Vägen mot en hållbar framtid

NYHET Publicerad

GÄSTKRÖNIKA Om några dagar kommer Sveriges konsumenter att möta en ny produkt i butikshyllorna, Löfbergs nya växtbaserade kaffekapsel som fungerar i Nespressosystemet och som kan slängas i matavfallet. Denna innovation är symbolisk för hur jag tror på att driva affärer; innovativt, modigt, lönsamt och hållbart i öppna system som många delar. För mig är hållbarhet en självklarhet, kanske inte framförallt för att vi som bolag behöver ta vårt ansvar, utan för att vi som bolag ska kunna vara lönsamma även imorgon.

Lars Appelqvist, vd Löfbergs

Lars Appelqvist, vd Löfbergs

Foto: Tommy Andersson

Det är uppenbart att vi måste göra allt vi kan för att påverka att världen utvecklas åt rätt håll. Näringslivets roll är central och helt avgörande i den omställning som krävs och vi har inte tid att sitta och vänta på politiska beslut i tröga system. Detta är än mer aktuellt nu med Agenda 2030 och näringslivets centrala roll för att nå dessa mål. Tyvärr skapar avsaknaden av tydliga beslut och styrmedel kring exempelvis en fossilfri fordonsflotta att omställningen går långsammare än vad som annars vore möjligt. Ett tydligt exempel som skulle hjälpa oss på Löfbergs att snabbare nå vårt mål om 100 % förnybar energi 2020 är en skattelättnad för den biopropan som vi avser byta till för rostning av vårt kaffe. I dagsläget har biopropan inte samma skattelättnad som till exempel biodrivmedel vilket gör att kostnaden för att byta blir avsevärt högre, detta kommer dock inte att hindra oss men omställningen skulle ha gått snabbare om skattelättnaden på biopropan funnits.

Om jag återkommer till vår växtbaserade kapsel så hade vi lika gärna kunnat göra en kapsel i plast med riktigt gott kaffe. Men med rådande klimatsituation och Sveriges och världens nya klimatmål krävs en omställning från fossila plaster till icke fossila, och det snabbt. Det är genom att våga utveckla och lansera denna typ av produkter som man kan bana väg för en bredare kommersialisering, någon måste gå först, men det krävs att fler vågar göra det. Detta skulle gå ännu fortare om man inom branscher, eller inom näringslivet som helhet, kunde ta gemensamma ställningstaganden för en snabbare omställning. Då skulle det kunna ske konkurrensneutralt och gynna alla aktörer i värdekedjan. Där uppmanar jag Svenskt Näringsliv som organisation att ta en mer aktiv roll som drivande och sammanhållande. Om vi lyckas med detta skulle Sverige, genom att driva innovation och teknisk utveckling, kunna bli en ännu tydligare föregångare i omställningen och vinna kunderna och konsumenternas förtroende. Och här har även politiken en viktig roll att spela genom att förenkla för denna typ av innovationer.

Att integrera hållbarhet i affären och få upp frågorna på styrelse och ledningsagendan är en förutsättning för framtida tillväxt. Och för att lyckas med det krävs att vi som bolag har tydliga mål, mäter och följer vårt arbete. Det har varit och är framgångskonceptet för Löfbergs. Jag välkomnar därför den nya lagen kring redovisning av hållbarhet, det är dags att alla börjar se på dessa frågor som en lika självklar del i rapporteringen som resultat och omsättning.

Men ibland kostar det också på att vara först ut och driva hållbarhetsfrågorna. Och ibland behövs tuffare lagar och regler som gynnar de bolag som ligger i framkant, men där vi verkligen ser att vi når framgång är vid samarbeten med kollegor i branschen, kunder och andra livsmedelsföretag. Därför är det viktigt att detta kombineras med ett gott företagsklimat med regelförenklingar och lägre kostnader för att driva företag och anställa människor. Det är då vi kan frigöra kraft och resurser för att utveckla våra verksamheter och göra hållbara affärer. I omställningen mot ett mer hållbart näringsliv har politiken en viktig roll att spela. Primärt genom att sätta tryck på viktiga frågor men låta oss inom näringslivet själva hitta lösningar och inte lagstifta fram förändringar. Att arbeta med ekonomiska styrmedel som t.ex. grön skatteväxling ser vi som en viktig del att göra det mer lönsamt att agera hållbart. Men för att verkligen uppnå de förändringar som krävs måste vi inom näringslivet visa vägen, varken vi eller världen har tid eller råd att vänta på tröga politiska beslut.

Lars Appelqvist, vd Löfbergs

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Gymnasieavhopp är kostsamma både för elev och samhälle

UTBILDNING Nedslående statistik från SCB visar att så många som var tredje elev inte avslutar sin gymnasieutbildning. Något som riskerar att resultera i ökade samhällskostnader och begränsade valmöjligheter för individen. I Karlstad arbetar man aktivt med att öka elevernas kunskap inför gymnasievalet så att det från första början ska kännas rätt.
NYHET Publicerad:

Kortlek och UF gav ögonöppnare

UNG FÖRETAGSAMHET. Mattias Lundgren beskriver sig som skapligt orädd, driven och nyfiken och tillsammans med Sebastian Östh äger han bland annat Spektra Finans & Försäkring. Mattias är UF-alumni och om det var något han tog med sig från tiden i UF var det detta: företagande kan fungera som ett eget karriäsval!
NYHET Publicerad:

NTI Gymnasiet i Karlstad vill locka fler tjejer till teknikbranschen

TEKNIK Idag bjuder NTI Gymnasiet i Karlstad in till TECH GIRLS – ett evenemang för att stärka och uppmuntra tjejers intresse för teknik. Under dagen får tjejer i årskurs 8 och 9 delta i workshops som leds av skolans elever.
NYHET Publicerad:

Allt starkare företagsamhet bland kvinnorna i Värmland

FÖRETAGSAMHETEN. Kvinnors företagsamhet ökar i 17 av 21 län i Sverige, men det ser inte lika positivt ut när det kommer till kvinnors nyföretagsamhet. Andelen företagsamma kvinnor i Värmland uppgår till 6,3 procent vilket innebär att man ligger under rikssnittet, trots ett förbättrat resultat jämfört med ifjol. Det visar Svenskt Näringslivs undersökning Företagsamheten 2019 som presenterades den 7 mars.
NYHET Publicerad:

Här är kommunen med den mest företagsamma befolkningen i Värmland

FÖRETAGSAMHETEN. Företagsamheten, d v s andelen företagsamma personer, uppgår till 10,8 procent av Värmlands befolkning, vilket är en marginell förbättring jämfört med ifjol. Totalt har företagsamheten ökat i 11 av länets 16 kommuner, samtidigt som det finns stora skillnader mellan kommunerna. Det visar Svenskt Näringslivs undersökning Företagsamheten, som nu presenteras för tionde året i rad.
NYHET Publicerad:

Värmland behöver ett slut på hamnkonflikten

DEBATT. Sedan några veckor tillbaka har hamnkonflikten gått in i ett skarpt och låst läge i landets hamnar. Vi ser med stor oro på hur konflikten tagit fart och hur den nu sprider sig till alltmer och leder till en besvärlig situation med komplikationer för många av landets företag.
NYHET Publicerad:

Ung Företagsamhet ger möjligheten att våga prova företagande

ENTREPRENÖRSKAP I SKOLAN Milton Fast och Maja Persson är klasskamrater från Tingvallagymnasiet i Karlstad och driver tillsammans UF-företaget Fast Management UF. Sedan starten förra hösten har de båda fått utvecklas som företagare, provat på att planera sin vardag och tänka som entreprenörer. Just nu planerar de för fullt för kommande UF-mässa.
NYHET Publicerad:

Värmländska företagen: vi behöver fler bostäder

BOSTADSBRIST När företagarna i Värmlands län får prioritera vilka åtgärder som är viktigast för att förbättra företagsklimatet svarar ca 30 procent att det behövs fler bostäder. Den dåligt fungerande bostadsmarknaden skapar problem för näringslivet. Samtidigt som företagen skriker efter arbetskraft har många inte råd att flytta dit jobben finns.
NYHET Publicerad:

Framgångsrika företagare hindras av undermålig infrastruktur

FÖRETAGSKLIMAT Sverige är till ytan Europas femte största land och räknat till befolkning Europas sjuttonde största. Därför behöver det svenska näringslivet en välutvecklad infrastruktur för att kunna bedriva sin verksamhet i hela landet. En kommun vars företagare upplever problem med denna fråga är Sunne där en ny företagare, Viktoria Sundeskog nämner transporter som ett bekymmer.
NYHET Publicerad:

Gymnasieeleverna som klarar sig bäst efter studierna

UTBILDNING Det är hög tid för Värmlands niondeklassare att fatta beslut om gymnasieprogram inför nästa läsår och därför lanserar nu Svenskt Näringsliv sajten gymnasiekvalitet.se. Där finns sammanställningar över bl a lönestatistik för elever från de mest framgångsrika gymnasieprogrammen i Värmland. Statistiken är hämtad från SCB och visar utvecklingen fem och tio år efter examen.
NYHET Publicerad:

Den dolda skatten på arbete

ARBETSGIVARAVGIFT. Arbetsgivare är ofta kritiska till arbetsgivaravgifterna, inte för förmånerna de bekostar utan för att en stor del av avgifterna är ren skatt. ”Den allmänna löneavgiften har successivt höjts och finansierar ingen försäkringsförmån för de anställda. Det är en ren skatt och nu föreslås den höjas ännu mer.”, säger Urban Svanberg, regionchef Svenskt Näringsliv.
NYHET Publicerad:

Världsledande företag finns närmare än många tror

JOBBSKAPARNA Under Martin Nilssons tid som VD för Alfa Neon har koncernen vuxit kraftigt och omsättningen ökat från runt 37 miljoner till 127 miljoner kronor. Siktet är fortsatt inställt mot framtiden med fokus på fortsatt lönsamhet och driven personal.
NYHET Publicerad:

Hur ska den svenska skolan möta lärarbristen?

KOMPETENSFÖRSÖRJNING. Från olika delar av landet rapporteras om hård konkurrens om behöriga lärare och få eller inga sökande till utannonserade tjänster. Svenskt Näringsliv tror att det behövs en bred palett av initiativ och åtgärder för att vända trenden. ”Därför lanserar Svenskt Näringslivs en rapport ”Handlingskraft kan lösa lärarkrisen” med sex skribenter som har fått i uppdrag att tänka fritt kring möjliga vägar för att förbättra kompetensförsörjningen” säger Johan Olsson, utbildningspolitiska expert på Svenskt Näringsliv.
NYHET Publicerad:

Varje arbetstillfälle som företagarna ger är guld värt

FÖRETAGSKLIMAT. Som Svenskt Näringsliv tidigare rapporterat om kammade Torsby hem platsen årets värmländska klättrare för sitt lokala företagsklimat efter en avancering med 49 platser. Detta menar kommunalrådet Ann-Katrin Järåsen är avgörande för den lilla kommunen som ligger något i ”utkant”.
NYHET Publicerad:

Tillväxt genom Tillväxtmotorn

JOBBSKAPARNA. Anette Rhudin, skapare av Tillväxtmotorn påpekar att, förutom de konkreta och mätbara resultaten, har en central sak hela tiden varit att projektet hittat den viktiga mellanformen mellan mentorskap och en styrelse. Detta har fått namnet Navigator.
NYHET Publicerad:

Från nervös start till skalbara företagare

JOBBSKAPARNA. Det är sällan lätt att driva ett företag, speciellt inte om du driver ett ganska litet företag. Ofta är du inte bara ny och osäker utan även ganska ensam. Ett tjugotal små- och medelstora (SME) företag i Värmland fick dock genom projektet Tillväxtmotor chansen att växa, utvecklas och ta nya steg.
NYHET Publicerad:

Önskan inför 2019

ÅRSKRÖNIKA. Slutet av 2018 präglas av politisk turbulens och oro samt alltfler signaler om en avmattning av den exceptionellt starka konjunkturen. Det svenska samhället fungerar idag och näringslivet bidrar med sin del, men det behövs politisk stabilitet, reformer och handlingskraft för att svenska företag ska få rätt förutsättningar att fortsätta utvecklas, växa till och fortsatt bidra till en stark svensk ekonomi.
NYHET Publicerad:

Fundera igenom ditt gymnasieval noga

GYMNASIEVALET. Nu förbereder sig 110 000 elever för sina gymnasieval i början av nästa år.  Gymnasievalet är ett stort beslut. Inte livsavgörande – men viktigt. Ibland är det första gången som tonåringen mer eller mindre på egen hand fattar ett beslut som kan ha stor påverkan på framtiden. Men ofta spelar föräldrarna en viktig roll.
NYHET Publicerad:

SME-företag är framtidens innovations- och konkurrenskraft

JOBBSKAPARNA. 99,9 procent av alla svenska företag har mindre än 250 anställda och klassificeras därför som små- och medelstora (SME) företag. Tillsammans utgör dessa inte endast en stor arbetsgivare, utan har även pekats ut av både EU-kommissionen och Europaparlamentet som framtidens tillväxtmöjlighet. Det är också av denna anledning som projektet Tillväxtmotor från Värmland fått ett så pass starkt genomslag.
NYHET Publicerad:

Tidigare samverkan om kompetensförsörjningen

JOBBSKAPARNA. Sedan Lena Jonsson beslutade sig för att starta företaget WermKon har utvecklingen varit snabb. Idag har man 20 anställda och planerna på expansion är stora. Men om det finns ett hinder som står i vägen för företagets expansion är det kompetensförsörjningen och Lena menar att företagare behöver bli mer aktiva. ”Vårt mål är att om tio år vara fem gånger större än vad vi är idag”, förklarar Lena.