LogoLogo
LogoLogo
NYHET27 november 2020

Gymföretagaren som fick näringsförbud 

”Ett horribelt uttalande som i praktiken ger oss näringsförbud!” Det säger gymägaren Anders Schröder med företaget Teamed apropå statsminister Stefan Löfvens utspel där han råder landets medborgare att inte träna på gym. Detta kommer i en tid när hans företag gör allt för att hantera krisen. 

Anders Schröder upplever att han fått näringsförbud sedan statsministern Stefan Löfven gjort ett uttalande och direkt uppmanat svenska folket att inte gå på gym. “Nu väntar vi i branschen bara på att de som köpt årskort vill ha pengarna tillbaka”, säger Anders. 
Foto: Anders Lövgren

– Vår statsminister uttalade sig förra veckan om coronaläget. Han sa specifikt och ordagrant ”gå inte på gym”. Att en statsminister ger en hel bransch näringsförbud offentligt utan att se till att vi får någon kompensation eller alternativ känns helt galet och det när vi har ett virus som drabbar i övrigt friska men överviktiga personer hårdast, säger Anders Schröder.  

Att vi kan gå fritt i matvarubutiker med 1,5 meters avstånd, men inte träna med restriktioner i ett gym, är något som Anders Schröder har svårt att förstå. Och han är övertygad om att det kommer att påverka branschen negativt. 

För att överleva pandemin har friskvårdsföretaget Teamed hittills satt igång flera nya tjänster och investerat det egna kapitalet i utveckling, och med lättnad sett att kunderna återvänder. 

När pandemin slog till i mars så försvann 80 procent av de bokade tiderna för Teamed med åtta heltidsanställda. För företaget som vänder sig till både privatpersoner och företag med en palett av tjänster inom friskvård var det en chockartad upplevelse. 

– Våren är vanligtvis högkonjunktur för oss, men nu var det värre än lågkonjunktur och vi var åtta veckor från konkurs som jag ser det. Men eftersom jag går igång på utmaningar så fick jag också energi och sökte lösningar, berättar vd:n och ägaren Anders Schröder. 

Teamed med sin stab av bland annat naprapat, massör, dietist och personlig tränare är mycket ovanligt i den bemärkelsen att alla är anställda med kollektivavtal. En vanligare företagsform i branschen är att flera företagare samverkar under ett paraply eller har provisionsbaserade löner. 

Permitteringsstödet samt de sänkta arbetsgivaravgifterna har varit viktig hjälp för Teamed, men utan en stor dos kreativitet hade det inte gått att få kunderna att återvända och börja boka tider igen. 

Teamed började med att ringa företagskunder och undersöka vad som gjorde att deras anställda bokade av sina tider och hellre stannade hemma. Detta trots att många paradoxalt nog kunde få mer besvär med exempelvis värk på grund av sämre ergonomi i hemmiljö.  

– Det visade sig att många som jobbade hemma såg det som ett stort hinder att göra sig i ordning, ta bilen och leta en parkering och kanske också råka stöta på någon bekant. Det skulle kännas som att bli avslöjad att smita från jobbet, säger Anders Schröder. 

Då fick Teamed hjälp av företagskunderna att uppmana sina anställda att inte gå med besvär i onödan, utan boka tider som vanligt. En egen kampanj i sociala medier där Teamed beskrev sitt utsatta läge och vädjade till kunderna gav också effekt. 

– Vi sa som det var, om ni inte fortsätter att nyttja våra tjänster så kommer vi inte att finnas kvar. Ett fåtal var kritiska till att vi uppmuntrade folk att röra sig ute i samhället, men från väldigt många blev gensvaret positivt och vi har sedan dess legat på 70 procent i bokningsgrad. Det hjälper oss att överleva, säger klinikchefen Lina Nilsson. 

Anders Schröder, vd, och Lina Nilsson, klinikchef, upplevde tillsammans med Teameds anställda en minst sagt tuff vår när pandemin slog till. I dag är de optimister, tack vare interna utvecklingsprojekt som tagit vara på nya affärsidéer. 
Foto: Anders Lövgren

Parallellt med detta inledde Teamed ett utvecklingsarbete som involverade all permitterad personal. Fackförbundet Vision ställde sig positivt till att permitterad personal kunde delta i utvecklingsprojektet som gick ut på att tillsammans ta fram nya tjänster. 

– Mycket av det vi utvecklat är sånt som vi inte haft tid till annars, till exempel hur vi gör det tydligare och enklare för kunder när de besöker oss. Vi har också startat ett projekt för att göra hemsidan mer interaktiv. Men vi har också skapat nya tjänster som ger oss intäkter, säger Lina Nilsson. 

Lina Nilsson har under året passat på att utbilda sig till instruktör i yin-yoga och startar nu kurser. 
Foto: Anders Lövgren

Till de nya tjänsterna hör ett användarvänligt konditionstest som företag kan använda för att uppmuntra sina medarbetare att utvecklas, samt kurser i yin-yoga där en variant av kurserna vänder sig specifikt till män och kallas grabbyoga. Ett annat nytt spår är en kurs som vänder sig till blivande massörer. 

– Vi försökte använda tiden som permitterade för att bli starkare. Vi har sökt och fått utvecklingscheckar från länsstyrelsen men vi använder också eget kapital till nya affärsidéer som främst är digitala. Jag ser gärna att bolagets pengar används för att vi ska leva vidare. Dessutom har det här utvecklingsarbetet gjort att vi kommit varandra närmare och alla är delaktiga och känner ansvar, säger Anders Schröder. 

Men ändå, när tiderna är som de är och nya restriktioner staplas på hög så kan det vara relevant att undra om kunderna trots allt inte är rädda för smitta när de besöker Teamed och ska träffa till exempel en naprapat. 

– Jag brukar avdramatisera ett besök genom att sträcka fram handen som för att handhälsa, när kunderna lyfter armbågen i väntrummet. Jag säger att vi ändå kommer så nära varandra med kroppskontakt och även om mycket går att sköta digitalt så är en stor del av vår verksamhet väldigt fysisk, säger Anders Schröder. 

coronakrisen
Skriven avAnders Lövgren
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på fPlus
fPlus logo
fPlus ger dig koll på det senaste och fördjupning i allt som rör företagsamheten.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på fPlus
fPlus logo
fPlus ger dig koll på det senaste och fördjupning i allt som rör företagsamheten.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på fPlus
fPlus logo
fPlus ger dig koll på det senaste och fördjupning i allt som rör företagsamheten.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på fPlus
fPlus logo
fPlus ger dig koll på det senaste och fördjupning i allt som rör företagsamheten.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist