När Svenskt Näringsliv frågar företagen i Västernorrland om förväntad produktions- och försäljningsvolym, investeringstakt och anställningsmöjligheter för de kommande sex månaderna så visar det sig att förväntningarna är lägre än riket i övrigt, i alla kategorier. Störst skillnad är det gällande produktions- och försäljningsvolym. I landet är det bara företagen i Värmland och Uppsala som har längre förväntningar än företagen i länet. Det framgår av svaren i Svenskt Näringslivs Företagarpanel.
I Västernorrland tror 42 procent av företagen att de kommer att ha en högre produktions- och försäljningsvolym om sex månader och 14 procent att de kommer att ha en lägre. Det ger ett positiv netto på 28 procent. På riksnivå är motsvarande siffra 45 procent.
– Klart att det är oroande om företagen i länet tappar takt, speciellt när företagen uppvisar lägre förväntningar i alla aspekter jämfört med riket i övrigt, skulle så klart hellre se en förväntan på större volymer, säger Anna Hedensjö Johansson, regionchef Svenskt Näringsliv.
Bara vart femte företag i länet tror på högre investeringar jämfört med att hela vart tredje företag i riket gör detsamma. Däremot så är det bara fem procent i av företagen i länet som tror på lägre investeringar, jämfört med nio procent i riket.
När det gäller antalet anställda så tror 30 procent av företagen i länet att de kommer att vara fler om sex månader, 14 procent tror att de kommer att vara färre. Här finns dock en utmaning.
– Precis som Arbetsförmedlingen konstaterade häromdagen så har ett stort antal arbetsgivare svårigheter att rekrytera i tillräcklig omfattning. Så frågan är om alla företag som letar kommer att hitta sina talanger, säger Anna Hedensjö Johansson.
Enligt länets företagarpanel har 59 procent försökt att rekrytera medarbetare under de senaste sex månaderna. Hela 76 procent anger dock att det varit mycket svårt eller ganska svårt att hitta en medarbetare. Den huvudsakliga anledningen till att det är så svårt att hitta nya medarbetare är att det saknas personer med rätt yrkeserfarenhet och rätt utbildning.
– Det är alltså inte generellt sett mer utbildning som behövs, utan det viktiga är att det är rätt utbildning. Politikerna behöver säkerställa att rätt utbildningar, oavsett nivå, finns på plats så att det lokala och regionala näringslivet kan växa. Viktigt också att möjliggöra så att det finns rätt förutsättningar lokalt för att företagen ska kunna engagera sig i utbildningarna, konstaterar Anna Hedensjö Johansson.
Den politiska osäkerheten i världen är fortsatt stor. Trots denna osäkerhet har den ekonomiska tillväxten i Sverige utvecklats relativt väl. En stigande export framöver skapar förutsättningar för tillväxt i både BNP och sysselsättning. Svenskt Näringslivs företagarpanel visar för riket på fortsatt höga förväntningar om kommande tillväxt i produktion, investeringar och sysselsättning. En viss tillbakagång i förtroendet syns dock under det andra kvartalet, vilket kan ha att göra med att företagen upplever att flaskhalsproblemen ökar när konjunkturen förbättras.
Svenskt Näringslivs företagarpanel är en internetbaserad undersökning som visar hur medlemsföretagen ser på konjunkturutvecklingen. I företagarpanelen tillfrågas ett urval av medlemmarna om utvecklingen det senaste halvåret avseende produktion, investeringar och antal anställda samt en bedömning för de kommande sex månaderna. Undersökningen genomförs varje kvartal av TNS Sifo.