NYHET29 mars 2019

Dressed for success?

Vi är inne i den tid på året när Ung Företagsamhet (UF) syns som mest. Det bokstavligen kokar på de regionala mässorna runt om i landet när unga entreprenörer tampas om att ta sig till SM i Stockholm. I samband med årets mässa i Västernorrland passade vi på att bjuda in till ett panelsamtal med UF-företagaren i centrum.

Fanny, UF-företagaren, är mitt i förberedelserna för att slå upp dörrarna till montern när mässan öppnar om 30 minuter. Pulsen, nervositeten och förväntan pulserar i hela henne när hon berättar om sin resa som företagare under läsåret. Och visst blir man imponerad och innerligt varm om hjärtat när det är så många aktörer som brinner för ungas företagsamhet och möjliggör denna utveckling. Vi är många som hjälps åt att konkret klä på och förbereda unga entreprenörer. Lärare, studie- och yrkesvägledare, näringslivet, regionen, kommuner och inte minst hela verksamheten som bedrivs inom Ung Företagsamhet. Inte att förglömma alla påhejande föräldrar, vänner och släktingar också såklart. Här vässas företagsamheten och förhoppningen om en ljus framtid för både individ och företaget Sverige AB tar plats på scen.

Jag tänker för mig själv, vad är det som gör att samarbetet mellan privat, offentlig och förening funkar så bra just i detta sammanhang? Där och då blir det väldigt påtagligt att alla jobbar för samma sak. Att UF-eleverna ska lyckas. Att de ska gå i mål med sina verksamheter. En nyckel för framgång tänker jag är att alla fokuserar på sakfrågan – att driva UF-företag. En annan nyckel att offentliga och privata aktörer samarbetar och pratar med varandra – inte bara ur finansieringsperspektivet utan även i jury-arbeten på mässan. Alla har ett uppdrag och fokus. Reglerna är tydliga och alla vet sin roll på spelplanen. Det råder en ömsesidig respekt.

För att Sverige ska stå starkt i både dagens och morgondagens globala konkurrens behövs det nya företag och unga företagare – företagare som skapar jobb och bidrar till vår gemensamma välfärd. Vi lever i en föränderlig värld. Vi möter både nya tuffa utmaningar och nya fantastiska möjligheter. Att vara företagsam handlar dock inte bara om att bli företagare. Man kan vara företagsam och initiativrik i många olika sammanhang. Sveriges företag har stora behov av företagsamma människor. Det behövs också innovation och företagsamhet i den offentliga förvaltningen.

Och tänk om ännu fler skolor och fler program skulle vara villiga att inkludera Ung Företagsamhet i undervisningen? Att införa ung företagsamhets läromedel hela vägen från grundskolan? Ambitionen hos alla borde vara att så många elever som möjligt får den unika möjligheten att bli både företagsamma och väl rustade för framtiden. Alla kan inte vara bra på allt. Men alla kan vara bra på något. Bara förutsättningarna, uppmuntran och omgivningen tillåter.

Entreprenörskap
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist