NYHET6 april 2017

Listigt tänkt e-handel

Swedlist har bytt till större lokaler och försäljningen har gått starkt flera år i följd. Men det finns ytterligare möjligheter att både sälja mer lister och tänka nytt, inte minst inom e-handel. Ägaren Patrik Lindgren är optimistisk.

Patrik Lindgren

Näthandeln är stor men den kommer att växa ytterligare. Mellan 2015 och 2025 kommer den att ha ökat med 4-6 gånger enligt Svensk Handel. Och den kommer att växa sig in på nya marknader.

Norsjöföretaget Swedlist, som tillverkar golvlister och liknande produkter, är med på den resan.

– Vi är med i ett digitaliseringsprojekt som kommunen driver och för oss handlar det om webbhandel, förklarar Patrik Lindgren, vd och ägare. Han fortsätter:

– Vi kommer att sälja golv- och taklister till privatpersoner på nätet.

Exakt hur det ska se ut är inte klart. Kunder, de flesta i alla fall, tittar på golv och tapeter och sätter sedan dit en list. Så listen måste finnas nära tapeten eller golvet på nätet.

– Vi kanske måste liera oss med någon, men det kommer att fungera alldeles utmärkt med måttbeställningar. Det här är vår anpassning till de nya handelssätten, säger Patrik Lindgren.

Stor kostym

Swedlist håller till i Kvarnåsen, ett par mil väster om Norsjö, och går starkt. 2014 köpte man Setras fabrik och flyttade hela verksamheten dit. Det har gett ekonomisk utväxling. Redan samma år fördubblade man omsättningen och i år, om budget håller, så kommer man ha tredubblat den till runt 27 miljoner kronor. Försäljningen går till 80 procent inom landet men Swedlists marknadsandel är ännu blygsam på några procent.

– Eftersom vi är 18 anställda i lokaler som tidigare sysselsatte 90 så finns det potential att öka produktionen. I dag har vi hyrt ut och stängt av delar av byggnaderna, berättar Patrik Lindgren.

Samtidigt, förklarar han, har företaget investerat i nya maskiner och intrimning av personal.

– Vi har jobbat hårt med att förstå vad kunderna vill ha och hur vi ska producera det på ett smart sätt. Det är en ständig resa, säger Lindgren.

Roligt listande

Lindgren har själv jobbat med lister i mer än 20 år. Det var under åren som inköpschef i AssiDomän som han upptäckte svårigheterna att få fram speciallister och mindre serier. Och 1999 startade han ett eget företag som en avknoppning till sin arbetsgivare, men inriktning på till exempel allmogelister. Och han har fortsatt leta nya vägar under parollen ”det ska vara kul att sätta lister”.

– Trälisten är det som gör rummet klart. Mitt mål är att listsättandet ska vara roligt och enkelt och med ett snyggt resultat, säger Lindgren.

– Vi har utvecklat våra produkter och jobbar med ett nytt koncept som rönt intresse. Exakt hur det ser ut vill jag återkomma till.

Tre miljoner meter

Swedlist säljer på flera fronter – till byggmaterielhandeln, till industrier som tillverkar till exempel färdiga hus eller moduler och till objektsmarknaden. Produktionen av de enklaste modellerna, raka, släta trälister, har man tvingats släppa till låglöneländer.

I stället specialiserar företaget sig på mer komplicerade fräsningar och målning. Det behandlar lister och målar i alla kulörer av den standardiserade NCS-färgskalan. Tre miljoner meter per år blir det.

– Vi har satsat på lister som är mer krävande och lister som ska gå till annan produktion. Det har hittills inte varit så lätt för balterna att ta sig in där.

Personal en utmaning

Var hittar ni personal?

– Det är bara ett par av medarbetarna som bor i Kvarnåsen. Resten pendlar in från andra byar i kommunen.

Tidigare levererade Norsjö trägymnasium tänkbar personal, men efter nedläggning är det stopp där, precis som på många andra trägymnasier i Västerbotten och i landet.

– Det är svårt att få folk att bo i glesbygd och för varje person man anställer blir det svårare att hitta nästa. Vi får försöka lösa det efterhand. I första hand kommer vi att ta bättre vara på nya svenskar.

Så hur ser framtiden ut?

– Personalfrågan är otroligt besvärande för oss om man ser några år framåt. Nu satsar man på trä- och teknikarenan i Skellefteå så tanken är att locka tillbaka människor in i den här typen av verksamheter, säger Patrik Lindgren och tillägger:

– Det är ju nyttigt att utbilda sig på större enheter, men det gäller ju att locka tillbaka dem också.

Anders Boström

Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist