Vägen mot en hållbar framtid

NYHET Publicerad

GÄSTKRÖNIKA Om några dagar kommer Sveriges konsumenter att möta en ny produkt i butikshyllorna, Löfbergs nya växtbaserade kaffekapsel som fungerar i Nespressosystemet och som kan slängas i matavfallet. Denna innovation är symbolisk för hur jag tror på att driva affärer; innovativt, modigt, lönsamt och hållbart i öppna system som många delar. För mig är hållbarhet en självklarhet, kanske inte framförallt för att vi som bolag behöver ta vårt ansvar, utan för att vi som bolag ska kunna vara lönsamma även imorgon.

Lars Appelqvist, vd Löfbergs

Lars Appelqvist, vd Löfbergs

Foto: Tommy Andersson

Det är uppenbart att vi måste göra allt vi kan för att påverka att världen utvecklas åt rätt håll. Näringslivets roll är central och helt avgörande i den omställning som krävs och vi har inte tid att sitta och vänta på politiska beslut i tröga system. Detta är än mer aktuellt nu med Agenda 2030 och näringslivets centrala roll för att nå dessa mål. Tyvärr skapar avsaknaden av tydliga beslut och styrmedel kring exempelvis en fossilfri fordonsflotta att omställningen går långsammare än vad som annars vore möjligt. Ett tydligt exempel som skulle hjälpa oss på Löfbergs att snabbare nå vårt mål om 100 % förnybar energi 2020 är en skattelättnad för den biopropan som vi avser byta till för rostning av vårt kaffe. I dagsläget har biopropan inte samma skattelättnad som till exempel biodrivmedel vilket gör att kostnaden för att byta blir avsevärt högre, detta kommer dock inte att hindra oss men omställningen skulle ha gått snabbare om skattelättnaden på biopropan funnits.

Om jag återkommer till vår växtbaserade kapsel så hade vi lika gärna kunnat göra en kapsel i plast med riktigt gott kaffe. Men med rådande klimatsituation och Sveriges och världens nya klimatmål krävs en omställning från fossila plaster till icke fossila, och det snabbt. Det är genom att våga utveckla och lansera denna typ av produkter som man kan bana väg för en bredare kommersialisering, någon måste gå först, men det krävs att fler vågar göra det. Detta skulle gå ännu fortare om man inom branscher, eller inom näringslivet som helhet, kunde ta gemensamma ställningstaganden för en snabbare omställning. Då skulle det kunna ske konkurrensneutralt och gynna alla aktörer i värdekedjan. Där uppmanar jag Svenskt Näringsliv som organisation att ta en mer aktiv roll som drivande och sammanhållande. Om vi lyckas med detta skulle Sverige, genom att driva innovation och teknisk utveckling, kunna bli en ännu tydligare föregångare i omställningen och vinna kunderna och konsumenternas förtroende. Och här har även politiken en viktig roll att spela genom att förenkla för denna typ av innovationer.

Att integrera hållbarhet i affären och få upp frågorna på styrelse och ledningsagendan är en förutsättning för framtida tillväxt. Och för att lyckas med det krävs att vi som bolag har tydliga mål, mäter och följer vårt arbete. Det har varit och är framgångskonceptet för Löfbergs. Jag välkomnar därför den nya lagen kring redovisning av hållbarhet, det är dags att alla börjar se på dessa frågor som en lika självklar del i rapporteringen som resultat och omsättning.

Men ibland kostar det också på att vara först ut och driva hållbarhetsfrågorna. Och ibland behövs tuffare lagar och regler som gynnar de bolag som ligger i framkant, men där vi verkligen ser att vi når framgång är vid samarbeten med kollegor i branschen, kunder och andra livsmedelsföretag. Därför är det viktigt att detta kombineras med ett gott företagsklimat med regelförenklingar och lägre kostnader för att driva företag och anställa människor. Det är då vi kan frigöra kraft och resurser för att utveckla våra verksamheter och göra hållbara affärer. I omställningen mot ett mer hållbart näringsliv har politiken en viktig roll att spela. Primärt genom att sätta tryck på viktiga frågor men låta oss inom näringslivet själva hitta lösningar och inte lagstifta fram förändringar. Att arbeta med ekonomiska styrmedel som t.ex. grön skatteväxling ser vi som en viktig del att göra det mer lönsamt att agera hållbart. Men för att verkligen uppnå de förändringar som krävs måste vi inom näringslivet visa vägen, varken vi eller världen har tid eller råd att vänta på tröga politiska beslut.

Lars Appelqvist, vd Löfbergs

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Tydligare rutiner och effektivare handläggning

SERVICEINRIKTAD MYNDIGHETSUTÖVNING Även den mest entusiastiske entreprenör kan drabbas av tvivel ifall man råkar snubbla över byråkratiska bygglovsregler. Sedan några år tillbaka försöker handläggarna i kommunerna Forshaga och Munkfors arbeta för att inte bara ge en positiv bild av kommunen utan även för garantera en mer effektiv handläggning när människor söker bygglov.
NYHET Publicerad:

Bättre pejl inför gymnasievalet

UTBILDNING Drygt 3000 niondeklassare i Värmlands län ska de närmaste veckorna välja gymnasieprogram inför nästa läsår. För att hjälpa gymnasieväljarna att göra genomtänkta val presenterar Ekonomifakta i samverkan med Svenskt Näringsliv sajten Gymnasiepejl med fakta om alla gymnasieskolor och program i hela Sverige.
NYHET Publicerad:

Efteravgifter och en tydlig kommunikation som ledstjärna

MYNDIGHETSUTÖVNING De senaste åren visar en märkbart positiv trend för företagsklimatet i Kils kommun. Myndighetsutövningen är ett område där man arbetat allra mest och även visat på framgångar. För myndighetschef Alija Tandirovic och hans personal är ledstjärnan efteravgifter och en tydlig kommunikation.
NYHET Publicerad:

Svenskt Näringsliv önskar god jul

KRÖNIKA Vi närmar oss slutet på ett händelserikt år där Värmland presterar med ett företagsklimat på toppnivå. Men efter julledigheten finns fortsatt mycket att göra och vi hoppas på ett företagsamt år 2020.
NYHET Publicerad:

Onödigt regelkrångel gynnar ingen

REGELKRÅNGEL Då effektiva regelverk övergår till regelkrångel hämmas alltid tillväxt och utveckling. Victoria Svanberg är delägare i NWT-gruppen och förklarar hur ett politiskt förslag med i grund och botten goda avsikter kommer få negativa effekter om det genomförs.
NYHET Publicerad:

Haltande kompetensförsörjning sätter krokben för tillväxten

KOMPETENSFÖRSÖRJNING Svenska företagare är tydliga med att kompetensförsörjningen, eller snarare bristen av den, står i vägen för nyanställningar och expansion. Ett välmående och växande företag som skulle kunna stöta på patrull på grund av detta är Triton Valsteknik i Grums.
NYHET Publicerad:

Företagare mötte riksdagspolitiker för att diskutera näringslivsfrågor

FÖRETAGARDAGEN I Stockholm möttes under veckan 140 företagare och 60-talet riksdagsledamöter för rundabordssamtal i mindre grupper där man kunde diskutera näringslivsrelaterade frågor.
NYHET Publicerad:

Goda relationer viktiga i den byråkratiska djungeln

REGELKRÅNGEL Dagligen möter svenska företagare en tjock regelbok vilken kan ta både tid och energi som annars kunnat läggas på att expandera verksamheten. Husbilslandet är ett av de företag som ändock lyckats väl i den byråkratiska djungeln. 
NYHET Publicerad:

Kommunerna måste vårda relationen till företagare

FÖRETAGSKLIMAT Patrik Ekman är företagaren och möjliggöraren som byggt en koncern med omsättning på över 100 miljoner kring de värmländska gemenskaperna. Hans budskap till kommunala politiker och tjänstemän är att de måste bli bättre på att vårda relationen till företagare och börja kommunicera proaktivt.
NYHET Publicerad:

Högre energikrav för både privata och offentliga aktörer

JOBBSKAPARE I en bransch som ständigt förändras är VVS Plan en stabil aktör som bistår både företag som söker miljöcertifiering och offentliga förvaltare som vill bygga smartare.
NYHET Publicerad:

Hållbart fiskrökeri investerar för framtiden

HÅLLBARHET Sedan 30 år tillbaka har familjeföretaget Lillängshamnens fiskrökeri varit ett litet men välmående företag. Göran och Krister Fransson har nu lämnat över till Kristers två söner Andreas och Adam vilka vill skapa ett välgenomtänkt varumärke präglat av hållbar produktion och hög kvalité.
NYHET Publicerad:

Lagligt, lämpligt och listigt

FÖRETAGSKLIMAT Det finns en hel del som en kommun eller offentlig aktör kan göra för att arbeta för en sundare konkurrens med näringslivet, det menar Stefan Sagebro, expert hos Svenskt Näringsliv.
NYHET Publicerad:

Företag skapar välfärd

KRÖNIKA Den som har varit uppmärksam på vår facebook-sida den senaste veckan har sett att vi lagt ett stort fokus på att lyfta fram företagens innebörd för vår gemensamma välfärd.
NYHET Publicerad:

Kommunal myndighetsutövning i Värmland - så tycker de lokala företagen 

FÖRETAGSKLIMAT  Främjande myndighetsutövning är oerhört viktigt för det lokala företagsklimatet eftersom den vanligaste kontakten mellan en kommun och ett företag handlar om tillstånd eller tillsyn. Frågan är hur bra din hemkommun hanterar frågorna om tillstånd, tillsyn eller kontroll. Svenskt Näringslivs sammanställning ”Kommuner som hjälper företag att göra rätt” ger svar på hur företagen betygsätter kommunen. 
NYHET Publicerad:

Mindre prat och mer verkstad 

REGELKRÅNGEL Hur får man ett företag med mer än 70 år på nacken att växa? Ett första steg kan vara att lyssna till vd:n och delägaren för Filipstads Elbyrå som lyckats med detta. Budskapet till politikerna runt om i landet är att man måste snacka mindre och faktiskt arbeta hårdare för ett bättre företagsklimat.
NYHET Publicerad:

Sunne i toppen och Hammarö i botten

FÖRETAGSKLIMAT Värmlands bästa företagsklimat finns återigen i Sunne som hamnar på 20:e plats i landet. Det visar Svenskt Näringslivs nya ranking av kommunernas företagsklimat 2019. Årets klättrare i Värmland är Eda kommun.
NYHET Publicerad:

Inför rankingen 2019 - Vilken kommun har det bästa företagsklimatet?

FÖRETAGSKLIMAT Varje år genomför Svenskt Näringsliv en undersökning om lokalt företagsklimat i landets kommuner. Snart är det dags för årets ranking. Vilken värmländsk kommun toppar listan och vilken får jumboplatsen? Vilken kommun är årets raket och vilken blir årets sjunkbomb? På tisdag 24 september vet vi - då presenteras årets rankingresultat.
NYHET Publicerad:

Rättviksmodellen ska bli en möjliggörare

FÖRETAGSKLIMAT Frida Pettersson är centerpartistiskt kommunalråd i Karlstad och ordförande i kommunstyrelsens tillväxtutskott. Som en del av arbetet med att förbättra kommunens företagsklimat har man nu bestämt sig för att pröva vingarna med hjälp av Rättsviksmodellen.
NYHET Publicerad:

Familjärt bageri med kundrelationen i fokus

REGELKRÅNGEL Sedan snart ett år tillbaka är Ronnie och Lotta Dyhr-Nielsen ägare av Swenströmskas Stenugnsbageri, ett lokalt bageri beläget i centrala Karlstad där bakverk tillagas från grunden med råvaror framtagna med noggrann omsorg. Ett år som företagare har gått fort med saker som både överraskat och oroat.
NYHET Publicerad:

Sågverket mitt i byn

JOBBSKAPARNA Det är nu den fjärde generationen som inte bara äger det värmländska företaget AB Hilmer Andersson utan likväl är operativt aktiva. Man är verkligen sågverket mitt i byn men Kari Andersson, VD sedan förra året menar att företagets placering ger fler fördelar än nackdelar.