NYHET16 augusti 2017

Vill bygga för bågar

Northbike i Umeå vill växa och anställa. Men företaget är för trångbott och man har inte hittat någon lämplig lokal. Northbike vill gärna bygga nytt men kommunen ännu inte kunnat ge klartecken för byggstart. "Vi har varit redo att expandera i Umeå i två år, men just nu går det inte för vi är för trångbodda i båda våra lokaler", säger Jessika Häggling, platschef på Northbike.

Jessika Häggling är platschef på Northbike i Umeå.

Det som fattas är 20-30 000 kvadratmeter mark att bygga på.

– En ny lokal skulle ge oss möjlighet att rymma både fler märken och modeller. Det skulle kunna leda till anställningar av både säljare och mekaniker, säger Jessika Häggling.

I dagarna åker hon till Los Angeles för att i ett jättekonvent träffa Harley-Davidson International och personerna som är huvudansvariga för all etablering av nya Harley-Davidson-lokaler i alla länder.

Northbike har flera märken men H-D är ett av de tyngsta. H-D har väldigt tydliga krav på hur deras motorcyklar ska exponeras i butikerna. Det ska vara showrooms snarare än packade rader av motorcyklar och H-D:s önskemål är en viktig faktor bakom byggplanerna.

– Det hade varit fantastiskt när vi exklusivt träffar deras chefsingenjör att kunna visa ritningar på hur vi vill tillmötesgå deras önskemål. Jag hade förhoppningar på att ha dem med mig redan i år men så blir det tyvärr inte, säger Jessika Häggling och tillägger:

– Jag får i stället fokusera på att berätta vilken fantastisk potential Northbike har.

Opraktiskt att inte ha allt under samma tak

Northbike ingår i en koncern med moderbolaget i Sundsvall. I koncernen drivs flera företag inom främst försäljning av fritidsfordon och bilar, men även finansiering. Försäljningen av fordon uppgår till runt 4 000 per år. Koncernomsättningen ligger på en halv miljard.

I Umeå har man två lokaler. På Ersboda säljs motorcyklar med tillbehör och på Västerslätt, sedan ifjol, fyrhjulingar samt snö- och vattenskotrar.

Det upplevs som ett opraktiskt upplägg att inte ha allt under samma tak. Därför letar man ivrigt ny tomt. Jessika Häggling bekräftar att ett av önskemålen är mark på Ersboda där flera andra motorhandlare huserar.

– Umeå kommun har dessvärre inte kunnat presentera en lösning med en så stor tomt centralt än, säger Jessika Häggling och fortsätter:

– Vi har en bra dialog med kommunen och det är vi glada för, men vi behöver såklart mark och bygglov för att kunna sätta starten för vår etablering.

Hon förklarar att man i en ny lokal långsiktigt investerar i kommunen. Dessutom, i ett första skede, skulle man kunna fastanställa sex-sju personer som vanligtvis bara kan erbjudas säsongsjobb.

Vill att kommunen tar chansen

Northbike arbetar mycket med unika event runt sina varumärken, och dessa vill man utveckla och därigenom dra turism till Umeå. Varje år anordnar man en motorfestival som drar flera tusen besökare. Här, menar Häggling, finns utrymme att ta ut svängarna om bara lokalerna fanns.

Northbike säljer i dag fem mc-märken.

– Det finns fler som intensivt uppvaktar oss men vi har inte en enda kvadratmeter kvar att ta in cyklar på, säger Jessika Häggling och visar den manuella rephiss man har för att lyfta ner motorcyklar från deras utställning på övervåningen.

– Jag skulle vilja att Umeå kommun tar chansen och visar att Umeå verkligen är en offensiv tillväxtkommun och vågar stå upp och hänga med när det händer saker. Min önskan är att de väldigt snart hjälper oss med vårt lokaldilemma så att vi kan sätta spaden i jorden.

Jessika Häggling är relativt ny på jobbet. Hon började i april och kom då från ett jobb som exportchef på ett företag i möbelbranschen.

Hur mycket kan ni växa?

– Vi räknar med 25 procents ökning av försäljningen ganska omgående om vi får den lokal vi söker. Det blir förstås mer på sikt, förklarar Jessika Häggling och fortsätter:

– Vi har ett stort upptagningsområde och vi säljer över hela Sverige. Det finns en stor kundkrets och mer köpkraft än vi kan leverera, så självklart är vi väldigt angelägna om att lösa lokalfrågan.

– Norra Sverige behöver en destination för kapitalstarka motorintresserade. Umeå är en perfekt stad för det, avslutar Jessika Häggling.

Anders Boström

EntreprenörskapSmåföretagsfrågor
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist