NYHET9 april 2018

Snabbkö för företag högt på dagordningen

Vi har intervjuat Härnösands båda toppolitiker, kommunalrådet Fred Nilsson och oppositionsrådet Anders Gäfvert. Nilsson ondgör sig över att staden är gubbig med sina många herrloger, medan Gäfvert vill skapa en snabbkö för företag genom den kommunala byråkratin.

Fred Nilsson, vi tänker oss att du möter en investerare som letar efter en kommun att göra affärer i. Du har en kort stund på dig att få personen nyfiken på Härnösand. Vad säger du?
– Att Härnösand är en stad på uppgång med tillväxt. Efter att ha varit på tillbakagång under några decennier har det vänt de senaste fyra åren då vi ökat med tusen invånare. Ett trendbrott! Samtidigt ser vi hur många små men mycket innovativa företag drar till sig lokalt riskkapital, vilket visar att det både finns pengar och en vilja att investera i regionen.

Vad ser du som styrkan i kommunens näringsliv?
– Det är imponerande att vi klarat den strukturomvandling som skett så pass bra. På 80-talet försvann i stort sett alla stora företag och arbetsgivare från orten, bland andra ABB, Hagraf och Tobaksfabriken. Sedan har många statliga verksamheter försvunnit. I dag har vi i stället nya företag som gör de mest fantastiska saker, Xavitech skickar små pumpar ut i rymden, Hernö Gin tillverkar världens bästa gin, Absolicon säljer solenergiteknik till kineserna. Och så har vi en tomat- och fiskeodling som är den första i sitt slag i Europa. Vem kunde tro att allt det här skulle hända?

Vilken enskild aktuell händelse har varit mest positiv?
– Att vi fått ett nytt ägande av fastigheter i centrala Härnösand. Tidigare fanns en splittrad bild av utländska ägare, men efter att några viktiga affärer genomförts så har nu lokala ägare kommit in. Det kommer att betyda mycket för utvecklingen, vi får ett annat engagemang.

– Måste också nämna utvecklingen inom besöksnäringen. Birka Cruises har nu fem sommarturer till Härnösand och tillsammans med den utväxling som sker längs hela Höga Kusten skapar det en image som turist- och kulturstad.

Vilken utmaning för kommunens näringsliv är tuffast just nu?
– Centrumhandeln har det tufft, det går inte att komma ifrån. Att Lindex och Åhléns flyttade härifrån var motgångar, men samtidigt öppnade H&M en Home-butik och vi har på kort tid fått både Espresso House, Pinchos och Dollarstore. Summerar man så är det ungefär lika mycket verksamhet som tidigare. Dessutom stora etableringar inom bygghandel. Problemet är att det sprids dålig stämning och att det tyvärr finns de som gärna fokuserar på det negativa i stället för att samarbeta.

Vilken enskild händelse har varit mest negativ?
– Här finns en investerare som är beredd att satsa 140 miljoner kronor på ett hotell i Härnösand och en konservativ moderatfalang har motarbetat detta och lyckats stoppa bygget. Jag tycker det är obegripligt att man kunde få en domstol med sig. Beslutet är nu överklagat, men det är för bedrövligt. Hela den här historien visar de djupa rötter som finns i Härnösand när det gäller politik och samhälle. Det finns en gubbig och borgerlig kultur med många herrloger. Att Härnösand nu har haft medgång utan alliansstyre är det många som helt enkelt inte tål, och det är väldigt tråkigt eftersom det blir ett tillväxthinder.

Hur kan du medverka till ett bättre företagsklimat?
– Jag försöker ta alla tillfällen att informera mig om vad företagare tycker och tänker, gör besök hos dem eller stannar till när jag går genom gallerian i centrum. Jag har varit med och utvecklat företagsmässan Fokus och är en varm förespråkare av våra företagarfrukostar som är en viktig mötesplats. Men information är svårt och tyvärr lever många företagare i sina bubblor och vi når inte så många som vi skulle vilja.

Ge exempel på åtgärder majoriteten gjort för att förbättra företagsklimatet?
– Vår kampanj “Tusen kronor om dagen” stöttar sju näringslivsorganisationer. Vi har också tillsammans med handeln och fastighetsägarna medverkat i att 1,5 miljoner kronor används till centrumutveckling. Vi har också arbetat med något vi kallar skuggning, där politiker byter plats med företagare. Jag har till exempel stått och gjort semlor på en bensinmack en dag.

Kritik kring företagsklimatet i Härnösand i Svenskt Näringslivs enkät säger att trots att kommunen svällt vad gäller anställda så styrs den av endast kommunalrådet och kommunchefen, övriga har inget att säga till om, det leder till fyrkantighet och långa handläggningstider. Kommentar?
– Oj, nu blir jag nästan genererad. Men det är sant att vi har en stark styrning i Härnösand och de flesta vet vilka som har de styrande rollerna. Det är bra och skapar tydlighet. Det ligger också en del i att saker går för långsamt, det vill vi förändra.

Vad är det i Härnösands näringsliv som får mest media 2018?
– Under hösten kan det förhoppningsvis handla mycket om att två riksgymnasier etableras i Härnösand. Av alla städer i Sverige är entreprenören Andreas Carlsson mest intresserad av Härnösand för sina utbildningar inom gastronomi och tech. Sedan kanske det också trots allt blir klart med ett stort ja till vårt hotellbygge.

Några frågor till oppositionsrådet

Anders Gäfvert
Foto: Gunnar Stattin

Vi släpper här också in oppositionsrådet Anders Gäfvert, (M), i debatten.

Vad tycker du är viktigast för att förbättra företagsklimatet i Härnösand?
– Att det finns en agenda inom kommunen för hur den kontinuerliga dialogen med företagen ska skötas. Det ska finnas ett vettigt innehåll i träffar och det ska finnas gemensamma mål kring vad som ska uppnås. Det är viktigt att fokus är på företagen och inte på politiken. Jag tycker vi kan bli mycket bättre på det här området.

Vilken valfråga kopplad till näringslivet vill du driva hårdast?
– Jag vill definitivt fortsätta jobba för regelförenklingar och mindre krångel. Jag tycker också att “företagen först” är ett bra motto, vilket innebär att det ska vara en slags snabbkö för företag som kommer in med ärenden till kommunen.

Skriven avAnders Lövgren
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist