LogoLogo
LogoLogo
NYHET15 januari 2021

Ett hårt slag när statsministern avrådde från att gå på gym 

Familjeägda gymkedjan Ego i Sundsvall har tappat många besökare under pandemin. ”Det var på väg att vända uppåt när nya restriktioner kom i november. Och att marknadsföra oss har känts svårt när läget är som det är”, säger delägaren Niklas Berndt. 

Niklas Berndt och Mikael Berndt är både bröder och ägare av Ego, en av alla gymkedjor som har ett ovisst läge. 
Foto: Anders Lövgren

I normala fall är inledningen av januari en tid när Egos gym är fyllda av personer som drar igång året med träning. Nyårslöften som innefattar förbättrad styrka och kondition är inte ovanliga och därmed vill många komma igång med sin träning. 

– Januari 2020 var vår bästa månad någonsin. Januari 2021 kommer nog inte i närheten, det är gott om plats på våra anläggningar, säger Niklas Berndt. 

Ego har 15 anställda och cirka 100 extrapersonal som leder de många träningspass som erbjuds. Efter att bolaget under våren 2020 köpte kollegan Moove med två gym har Ego nu sju anläggningar i Sundsvall och är lokalt ett av de största företagen i branschen. 

– Räknar man medlemmar så är vi störst. Våren 2020 hade vi över 9 000 medlemmar, men där har vi minskat något även om det inte är mycket. Vi har helt enkelt haft svårt att marknadsföra oss eftersom gym tyvärr och anser jag felaktigt omgärdats av hårda restriktioner, säger Niklas Berndt. 

Egos intäkter kommer huvudsakligen från längre medlemskap, vilket gör att det ur ekonomiskt perspektiv kortsiktigt inte är någon fara om besöksantalet går ner. Bekymmer blir det långsiktigt om kunder väljer att avvakta med att köpa eller förnya sina träningskort. 

En titt i backspegeln berättar att första halvåret 2020 gav ett tapp på cirka 20 procent av besöksantalet. Det är dock normalt att gymmen är mindre befolkade när det blir vår och sommar, eftersom andra aktiviteter lockar mer. Efter sommaren började verksamheten närma sig det normala, medlemmarna tränade mer som vanligt. 

– Det var i november när statsministern avrådde från att gå på gym som den stora förändringen kom. Efter det har vi tappat och nuvarande besöksnivå ligger på runt 70 procent av det normala, säger Niklas Berndt. 

Statsminister Stefan Löfvens budskap vid en presskonferens var det numera välciterade “Gå inte på gym, ha inga middagar och arrangera inga hemmafester”. Ett uttalande som hela gymbranschen reagerat skarpt mot. 

– Ingen som inte känner sig frisk går och tränar. Eftersom smittspårning heller inte visat att gym är någon större källa till spridning av viruset så var det fel att peka ut oss på det viset. Det är större risk att bli smittad om man besöker en butik. Dessutom är det med tanke på den allmänna folkhälsan otroligt viktigt att vi fortsätter hålla oss friska genom att träna, säger Niklas Berndt. 

I efterhand har gym inte nämnts specifikt i restriktionerna, men innefattas av restriktioner om hur många man får samlas. De senaste restriktionerna gör att Ego på sin största anläggning, Ego City, skulle kunna ta in 170 personer samtidigt. Detta enligt begränsningen 10 kvadratmeter per person. 

– Vi är långt ifrån att nå det besöksantalet. Det finns väldigt gott om utrymme för alla som kommer hit, lovar gymägaren. 

Utöver att följa allmänna restriktioner har Ego anpassat sina träningsgrupper och tar jämfört med tidigare bara in runt en tredjedel så många per pass.  

När Svenskt Näringsliv ber Niklas Berndt att beskriva hur han ser på 2021, låter han trots allt lätt optimistisk och poängterar att man inte blir sjuk av att träna utan att förhållandet är det motsatta – man blir sjuk av att inte träna. 

– Det borde vända uppåt igen och normaliseras när vaccineringarna kommer igång. Vi har också börjat erbjuda våra medlemmar träningspass på nätet, något som jag vet att man söderut kommit lite längre med. Dessutom tror jag att vi kommer att se mer av uteträning, även när pandemin är över. Vi tar också ett nytt grepp för vår marknadsföring och satsar på att få igång mer försäljning. 

coronakrisen
Skriven avAnders Lövgren
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på fPlus
fPlus logo
fPlus ger dig koll på det senaste och fördjupning i allt som rör företagsamheten.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på fPlus
fPlus logo
fPlus ger dig koll på det senaste och fördjupning i allt som rör företagsamheten.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på fPlus
fPlus logo
fPlus ger dig koll på det senaste och fördjupning i allt som rör företagsamheten.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på fPlus
fPlus logo
fPlus ger dig koll på det senaste och fördjupning i allt som rör företagsamheten.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist