Målet är resan värd

NYHET Publicerad

GÄSTKRÖNIKA Det brukar heta att det är vägen som är mödan värd, inte målet. Men jag vill slå ett slag för målet. För mig och företaget har ett tydligt uppsatt mål varit avgörande, utan det skulle jag kanske inte driva färgbutiken Colorama i Lycksele idag.

Marlen Wallin och Joacim Erikson

Joacim Erikson driver färgbutiken Colorama i Lycksele tillsammans med Marlen Wallin

För mig har företagandet varit en berg- och dalbana med både toppar och dalar, både jobbmässigt och privat. De senaste tre åren har präglats av förnyelse, djärva beslut och plusresultat.

Vi har gått från 13 till sex anställda, i stort sett halverat omsättningen, från 16 till 10 miljoner kronor men ändå lyckats få en bättre vinst. En förklaring till det är en tydlig målsättning – vi ska vara bäst på kundbemötande. Vi har renodlat verksamheten och satsat kraft på att utveckla servicen. Vi ska inte vara billigast men vi ska ha bäst kundbemötande.

Jag har lärt mig att inte vara rädd för att ta obekväma beslut, att dra ner på verksamheten för att nå lönsamhet. Men det har varit en resa att få modet att fatta sådana beslut.

När jag och min dåvarande livskamrat och nuvarande kompanjon, Marlen, tog över färghandeln för 16 år sedan var vi blåbär inom företagande. Vi var nog en aning naiva. Erbjudandet om att köpa butiken fick vi dagen innan vi skulle åka till Thailand på min 30-årsresa. Semestern gick åt till mycket funderande och räknande.  Vi bestämde oss till slut för att satsa. När vi kom hem gick vi till banken och sa ”Hej – vi vill köpa en verksamhet. Vi har 29 000 kronor på huskontot, går det bra?”. Det räckte naturligtvis inte men på olika sätt fick vi ändå till slut ihop tillräckligt med startkapital och banken beviljade oss lån.

Hårt belånade jobbade vi i stor sett dygnet runt. Det var mer jobb och beslut än vad vi någonsin kunde ha föreställt oss men det rullade på och vi expanderade.  På åtta år hade vi betalat av lånen. Det som däremot inte växte av allt arbete var kärleken, den tog helt enkelt slut. I total enighet bestämde vi oss för att gå skilda vägar men ändå fortsätta att driva företaget tillsammans.

Vi bestämde oss 2011 för att bygga om butiken och levde i tron att en fräsch butik skulle vara förlösande för affärerna. Det var det inte. Under tiden för renoveringen stängde vi butiken med följden att vi förlorade kunder till konkurrenter. Vi tappade motivationen, där satt vi med en ombyggd butik och 13 anställda och visste inte riktigt vad vi skulle ta oss till.

Trots det lite bekymmersamma läget fick vi bara ett halvår senare utmärkelsen Årets butik på den lokala företagsmässan ”Guldkalaset”. Vi blev stolta och såg det som ett kvitto på att vi satsat rätt trots att omsättningen inte ökat som vi räknat med. Vi tvingades fundera ordentligt på hur vi ville driva verksamheten vidare. Det var framförallt två saker som fick det att vända, dels minskade vi personalstyrkan när några av våra hantverkare fick jobb hos en ny byggfirma och dels började vi jobba tydligare med mål.

Det var tack vare Colorama, den rikstäckande kedjan vi är med i, vi fick upp ögonen för vikten av att ha ett mål.  Kedjan har ett tydligt mål - att ge kunden bästa service och upplevelse i butik. Vi anammade det och har tagit steg för steg för att nå fram. Kundnöjdhet kanske kan låta luddigt om man jämför med nyckeltal och procentsatser men det är det inte. Vi mäts noggrant utifrån en rad kriterier av en oberoende part. Colorama utsågs 2015 till Sveriges bästa kedja när det gäller kundnöjdhet. Satsningen på service har gett oss nöjda kunder och ett plusresultat. Det visar att satsningen på renodling och målsättning var rätt. Nöjda kunder är lönsamt.

Vi har i efterhand insett att vi har varit dåliga på att sätta realistiska mål. Vårt mål har varit att företaget ska gå med vinst, men det är ju jätteluddigt. Hur stor ska vinsten vara? Vad ska vi göra med överskottet och så vidare. Jag har ofta jämfört företagande med ett fotbollslag. Att driva företag utan mål är som att ha ett fotbollslag där alla springer åt olika håll på planen med olika mål med sitt spelande. På det viset vinner man ingen match.

Joacim Eriksson, delägare i Colorama, Lycksele

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

”En stöld kostar så mycket mer”

GÄSTKRÖNIKA "Ett normalt år drabbas vårt företag, Trellegräv, av runt 25 dieselstölder. Värdet på det som stjäls är ofta lågt men förlusterna för oss kan bli stora, exempelvis om maskinerna måste repareras och inte kan användas. Man önskar att det skedde mer kontroller för att försvåra för tjuvarna att sälja sitt stöldgods." Det skriver Jonas Jönsson, vd och ägare till Trellegräv i Trelleborg, i en gästkrönika.
NYHET Publicerad:

I huvudet på en småföretagare

GÄSTKRÖNIKA Att vara småföretagare är ett sätt att leva. Och när man lever mitt i det, är det så självklart hur allt fungerar (och vad som inte fungerar). Det är lätt att tro att alla andra människor också har helt klart för sig hur en småföretagares verklighet ser ut. Det skriver Elisabeth Moglia i sin krönika.
NYHET Publicerad:

Många små bedrägerier hårt ekonomiskt slag

GÄSTKRÖNIKA Brottsligheten har blivit ett konkret problem för mig som företagare i Malmö. Många små bedrägerier kostar oss tiotusentals kronor, något som gör att de ekonomiska konsekvenserna snabbt blir ohållbara. Där ordningsmakten träder tillbaka uppstår andra, ofta oönskade lösningar. Det är en förfärlig konsekvens av en svikande rättsstat, skriver Henrik Jönsson, företagare, i en gästkrönika.
NYHET Publicerad:

Sjöstedts vinststopp är en attack på hela näringslivet

GÄSTKRÖNIKA Om vinster förbjuds för välfärdsföretag, var går då gränsen? Ska den som bygger skolor eller säljer bilar till det offentliga inte heller få göra vinst? Det undrar den skånska företagaren Kalle Gustafsson, vd och ägare av PoG Woody Bygghandel. Läs hans gästkrönika här.
NYHET Publicerad:

"Vi tvingas lägga ned, men jag tror inte att du är ledsen för det"

GÄSTKRÖNIKA ”Man kan undra hur mycket du egentligen känner till om verkligheten för små och medelstora företag i vårt land?” Den frågan ställer före detta bankmannen Bo Åhnebrink i Malmö i ett öppet brev till finansminister Magdalena Andersson, apropå nya regler för företagsstyrelser.
NYHET Publicerad:

Höjning av entreprenörsskatt är som att kissa i byxan

GÄSTKRÖNIKA "Att inte fler reagerar över att finansministern med berått mod vill försvåra för landets småföretagare. Hon påstår att höjningen av entreprenörsskatten enbart drabbar de som hänger vid Stureplan. Men så är det inte" skriver Carl-Otto Swartz, Örups Säteri, Tomelilla i en gästkrönika.
NYHET Publicerad:

”Enkelt göra fel, omöjligt göra rätt”

GÄSTKRÖNIKA Det borde inte vara så komplicerat. Person söker asyl i Sverige. Person vill jobba och får tillåtelse av Migrationsverket att göra så. Person får jobb. Sedan är allting klart? Inte direkt. Jeanette Bohman är ägare av Skivarps Gästgivaregård. Läs hennes Kafka-artade skildring av att försöka anställa en nyanländ.
NYHET Publicerad:

Arbete – farligt eller vägen till lycka

GÄSTKRÖNIKA "Arbetslivet är farligt, människor blir sjuka av arbete, hälsorisker i arbetslivet, utbränd av arbete. Rubrikerna har varit talrika de senaste åren och långt innan dess också. Men arbete är faktiskt en hälsofaktor." Det skriver Jehoshua Kaufmann, leg psykolog och entreprenör i en gästkrönika.
NYHET Publicerad:

Den snillrika Reepaluutredningen innebär sotdöden

GÄSTKRÖNIKA ”Att fokusera på kunskap och utbildning känns idag viktigare än någonsin. I ljuset av detta blir jakten på friskolor och andra företag i välfärdssektorn ännu mer beklaglig. Vi behöver fler goda alternativ, inte färre.” Det skriver Maria Jacky, Skolhoppet AB i Lund, i en gästkrönika.
NYHET Publicerad:

Hur modig är du?

GÄSTKRÖNIKA "Så vad kan du och jag göra för att få fler att våga, fler att ta chansen att förädla sin idé, sin dröm? Vad kan du och jag göra för att uppmuntra, vägleda men även själva våga vägledas och våga vara nyfikna in i en ny tid av entreprenörskap?" Så skriver Leila Khammari, ordförande Ung Företagsamhet Skåne, i en gästkrönika.
NYHET Publicerad:

Målet är resan värd

GÄSTKRÖNIKA Det brukar heta att det är vägen som är mödan värd, inte målet. Men jag vill slå ett slag för målet. För mig och företaget har ett tydligt uppsatt mål varit avgörande, utan det skulle jag kanske inte driva färgbutiken Colorama i Lycksele idag, skriver Joacim Eriksson i sin krönika.
NYHET Publicerad:

”Varje erfarenhet leder till nytt jobb”

GÄSTKRÖNIKA "Så var det dags att gå vidare från mitt första jobb. Osökt kommer tankarna om hur det egentligen är att vara ung på arbetsmarknaden i dag, tankar jag delar med så många andra." Det skriver Susanna Jertel i en krönika.
NYHET Publicerad:

Vi är inte konkurrenter

GÄSTKRÖNIKA I Svenskt kvalitetsindex är Arbetsförmedlingen den myndighet som har lägst förtroende. Både arbetsgivare och arbetssökande är missnöjda. För de arbetssökande är 2015 års resultat detsamma som tidigare år (index 43) och bland arbetsgivarna sjönk förtroendet under förra året (index 55), trots att Arbetsförmedlingen lagt stort fokus på att prata om arbetsgivarkontakter och matchning.
NYHET Publicerad:

Snart sinar korna

GÄSTKRÖNIKA "Vi företagare måste mana till sans vad gäller skatter och avgifter som regering och kommuner fattar beslut om. Vi är nu kassakor som mjölkas snabbt och säkert på sista dropparna. Är det sättet vi ska bygga Sverige på?”. Det skriver Jeanette Bohman, Skivarps Gästgivargård, i en gästkrönika.
NYHET Publicerad:

Man måste både ge och ta chanserna som kommer

GÄSTKRÖNIKA Att få sitt första jobb kan vara svårt för vem som helst. Är man dessutom nyss anländ från ett annat land, med ett annat språk, är det ännu värre. En av de som vet, men som kämpat hårt från början – och lyckats – är Ilko Corkovic. Då flykting från Banja Luca i Bosnien, i dag kommunalråd i Borgholm.
NYHET Publicerad:

Sommarjobbet som dörröppnare ut till arbetslivet

GÄSTKRÖNIKA "Jag var inte mer än fem till sex år gammal när jag fick börja hjälpa till och expediera över disk. Det föll sig naturligt och kändes både spännande och roligt. Service och handel var en självklar del i min vardag när jag växte upp och ledde mig till mitt första sommarjobb." Så skriver Jörgen Andersson, Gota Media i Karlshamn, i sin gästkrönika.
NYHET Publicerad:

"Ett feltänk från början till slut"

GÄSTKRÖNIKA "Jag driver en förskola och upplever hur sjukansvaret blir allt tyngre och urholkar alla mina möjligheter att vara den goda arbetsgivare som jag vill vara. Nu vill socialförsäkringsminister Annika Strandhäll göra det än tyngre." Det skriver Lena Karman, vd Klurifax Barnteaterhus AB i Hörby, i sin gästkrönika.
NYHET Publicerad:

En mammaledig vd:s tankar

GÄSTKRÖNIKA Ska jag, tredje generation i familjeföretaget, riskera allt som tidigare generationer byggt upp? Jag skulle ju bli polis. Det skriver Elisabet Angelin, vd Tomas Buss.
NYHET Publicerad:

Vad är det värsta som kan hända?

GÄSTKRÖNIKA Jag har alltid vetat att jag ska öppna en egen salong. Att det skulle hända så fort hade jag ingen aning om, men när lokalen dök upp så tänkte jag bara – kör! Och är det så farligt? Det är så jag tänker för att hitta modet. Så inleder Elin Sjöström, ägare Runt Hörnet Sundsvall, sin krönika.
NYHET Publicerad:

Sjukt förslag utan slut

GÄSTKRÖNIKA "Nej, vet ni vad, socialförsäkringsminister Strandhälls sjukskatt kan ni kasta i soporna. Bums! Varför? Jo det ska jag berätta." Det skriver Jeanette Bohman, Skivarps Gästgivaregård i en gästkrönika.