LogoLogo
LogoLogo
NYHET25 april 2018

Mobilapp får fler elever att äta lunch

Sedan företaget Mitt Gastronomi inte längre lagar skolmat i blindo har svinnet halverats och kvaliteten på skolmaten ökat. Bakom succén finns en mobilapp där eleverna förbeställer sin lunch. Nu äter fler elever lunch och presterar därmed bättre i skolan.

Mitt käk
För Mikael Elias gymnasium i Sundsvall har Mitt käk-appen varit ett stort lyft. Eleverna är piggare, gladare och når högre, enligt skolan.
Sofia Nordell, Mitt Gastronomi
"Miljönyttan med det minskade svinnet är enorm", säger Sofia Nordell på Mitt Gastronomi som står bakom appen.

För fem år sedan köpte Sofia Nordell och en kompis företaget Mitt Gastronomi som levererar mat till skolor i Sundsvall. Ganska snart insåg de att det var tuffare än de trodde att klara det ekonomiskt.

– Vi var inte beredda på att det var så få elever som åt lunch. Av 600 elever kanske det bara var 400.

De kunde bara ta betalt för antalet elever som åt lunch men var samtidigt tvungna att laga mat så att det räckte till alla, tre olika rätter varje dag. Efter många besök i skolorna för att ta reda på hur det egentligen fungerade fick hon en idé.

– Plötsligt blev det så uppenbart för mig att min målgrupp är digitala användare. Vi måste tänka om!

Det ledde fram till mobilappen Mitt käk som används av 600 elever på tre skolor, och ytterligare 1300 elever väntas under året. På måndagar släpps menyn för nästkommande vecka i appen, och senast torsdag ska eleverna ha lagt in sina beställningar. Därefter handlar Sofia Nordell varorna som behövs.

– Då vet jag hur mycket mat som ska lagas kommande vecka. Förut visste jag varken hur många som skulle komma eller vilken rätt de skulle välja.

Tack vare appen har företaget kommit på fötter igen. Bara under det första halvåret steg antalet elever som åt i skolan med elva procent. Svinnet, all mat som lagas men som inte äts upp, har mer än halverats och sopkostnader har gått ner med 20 procent.

Dessutom går det att planera tiden effektivare. Förut lagade kockarna först maten och sedan fick de ägna tid åt att ta hand om all mat som kom tillbaka, och som sällan kunde återanvändas.

– Nu kommer nästan ingenting tillbaka, och när kockarna bara lagar mat som kommer att ätas upp har de en massa tid över till annat. Miljönyttan med det minskade svinnet är enorm.

Med enklare planering har Mitt Gastronomi kunnat utöka antalet rätter att välja mellan varje dag från tre till åtta, utan att höjda lönekostnader. Och när eleverna får välja fritt visar det sig att intresset för vegetariska rätter är stort.

– De är mycket mer miljömedvetna än tidigare generationer. De vill inte enbart vill äta vegetariskt men de vill ändå ha större tillgång till det eftersom de vet att det är bra för miljön.

Men så fungerar det sällan idag, påpekar hon. Antingen är man vegetarian eller inte. Den som inte är det får inte ens smaka för då tar det slut.

–Det är ganska omodernt. Vem ska då uppmuntra till att minska den animaliska kosten? Här har skolan ett stort ansvar.

Diskussioner om skolmat handlar ofta om att trånga ekonomiska ramar tvingar fram kompromisser med kvaliteten, men det stämmer inte, betonar Sofia Nordell.

– Sedan vi började med appen har vi höjt kvaliteten samtidigt som jag har fått pengar över. Det gör både att företaget går bättre och att jag kan skicka med en frukt eller en efterrätt extra ibland, och använda ännu bättre råvaror.

Mikael Elias gymnasium i Sundsvall var först ut med att använda appen och enligt elevvårdaren Anneli Holmlund är skolan mycket nöjd. Eleverna tycker att det är fantastiskt att ha åtta rätter att välja mellan, berättar hon.

Förutom att även skolans sopkostnader har minskat ger det ytterligare en dimension till skolans arbete inriktat mot global hållbarhet. Men den allra största vinsten är att besökarna i matsalen är fler och att de äter mer, konstaterar hon.

– Det är viktigt att eleverna äter en bra skollunch för att orka prestera. Vi ser en stark koppling däremellan – det har varit ett stort lyft för oss. De är piggare, gladare och når högre.

Kvalitet och effektivitet i välfärdenVälfärd
Skriven avKarin Myrén
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på fPlus
fPlus logo
fPlus ger dig koll på det senaste och fördjupning i allt som rör företagsamheten.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på fPlus
fPlus logo
fPlus ger dig koll på det senaste och fördjupning i allt som rör företagsamheten.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på fPlus
fPlus logo
fPlus ger dig koll på det senaste och fördjupning i allt som rör företagsamheten.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på fPlus
fPlus logo
fPlus ger dig koll på det senaste och fördjupning i allt som rör företagsamheten.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist