Svenskt Näringsliv logoSvenskt Näringsliv logo
LogoLogo
LogoLogo
NYHET6 september 2021

Instagram och morgonöppet räddade butiken

Ökad försäljning på instagram, anpassade öppettider och betydligt längre arbetsdagar gjorde att butiksägarna Jenny och Rikard Horn i Härnösand så här långt klarat pandemin. 

Jenny och Rikard Horns affärsverksamhet är ett levande bevis på att det med kreativitet och hårt arbete går att övervinna en kris som pandemin. ”Tack vare nya sätt att jobba blev fjolåret vårt bästa hittills”, säger Jenny Horn. 

Sedan 1997 har paret drivit kläd- och skobutiker i Härnösand. Just nu står de bakom butikerna Jeansbolaget och JR Skor med sammanlagt fem anställda plus timanställda. När pandemin var ett faktum i början av 2020 fruktade de det värsta. 

– Det är klart vi var väldigt oroliga, men det blev inte alls så hemskt som vi befarade. En förklaring till att försäljningen hölls uppe är att vi finns i en relativt liten stad där kunderna känner större trygghet att besöka butiker jämfört med stora köpcenter i större städer, säger Jenny Horn. 

Avgörande för att butikerna fortsatte att fungera bra var dock anpassning av öppettider och marknadsföring på instagram. 

Varje dag erbjöds kunderna att boka egen tid mellan 8 och 10 för att kunna handla coronasäkert. Jenny Horn berättar att det blev väldigt uppskattat och att det i stort sett varje dag var bokat med besök. 

– Jeansbolaget har en 300 kvadratmeter stor butikslokal vilket gör att ingen behöver trängas. I efterhand har jag fått många tacksamma kommentarer från kunder som säger att stunderna innan öppning hos oss var de enda gångerna de rörde sig utanför sina hem. Det blev något mer än att bara gå och handla kläder, förklarar hon. 

Fri hemkörning av varor

En ökad satsning på att presentera varor på instagram blev också framgångsrik. 

– Där erbjöd vi fri hemkörning av varor varje dag efter att butiken stängt. Kunderna betalade med swish och fick sina varor levererade i en kasse på sina dörrhandtag. Extra uppskattat var denna service under julhandeln, berättar Jenny Horn. 

I butikerna upplevde personalen också att kunderna var skeptiska mot den konkurrerande e-handeln, vars leveranser inte sällan var felaktiga och det blev krångligt med returer. Detta stärkte lojaliteten till den fysiska butiken. 

Att både ha öppet två timmar innan ordinarie öppettid men även åka runt med leveranser på kvällstid gjorde arbetsdagarna extra långa för paret Horn. 

– Administration och inköp som jag vanligtvis jobbar med innan butiken öppnar fick skötas sent på kvällen. Vi har också tre barn i familjen och det blev av naturliga skäl mindre tid tillsammans. Men vi gick ändå hela ur den värsta krisen inom handeln, behövde inte permittera någon medarbetare och till och med förbättrade försäljningen, så det är klart vi känner tacksamhet för det. Främst tackar vi våra lojala kunder i Härnösand, säger Jenny Horn. 

I år har hittills försäljningen varit okej, men inte riktigt lika bra som 2020. Och inför fortsättningen säger Jenny Horn att det är ödmjukhet som gäller, samt att hålla koll på utvecklingen med eventuella nya restriktioner. 

– Vi köper in som vanligt och siktar på ett bra 2022. Får vi ett tydligt slut på pandemin så kommer många att vilja klä upp sig, ordna fester och bröllop vilket vi ser fram mot. Under pandemin har vi sålt bra med basplagg, men betydligt mindre med festkläder. 

coronakrisenHandel
Skriven avAnders Lövgren
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist