NYHET8 september 2016

Våga anställ och ta ditt företag till nästa nivå

I semestertider tenderar man att börja reflektera över sin jobbsituation, speciellt som egenföretagare. Att ha ett eget företag är fantastiskt men det är också mycket slit och hårt jobb. Jag höra allt för många som inte vågar anställa och sliter på själva. Så det är till er jag vill skriva denna krönika – om att våga anställa och ta ditt företag till nästa nivå.

Min egen resa började för snart nio års sedan när jag och min vän Mikael startade Advant, en produktionsbyrå i Karlstad med idag snart 17 anställda. Det var inte så att vi från början planerat att anställa utan vi märkte efter några slitiga år att kunderna började hitta oss och att vi inte riktigt hann med allt själva. Inom vår bransch, marknadsföring och kommunikation, är det vanligt med praktik i utbildningar så där började det för oss. Vi fick in duktiga praktikanter som fick en chans att testa på oss och vi dem. Dock kunde vi inte anställa dem direkt utan de hade egna företag som vi samarbetade med innan vi kunde anställa dem på heltid.

Praktik är en fantastisk möjlighet för både praktikant och företag. Här trycker jag att du som arbetsgivare ett stort ansvar att se till att praktiken blir meningsfull och lärorik! Jag tänker på de praktikplatser jag hade under min skoltid. Ingen av dem var speciellt bra och jag blev aldrig delaktig i att verkligen lära mig yrket. Gör inte själva om det misstaget. Se till att ge din praktikant de bästa förutsättningarna, få vara med och göra verkliga uppgifter och skapa förståelse för din bransch och företag. Detta blir win-win för er båda.

Inte bara praktik har varit en framgångsfaktor för oss utan våra egna nätverk har varit en viktig del i att hitta bra personer att anställa. Leta i dina egna nätverk. Finns det någon duktig person som du kanske redan känner och litar på som kan vara aktuell? Eller känner du någon du litar på – som i sin tur känner någon bra person som skulle passa? Var inte rädd att fråga och berätta om dig och ditt företag. Detta är ett bra sätt för att veta att personerna du får rekommenderade till dig har ett gott rykte och är duktiga på det du behöver.

Att välja rätt person att anställa beskrivs alltid som en svår process. Visst jag hålla med om att det inte alltid är lätt – men detta behöver också avdramatiseras kan jag tycka. Välj personer med rätt värderingar för ditt företag och som brinner för det de gör! Det är ju trots allt de som ska möta kunderna varje dag och bygga företagets varumärke. Lita på din magkänsla! Ta också en chans att testa dem först, som jag beskriver ovan – via ett samarbete i deras egna företag eller via exempelvis en praktik. Detta ger dig en tydlig bild av hur de kommer att agera mot dina kunder och vad de har för kunskaper och erfarenheter.

Tänk också på det positiva med att anställa! I första steget behöver du säkert någon som är duktig i yrket och som kan jobba med det som är din kärnverksamhet och som du tjänar pengar på. Men kan du få ut något mer av den personen och dess kompetens på köpet? Kanske är du inte så bra på att sälja och behöver någon som har mycket kontakter, är säljande och duktig på marknadsföring? Eller behöver du ett bollplank för att kunna utveckla dina affärer och skapa struktur i företaget? Tänkt till här och försök hitta en person som har fler kompetenser än yrkeskompetensen så kan ni utveckla företaget vidare ihop – det blir så mycket roligare!

Att anställa innebär ju ett ekonomiskt ansvar, så räkna baklänges innan du anställer, se till att du har ett underlag och att det bär sig. Visst kan man chansa och ”hoppas att det löser sig” men vi vet alla som har företag att det är ett hårt slit för att lyckas så jag tycker att det är bättre att vara på den säkra sidan. Har du inget underlag för att anställa direkt – samarbeta då en period med någon annan duktig person innan du anställer. Ta också hjälp med avtal och försäkringar kring anställningen så att allt blir rätt. Du har ett ansvar som arbetsgivare och det är viktigt att allt blir rätt. Då kan både du och den anställde sova gott om natten.

Vi på Advant blir som sagt var 17 personer i höst och jag är superstolt över det vi gör tillsammans varje dag. Advant skulle inte vara där det är idag om det inte vore för alla engagerade och duktiga medarbetare. Så fortsätt din semester i lugn och ro – men varför inte till hösten börja fundera på hur du ska ta ditt företag till nästa nivå?

Linda Jonsson, Delägare/kundansvarig Advant Produktionsbyrå

Svenskt Näringsliv
Skriven avUrban Svanberg
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist