NYHET29 maj 2019

Företagare vana att arbeta med offentlig upphandling

Annica Axelsson, som driver Inredningshuset och Gardinmästarna, menar att kommuner och övrig offentlig verksamhet skulle spara mycket tid och pengar på att samverka med leverantörerna i samband med att förfrågningsunderlaget sammanställs. ”Vi kan det här med upphandling och lagstiftning och vad som krävs för att få ett så tryggt och säkert underlag som möjligt”, säger hon

Annica Axelsson som driver Inredningshuset och Gardinmästarna i Sundsvall med 15 anställda var en av Västernorrlands företagare som besökte Svenskt Näringslivs årliga stämma den 23 maj i Stockholm.

– Det var ett jättebra upplägg och intressanta ämnen som togs upp. Framför allt gillade jag filmerna med frågor från företagare runt om i Sverige. Frågan om upphandling är något jag själv brinner för, säger Annica Axelsson.

Offentlig upphandling är en fråga som av många företagare får lågt betyg i Svenskt Näringslivs årliga enkätundersökning om lokalt företagsklimat. Och även Annica Axelsson är en företagare som önskar förbättringar inom detta område.

– Jag försöker påverka genom att vara ute och prata mycket om ämnet. Tidigare skrevs det ramavtal med leverantörer till offentliga miljöer, detta har ändrats och nu är det upphandlingar samt förnyad konkurrensutsättning löpande inom gällande avtal, säger hon. Med förändringarna har det också blivit svårare i den bemärkelsen att flera kan lämna in offerter, även företag som inte har verksamhet på orten.

– Då blir det lätt fokus på lägsta pris utan tanke på kvalitet och på vad företaget bidrar med lokalt eller den service som företaget kan erbjuda efter leverans och vid alla andra tillfällen, säger Annica Axelsson

Företag som Inredningshuset och Gardinmästarna har bra vana vid att arbeta med kommunala och andra upphandlingar.

– Vi sitter med en till två större upphandlingar per månad så vi har mycket kunskap när det gäller underlag, hur detta ska skrivas för att kunden ska får en trygg och säker leverans, säger Annica Axelsson.

Som exempel tar hon skolor.

– När det ska köpas ny inredning till skolmiljöer kan det vara rektorn eller annan personal på skolan som får skriva förfrågningsunderlaget för upphandlingen. Det är klart att det blir brister i underlagen då, för det tillhör ju inte deras kärnuppdrag att skriva förfrågningsunderlag för offentlig upphandling.

Annica Axelsson menar att kommuner och övrig offentlig verksamhet skulle spara mycket tid och pengar på att samverka med leverantörerna i samband med att förfrågningsunderlaget sammanställs.

– Vi kan det här med upphandling och lagstiftning och vad som krävs för att få ett så tryggt och säkert underlag som möjligt, säger hon och pekar på att det ofta saknas viktiga ”skall-krav” i dagens förfrågningar.

– För kunden är det bra att ha med krav på service efter leverans. Att företaget som levererar är etablerat på orten är bra för kommunen, det finns lokal förankring och man vet att företaget har anställda som bidrar till skatteintäkter. Även krav på uppföljning brukar brista, säger Annica Axelsson.

– Kommunen vill att vi ska driva företag på orten och skapa arbetstillfällen lokalt. Men då måste de också i sina upphandlingar visa att de värdesätter våra företag. Annica Axelsson berättar att hennes företag också har en egen syateljé med anställda som har kollektivavtal.

– Det är bra för kommunen att företagen har anställda lokalt och att man inte köper in allt från låglöneländer. Att kommunen ser helheten i affären i varje upphandling och väver in det i beräkningarna för totalkostnaden.

– Man kanske inte alltid får det lägsta priset på inköpet men kommunen får ett betydligt bättre resultat över tiden, avslutar Annica Axelsson.

Upphandling
Skriven avKarin BångmanKarin Bångman
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist