NYHET29 september 2016

Målet är resan värd

Det brukar heta att det är vägen som är mödan värd, inte målet. Men jag vill slå ett slag för målet. För mig och företaget har ett tydligt uppsatt mål varit avgörande, utan det skulle jag kanske inte driva färgbutiken Colorama i Lycksele idag.

Joacim Erikson driver färgbutiken Colorama i Lycksele tillsammans med Marlen Wallin

För mig har företagandet varit en berg- och dalbana med både toppar och dalar, både jobbmässigt och privat. De senaste tre åren har präglats av förnyelse, djärva beslut och plusresultat.

Vi har gått från 13 till sex anställda, i stort sett halverat omsättningen, från 16 till 10 miljoner kronor men ändå lyckats få en bättre vinst. En förklaring till det är en tydlig målsättning – vi ska vara bäst på kundbemötande. Vi har renodlat verksamheten och satsat kraft på att utveckla servicen. Vi ska inte vara billigast men vi ska ha bäst kundbemötande.

Jag har lärt mig att inte vara rädd för att ta obekväma beslut, att dra ner på verksamheten för att nå lönsamhet. Men det har varit en resa att få modet att fatta sådana beslut.

När jag och min dåvarande livskamrat och nuvarande kompanjon, Marlen, tog över färghandeln för 16 år sedan var vi blåbär inom företagande. Vi var nog en aning naiva. Erbjudandet om att köpa butiken fick vi dagen innan vi skulle åka till Thailand på min 30-årsresa. Semestern gick åt till mycket funderande och räknande. Vi bestämde oss till slut för att satsa. När vi kom hem gick vi till banken och sa ”Hej – vi vill köpa en verksamhet. Vi har 29 000 kronor på huskontot, går det bra?”. Det räckte naturligtvis inte men på olika sätt fick vi ändå till slut ihop tillräckligt med startkapital och banken beviljade oss lån.

Hårt belånade jobbade vi i stor sett dygnet runt. Det var mer jobb och beslut än vad vi någonsin kunde ha föreställt oss men det rullade på och vi expanderade. På åtta år hade vi betalat av lånen. Det som däremot inte växte av allt arbete var kärleken, den tog helt enkelt slut. I total enighet bestämde vi oss för att gå skilda vägar men ändå fortsätta att driva företaget tillsammans.

Vi bestämde oss 2011 för att bygga om butiken och levde i tron att en fräsch butik skulle vara förlösande för affärerna. Det var det inte. Under tiden för renoveringen stängde vi butiken med följden att vi förlorade kunder till konkurrenter. Vi tappade motivationen, där satt vi med en ombyggd butik och 13 anställda och visste inte riktigt vad vi skulle ta oss till.

Trots det lite bekymmersamma läget fick vi bara ett halvår senare utmärkelsen Årets butik på den lokala företagsmässan ”Guldkalaset”. Vi blev stolta och såg det som ett kvitto på att vi satsat rätt trots att omsättningen inte ökat som vi räknat med. Vi tvingades fundera ordentligt på hur vi ville driva verksamheten vidare. Det var framförallt två saker som fick det att vända, dels minskade vi personalstyrkan när några av våra hantverkare fick jobb hos en ny byggfirma och dels började vi jobba tydligare med mål.

Det var tack vare Colorama, den rikstäckande kedjan vi är med i, vi fick upp ögonen för vikten av att ha ett mål. Kedjan har ett tydligt mål - att ge kunden bästa service och upplevelse i butik. Vi anammade det och har tagit steg för steg för att nå fram. Kundnöjdhet kanske kan låta luddigt om man jämför med nyckeltal och procentsatser men det är det inte. Vi mäts noggrant utifrån en rad kriterier av en oberoende part. Colorama utsågs 2015 till Sveriges bästa kedja när det gäller kundnöjdhet. Satsningen på service har gett oss nöjda kunder och ett plusresultat. Det visar att satsningen på renodling och målsättning var rätt. Nöjda kunder är lönsamt.

Vi har i efterhand insett att vi har varit dåliga på att sätta realistiska mål. Vårt mål har varit att företaget ska gå med vinst, men det är ju jätteluddigt. Hur stor ska vinsten vara? Vad ska vi göra med överskottet och så vidare. Jag har ofta jämfört företagande med ett fotbollslag. Att driva företag utan mål är som att ha ett fotbollslag där alla springer åt olika håll på planen med olika mål med sitt spelande. På det viset vinner man ingen match.

Joacim Eriksson, delägare i Colorama, Lycksele

Entreprenörskap
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist