SAO-jobb öppnar nya dörrar för högstadieelever
SAO-jobb ger högstadieelever i särskilt utsatta områden sitt första avlönade jobb med handledning och tydliga ramar. Under ett års tid får de möjlighet att bygga relationer med arbetslivet. ”Vi måste få fler elever att närma sig arbetsmarknaden. Varenda unge behövs för att bygga Sverige framåt”, säger Evin Cetin, initiativtagare Nästa Generation Sverige.

Genom Studiemotiverande Arbetslivsorientering (SAO) byts prao ut och eleverna får istället jobba två timmar per vecka under ett helt år hos lokala företag. Syftet är att ge eleverna mer studiemotivation, högre skolnärvaro, större framtidstro och en konkret väg in i arbetslivet.
En skola som tidigt hoppade på projektet är Åkersviks skola i Sundsvall.
– Vi hade tidigare samarbetat med Evin Cetin i andra skolprojekt och i samma veva hade vi ett event där våra elever fick möjlighet att agera värdar och få en ersättning för arbetet. Vi såg viken effekt det hade på ungdomarna då de fick ersättning för en insats, berättar Öyvind Eriksen, rektor på Åkersviks skola i Sundsvall.
Evin Cetin kom med idén om att starta upp SAO med den danska modellen ”Fritidsjobb” som förlaga. Efter att ha besökt projektet i Danmark, blev Åkerviks skola en av pilotskolorna. Sundsvalls kommun kopplades ihop med lokala företag och snart fanns ett 20-tal arbetsplatser redo att ta emot SAO-jobbare. Eleverna fick söka till de olika jobben genom en presentationsvideo av sig själva. På skolan hölls förberedande lektioner, bland annat i hur man agerar på en arbetsplats. I april var det sedan dags för eleverna i årskurs 8 att börja på sina SAO-jobb.

Ett av de företag som bidrar med SAO-jobb är Telia i Sundsvall. Fredrik Dahlström och Elin Källström handleder två elever som har sina jobb hos Telia.
– Jag blir otroligt stolt över att Telia gör detta, att få göra något som känns riktigt bra i magen och hjälpa nästa generation är otroligt viktigt. Att få chansen att göra något som faktiskt kan göra skillnad, Det var den största motivationen för mig i alla fall, förklarar kontorschefen Fredrik Dahlström.
– Första dagen när de kom till oss var de jättenervösa, men nu vågar de ta för sig mer. Det är roligt att se den utvecklingen som ett resultat av att vara hos oss två timmar i veckan. Nu vågar de fråga mer och det kan även göra så att de utvecklas i skolan, menar Elin Källström.
– Ja, jag tror att det är väldigt viktigt både för elever och för oss vilka krav man ställer på dem. Att de får betalt. Det får man inte som prao-elev, där det handlar om att uppleva en arbetsplats. Här förväntas man leverera. Du får betalt och det bygger ett ansvar, det märker man på dem. Är de på väg att komma försent för att skolan har dragit ut på tiden, så är de väldigt noga med att skicka ett SMS och berätta varför. De tar ett mycket större ansvar än en prao, menar Fredrik.
– Pengafrågan är viktig för ungdomarna, att de kan ha sin egen ekonomi. Våra unga har varit på plats varje gång, det är helt otroligt. Och jag tror att om det hade varit en praktikplats, så hade det kanske sett annorlunda ut. De vet hur viktigt det här är och jag är så stolt över dem, säger Elin.
En av eleverna som jobbar på Telia är Mahdi Zafari. Han har fått uppgift att titta på Telias TV-tjänst, hur den fungerar och kan utvecklas med ungas ögon. Han berättar att han även fått chans att bredda sitt nätverk och lära känna nya personer.
– Det bästa med SAO-jobbet är att jag har fått lära känna mina handledare och jag har även träffat många andra på Telia. Jag får också tjäna mina egna pengar, vilket jag är glad över. Jag är tacksam över att skolan hoppade på SAO-jobbet, säger Mahdi.
Målet är att projektet ska bli en del av kommunens ordinarie arbete för att bryta utanförskap för ungdomar, och främja att näringslivet tar aktiv del i att forma nästa generations arbetskraft.
Men det ställs även krav. Om man inte sköter skolan kan man pausas från sitt SAO-jobb.
– Självklart är vårt grunduppdrag att lära eleverna att läsa, skriva och räkna, men vi ser att vi behöver koppla ihop så många externa aktörer som vi kan. Uttrycket ”det krävs en hel by för att fostra en unge”, det har vi tagit fasta på. Då kan det här hjälpa våra elever att få större möjligheter att nå sina drömmars mål. Vi pratar mycket om valkompetens, att de ska veta vad som finns att välja mellan, ha kunskap om sig själva, kunna ta beslut och genomföra dem. Det här hakar i så många olika delar av det, avslutar Öyvind Eriksen, rektor på Åkersviks skola i Sundsvall.










