NYHET16 juni 2020

"Att driva företag är ingen lek …"

Sara Wexén från Hedbergska gymnasiet i Sundsvall har tilldelats SM-guld i “Årets säljare” som utses av Ung Företagsamhet. Sara har precis tagit studenten och blivit erbjuden jobb som säljare när vi talar med henne.

Foto: Katarina Lövgren

Sara kom egentligen till Sundsvall och Hedbergska gymnasiet för att kunna kombinera gymnasiestudier med hennes stora fotbollsintresse. Men när hon tillsammans med några klasskamrater fattade beslut att starta ett UF-företag under sista året på gymnasiet var det detta som kom att ta upp allt mer av det sista året på gymnasiet berättar hon.

– Det har varit ett hårt arbete som har tagit betydligt mer tid än vad som var schemalagt i skolan. Jag har fått en stor respekt för hur mycket arbete det faktiskt krävs för att driva ett företag, säger Sara.

Företaget heter Climate Run UF och affärsidén var ett motionslopp i Sundsvall, där företaget planterade träd i östra Afrika för varje deltagare. Ett lopp hann gå av stapeln innan corona-krisen slog till, men Sara och hennes kollegor gav inte upp – istället för fysiska lopp har ett digitalt dito gått av stapeln, där varje deltagares fysiska position inte varit det avgörande.

Årets säljare en tävling i flera steg

Att bli årets säljare i Sverige har varit en process i flera steg berättar Sara. Till en början fick hon och de övriga tävlande i uppdrag att sälja in en generell produkt som inte var deras egen. Det var först i finalen som uppgiften var att övertyga juryn om varför de skulle köpa just hennes produkt, vilket hon lyckades med.

– Min egen bild av försäljning är att det viktigaste är att vara positiv och glad. Och inte minst är det viktigt att vara påläst och kunnig om den produkt man säljer. Såväl glädje som förtroende smittar av sig, säger Sara.

Försäljning är något som Sara kommer att fortsätta med och efter sommaren kommer hon att börja arbeta med just försäljning.

Entreprenörskap är viktigt

Vi frågar Sara om hur hon skulle beskriva entreprenörskap och hur hon skulle sälja in betydelsen av det till lärare, elever och skolor. Hon dröjer inte länge innan hon säger att möjligheten att få driva ett UF-företag är det mest lärorika hon har gjort under sin skolgång hittills.

– Att driva ett UF-företag handlar inte bara om att lära sig det praktiska kring hur ett företag fungerar med lagar och regler. Nästan viktigare har varit att förstå betydelsen och att få ta steget och bygga ett kontaktnät som jag kommer ha nytta av länge. Till skillnad från den vanliga skolgången sitter man inte bara i ett klassrum, utan får ta steget ut i verkliga världen och faktiskt försöka stå på egna ben. Det är fantastiskt lärorikt, säger Sara.

Sara säger att det är viktigt att bygga upp en förståelse för företagens betydelse i stort men också för vilka insatser som faktiskt krävs för att bygga upp en fungerande verksamhet.

– Att driva företag är ingen lek utan kräver att man faktiskt tar i och jobbar, men det är samtidigt väldigt roligt. Nu har jag tänkt vara anställd i några år, sedan får vi se vart det tar vägen, avslutar Sara.

Entreprenörskap
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist