NYHET24 juni 2019

Därför får Timrå sitt bästa betyg genom tiderna

Företagen går före när Timrå kommun utvecklar sin verksamhet. En inställning som gjort tydliga avtryck på företagsklimatet. I årets undersökning om det lokala företagsklimatet ger företagen i Timrå kommunen det bästa omdömet genom tiderna. Omdömet på samtliga frågor ligger högt över Sverigesnittet.

Foto: Olof Axelsson

Bakom resultaten finns en vision om att alltid arbeta med näringslivets bästa för ögonen. Visionen sträcker sig över politiska gränser och förenar politiker och tjänstemän.

Kommunstyrelsens ordförande Stefan Dalin (S) konstaterar att det fina omdömet visar att Timrå är på rätt väg för att nå målet om Norrlands bästa företagsklimat.

– Samtidigt vill jag också uttrycka min stolthet över alla medarbetare i kommunen. För utan deras hårda arbete, förstklassiga service och viljan att göra sitt bästa skulle vi inte ha detta resultat.

Ett av de områden som sticker ut extra mycket är upphandling. Företagen i Timrå ger kommunens upphandling betyget 3,5, vilket kan jämföras med Sverigesnittet 2,7. Det gör att kommunen hamnar på en hedrande åttondeplats i Sverige.

– Vi har arbetat långsiktigt med att förbättra dialogen med leverantörerna, synliggjort vår service och delat upp upphandlingar så att mindre företag kan vara med och lämna anbud, säger upphandlingsstrategen Stefan Eriksson.

Tillsammans med upphandlaren Kristina Jönsson och upphandlingssekreteraren Maria Hjalmarsson håller han i kommunens inköp av varor och tjänster.

– Vår utmaning är att göra så bra affärer som möjligt. Helst ska det finnas tre vinnare: kommunen, invånarna och de lokala företagen. För frodas företagen i Timrå så gynnas alla. Här har politikernas vision om ett bra företagsklimat haft tydlig inverkan.

Upphandlarna deltar i näringslivskontorets aktiviteter, exempelvis företagsfrukostar och företagsbesök.

– Vi har en bra dialog, det är därför vi får så fina betyg av företagen. För oss är det här ett naturligt arbetssätt.

Ett tätare samarbete med kommunens bostadsbolag Timråbo har förstärkt utbytet med näringslivet ytterligare.

– Vi har mycket direktkontakt med lokala entreprenörer. En målsättning är att dela upp avtalen i mindre delar för att fler ska kunna lämna anbud, säger Kristina Jönsson.

Det handlar också om att våga testa gränser.

– Om man inte gör fel, kan man inte lära sig någonting. Man måste få göra om och göra rätt. Den fotbollsspelare som står i mittcirkeln hela tiden gör inga mål, säger Stefan Eriksson.

Att ta in synpunkter från näringslivet när förfrågningsunderlaget fastställs är en vinnande väg.

– När vi skulle upphandla bevakningstjänster hade vi ett möte med några leverantörer och frågade: Vad är kostnadsdrivande? Genom att sedan ändra kravet på inställelsetid, som i praktiken inte gjorde någon skillnad, kunde vi sänka kostnaden med 700 000 kronor.

Upphandlingsenheten ser också till att ha goda relationer med de anbudsgivare som inte tar hem ett uppdrag.

– Finns det behov följer vi upp, och förklarar hur vi tänkt. Det här lär vi oss också mycket av, säger Stefan Eriksson.

Tidigare var han även ansvarig för kommunens it-drift, men sedan årsskiftet är det fullt fokus på upphandlingar.

– Ni ska vi bli ännu bättre på uppföljning av våra avtal. Det är gynnar både leverantörerna, kommunen och skattebetalarna, säger Stefan Eriksson.

Upphandling
Skriven avOlof Axelsson
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist