LogoLogo
LogoLogo
NYHET21 april 2020

Kommunikation räddar bokhandlaren i kristid

De fysiska bokhandlarna är en utsatt kategori företag under coronakrisen. Lennart Bergström som äger Vängåvans bokhandel i Sundsvall kan hittills stå emot nedgången och har recept på hur den kan pareras.

Lennart Bergström
Foto: Katarina Lövgren

Lönsamheten för de fysiska bokhandlarna har under det senaste decenniet pressats av både näthandeln och e-boken. Av landets kommuner saknar 134 stycken i dag en egen bokhandel. Att coronakrisen är särskilt ovälkommen i den här branschen är uppenbart. Enligt statistik från Svenska bokhandlareföreningen sjönk den fysiska bokhandelns försäljning med hela 42 procent under vecka 13, som en följd av social distansering.

Vängåvans bokhandel tillhör de mest profilstarka företagen i Sundsvalls stadskärna och har funnits sedan 1840-talet. Ägaren Lennart Bergström har trots orosmolnen inga tankar på att coronakrisen ska förändra det.

– Visst känner vi av en tydlig nedgång, men inte i nivå med de siffror som nämnts. I vårt fall varierar det från vecka till vecka, men som mest har vi haft cirka 20 procent minskad försäljning, säger Lennart Bergström.

Han tror att det är bokhandlare i mellersta delen av landet och i synnerhet de som finns i gallerior som har det tuffast.

– Folk undviker galleriorna eftersom det är många som rör sig inomhus där. Att gå på en gata i stan och besöka en butik upplevs mindre riskfyllt, kommenterar han.

Nedgången har gjort att företagets åtta anställda är korttidspermitterade. Arbetstiden har minskat med 20 procent, vilket innebär att var och en stannar hemma en dag i veckan. Dessutom kan företaget nyttja den sänkning av arbetsgivaravgiften som gäller från 1 mars till 30 juni.

Fastighetsägaren Lilium har inte sänkt hyran, men har gått med på att den betalas månadsvis i stället för kvartalsvis. Och så har Lilium infört ett så kallat marknadsföringsstöd för en del av sina hyresgäster, bland annat företag inom handeln.

– Fastighetsägare sänker inte hyror av rädsla för att fastighetsvärdet ska sjunka, så Lilium gjorde på det här sättet i stället. Jag tycker man visat att man bryr sig, säger Lennart Bergström.

Det enskilt viktigaste motmedlet för Vängåvans bokhandel i krisen har varit kommunikation. Under många år har Lennart Bergström varje vecka skickat ut nyhetsbrev till kunder som anmält intresse, och det har skapat en slags vi-känsla bland bokläsare. Denna vi-känsla har också märkts tydligt under arrangemanget Bokens afton som genomförs regelbundet med författarbesök.

– Nyhetsbrevet har blivit ännu viktigare under de här veckorna och jag får väldigt fin respons. Jag tror det spelar stor roll för att kunderna ska fortsätta välja att handla lokalt i butiken i stället för att ge sig ut på nätet, säger han.

Skylt med texten Vill du ha hjälp - tryck på knappen så kommer vi
Ringklocka utanför entrén gör det möjligt för kunder att kalla på uppmärksamhet och göra sitt köp ute i det fria.
Foto: Katarina Lövgren

Den som vill kan ringa på en klocka utanför entrén och bli betjänad utanför butiken. Butikens anställda har vässat städrutinerna vid de ytor som kunderna kommer i kontakt med och man har flyttat om så det blivit rymligare. Dessutom kan kunderna få hemleverans.

– Är det nära så sköter vi själva leveransen, men vi har också ett samarbete med KFUM Sundsvalls basketlag som levererar om det är en bit utanför centrum, säger Lennart Bergström.

Tycker du att regeringen och berörda myndigheter gör rätt saker och har de gjort tillräckligt för näringslivet?

– Hittills känns det riktigt att vi inte stängt ner samhället, vi kan ha öppet och vi har kunder i butiken. Jag tycker det är bra med sänkningen av arbetsgivaravgift och med möjlighet att korttidspermittera, vi kan även permittera mer om det skulle behövas. Vi kommer att klara det här, det måste vi.

Lennart Bergströms bästa tips för företag att stå emot corona:

KUNDKONTAKT: Det är svårt att snabbt skapa kontakt om det inte finns en grund att stå på. Men nyhetsbrev med ett personligt anslag har under lång tid varit en framgångsfaktor för oss och hjälpt oss att få lojala kunder. En sådan här gång visar sig arbetet vi lagt ner på det vara av stort värde.

VAR PROAKTIV: Sitt inte och vänta utan agera i stället. Vi har fått fart på hemleveranser och vi har arrangerat kundevent på distans med hjälp av telefon och dator. Vi har också skapat nya bokpaket med överraskande innehåll som blivit populära i dessa tider.

coronakrisen
Skriven avAnders Lövgren
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på fPlus
fPlus logo
fPlus ger dig koll på det senaste och fördjupning i allt som rör företagsamheten.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på fPlus
fPlus logo
fPlus ger dig koll på det senaste och fördjupning i allt som rör företagsamheten.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på fPlus
fPlus logo
fPlus ger dig koll på det senaste och fördjupning i allt som rör företagsamheten.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på fPlus
fPlus logo
fPlus ger dig koll på det senaste och fördjupning i allt som rör företagsamheten.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist