NYHET16 april 2020

Bussarna står stilla och branschen är i kris

Västmanlands läns transportföretag inom olika sektorer är nu hårt pressade. Verksamheter som håller ihop länet och säkerställer en fungerande transportinfrastruktur riskerar nu att gå omkull, till följd av coronakrisen. Om branschen ska överleva krävs kraftfullare politiska åtgärder, menar Alan Björk, ordförande i CWUX bussbranschförening som har säte i Västerås.

Foto: lev dolgachov
"Hårdast drabbade är företagen som kör turist- och beställningstrafik", berättar Alan Björk och befarar att flera bolag kommer tvingas ansöka om rekonstruktion eller konkurs om man inte får likvid hjälp.

Läget för bussbolagen i Västmanland är mycket allvarligt och det är bråttom med åtgärder. Företagen drabbas i olika utsträckning beroende på vilken typ av trafik de har. De som varit först och hårdast drabbade är företagen som kör turist- och beställningstrafik, berättar Alan Björk.

– Dessa företag har i princip ingen trafik alls och läget är mycket kritiskt. Med bara utgifter och inga intäkter så överlever man bara inte. Har man dessutom reseproduktion med eget reseprogram så har man förutom ingen trafik att återbetala inbetalda medel till alla resenärer. Dessutom drabbas man av att i flera fall inte erhålla återbetalning från hotell, båt med mera som bokats för resans genomförande. Här kommer flera bolag få lov att ansöka om rekonstruktion eller konkurs om man inte får likvid hjälp.

För företagen som kör linjetrafik för det offentliga är det viktigt att avtalen ses över så att branschen kan övervintra krisen.

– Det är angeläget att avtal där antalet resande avgör den ersättning bolagen får inte baseras på dagens antal resande utan att det görs någon form av överenskommelse mellan huvudman och bolagen. I dessa beslut borde det vara en gemensam syn inom samtliga huvudmän och i samarbete med branschen eller respektive kontrakterade bolag, säger Alan Björk.

Framför allt måste det dock till politiska åtgärder på nationell nivå om branschen ska kunna överleva, menar Alan Björk.

– Det krävs först och främst 100% statligt stöd vid permittering. Sedan bör vi ta efter det norska systemet som bygger på att i princip alla skattepliktiga företag kan få kontantstöd för fasta kostnader om de tappat minst 30% i omsättning jämfört med samma månad året innan. För vår bransch vore det välkommet med stöd i form av kontanter som täcker återbetalning till resenärer och avbokningskostnader. Detta torde vara lätt att kontrollera via kopior på underlagen.

Svenskt Näringslivs regionchef i Västmanland, Kristin Lahed, får dagligen signaler om det allvarliga läget.

– Många av länets företag inom transportsektorn vittnar om att efterfrågan försvann över en natt. Detta är en exceptionell situation. Efter krisen kommer vi återigen att behöva de här företagen, så politiker på nationell och regional nivå bör se över hur de kan underlätta för företagen att överleva krisen.

Om inte rätt åtgärder sätts in kommer det att påverka möjligheterna att resa inom länet framöver, men även många jobb och stora skatteintäkter är i fara om inte rätt politiska åtgärder sätts in.

– Bara bussföretagen i Västmanlands län genererar skatteintäkter motsvarande kostnaden för 70 000 läkarbesök. Näringen är också viktig för integrationen eftersom den anställer många utrikesfödda, fortsätter Kristin Lahed.

Även tjänstesektorn utsatt

Men krisen sträcker sig nu in i nästan samtliga branscher. Exempelvis hotas nu tusentals tjänsteföretag. Efterfrågan på exempelvis frisör- och städtjänster har sjunkit kraftigt, men sektorn lider även hårt av nedgången i industrin.

– De senaste decennierna har outsourcingen av industrins produktion till underleverantörer inom tjänstesektorn ökat kraftigt. Det handlar bland annat om teknikkonsulttjänster, IT-konsulttjänster, ekonomiska och juridiska konsulttjänster och olika typer av supporttjänster. När industrier nu stänger riskerar många av dessa tjänsteföretag att stå helt utan arbete och intäkter, skriver branschorganisationen Almega på sin hemsida.

Entreprenörskap
Skriven avTony Gunnarsson
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist