vårda relationen till företagare och börja kommunicera proaktivt.
NYHET Publicerad:

Högre energikrav för både privata och offentliga aktörer

JOBBSKAPARE I en bransch som ständigt förändras är VVS Plan en stabil aktör som bistår både företag som söker miljöcertifiering och offentliga förvaltare som vill bygga smartare.
NYHET Publicerad:

Hållbart fiskrökeri investerar för framtiden

HÅLLBARHET Sedan 30 år tillbaka har familjeföretaget Lillängshamnens fiskrökeri varit ett litet men välmående företag. Göran och Krister Fransson har nu lämnat över till Kristers två söner Andreas och Adam vilka vill skapa ett välgenomtänkt varumärke präglat av hållbar produktion och hög kvalité.
NYHET Publicerad:

Lagligt, lämpligt och listigt

FÖRETAGSKLIMAT Det finns en hel del som en kommun eller offentlig aktör kan göra för att arbeta för en sundare konkurrens med näringslivet, det menar Stefan Sagebro, expert hos Svenskt Näringsliv.
NYHET Publicerad:

Företag skapar välfärd

KRÖNIKA Den som har varit uppmärksam på vår facebook-sida den senaste veckan har sett att vi lagt ett stort fokus på att lyfta fram företagens innebörd för vår gemensamma välfärd.
NYHET Publicerad:

Kommunal myndighetsutövning i Värmland - så tycker de lokala företagen 

FÖRETAGSKLIMAT  Främjande myndighetsutövning är oerhört viktigt för det lokala företagsklimatet eftersom den vanligaste kontakten mellan en kommun och ett företag handlar om tillstånd eller tillsyn. Frågan är hur bra din hemkommun hanterar frågorna om tillstånd, tillsyn eller kontroll. Svenskt Näringslivs sammanställning ”Kommuner som hjälper företag att göra rätt” ger svar på hur företagen betygsätter kommunen. 
NYHET Publicerad:

Mindre prat och mer verkstad 

REGELKRÅNGEL Hur får man ett företag med mer än 70 år på nacken att växa? Ett första steg kan vara att lyssna till vd:n och delägaren för Filipstads Elbyrå som lyckats med detta. Budskapet till politikerna runt om i landet är att man måste snacka mindre och faktiskt arbeta hårdare för ett bättre företagsklimat.
NYHET Publicerad:

Sunne i toppen och Hammarö i botten

FÖRETAGSKLIMAT Värmlands bästa företagsklimat finns återigen i Sunne som hamnar på 20:e plats i landet. Det visar Svenskt Näringslivs nya ranking av kommunernas företagsklimat 2019. Årets klättrare i Värmland är Eda kommun.
NYHET Publicerad:

Inför rankingen 2019 - Vilken kommun har det bästa företagsklimatet?

FÖRETAGSKLIMAT Varje år genomför Svenskt Näringsliv en undersökning om lokalt företagsklimat i landets kommuner. Snart är det dags för årets ranking. Vilken värmländsk kommun toppar listan och vilken får jumboplatsen? Vilken kommun är årets raket och vilken blir årets sjunkbomb? På tisdag 24 september vet vi - då presenteras årets rankingresultat.
NYHET Publicerad:

Rättviksmodellen ska bli en möjliggörare

FÖRETAGSKLIMAT Frida Pettersson är centerpartistiskt kommunalråd i Karlstad och ordförande i kommunstyrelsens tillväxtutskott. Som en del av arbetet med att förbättra kommunens företagsklimat har man nu bestämt sig för att pröva vingarna med hjälp av Rättsviksmodellen.
NYHET Publicerad:

Familjärt bageri med kundrelationen i fokus

REGELKRÅNGEL Sedan snart ett år tillbaka är Ronnie och Lotta Dyhr-Nielsen ägare av Swenströmskas Stenugnsbageri, ett lokalt bageri beläget i centrala Karlstad där bakverk tillagas från grunden med råvaror framtagna med noggrann omsorg. Ett år som företagare har gått fort med saker som både överraskat och oroat.
NYHET Publicerad:

Sågverket mitt i byn

JOBBSKAPARNA Det är nu den fjärde generationen som inte bara äger det värmländska företaget AB Hilmer Andersson utan likväl är operativt aktiva. Man är verkligen sågverket mitt i byn men Kari Andersson, VD sedan förra året menar att företagets placering ger fler fördelar än nackdelar.
NYHET Publicerad:

Kommunala möjliggörare

FÖRETAGSKLIMAT Forshaga var en av de kommuner som visade på positiv utveckling i Svenskt Näringslivs senaste företagsklimatundersökning och även om det fortsatt finns utvecklingspotential har man slagit in på rätt väg. Göran Adrian (C) är kommunalråd på deltid med särskilt ansvar för näringsliv och delar här med sig av sina tankar om vad han som politiker kan och vill göra för ett levande företagsklimat.
NYHET Publicerad:

Svenska företag bidrar till att rädda klimatet

KLIMAT Klimatutmaningen är en av vår tids största utmaningar. Forskningen är tydlig, den globala uppvärmningen måste begränsas, helst till under 1,5 grader. För att klara det måste världens utsläpp gå mot netto-noll till mitten av seklet.
NYHET Publicerad:

Miljöskatter måste designas bättre

SKATT Svenskt Näringsliv är av uppfattningen att elektronikskatten, den s.k. kemikalieskatten, aldrig borde ha införts och att den bör avskaffas. Skatten infördes med miljöargument men den eventuella miljönyttan är tveksam och den har påtagliga negativa effekter för svenska företag i form av bl.a. ökad administration och försämrad konkurrenskraft.
NYHET Publicerad:

Valfrihet ger personlig service och stöd

JOBBSKAPARNA Sedan snart ett år tillbaka är Ingrid Hildén VD och ägare för Awilja Management. Företaget erbjuder ett brett utbud av stöd och service och sätter de enskilda människornas behov i fokus. Bakom sig har Ingrid en lång karriär inom den offentliga sektorn och menar att kommunerna har mycket att lära av privata utförare när det gäller bemötande och delaktighet för den som har behov av stöd.
NYHET Publicerad:

Lågt intresse för offentliga upphandlingar oroar

UPPHANDLING Den offentliga marknaden är stor, mycket stor. Enligt Upphandlingsmyndigheten uppgick värdet på den offentliga marknaden år 2016 till 683 miljarder, eller 17 procent av BNP. Det saknas dock fullt tillförlitlig statistik och många menar att marknaden sannolikt är ännu större. En del menar att det handlar om över 1000 miljarder kronor per år.
NYHET Publicerad:

Fler patentansökningar, men få varumärkesansökningar

PATENT Värmländska företag ansökte i högre utsträckning om nationella patent under 2018 jämfört med under 2017. Det är dock fortfarande så att Värmland ligger långt under rikssnittet för antal patentansökningar från länet i relation till antalet invånare. Rikssnittet ligger på 17,9 patentansökningar per 100.000 invånare, siffran för Värmland under 2018 är 11,4.
NYHET Publicerad:

Akademi med starkt branschstöd och lokal förankring

SKOLA När Per Johansson, skolchef för ForshagaAkademin år 1997 började arbetet på skolan hade man 16 elever och 3 anställda. Med åren har verksamheten växt till 300 elever och en personalstyrka på 60 stycken. Per är noga med att poängtera vikten av en stark koppling till näringslivet, god relation till kommunen och en familjär miljö.
NYHET Publicerad:

Långsiktiga regelverk kan få fler fartyg att lämna hamn

JOBBSKAPARNA Även om Peter Anderson varit i branschen sedan 1982 har han bara varit VD för Ahlmark Lines i två år. Idag är fokuset på att utveckla detta värmländska företag och navigera i politiskt osäkra vatten.