NYHET26 februari 2019

Höga avgifter från IVO drabbar assistansföretag

Nu blir det dyrare att driva assistansföretag. Inspektionen för vård och omsorg har infört nya höga avgifter, som drabbar företag i hela landet. "Vi får ingenting för de här pengarna", säger Tony Blomqvist, som driver Personstöd Mälardalen.

"Vi har bedrivit den här verksamheten i många år med tillstånd från IVO, men utan avgifter. Nu plötsligt ska vi hosta upp de här pengarna utan någon som helst motivering från myndighetens sida", säger Tony Blomqvist.Foto: Ann-Sofie Gunnarsson

Det går bra för det Västeråsbaserade assistansföretaget Personstöd Mälardalen. Företaget startades 2002 och arbetar med i princip alla områden inom vård och omsorg, såsom hemtjänst, avlösar- och ledsagarservice, daglig verksamhet, lokalvård och hushållsnära tjänster. Sedan 2012 har antalet anställda gått från 150 till ungefär 400 personer, och omsättningen har ökat från 40 till 120 miljoner.

Men vd:n Tony Blomqvist är bekymrad. Från och med den sista februari 2019 måste företaget ha tillstånd från Inspektionen för vård och omsorg, IVO, för att kunna fortsätta bedriva hemtjänst, avlösarservice och boendestöd.

– Enligt de nya reglerna måste vi betala 30 000 kronor för var och en av dessa tre verksamhetsdelar. Som om inte det vore nog kostar det oss 21 000 kronor om vi sedan behöver göra en uppdatering i någon av dessa tillstånd, exempelvis om vi byter chef.

– Vi får ingenting för de här pengarna. Det är dessutom inga omfattande dokument att fylla i för att ansöka om tillståndet, vilket annars hade kunnat motivera en viss handläggningsavgift.

Tony Blomqvist kan förstå att IVO vill komma åt fusk som förekommer i branschen. Det blir dock problematiskt när nya regler läggs på redan befintlig verksamhet, menar han.

– Vi har bedrivit den här verksamheten i många år med tillstånd från IVO, men utan avgifter. Nu plötsligt ska vi hosta upp de här pengarna utan någon som helst motivering från myndighetens sida. Det är inte helt lätt för oss, och då är Personstöd Mälardalen ändå en ganska stor aktör. Många företag är mindre än oss och för dem blir detta otroligt kännbart.

Enligt Tony Blomqvist hade det varit rimligt att kunna erbjuda en avbetalningsplan för företagen, även om han fortfarande tycker att avgiften är omotiverad. En annan lösning hade kunnat vara att låta enbart nystartade företag betala avgiften, så att spelreglerna i branschen blev tydligare och att företagen inte utan förvarning skulle bli ålagda en avgift.

– Eftersom vi har avtal med kommunen och får fast summa i ersättning kan vi inte höja våra priser gentemot dem och på så sätt lindra den ökade ekonomiska bördan.

Han fortsätter:

– Man drar sig förstås för att göra förändringar, men har vi exempelvis en verksamhetschef som går i pension så har vi inget annat val än att anställa en ny person, För det ska vi alltså betala 21 000 kronor, för byte av ett namn på ett papper. Det känns så orimligt. Sedan undrar jag om inte det här leder till snedvriden konkurrens – det verkar som att det bara är privata utförare som behöver söka om tillstånd och inte kommunerna. Vi ska ju konkurrera under samma villkor för att undvika en snedvridning på marknaden. Vi kommer så klart att fortsätta bedriva vår verksamhet, men de nya reglerna gör det verkligen inte enklare att vara företagare i vård- och omsorgsbranschen.

Välfärd
Skriven avKarin Carlesten
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist