Vägen mot en hållbar framtid

NYHET Publicerad

GÄSTKRÖNIKA Om några dagar kommer Sveriges konsumenter att möta en ny produkt i butikshyllorna, Löfbergs nya växtbaserade kaffekapsel som fungerar i Nespressosystemet och som kan slängas i matavfallet. Denna innovation är symbolisk för hur jag tror på att driva affärer; innovativt, modigt, lönsamt och hållbart i öppna system som många delar. För mig är hållbarhet en självklarhet, kanske inte framförallt för att vi som bolag behöver ta vårt ansvar, utan för att vi som bolag ska kunna vara lönsamma även imorgon.

Lars Appelqvist, vd Löfbergs

Lars Appelqvist, vd Löfbergs

Foto: Tommy Andersson

Det är uppenbart att vi måste göra allt vi kan för att påverka att världen utvecklas åt rätt håll. Näringslivets roll är central och helt avgörande i den omställning som krävs och vi har inte tid att sitta och vänta på politiska beslut i tröga system. Detta är än mer aktuellt nu med Agenda 2030 och näringslivets centrala roll för att nå dessa mål. Tyvärr skapar avsaknaden av tydliga beslut och styrmedel kring exempelvis en fossilfri fordonsflotta att omställningen går långsammare än vad som annars vore möjligt. Ett tydligt exempel som skulle hjälpa oss på Löfbergs att snabbare nå vårt mål om 100 % förnybar energi 2020 är en skattelättnad för den biopropan som vi avser byta till för rostning av vårt kaffe. I dagsläget har biopropan inte samma skattelättnad som till exempel biodrivmedel vilket gör att kostnaden för att byta blir avsevärt högre, detta kommer dock inte att hindra oss men omställningen skulle ha gått snabbare om skattelättnaden på biopropan funnits.

Om jag återkommer till vår växtbaserade kapsel så hade vi lika gärna kunnat göra en kapsel i plast med riktigt gott kaffe. Men med rådande klimatsituation och Sveriges och världens nya klimatmål krävs en omställning från fossila plaster till icke fossila, och det snabbt. Det är genom att våga utveckla och lansera denna typ av produkter som man kan bana väg för en bredare kommersialisering, någon måste gå först, men det krävs att fler vågar göra det. Detta skulle gå ännu fortare om man inom branscher, eller inom näringslivet som helhet, kunde ta gemensamma ställningstaganden för en snabbare omställning. Då skulle det kunna ske konkurrensneutralt och gynna alla aktörer i värdekedjan. Där uppmanar jag Svenskt Näringsliv som organisation att ta en mer aktiv roll som drivande och sammanhållande. Om vi lyckas med detta skulle Sverige, genom att driva innovation och teknisk utveckling, kunna bli en ännu tydligare föregångare i omställningen och vinna kunderna och konsumenternas förtroende. Och här har även politiken en viktig roll att spela genom att förenkla för denna typ av innovationer.

Att integrera hållbarhet i affären och få upp frågorna på styrelse och ledningsagendan är en förutsättning för framtida tillväxt. Och för att lyckas med det krävs att vi som bolag har tydliga mål, mäter och följer vårt arbete. Det har varit och är framgångskonceptet för Löfbergs. Jag välkomnar därför den nya lagen kring redovisning av hållbarhet, det är dags att alla börjar se på dessa frågor som en lika självklar del i rapporteringen som resultat och omsättning.

Men ibland kostar det också på att vara först ut och driva hållbarhetsfrågorna. Och ibland behövs tuffare lagar och regler som gynnar de bolag som ligger i framkant, men där vi verkligen ser att vi når framgång är vid samarbeten med kollegor i branschen, kunder och andra livsmedelsföretag. Därför är det viktigt att detta kombineras med ett gott företagsklimat med regelförenklingar och lägre kostnader för att driva företag och anställa människor. Det är då vi kan frigöra kraft och resurser för att utveckla våra verksamheter och göra hållbara affärer. I omställningen mot ett mer hållbart näringsliv har politiken en viktig roll att spela. Primärt genom att sätta tryck på viktiga frågor men låta oss inom näringslivet själva hitta lösningar och inte lagstifta fram förändringar. Att arbeta med ekonomiska styrmedel som t.ex. grön skatteväxling ser vi som en viktig del att göra det mer lönsamt att agera hållbart. Men för att verkligen uppnå de förändringar som krävs måste vi inom näringslivet visa vägen, varken vi eller världen har tid eller råd att vänta på tröga politiska beslut.

Lars Appelqvist, vd Löfbergs

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Rekordmånga kommuner I Värmland får bra betyg för företagsklimatet

FÖRETAGSKLIMAT Rekordmånga kommuner i Värmland får i år ett bra betyg för sitt företagsklimat. Det visar Svenskt Näringslivs nya enkätundersökning med svar från 1500 värmländska företagare.
NYHET Publicerad:

Hur matchar vi inför framtiden?

SKOLA-NÄRINGSLIV Varje år lämnar tusentals ungdomar skolan för att antingen påbörja ett första jobb eller fortsätta i vidare studier. Oavsett vilket de väljer är det långsiktiga målet ett produktivt och framgångsrikt yrkesliv. Hur kan då skolan och näringslivet samverka för att matcha dagens elever för morgondagens efterfrågade arbetskraft? Detta var några av frågorna på den årliga SSA-konferensen.
NYHET Publicerad:

Lillerudsgymnasiet bäst i Sverige på entreprenörskap bland eleverna

UNG FÖRETAGSAMHET Lillerudsgymnasiet i Vålberg utanför Karlstad är bäst i Sverige på att jobba med entreprenörskap bland eleverna. Under tisdagskvällen avgjordes SM i Ung Företagsamhet (UF) på Stockholmsmässan i Älvsjö och skolan fick ta emot Vismas pris Årets UF-skola 2019.
NYHET Publicerad:

Guldregn till Värmland

HALLÅ DÄR Den 6–7 maj hölls nationella finalen för Ung Företagsamhet på Stockholmsmässan i Älvsjö. Vi fick en kort pratstund med Anna Forsberg, regionchef Ung Företagsamhet Värmland.
NYHET Publicerad:

Så kan man lyckas med generationsväxling i företaget

JOBBSKAPARNA. Hagfors är kanske allra mest känt för att man är hem åt Uddeholms AB med både huvudkontor och produktion. Men Hagfors är även hem åt det något mindre företaget Autofric som med utmärkelsen Årets företagare är ett bra exempel på framgångsrik generationsväxling.
NYHET Publicerad:

Egendesignad utbildning för att trygga kompetensförsörjningen

JOBBSKAPARNA IP Station i Hagfors arbetar med immaterialrätt och berör frågor så som patent, design och varumärkesskydd. Detta kräver högkvalificerade medarbetare som både kan sina områden men även kan arbeta gentemot kunder. Att designa en egen utbildning blev tillslut vägen framåt för IP Station.
NYHET Publicerad:

Dubblerad omsättning hotas av personalbrist

JOBBSKAPARNA Tamtron AB med huvudkontor i Karlstad är specialiserade och ledande inom vägning för den tunga industrin. Vid många tillfällen, exempelvis då LKAB väger sitt råmaterial vägs det tunga materialet på vågar producerade av Tamtron. Framöver ser VD Thomas Larsson en dubblerad omsättning, förutsatt att de lyckas hitta personal.
NYHET Publicerad:

Forshagas näringslivsutvecklare: ”vi måste visa att vi är på tå”

FÖRETAGSKLIMAT Service, dialog och nulägesanalys är tre viktiga ledord för Forshaga kommun i arbetet om att förbättra det lokala företagsklimatet. Under Svenskt Näringslivs Inspirationsdag berättar Linda-Marie Fors, näringslivsutvecklare, vad kommunens fokuserar på under 2019.
NYHET Publicerad:

Näringslivschefen: ”finns inte i min värld att vi ska luta oss tillbaka”

FÖRETAGSKLIMAT. Det blev en tredje plats i Värmland för Munkfors kommun på 2018 års ranking av företagsklimatet. Svenskt Näringsliv har träffat turism- och näringslivschefen, Birgitta Svensson, för att höra vad kommunen fokuserar på under året i arbetet för ett bättre företagsklimat.
NYHET Publicerad:

Affärer med offentlig sektor en stor möjlighet

UPPHANDLING. Drygt 40-talet företagare hade slutit upp vid tisdagens företagarlunch för att lyssna på och ställa frågor till Birgitta Laurent, Svenskt Näringslivs upphandlingsexpert. Lunchen arrangerades av Svenskt Näringsliv i samverkan med Arvika kommun.
NYHET Publicerad:

Kommunalrådet: "Karlstads kommun ska inte vara en bromskloss"

FÖRETAGSKLIMAT Alexander Torin tog steget in i Moderaterna år 2010 och har sedan valet 2018 varit kommunalråd för Moderaterna i Karlstad. ”Det är genom välmående företag som man kan förbättra servicen och levnadsstandarden för alla kommuninvånare därför är det viktigt att kommunen inte blir en bromskloss”, säger Alexander.
NYHET Publicerad:

Nya medarbetare viktiga i expansiv fas

JOBBSKAPARNA Ninetech är ett värmländskt företag som sedan starten 1993 har haft sitt säte i Karlstad. Företaget, som har en nordisk kundkrets, är mitt i en stark expansionsfas och möjligheten att hitta nya medarbetare är därför extra viktig. Särskilt betydelsefullt i arbetet med att hitta rätt kompetens är samverkan med det offentliga, däribland Karlstads universitet.
NYHET Publicerad:

Gymnasieavhopp är kostsamma både för elev och samhälle

UTBILDNING Nedslående statistik från SCB visar att så många som var tredje elev inte avslutar sin gymnasieutbildning. Något som riskerar att resultera i ökade samhällskostnader och begränsade valmöjligheter för individen. I Karlstad arbetar man aktivt med att öka elevernas kunskap inför gymnasievalet så att det från första början ska kännas rätt.
NYHET Publicerad:

Kortlek och UF gav ögonöppnare

UNG FÖRETAGSAMHET. Mattias Lundgren beskriver sig som skapligt orädd, driven och nyfiken och tillsammans med Sebastian Östh äger han bland annat Spektra Finans & Försäkring. Mattias är UF-alumni och om det var något han tog med sig från tiden i UF var det detta: företagande kan fungera som ett eget karriäsval!
NYHET Publicerad:

NTI Gymnasiet i Karlstad vill locka fler tjejer till teknikbranschen

TEKNIK Idag bjuder NTI Gymnasiet i Karlstad in till TECH GIRLS – ett evenemang för att stärka och uppmuntra tjejers intresse för teknik. Under dagen får tjejer i årskurs 8 och 9 delta i workshops som leds av skolans elever.
NYHET Publicerad:

Allt starkare företagsamhet bland kvinnorna i Värmland

FÖRETAGSAMHETEN. Kvinnors företagsamhet ökar i 17 av 21 län i Sverige, men det ser inte lika positivt ut när det kommer till kvinnors nyföretagsamhet. Andelen företagsamma kvinnor i Värmland uppgår till 6,3 procent vilket innebär att man ligger under rikssnittet, trots ett förbättrat resultat jämfört med ifjol. Det visar Svenskt Näringslivs undersökning Företagsamheten 2019 som presenterades den 7 mars.
NYHET Publicerad:

Här är kommunen med den mest företagsamma befolkningen i Värmland

FÖRETAGSAMHETEN. Företagsamheten, d v s andelen företagsamma personer, uppgår till 10,8 procent av Värmlands befolkning, vilket är en marginell förbättring jämfört med ifjol. Totalt har företagsamheten ökat i 11 av länets 16 kommuner, samtidigt som det finns stora skillnader mellan kommunerna. Det visar Svenskt Näringslivs undersökning Företagsamheten, som nu presenteras för tionde året i rad.
NYHET Publicerad:

Värmland behöver ett slut på hamnkonflikten

DEBATT. Sedan några veckor tillbaka har hamnkonflikten gått in i ett skarpt och låst läge i landets hamnar. Vi ser med stor oro på hur konflikten tagit fart och hur den nu sprider sig till alltmer och leder till en besvärlig situation med komplikationer för många av landets företag.
NYHET Publicerad:

Ung Företagsamhet ger möjligheten att våga prova företagande

ENTREPRENÖRSKAP I SKOLAN Milton Fast och Maja Persson är klasskamrater från Tingvallagymnasiet i Karlstad och driver tillsammans UF-företaget Fast Management UF. Sedan starten förra hösten har de båda fått utvecklas som företagare, provat på att planera sin vardag och tänka som entreprenörer. Just nu planerar de för fullt för kommande UF-mässa.
NYHET Publicerad:

Värmländska företagen: vi behöver fler bostäder

BOSTADSBRIST När företagarna i Värmlands län får prioritera vilka åtgärder som är viktigast för att förbättra företagsklimatet svarar ca 30 procent att det behövs fler bostäder. Den dåligt fungerande bostadsmarknaden skapar problem för näringslivet. Samtidigt som företagen skriker efter arbetskraft har många inte råd att flytta dit jobben finns.