NYHET9 januari 2018

Framgångsrik generationsväxling skapar tillväxt

Nylandsföretaget Stringo har hängt med i både globalisering och teknikutveckling och samtidigt vuxit, till stor del tack vare en lyckad generationsväxling. "Vi har insett att vi inte finns i världens mitt och då måste vi anpassa oss efter det", säger vd:n Nina Thelin.

Foto: Kristofer Lönnå

Stringo tillverkar fordonsförflyttare. Bland kunderna finns stora biltillverkare över hela världen som använder produkterna för att enkelt flytta tunga fordon i fabriker och verkstäder.

Sedan 2015 heter vd:n Nina Thelin och hon tog över rollen efter sin pappa Göran Fahlén som gick i pension.

– Jag hade jobbat i bolaget sedan 2006 och därför var det ingen större sak. Jag hade haft gott om tid på mig att lära mig jobbet, säger Nina Thelin.

Hennes intåg i ledande position är dock inte den enda generationsväxlingen som Stringo gjort. Sedan 2014 har företaget rekryterat 13 personer, och Nina Thelin har ägnat en stor del av sin tid åt att göra detta jobb så bra som möjligt.

Är det något som företag i inlandet är medvetna om, så är det just utmaningen att rekrytera kompetens till orter som kanske inte har den mest självklara attraktionskraften.

– Jag får ofta frågan om det inte vore enklare för oss om vi fanns någon annanstans. Jag har valt att inte fokusera på det, utan vi ligger där vi ligger. Precis som på alla andra ställen finns det för- och nackdelar. Det gäller att anpassa sig, säger Nina Thelin.

För Stringos del innebär det att inte kräva att medarbetarna ska jobba från kontoret varje dag i veckan. Arbetstid kan också vara på annan plats, ett exempel är ett öppet kontor i Örnsköldsvik som kan användas av dem som bor där. Det gäller att vara lyhörd för hur exempelvis en medarbetare som också är småbarnsförälder och bor på annan ort ska få ihop tillvaron.

– Jag brukar säga att vi haft tur med generationsväxlingen och kunnat rekrytera väldigt bra medarbetare, teknisk kompetens är verkligen hårdvaluta. Men det spelar också roll hur vi presenterat företaget och de möjligheter som vi erbjuder. Det gäller att vi är en attraktiv arbetsgivare för att få de bästa att vilja komma hit.

Nina Thelin har en tydlig bild av vad Stringo är för ett slags företag och var man befinner sig på den globala scenen. Den bilden har förändrats de senaste åren när även bilindustrin gjort en resa.

– Tidigare var våra kunder uteslutande traditionella fordonstillverkare, stora och ganska statiska som företag betraktat. I dag är många kunder i branschen mindre teknikbolag och arbetar på ett helt annat sätt. De påminner mer om hur vi själva är, snabbrörliga med korta beslutsvägar, vilket är väldigt spännande, säger Nina Thelin.

Genom att lyfta fram just den här bilden av Stringo och marknaden, och betona den passion som genomsyrar “den nya fordonsbranschen” med allt från digitalisering och förarlösa bilar till nya hållbara lösningar så har Stringo också blivit mer intressant som arbetsgivare.

Utvecklingen har varit positiv och de senaste fem åren har omsättningen ökat för varje år. 2016 omsatte Stringo 45 miljoner kronor, med ett resultat efter finansnetto på 9 miljoner kronor. Prognosen för 2017 pekar mot att omsättningen tar ett rejält kliv framåt och landar på 58 miljoner kronor.

I dag har Stringo 21 medarbetare knutna till huvudkontoret i Nyland. Fyra anställda finns i ett dotterbolag i USA. Kunder finns i över 40 länder. Planer finns på att i mindre utsträckning använda återförsäljare i dessa länder utan i stället bygga upp säljbolag med egen personal.

– Vi ser stor skillnad mellan att ha egen personal som jobbar fokuserat med Stringo jämfört med att jobba med återförsäljare, säger Nina Thelin som ännu en gång betonar att man kan vara ute i världen fast man har företaget i lilla Nyland.

– Om vi ska ta fram produkter för världens fordonsindustri, håller det inte att enbart sitta på rumpan i Nyland.

Anders Lövgren

GlobaliseringKompetensförsörjning
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist