NYHET3 oktober 2022

Jordnära arbete förbättrar företagsklimatet

Daniel Andersson var kommunalråd i Linköping, men klev av från politiken och är nu Svenskt Näringslivs expert på lokalt företagsklimat. Här delar han med sig av sina bästa tips på hur Västernorrlands kommuner ska vässa sig.

Foto: Anders Lövgren

När Svenskt Näringsliv Västernorrland hade sitt rankingsläpp på Hotell Höga Kusten, medverkade också Daniel Andersson som föreläsare och inspiratör kring lokalt företagsklimat. Med sin bakgrund som kommunal toppolitiker har han en unik plattform.

– I Linköping tyckte vi att vi gjorde det mesta rätt. I min nya roll har jag rest runt till kommuner som lyckats på det här området och tagit reda på vad de gjort annorlunda, för att identifiera gemensamma framgångsfaktorer, säger Daniel Andersson, projektledare lokalt företagsklimat, Svenskt Näringsliv.

Han är väl medveten om att Timrås framgångssaga (bäst företagsklimat i Norrland) mycket väl skulle kunna vara en del av hans föreläsning, men då han befinner sig i Västernorrland väljer han att plocka sina exempel från andra håll i landet.

– Ett misstag vi gjorde i Linköping var att lägga vår hela kraft på de stora förändringarna, som en ny universitetssatsning, ett stort infrastrukturprojekt eller en större företagsetablering. Vi hade enbart blicken på vad som skulle hända om tio eller tjugo år och missade det som hände i nuet hos de företag som kämpade dagligen med sin verksamhet, säger Daniel.

De kommuner som återfinns på prispallen i den senaste rankingen eller som klättrar snabbt har enligt honom nästan alltid valt att lägga lika mycket kraft på det jordnära som på det långsiktiga.

I Solna som länge abonnerat på topplaceringar besöker kommunalrådet och tjänstemän nyetablerade företag för att hälsa dem välkomna till kommunen och fånga upp upplevelser av etablerings- och tillståndsprocesserna medan företaget har dem färskt i minnet.

– En restaurangkedja berättade att bara några veckor efter öppningen gjorde kommunen ett besök och ställde frågor om hur företaget upplevt kommunens processer under etableringen. De var riktigt överraskade av kommunens intresse.

I Kungsör som är den bästa klättraren finns tre punkter att följa för att utveckla företagsklimatet inom kommunen; bygg relationer, fråga i stället för att gissa och koppla servicen efter behovet.

– För att veta säkert vilka frågor som var viktiga och vilka behoven var satte sig i kommunen i möten med företagsföreningen och gjorde en fempunktslista på åtgärder. När dessa började bockas av blev det tydligt att utvecklingen gick åt rätt håll och då följde de upp det med branschvisa träffar för att ta fram de åtgärder som var viktigast för respektive bransch, säger Daniel.

En kommun som ständigt är bland de bästa i landet är Falkenberg. Men i mätningarna märkte kommunen att lantbruksföretagen inte var lika nöjda, något som fick kommunen att agera.

– Nu har Falkenberg genomfört stormöten och fokusgrupper med företagen för att bättre förstå hur förbättringarna kan utformas för att göra största nytta. Första steget är såklart att ta reda på vilket område som skaver, men det är lika viktigt att prata igenom möjliga lösningar med företagen.

Kommunen som tröttnat på att säga ”Det är konstigt att vi inte stiger i rankingen, för vi gör allt man ska” behöver enligt Daniel ta till sig fyra tips:

  1. 1.
    För dialog med företagen under former som fungerar för dem.
  2. 2.
    Lyssna och fråga nyfiket för att verkligen nå fram till pudelns kärna.
  3. 3.
    Leverera åtgärder på utmaningarna företagen upplever.
  4. 4.
    Visa i handling att kommunen agerar och att tiden de lagt på dialog med er inte är bortkastad.
Lokalt Företagsklimat
Skriven avAnders Lövgren
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist