Vägen mot en hållbar framtid

NYHET Publicerad

GÄSTKRÖNIKA Om några dagar kommer Sveriges konsumenter att möta en ny produkt i butikshyllorna, Löfbergs nya växtbaserade kaffekapsel som fungerar i Nespressosystemet och som kan slängas i matavfallet. Denna innovation är symbolisk för hur jag tror på att driva affärer; innovativt, modigt, lönsamt och hållbart i öppna system som många delar. För mig är hållbarhet en självklarhet, kanske inte framförallt för att vi som bolag behöver ta vårt ansvar, utan för att vi som bolag ska kunna vara lönsamma även imorgon.

Lars Appelqvist, vd Löfbergs

Lars Appelqvist, vd Löfbergs

Foto: Tommy Andersson

Det är uppenbart att vi måste göra allt vi kan för att påverka att världen utvecklas åt rätt håll. Näringslivets roll är central och helt avgörande i den omställning som krävs och vi har inte tid att sitta och vänta på politiska beslut i tröga system. Detta är än mer aktuellt nu med Agenda 2030 och näringslivets centrala roll för att nå dessa mål. Tyvärr skapar avsaknaden av tydliga beslut och styrmedel kring exempelvis en fossilfri fordonsflotta att omställningen går långsammare än vad som annars vore möjligt. Ett tydligt exempel som skulle hjälpa oss på Löfbergs att snabbare nå vårt mål om 100 % förnybar energi 2020 är en skattelättnad för den biopropan som vi avser byta till för rostning av vårt kaffe. I dagsläget har biopropan inte samma skattelättnad som till exempel biodrivmedel vilket gör att kostnaden för att byta blir avsevärt högre, detta kommer dock inte att hindra oss men omställningen skulle ha gått snabbare om skattelättnaden på biopropan funnits.

Om jag återkommer till vår växtbaserade kapsel så hade vi lika gärna kunnat göra en kapsel i plast med riktigt gott kaffe. Men med rådande klimatsituation och Sveriges och världens nya klimatmål krävs en omställning från fossila plaster till icke fossila, och det snabbt. Det är genom att våga utveckla och lansera denna typ av produkter som man kan bana väg för en bredare kommersialisering, någon måste gå först, men det krävs att fler vågar göra det. Detta skulle gå ännu fortare om man inom branscher, eller inom näringslivet som helhet, kunde ta gemensamma ställningstaganden för en snabbare omställning. Då skulle det kunna ske konkurrensneutralt och gynna alla aktörer i värdekedjan. Där uppmanar jag Svenskt Näringsliv som organisation att ta en mer aktiv roll som drivande och sammanhållande. Om vi lyckas med detta skulle Sverige, genom att driva innovation och teknisk utveckling, kunna bli en ännu tydligare föregångare i omställningen och vinna kunderna och konsumenternas förtroende. Och här har även politiken en viktig roll att spela genom att förenkla för denna typ av innovationer.

Att integrera hållbarhet i affären och få upp frågorna på styrelse och ledningsagendan är en förutsättning för framtida tillväxt. Och för att lyckas med det krävs att vi som bolag har tydliga mål, mäter och följer vårt arbete. Det har varit och är framgångskonceptet för Löfbergs. Jag välkomnar därför den nya lagen kring redovisning av hållbarhet, det är dags att alla börjar se på dessa frågor som en lika självklar del i rapporteringen som resultat och omsättning.

Men ibland kostar det också på att vara först ut och driva hållbarhetsfrågorna. Och ibland behövs tuffare lagar och regler som gynnar de bolag som ligger i framkant, men där vi verkligen ser att vi når framgång är vid samarbeten med kollegor i branschen, kunder och andra livsmedelsföretag. Därför är det viktigt att detta kombineras med ett gott företagsklimat med regelförenklingar och lägre kostnader för att driva företag och anställa människor. Det är då vi kan frigöra kraft och resurser för att utveckla våra verksamheter och göra hållbara affärer. I omställningen mot ett mer hållbart näringsliv har politiken en viktig roll att spela. Primärt genom att sätta tryck på viktiga frågor men låta oss inom näringslivet själva hitta lösningar och inte lagstifta fram förändringar. Att arbeta med ekonomiska styrmedel som t.ex. grön skatteväxling ser vi som en viktig del att göra det mer lönsamt att agera hållbart. Men för att verkligen uppnå de förändringar som krävs måste vi inom näringslivet visa vägen, varken vi eller världen har tid eller råd att vänta på tröga politiska beslut.

Lars Appelqvist, vd Löfbergs

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Kommunerna måste vårda relationen till företagare

FÖRETAGSKLIMAT Patrik Ekman är företagaren och möjliggöraren som byggt en koncern med omsättning på över 100 miljoner kring de värmländska gemenskaperna. Hans budskap till kommunala politiker och tjänstemän är att de måste bli bättre på att vårda relationen till företagare och börja kommunicera proaktivt.
NYHET Publicerad:

Högre energikrav för både privata och offentliga aktörer

JOBBSKAPARE I en bransch som ständigt förändras är VVS Plan en stabil aktör som bistår både företag som söker miljöcertifiering och offentliga förvaltare som vill bygga smartare.
NYHET Publicerad:

Hållbart fiskrökeri investerar för framtiden

HÅLLBARHET Sedan 30 år tillbaka har familjeföretaget Lillängshamnens fiskrökeri varit ett litet men välmående företag. Göran och Krister Fransson har nu lämnat över till Kristers två söner Andreas och Adam vilka vill skapa ett välgenomtänkt varumärke präglat av hållbar produktion och hög kvalité.
NYHET Publicerad:

Lagligt, lämpligt och listigt

FÖRETAGSKLIMAT Det finns en hel del som en kommun eller offentlig aktör kan göra för att arbeta för en sundare konkurrens med näringslivet, det menar Stefan Sagebro, expert hos Svenskt Näringsliv.
NYHET Publicerad:

Företag skapar välfärd

KRÖNIKA Den som har varit uppmärksam på vår facebook-sida den senaste veckan har sett att vi lagt ett stort fokus på att lyfta fram företagens innebörd för vår gemensamma välfärd.
NYHET Publicerad:

Kommunal myndighetsutövning i Värmland - så tycker de lokala företagen 

FÖRETAGSKLIMAT  Främjande myndighetsutövning är oerhört viktigt för det lokala företagsklimatet eftersom den vanligaste kontakten mellan en kommun och ett företag handlar om tillstånd eller tillsyn. Frågan är hur bra din hemkommun hanterar frågorna om tillstånd, tillsyn eller kontroll. Svenskt Näringslivs sammanställning ”Kommuner som hjälper företag att göra rätt” ger svar på hur företagen betygsätter kommunen. 
NYHET Publicerad:

Mindre prat och mer verkstad 

REGELKRÅNGEL Hur får man ett företag med mer än 70 år på nacken att växa? Ett första steg kan vara att lyssna till vd:n och delägaren för Filipstads Elbyrå som lyckats med detta. Budskapet till politikerna runt om i landet är att man måste snacka mindre och faktiskt arbeta hårdare för ett bättre företagsklimat.
NYHET Publicerad:

Sunne i toppen och Hammarö i botten

FÖRETAGSKLIMAT Värmlands bästa företagsklimat finns återigen i Sunne som hamnar på 20:e plats i landet. Det visar Svenskt Näringslivs nya ranking av kommunernas företagsklimat 2019. Årets klättrare i Värmland är Eda kommun.
NYHET Publicerad:

Inför rankingen 2019 - Vilken kommun har det bästa företagsklimatet?

FÖRETAGSKLIMAT Varje år genomför Svenskt Näringsliv en undersökning om lokalt företagsklimat i landets kommuner. Snart är det dags för årets ranking. Vilken värmländsk kommun toppar listan och vilken får jumboplatsen? Vilken kommun är årets raket och vilken blir årets sjunkbomb? På tisdag 24 september vet vi - då presenteras årets rankingresultat.
NYHET Publicerad:

Rättviksmodellen ska bli en möjliggörare

FÖRETAGSKLIMAT Frida Pettersson är centerpartistiskt kommunalråd i Karlstad och ordförande i kommunstyrelsens tillväxtutskott. Som en del av arbetet med att förbättra kommunens företagsklimat har man nu bestämt sig för att pröva vingarna med hjälp av Rättsviksmodellen.
NYHET Publicerad:

Familjärt bageri med kundrelationen i fokus

REGELKRÅNGEL Sedan snart ett år tillbaka är Ronnie och Lotta Dyhr-Nielsen ägare av Swenströmskas Stenugnsbageri, ett lokalt bageri beläget i centrala Karlstad där bakverk tillagas från grunden med råvaror framtagna med noggrann omsorg. Ett år som företagare har gått fort med saker som både överraskat och oroat.
NYHET Publicerad:

Sågverket mitt i byn

JOBBSKAPARNA Det är nu den fjärde generationen som inte bara äger det värmländska företaget AB Hilmer Andersson utan likväl är operativt aktiva. Man är verkligen sågverket mitt i byn men Kari Andersson, VD sedan förra året menar att företagets placering ger fler fördelar än nackdelar.
NYHET Publicerad:

Kommunala möjliggörare

FÖRETAGSKLIMAT Forshaga var en av de kommuner som visade på positiv utveckling i Svenskt Näringslivs senaste företagsklimatundersökning och även om det fortsatt finns utvecklingspotential har man slagit in på rätt väg. Göran Adrian (C) är kommunalråd på deltid med särskilt ansvar för näringsliv och delar här med sig av sina tankar om vad han som politiker kan och vill göra för ett levande företagsklimat.
NYHET Publicerad:

Svenska företag bidrar till att rädda klimatet

KLIMAT Klimatutmaningen är en av vår tids största utmaningar. Forskningen är tydlig, den globala uppvärmningen måste begränsas, helst till under 1,5 grader. För att klara det måste världens utsläpp gå mot netto-noll till mitten av seklet.
NYHET Publicerad:

Miljöskatter måste designas bättre

SKATT Svenskt Näringsliv är av uppfattningen att elektronikskatten, den s.k. kemikalieskatten, aldrig borde ha införts och att den bör avskaffas. Skatten infördes med miljöargument men den eventuella miljönyttan är tveksam och den har påtagliga negativa effekter för svenska företag i form av bl.a. ökad administration och försämrad konkurrenskraft.
NYHET Publicerad:

Valfrihet ger personlig service och stöd

JOBBSKAPARNA Sedan snart ett år tillbaka är Ingrid Hildén VD och ägare för Awilja Management. Företaget erbjuder ett brett utbud av stöd och service och sätter de enskilda människornas behov i fokus. Bakom sig har Ingrid en lång karriär inom den offentliga sektorn och menar att kommunerna har mycket att lära av privata utförare när det gäller bemötande och delaktighet för den som har behov av stöd.
NYHET Publicerad:

Lågt intresse för offentliga upphandlingar oroar

UPPHANDLING Den offentliga marknaden är stor, mycket stor. Enligt Upphandlingsmyndigheten uppgick värdet på den offentliga marknaden år 2016 till 683 miljarder, eller 17 procent av BNP. Det saknas dock fullt tillförlitlig statistik och många menar att marknaden sannolikt är ännu större. En del menar att det handlar om över 1000 miljarder kronor per år.
NYHET Publicerad:

Fler patentansökningar, men få varumärkesansökningar

PATENT Värmländska företag ansökte i högre utsträckning om nationella patent under 2018 jämfört med under 2017. Det är dock fortfarande så att Värmland ligger långt under rikssnittet för antal patentansökningar från länet i relation till antalet invånare. Rikssnittet ligger på 17,9 patentansökningar per 100.000 invånare, siffran för Värmland under 2018 är 11,4.
NYHET Publicerad:

Akademi med starkt branschstöd och lokal förankring

SKOLA När Per Johansson, skolchef för ForshagaAkademin år 1997 började arbetet på skolan hade man 16 elever och 3 anställda. Med åren har verksamheten växt till 300 elever och en personalstyrka på 60 stycken. Per är noga med att poängtera vikten av en stark koppling till näringslivet, god relation till kommunen och en familjär miljö.
NYHET Publicerad:

Långsiktiga regelverk kan få fler fartyg att lämna hamn

JOBBSKAPARNA Även om Peter Anderson varit i branschen sedan 1982 har han bara varit VD för Ahlmark Lines i två år. Idag är fokuset på att utveckla detta värmländska företag och navigera i politiskt osäkra vatten.