Vägen mot en hållbar framtid

NYHET Publicerad

GÄSTKRÖNIKA Om några dagar kommer Sveriges konsumenter att möta en ny produkt i butikshyllorna, Löfbergs nya växtbaserade kaffekapsel som fungerar i Nespressosystemet och som kan slängas i matavfallet. Denna innovation är symbolisk för hur jag tror på att driva affärer; innovativt, modigt, lönsamt och hållbart i öppna system som många delar. För mig är hållbarhet en självklarhet, kanske inte framförallt för att vi som bolag behöver ta vårt ansvar, utan för att vi som bolag ska kunna vara lönsamma även imorgon.

Lars Appelqvist, vd Löfbergs

Lars Appelqvist, vd Löfbergs

Foto: Tommy Andersson

Det är uppenbart att vi måste göra allt vi kan för att påverka att världen utvecklas åt rätt håll. Näringslivets roll är central och helt avgörande i den omställning som krävs och vi har inte tid att sitta och vänta på politiska beslut i tröga system. Detta är än mer aktuellt nu med Agenda 2030 och näringslivets centrala roll för att nå dessa mål. Tyvärr skapar avsaknaden av tydliga beslut och styrmedel kring exempelvis en fossilfri fordonsflotta att omställningen går långsammare än vad som annars vore möjligt. Ett tydligt exempel som skulle hjälpa oss på Löfbergs att snabbare nå vårt mål om 100 % förnybar energi 2020 är en skattelättnad för den biopropan som vi avser byta till för rostning av vårt kaffe. I dagsläget har biopropan inte samma skattelättnad som till exempel biodrivmedel vilket gör att kostnaden för att byta blir avsevärt högre, detta kommer dock inte att hindra oss men omställningen skulle ha gått snabbare om skattelättnaden på biopropan funnits.

Om jag återkommer till vår växtbaserade kapsel så hade vi lika gärna kunnat göra en kapsel i plast med riktigt gott kaffe. Men med rådande klimatsituation och Sveriges och världens nya klimatmål krävs en omställning från fossila plaster till icke fossila, och det snabbt. Det är genom att våga utveckla och lansera denna typ av produkter som man kan bana väg för en bredare kommersialisering, någon måste gå först, men det krävs att fler vågar göra det. Detta skulle gå ännu fortare om man inom branscher, eller inom näringslivet som helhet, kunde ta gemensamma ställningstaganden för en snabbare omställning. Då skulle det kunna ske konkurrensneutralt och gynna alla aktörer i värdekedjan. Där uppmanar jag Svenskt Näringsliv som organisation att ta en mer aktiv roll som drivande och sammanhållande. Om vi lyckas med detta skulle Sverige, genom att driva innovation och teknisk utveckling, kunna bli en ännu tydligare föregångare i omställningen och vinna kunderna och konsumenternas förtroende. Och här har även politiken en viktig roll att spela genom att förenkla för denna typ av innovationer.

Att integrera hållbarhet i affären och få upp frågorna på styrelse och ledningsagendan är en förutsättning för framtida tillväxt. Och för att lyckas med det krävs att vi som bolag har tydliga mål, mäter och följer vårt arbete. Det har varit och är framgångskonceptet för Löfbergs. Jag välkomnar därför den nya lagen kring redovisning av hållbarhet, det är dags att alla börjar se på dessa frågor som en lika självklar del i rapporteringen som resultat och omsättning.

Men ibland kostar det också på att vara först ut och driva hållbarhetsfrågorna. Och ibland behövs tuffare lagar och regler som gynnar de bolag som ligger i framkant, men där vi verkligen ser att vi når framgång är vid samarbeten med kollegor i branschen, kunder och andra livsmedelsföretag. Därför är det viktigt att detta kombineras med ett gott företagsklimat med regelförenklingar och lägre kostnader för att driva företag och anställa människor. Det är då vi kan frigöra kraft och resurser för att utveckla våra verksamheter och göra hållbara affärer. I omställningen mot ett mer hållbart näringsliv har politiken en viktig roll att spela. Primärt genom att sätta tryck på viktiga frågor men låta oss inom näringslivet själva hitta lösningar och inte lagstifta fram förändringar. Att arbeta med ekonomiska styrmedel som t.ex. grön skatteväxling ser vi som en viktig del att göra det mer lönsamt att agera hållbart. Men för att verkligen uppnå de förändringar som krävs måste vi inom näringslivet visa vägen, varken vi eller världen har tid eller råd att vänta på tröga politiska beslut.

Lars Appelqvist, vd Löfbergs

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Hur ska den svenska skolan möta lärarbristen?

KOMPETENSFÖRSÖRJNING. Från olika delar av landet rapporteras om hård konkurrens om behöriga lärare och få eller inga sökande till utannonserade tjänster. Svenskt Näringsliv tror att det behövs en bred palett av initiativ och åtgärder för att vända trenden. ”Därför lanserar Svenskt Näringslivs en rapport ”Handlingskraft kan lösa lärarkrisen” med sex skribenter som har fått i uppdrag att tänka fritt kring möjliga vägar för att förbättra kompetensförsörjningen” säger Johan Olsson, utbildningspolitiska expert på Svenskt Näringsliv.
NYHET Publicerad:

Varje arbetstillfälle som företagarna ger är guld värt

FÖRETAGSKLIMAT. Som Svenskt Näringsliv tidigare rapporterat om kammade Torsby hem platsen årets värmländska klättrare för sitt lokala företagsklimat efter en avancering med 49 platser. Detta menar kommunalrådet Ann-Katrin Järåsen är avgörande för den lilla kommunen som ligger något i ”utkant”.
NYHET Publicerad:

Tillväxt genom Tillväxtmotorn

JOBBSKAPARNA. Anette Rhudin, skapare av Tillväxtmotorn påpekar att, förutom de konkreta och mätbara resultaten, har en central sak hela tiden varit att projektet hittat den viktiga mellanformen mellan mentorskap och en styrelse. Detta har fått namnet Navigator.
NYHET Publicerad:

Från nervös start till skalbara företagare

JOBBSKAPARNA. Det är sällan lätt att driva ett företag, speciellt inte om du driver ett ganska litet företag. Ofta är du inte bara ny och osäker utan även ganska ensam. Ett tjugotal små- och medelstora (SME) företag i Värmland fick dock genom projektet Tillväxtmotor chansen att växa, utvecklas och ta nya steg.
NYHET Publicerad:

Önskan inför 2019

ÅRSKRÖNIKA. Slutet av 2018 präglas av politisk turbulens och oro samt alltfler signaler om en avmattning av den exceptionellt starka konjunkturen. Det svenska samhället fungerar idag och näringslivet bidrar med sin del, men det behövs politisk stabilitet, reformer och handlingskraft för att svenska företag ska få rätt förutsättningar att fortsätta utvecklas, växa till och fortsatt bidra till en stark svensk ekonomi.
NYHET Publicerad:

Fundera igenom ditt gymnasieval noga

GYMNASIEVALET. Nu förbereder sig 110 000 elever för sina gymnasieval i början av nästa år.  Gymnasievalet är ett stort beslut. Inte livsavgörande – men viktigt. Ibland är det första gången som tonåringen mer eller mindre på egen hand fattar ett beslut som kan ha stor påverkan på framtiden. Men ofta spelar föräldrarna en viktig roll.
NYHET Publicerad:

SME-företag är framtidens innovations- och konkurrenskraft

JOBBSKAPARNA. 99,9 procent av alla svenska företag har mindre än 250 anställda och klassificeras därför som små- och medelstora (SME) företag. Tillsammans utgör dessa inte endast en stor arbetsgivare, utan har även pekats ut av både EU-kommissionen och Europaparlamentet som framtidens tillväxtmöjlighet. Det är också av denna anledning som projektet Tillväxtmotor från Värmland fått ett så pass starkt genomslag.
NYHET Publicerad:

Tidigare samverkan om kompetensförsörjningen

JOBBSKAPARNA. Sedan Lena Jonsson beslutade sig för att starta företaget WermKon har utvecklingen varit snabb. Idag har man 20 anställda och planerna på expansion är stora. Men om det finns ett hinder som står i vägen för företagets expansion är det kompetensförsörjningen och Lena menar att företagare behöver bli mer aktiva. ”Vårt mål är att om tio år vara fem gånger större än vad vi är idag”, förklarar Lena.
NYHET Publicerad:

Dystra siffror för Värmland gällande patentskydd

IMMATERIALRÄTT. Innovativa, uppfinningsrika och kreativa företag är avgörande för att Värmlands län och Sverige ska utvecklas. När Patent- och registreringsverket nyligen presenterade sin statistik för 2017, var det en oroande utveckling för Värmlands län.
NYHET Publicerad:

En lyckad praktik är viktigt för både elev och arbetsgivare

SKOLA UTBILDNING. Sveriges riksdag har lagstiftat om obligatorisk praktik för svenska högstadieelever (prao). Svenskt Näringsliv har länge lyft prao som ett bra exempel där elever får en chans att både lära sig yrkeskunskaper och vad det innebär att ha ett arbete. Studie- och yrkesvägledaren i Årjängs kommun kan konstatera att alla eleverna i kommunens högstadieskola får en chans till prao. Precis som både politik och näringsliv efterfrågar.
NYHET Publicerad:

Kan företagarna få stabilitet av politiken?

VALET. ”Okej, men nu då?” är kommentaren som varit på mångas läppar sedan valnatten. Flera partiledare kände där och då ett behov av att utropa sig till segrare. Men än idag står Sverige utan en stabil regering och det saknas tydliga vinnare i flera kommuner. Svenskt Näringsliv i Värmland bjöd in till lunch och eftervalsanalys för att försöka ta reda på vad vi kan vänta oss.
NYHET Publicerad:

Bra attityd och service viktigt för ett bra företagsklimat i Storfors

FÖRETAGSKLIMAT. Storfors är en av Värmlands mindre kommuner med ett befolkningsantal på runt 4000. Detta hindrar dock inte kommunen från att satsa stort och 2020 är målet att placera sig på plats 50 i Svenskt Näringslivs ranking av det svenska företagsklimatet. Fortsätter man på den inslagna vägen är detta fullt möjligt.
NYHET Publicerad:

Kick-off för blivande entreprenörer

UNG FÖRETAGSAMHET Den fjärde oktober var det dags för kick-off för Ung Företagsamhet (UF) Värmland. Ungdomar från hela regionen samlades för att träffas, inspireras och motiveras inför ett nytt läsår där de ska driva UF-företag. Bland annat fanns ett livs levande bevis på vad ett UF-företag kan leda till i form av Locker Room Talk för att motivera de nya företagarna.
NYHET Publicerad:

Viljan att möta företagarna i deras vardag och lyfta deras verklighet

SVENSKT NÄRINGSLIV. Anna Hedberg har tjugo år bakom sig inom organisationen Företagarna. Nu är hon nyanställd hos Svenskt Näringsliv och utgår ifrån regionkontoret i Karlstad. Hon vill i sin nya tjänst ta med sig sina erfarenheter och utifrån detta bygga en stabil grund för att göra företagarnas röst hörd.
NYHET Publicerad:

Torsby är årets klättrare

LOKALT FÖRETAGSKLIMAT Efter en avancering med hela 49 platser kammade Torsby hem titeln ”årets klättrare” i Värmland när Svenskt Näringsliv presenterade årets ranking av det svenska företagsklimatet. Eva Larsson, tf näringslivschef tror att årets starka utveckling kan relateras till arbetet med ett gemensamt centrumprojekt och nya plattformar för samarbete.
NYHET Publicerad:

Tryggheten sitter i kompetens och konkurrenskraft

LAGEN OM ANSTÄLLNINGSSKYDD. En reformering av LAS skulle vara den enskilt viktigaste reformen för produktivitetsutvecklingen i Sverige. Det menar Fredrik Berghel på företaget Inission AB.
NYHET Publicerad:

Tight i toppen om Värmlands bästa företagsklimat

FÖRETAGSKLIMAT. Sunne kommun är åter i topp och har det bäst företagsklimatet i Värmland, enligt företagen, tätt följt av Grums och Munkfors kommuner. Säffle kommun går från klarhet till klarhet och återfinns nu på en fjärde plats bland de värmländska kommunerna och flåsar topptrion i nacken. Det framgår när Svenskt Näringsliv i dag släpper sin ranking av det lokala företagsklimatet.
NYHET Publicerad:

Företagsklimatet i Värmland måste bli bättre

FÖRETAGSKLIMAT. Skogsbruk och pappersmassa har haft en historiskt central ställning och fortsätter att utgöra en viktig kompentent i det värmländska näringslivet. Under de senaste åren har Värmland också utgjort hem åt höga toppar men också oroväckande djupa dalar vad beträffar företagsklimatet. Inför 2018 års rankingsläpp den 2 oktober, har vi gjort en summering över kommuner i Värmland som sticker ut i sin utveckling.
NYHET Publicerad:

Nyfiken entreprenör ger bygden liv

JOBBSKAPARNA. För vem som helst vore driften av en ICA butik placerad på glesbygden mer än nog. Men inte för Rikard Ohlin. Förutom den populära ICA-butiken driver han under samma tak tillsammans med sin fru Sinikka även café- och restaurang, Silleruds alldeles egna hotell, catering samt erbjuder kunder från när och fjärran butiksbakad pizza. Inte undra på att personalstyrkan mer än fördubblas under sommarmånaderna!
NYHET Publicerad:

Sverige i välståndsligan

VÄLSTÅND Välståndsligan mäter OECD-ländernas köpkraftsjusterade BNP per capita och är ett ungefärligt mått på ett lands levnadsstandard. I början av 1970-talet låg Sverige på en fjärdeplats. Därefter halkade vi ner i listan och nådde en bottennivå under nittiotalskrisen. Idag ligger vi på en tolfteplats.