LogoLogo
LogoLogo
NYHET24 november 2016

Stor skillnad mellan kommunerna i Västerbotten

Skillnaderna mellan avgifterna för - och nivån på - kommunernas service till företagarna är stor i Västerbotten. Det visar Näringslivets Regelnämnds, NNR, stora granskning av regeltillämpningen i kommunerna där sex områden av särskild vikt för företagen kartläggs.

De sex rapporterna om regeltillämpning handlar om företagslotsar, upphandling, serveringstillstånd, bygglov, miljöfarlig verksamhet och livsmedelskontroll.

August Liljeqvist
August Liljeqvist

- Ansatsen hos kommunerna är för det mesta god, påpekar August Liljeqvist, sakkunnig på Näringslivets Regelnämnd, NNR, under sitt besök i Skellefteå och Umeå. Exempelvis så uppger alla kommuner i Västerbotten att de har en företagslots som ska hjälpa företagen att hitta rätt när det kommer till tillstånd, och andra regelverk.

Däremot är det ingen av kommunerna i Västerbotten, jämfört med 21 procent i Sverige, som erbjuder företagen att följa något av ärendetyperna på nätet.

- Att så många kommuner har inrättat företagslotsar visar att man vill väl och har en ansats att förbättra klimatet för de lokala företagarna. Men ofta stannar det tyvärr just vid en ansats. Att inte fler kommuner erbjuder möjligheten att följa sina ärenden på nätet är svårförståeligt. Dagens teknik erbjuder alla möjligheter att underlätta inte bara för företagen, utan också för kommunens handläggare, säger August Liljeqvist.

Det är stor skillnad i både handläggningstider och avgifter mellan kommunerna i Västerbotten. Ett enkelt bygglovsärende kan ta allt mellan en och tio veckor att hantera, visar NNRs kartläggning. Mellan den dyraste och billigaste kommunen skiljer det hela 25 876 kronor i ansökningskostnader.

- Skillnaderna är svårmotiverade och det finns all anledning för kommunerna att titta på hur avgifterna kan skilja sig så mycket. Avgifterna ska motsvara arbetsinsatsen och det är svårt att se att de verkligen gör det i det här fallet, säger August Liljeqvist.

Samma sak gäller om du driver restaurang eller livsmedelsbutik i Västerbotten. NNRs rapporter visar att tillståndsprövningen av ett utskänkningstillstånd tar mellan fyra och tio veckor beroende på vilken kommun du söker i, och avgiften för en livsmedelskontroll varierar mellan 5 526 och 24 948 kronor. En kontroll som beräknas ta allt mellan 6 och 28 timmar – trots att det exempel som skulle bedömas var likvärdigt.

Karina Folkesson.jpg
Karina Folkesson

- Det borde inte spela någon roll var i Västerbotten man vill starta sin verksamhet, men det är tyvärr stora skillnader i företagsklimatet. Och den gamla klichén stämmer – tid är pengar. Företagens kostnader för lokaler, personal och varor pausar ju inte för att besluten dröjer, säger Karina Folkesson, regionchef Svenskt Näringsliv.

Positivt är dock att många av kommunerna har minskat sina handläggningstider sedan den förra undersökningen genomfördes, 38 procent av kommunerna i landet hanterar till exempel en prövning av serveringstillstånd snabbare idag än 2012. Dorotea och Skellefteå är exempel på kommuner i länet som har sänkt sina handläggningstider, Dorotea från åtta till fyra veckor och Skellefteå från åtta till sex veckor.

En del har också blivit dyrare sedan sist. 79 procent av kommunerna i landet har till exempel höjt sina tillsynsavgifter för miljöfarlig verksamhet, i länet som mest med 12 058 kronor. Nivåer som ligger långt över såväl konsumentprisindex som löneökningar under samma tid.

Ofta saknas en tydlig koppling till kommunernas motprestation i miljötillsynen. Avgifter tas ut oavsett om tillsyn genomförs eller ej – bara 10 procent av kommunerna i landet återbetalar tillsynsavgifter om ingen miljötillsyn genomförs.

- Det är en liten förbättring jämfört med förra undersökningen, men fortfarande en alldeles för låg siffra. Både avgifter för miljötillsyn och avgifter för livsmedelskontroll bör i högre utsträckning tas ut i samband med tillsynen eller vid genomgång av företagens dokumentation, säger August Liljeqvist, NNR.

De flesta kommuner prioriterar kontroll av brister högst vid ett tillsynsbesök, samtidigt som det finns en hel del kommuner som fokuserar på dialog och rådgivning till företagarna.

- Det handlar om förståelse för företagares vardag. Kommunerna måste kommunicera med företagen i kommunen, och den kommunikationen måste gå åt båda hållen. Man måste kunna visa en rimlig prissättning och servicenivå, det finns ingen anledning att kostnader och tidsåtgång ska variera så mycket över kommungränserna som de faktiskt gör idag, säger Karina Folkesson, Svenskt Näringsliv.

regler
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på fPlus
fPlus logo
fPlus ger dig koll på det senaste och fördjupning i allt som rör företagsamheten.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på fPlus
fPlus logo
fPlus ger dig koll på det senaste och fördjupning i allt som rör företagsamheten.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på fPlus
fPlus logo
fPlus ger dig koll på det senaste och fördjupning i allt som rör företagsamheten.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på fPlus
fPlus logo
fPlus ger dig koll på det senaste och fördjupning i allt som rör företagsamheten.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist